Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Óévi varázslás

2009.01.05. 02:06 Satori

Legkedvesebb barátom csörgetett meg karácsony előtt – családorvos, három gyermek apja –, hogy kislánya komoly feladvány elé állította őket a feleségével. Mert mit is kért ajándékba? Na nem hajasbabát, ahogy egy rendes négyévestől illett volna. Nem is színes ceruza készletet. Még csak nem is ugyanolyan színű szoknyát, mint a szomszéd kislánynak van. Nem: Veronika „egy varázspálcát” akart. Eddig még csak rendben is lett volna a dolog, de azt is hozzáfűzte ám, hogy „de nem játékot, hanem olyan IGAZIT!” Szóval, alaposan feladta a leckét… Mit lehet itt tenni? Hogy lehet ezt kimagyarázni?! Merre a kiút a csapdából? Főtt is tőle a feje az apjának… :-) Meg aztán – mi tagadás – ebbe bizony én is jól belekeveredtem. Hiszen egykori oszálytársam, kenyeres pajtásom nem véletlenül fordult hozzám, pap barátjához. Joggal gondolhatta: ahogy az ember cipészhez fordul, ha leválik kedvenc bakkancsának talpa, ügyvédhez, ha pert akasztanak a nyakába, hát varázslás kérdésében sem szabad holmi balekra, laikusra, műkedvelőre bízni magunkat. Legjobb egyenesen szakemberhez fordulni. Vakartam is a fejemet, már most hogyan másszak ki ebből a csávából.

Mit tesz az ember ha tanácstalan – mert olykor bizony maguk a professzionalisták is elbizonytalanodnak! –: fűhöz-fához fordultam magam is varázspálca ügyben. Honnan szerezhető be? Mi a használati utasítás? (Főleg pedig: vajon visszaváltják-e ünnepek után, ha mégsem működne…:-)

Nagy szerencse, hogy egy katolikus főiskolán dolgozom: gyorsan megszondáztam a kollégát is, a filozófia tanszéken. Itt aztán végre használható ötletet kaptam. Nemhiába szerzetes tanár ő is: jól ismerte Harry Potter, a varázslóinas történetét. (Aki ugyan kisfiú, de a nemnek itt talán nincs akkora jelentősége, mint az egyházon belüli funkciók esetében. :-()

Szóval, a kollégám azt mesélte, hogy a könyv szerint a kis Harrynek is tanulnia kellett ám a varázsolást. Hogy az bizony neki sem ment egyből. Gyakorolnia kellett! Hiszen a varázserő csak a jóknak adatik meg; éspedig a bennük levő jóság mértéke szerint. Na, ebbe már bele lehet kapaszkodni – már tárcsáztam is a doktorékat. Dobom a mentőövet: így kiindulásnak talán megfelel, megvan az első kapaszkodó…

És még valamit. Köztudomású, hogy a középkori tudósokat – egykori elődeinket – is foglalkoztatta az aranykészítés. Csakhogy ők azt is jól tudták: kétféle megközelítés van; s bizony számon tartották a különbséget! Mert a hamis alkimista aranyat akar. Az igazi viszont tisztában van vele: minden erőfeszítése végén más ember lesz belőle.

Boldog új évet!

 

40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr19856324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fasírt 2009.01.04. 19:10:48

Emlékszem, az én ötévesem ugyanezt kérte. Én póriasan egy bűvész pálcát vettem, amiből egy rózsát lehetett kicsalni. Persze sikerült mást is varázsolnia, öt évesen még megy az ilyesmi...

Bibliofilia · http://bibliofilia.blog.hu 2009.01.05. 09:11:07

"...Hiszen a varázserő csak a jóknak adatik meg; éspedig a bennük levő jóság mértéke szerint. "

Tévedés: a Harry Potterben viszont a tehetség nem a jóság mértéke szerint adatik.
Sőt, a "mese-sorozat" üzenete pont az, amit Dumbledore szájába ad a szerző:

"Nem a képességeink mutatják meg kik vagyunk, hanem a döntéseink."

Harry, a főhős, teljesen átlagos képességű varázsló, talán kicsit gyengébb is a többieknél varázserőben, viszont a szíve a helyén van és bátor. Ki tud állni az igazságért és a jóért, illetve tud szeretni! Ezáltal (és azért, mert fel tudná áldozni magát a barátaiért) tud győzni a Gonoszon.
A fő gonosz a regényben, Voldemort valóban a leghatalmasabb varázsló (legalábbis Dumbledore halálát követően), mégis gonosz...

A mű nem 4 évesek kezébe való, de serdülőknek (szigorúan 14+) kifejezetten ajánlanám, keresztény körökben is. A tartalma, üzenete a -mágia kivételével- teljesen biblikus. Persze az jó kérdés, hogy szabad-e a mágia környezetébe tenni bibliai üzeneteket?!

Ajánlom figyelmetekbe az itt leírtakat, ez az én véleményem is (Krisztus és Harry Potter):

plenni.blog.hu/2007/05/13/krisztus_es_harry_potter

bölcsésztanár 2009.01.05. 17:17:23

Bibliofilia,

Fennakadtam azon a mondaton, hogy a Harry Potter üzenete biblikus. Miért is? Érdekelne. Mit jelent az, hogy a mágia kivételével? Hiszen ez a lényege az egésznek. A bipoláris, transzcendencia nélküli világkép, amelyet a könyvek sugallnak, miért is ajánlott keresztény körökben? Nem nagyon értem.

Nekem az a véleményem, hogy egyáltalán nem közvetít bibliai üzeneteket, már amennyiben a kereszténység lényege Krisztus halála és feltámadása, a mi megváltásunk. Lehet, hogy valakit meg tud téveszteni, hogy Harry élete azért maradt meg, mert anyukája a saját életét adta érte s egyéb megható jelenetek, de szerintem sokkal több benne az olyan üzenet, hogy saját erőből kell jónak lenni és akkor minden szép és jó lesz.

bölcsésztanár 2009.01.05. 17:24:36

Még valami: elolvastam a belinkelt bejegyzést. A szerzőjének is dilemmát okoz, hogy vajon egy ennyire okkult dolog lehet-e ártatlan, sőt hasznos számunkra.

Tapasztalatom: nem. Nem véleményem, hanem tapasztalatom.
Ifjú, ateista éveimben játszottam szerepjátékot, olvastam fantasy könyveket, tehát a Harry Potter nem tűnt nagyon újnak, se nagy durranásnak. Viszont akkor vettem a kezembe az x. kötetet, mikor az első fiamat vártam. Nem kellett volna. Többször szerepelt rémálmaiban, hogy az újszülött gyermekemre támadnak a dementorok (az emberek életörömét szívják el, gyakorlatilag élő-hullává tesznek). Nem vagyok egy érzékeny mimóza, de ezen azért elgondolkodtam.Tuti sátáni.

szpal 2009.01.05. 17:46:51

Nos, én azt mondtam volna a kislánynak, mint ahogy hiszem is, hogy természetesen létezik valódi varázslat. A Bibliából tudjuk, hogy a fáraó varázslói kígyókat varázsoltak, Saul az endori jósnőhöz fordult, stb. De utána azt is mondtam volna, hogy ezeket Isten tiltja, és szerintem a kislány ezzel a magyarázattal sokkal elégedettebb lett volna, mint az ilyen-olyan elkenős dajkamesékkel.

szpal 2009.01.05. 17:54:15

Karácsony kapcsán talán nem illetlenség Jézus szavait idézni: "Kívül maradnak az ebek, a varázslók" és "Engedjétek hozzám jönni a kisgyermekeket."

kis_csirke 2009.01.05. 19:12:20

Visszatérnék az eredeti problémafelvetéshez. Szerintem az aggódó apuka kicsit túldimenzionálta a dolgot. A gyereknek az a dolga, hogy játsszon, fantáziáljon, engedje szabadjára a képzeletét. Ha ehhez varázspálca kell, akkor kapjon azt a gyermek! Sőt, szerezzen egyet az apuka is és varázsoljanak együtt a gyerekkel!

Mostanában olvasnom kellett több cikket a mese témában, a szakirodalom szerint a mese funkciói a személyiségfejlődésben a következők (csak azért sorolom ilyen akkurátusan, mert számomra is új infók voltak ezek):
- segít elhatárolni az én-t és a külvilágot
- Anticipáció (tudja, mi fog következni, ez azt mutatja, hogy a világ megbízható, OK)
- megszilárdulnak a napi élmények
- mesét hallgató "kettős tudat": tudja, hogy nem valóság, de érzelmileg átéli (mint mi a színházat)
- nagyon fontos mesei elem az ÁTVÁLTOZÁS (ez a gyereknek a gyermeki lét sebezhetőségéből való menekülés útját adja)
-Az ELLENTÉTEK (szép-csúf, jó-rossz) megtanulja a gyerek elhelyezni magát
- ISMÉTLŐDŐ FORMULÁK örömforrások
- VESZÉLYEK ELŐL MENEKÜLÉS: biztonságot ad
- GYENGE GYŐZ: kompenzálás

A legfontosabb: A MESEVILÁGBAN MINDEN MEGTÖRTÉNHET. Ez a gyerek számára fejlesztő, VÁGYTELJESÜLÉS.
(Még van sokminden, de terjedelmi okokból csak ennyi.)

Ps.: Harry Pottert nem olvastam, nem láttam, nem is érdekel..:-)

Plenni 2009.01.06. 09:05:23

Rendben, a "kifejezetten"-t visszavonom.:) A biblikust tartom. Mondjon valaki a mű üzenetében egy olyan dolgot (a mágia környezetét leszámítva, ami nem biblikus).

"saját erőből kell jónak lenni és akkor minden szép és jó lesz" - pont az ellentétét érzékelem a műben. A HP-ből szerintem pont az jön le, hogy saját erőnkből nem tudunk megfelelni az elvárásoknak és kihívásoknak. A szeretet és a Kegyelem mozgat mindent, ennek a segítségével győzhetünk a rosszon.

Engem például a HP sorozat közelebb vitt Istenhez. Elgondolkoztatott az élet értelméről, lényegéről... /amellett, hogy szórakoztató volt/. Összegezve valamit adott, épültem belőle. A műben a mágia szimpla mesekörnyezet. Olyasmi, mint a magyar népmesékben az Ördög. Nem komolyan vehető. A mesében történő mágikus dolgok, mind meseszerűek, nem vehetők komolyan. Vicces tantárgyak és varázslók stb...

Attól, hogy valaminek a kerettörténete okkult, a mondanivalója nem feltétlen.
De abban kétségtelenül egyetértek, hogy mindez nehéz kérdés. Nagyon nehéz...

A 4 éves gyereknek varázspálca felesleges. Ugyanis nem értékteremtő játék. Inkább személyiségromboló. Ellenben a HP sorozattal, ami MEGFELELŐ korcsoportnak a (bibliai), de akkor legyen inkább keresztény-etikai értékeket közvetíti mese formájában.

Ha valakinek van gyermeke könnyen megtapasztalhatja mennyi szemetet nyomnak a kezükbe és mennyi selejtes, kétes-értékű mesekönyv van. A keresztény felekezetek valamiért éppen a HP-t pécézték ki a fő személyiségromboló és Isten ellenes irodalom csúcsának. Szerintem ez óriási hiba. Mert az üzenete és a tartalma világi szemmel (szerintem keresztény szemmel is) alapvetően pozitív (persze nem tökéletes!), kár a mű "pocskondiázásával" lejáratni magunkat a világ előtt...

Könnyű Karma (törölt) 2009.01.06. 10:26:39

A könyvben a varázslógyerekek 11 éves korukban kaphatnak varázspálcát. Ezt egy négyévesnek simán el lehet magyarázni. Most még nem lehet, várjál kislányom még 7 évet!
(És 11 éves korukban is csak azok kapnak, akiknek van varázserejük = akik 11 évesen levelet kapnak Roxfortból. Tessék kivárni!)

Satori 2009.01.06. 13:14:58

Hmm... Én egyébként úgy tudom, hogy J. K. Rowling asszony gyakorló keresztény (ha anglikán is). De ez csak az embereket kategóriák alapján besorolóknak fontos. Én egyébként azóta szeretem, hogy láttam a harvardi díszdoktorátusa alkalmával mondott beszédét a youtube-on, szerintem zseniális!! Angolul tudóknak: www.youtube.com/watch?v=pucdJHjZaqs Játszik az érzelmekkel, megríkat és megnevettet; hurrá: újra él a narratíva műfaj! A képzelet ereje egyébként - szerintem - antropológiai adottság, de lehet, hogy tévedek. (A könyveket én sem olvastam...)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.01.06. 15:14:56

Van egy tanulmányom a Harry Potterről meg a kereszténységről és más effélékről. Érdekelne itt annyi embert, hogy rendesen megírjam és kiadjam a kezemből valahová?

Csu 2009.01.06. 15:35:53

Én olvastam a könyveket, méghozzá az első hármat hangosan, tekintettel arra, hogy megjelenésükkor gyermekem még nem tudott.
A további kötetekkel már megbírkózott egyedül is, s azt hiszem Rowling asszonynak is köszönhetem, hogy a gyerek azóta is rendszeresen olvas, rákapott az ízére.
Szerintem nem sátáni. Egyszerűen mese. S a gyerek ezt pontosan tudja. Nálunk is volt varázslás varázspálcának kinevezett fakanállal, ceruzával. Meseolvasás után játék és semmi több.

Ky-Lí 2009.01.06. 16:11:42

Én nagyon szeretem a Harry Potter történeteket és filmeket. Legtöbb fiatal rendtársam rajong értük. Van akinek a falán ott lógnak a Harry-s film-poszterek, valahol a kereszt és a Buddha-szobor között. Ismerőseim mind kivétel nélkül szeretik.

Engem azonban maga az író J.K. Rowling bűvöl el. Tőle nemcsak a mesélés és írás művészetét lehet irigyeleni, de a szónoklásét is.
A kedvencem ez az alábbi két részben letölthető előadása, amit a Harvardon tartott:

il.youtube.com/watch?v=nkREt4ZB-ck&feature=related

Bibliofilia · http://bibliofilia.blog.hu 2009.01.06. 16:20:47

Elnézést, hogy már sokadjára szólalok meg...
Nem könnyű a regényfolyam megítélése, ez egyértelmű.

Akinek kedve van a témával foglalkozni, ajánlom figyelmébe az Apológia hitvédelmi kutatóközpont oldaláról ezt az előadást. Érdemes a hanganyagot meghallgatni. Nagyon jó! Akik nem olvasták, azoknak is érdemes meghallgatni, mert direkt úgy beszél a műről, hogy ők is értsék. Külön érdeme az előadónak, hogy nem csak általánosságban beszél, hanem tételesen idéz a műből, sorra megcáfolva az itt is felmerült vádakat...

www.parokia.net/helyszini/hitvedelmi/index.html

(4. pontnál található)

Tomi

Haloperidol 2009.01.06. 19:50:14

Úgy látszik, h a netet használó vallásos emberek mind normálisan gondolkodnak, és nem hangoztatják azt a marhaságot, hogy HP a sátán műve. :-) legalábbis az eddigi kommentekből ez világlik ki.

Egyházi iskolát igazgat édesanyám, aki egyébként nagyon szereti a HP sorozat könyveit, 50-x éves fejjel végigolvasta mindet. Amikor a gyerekeknek olvasási versenyt rendeztek, és többen a HP sorozat köteteit is beírták az olvasási naplóba, akkor majdnem kitört a botrány pár elvakultabb szülő miatt. Szerencsére sikerült lecsendesíteni, de nem volt könnyű a dolog.

kis_csirke 2009.01.06. 21:58:43

@Felicitasz: engem érdekelnének a gondolataid. A blog moderátornak biztos lesz ötlete, hol lehet az anyagot elhelyezni...

spírea 2009.01.06. 22:25:41

...én szeretem a HP könyveket.
Azok közzé a kötetek közzé sorolódott, amit akkor veszek elő, amikor mást, "töményebben" jóra vezetőt már nem tudok olvasni.... Ott van a Gyűrűk ura meg Lázár Ervin könyvei mellett.
Afféle vésztartalék. (nemrég újra kezdtem)
Mert győz a jó; mert nem csak az adott helyzetben rejlő lehetőség valósul, hanem valami több, és ez mindig bíztatás számomra.

mamamusz 2009.01.07. 09:05:39

@Könnyű Karma: Én ezzel a válasszal 4 évesen nem elégednék meg. :)) Hozzáteszem, hogy szerintem a könyv (kis)kamaszoknak való, tehát egyáltalán nem értek egyet azzal, hogy négy éves gyereknek felolvassa a szülő, vagy pláne megnézhesse a filmet. Ha abból indulok ki, hogy a gyerek nem látta a filmet és nem olvasták neki a könyvet, akkor viszont csak hallomásból ismerheti a történetet, tehát ez a válasz nem válasz. Nem hiszem, hogy egy gyermek vallásos érzelmeiben törést okozna, ha kap varázspálcát. egyetértek kiscsirkével, a szülő játsszon együtt a gyerekével, varázsoljanak együtt. Egyébként én személyes köszönettel tartozom az írónak, mert ez a könyv volt az első, amit a fiam anno 12 évesen végre élvezettel olvasott el és ezzel szokott rá a könyvekre. :)

Satori 2009.01.07. 15:15:24

Spal, azt írod: "természetesen létezik valódi varázslat. A Bibliából tudjuk, hogy a fáraó varázslói kígyókat varázsoltak, Saul az endori jósnőhöz fordult, stb. De utána azt is mondtam volna (ti. a kislánynak), hogy ezeket Isten tiltja." És miért tiltja? Nem fér a fejembe! (Most én vagyok a kislány...)

Satori 2009.01.07. 15:16:38

Bocsánat, szóval "szpal", úgy értettem.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.01.07. 15:44:52

@kis_csirke: Megírom. Aztán szólok, hová tettem.
Nagyon meglepett a könyvek kapcsán kitört egyházi stb. vita, aztán utánaolvastam egy sor dolognak. A negyedik kötet végénél tartottunk, amikor összefoglaltam a gondolataimat, amolyan szemináriumi dolgozat-félének, talán 2003-ban. Akkor kellett volna azonnal megjelentetni, mert előre megmondtam, mi lesz a sztori vége és miért stb. stb. :-)

@mamamusz: Én is személyes köszönettel tartozom az írónak, ezekből a könyvekből tanultam meg rendesen angolul.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.01.07. 16:04:03

Valami miatt az jutott eszembe, amit nagy lakli kamaszoknak szoktam volt mondani, ti. hogy aki filmekből akar szexet tanulni, az először próbálja ki a karate-filmekben bemutatott töréstechnikákat...
(Meglehetős röhögéssel fogadták mindig.)

Ky-Lí 2009.01.07. 20:02:01

Nekem először 2000-ben került a kezembe a HP első kötete. A katolikus egyház csinált reklámot hozza. Jó szokása szerint azzal, hogy tilt valamit. Tengerentúl tanultam épp amikor a mai napig kedvenc (WBUR) bostoni egyetem rádióját hallgattam a háttérben és hallom a hírekben, hogy a lengyel katoilkus egyház magas szinten tiltakozik a HP könyvek lengyelre fordítása ellen. Egy ilyen jó reklámnak az ember mégiscsak "bedől". Aztán jöttek a kötetek sorra és teljesen lenyűgözött a sztori és a nyelvezet egyaránt. (Gondolom, mert hallottam, hogy a magyar fordítás is épp olyan jó és élvezetes, mint az eredeti.)

Akkor volt Torontóban az egyik rendtársam, aki nagy rajongója volt HP-nek. Évek múlva ugyan, de tavaly sikerült is rávenni őt, hogy írjon a könyvről. Így született egy cikke a májusi Szív újság számára. Az érdeklődők figyelmébe:

www.parbeszed.com/main.php?folderID=1857&articleID=7888&ctag=articlelist&iid=1

Ky-Lí 2009.01.07. 20:21:22

Hadd mondjak még egyet a mágia és a vallás kapcsoltáról, azaz hogy is látom én:

Már Hegel úgy interpretálta a modern világot (és nyomában sokan mások), mint a keresztény szellem magasabb fokú megvalósulását. A szekularizáció folyamatát leginkább a protestantizmus (főként a kálvinizmus) gyorsította fel azáltal, hogy a katolikus világkép teljességével ellentétben radikális megcsonkítást és a lényegre törést tűzte ki célul. A szakrális szinte teljesen lecsupaszodik, a szentmisében való jelenlét eltűnik, a csodákat tagadják, nincs közbenjárás, nincsenek szentek és oly szinten vált racionálissá, hogy elvesztette mindazt, ami minden vallásban a szentet jellemezte:

misztérium, csoda és mágia.

A katolikus számára ezzel szemben a "szent" még mindig számtalan módon mediatizálódik: a szentségek, a szentek közbenjárása, a csodák időről időre való megjelenése és a megholtakért való imádságos könyörgés szinte körülveszik a jelen valóságot. A protestantizmus eltörölte a mediatizációt, mintegy elvágta az evilági és túlvilági közt a köldökzsinórt. Föltételezzük, hogy nem ez volt a szándéka.

Ennek gyökerét azonban már az Ószövetségben, Izrael történelmében megtaláljuk. Izrael vallási gyökereinek különlegessége abban rejlik, hogy az akkori világ két nagy vallási és ideológiai tengerében (Mezopotámia és Egyiptom) kellett megfogalmaznia önmagát. Ezeket a vallásokat a kozmogónia jellemezte, azaz minden, ami itt a földön történik, valaminként bele van ágyazva a kozmikus univerzumba.
Szertartásaik is ezt a képet jelenítették meg a földi ember számára, főként a termékenységi szertartások. Ez az igény sohasem tűnt el teljesen a vallásokból, mert az ember vágyik arra, hogy kapcsolatban maradhasson az égiekkel. A szakrális szexualitásnak hasonló mediatizáló szerepe volt, ettől még a keresztény megtestesülés sem mentes. A zsidó hagyomány a környező népek vallási szokásait saját szokásaivá alakította attól kezdve, hogy Jahve-t adaptálta (vagy ahogy ők mondják: Isten kiválasztotta, adaptálta őket).
Izrael számtalan fogsága és leigázása arra kényszerítette a prófétákat és papokat, hogy a hitet racionalizálják, törvényekbe sűrítsék és az emberek hétköznapi életének a részévé tegyék. Így tudták megoldani az olyan fájdalmas kérdéseket a fogság idején, mint pl.: mi történik, ha az egy igaz templomban (vagy Izrael földjén) nem tudják imádni az Istent? A későbbi diaszpóra zsidóság ebben a kontextusban a racionalitás diadalát jelenti egy specifikusan jogi értelemben.

Jézus és követői vallásosságának mibenléte azért is érdekes ebben az összefüggésben mert tény, hogy a kereszténység rövid idő alatt Európa uralkodó vallása lett. Ez azért érdekfeszítő, mert a kereszténység a zsidóság szekularizációjával szemben visszalépést jelentett egy sokkal archaikusabb megközelítés felé. Azzal, hogy Istenben Szentháromságról beszélt, hogy az égbolt tele lett angyalokkal, Mária mediátorként/közvetítőként szolgált Isen és az ember közt, a világegyetem a keresztény hívő ember számára újra bűvöletbe került. A kereszténységnek sikerült bibliai alapokon egy új kozmikus rendet létrehoznia, de egészen más kozmológiai fogalmakkal. A katolikus teológiában ma is fellelhető analogia entis (Isten és ember, föld és ég között) újra életre kelti a Biblia előtti világot, mimetikus és archaikus formájában.

Attól tartok, hogy a II. Vatikáni Zsinattal kicsit mi is fast food szintre csupaszítottuk a misét. Eltechnologizáltuk. Hiányzik belőle a misztérium, a mágia és a csoda.

Csak azt nem tudom, hogy ezt a folyamatot egyáltalán el lehetett volna-e kerülni?

Petőfee 2009.01.07. 20:31:45

Bölcsésztanár, sztem te egy kicsit rosszul fogod fel a dolgokat.Még hogy a HP sátáni!Ezt nem tudom, hogy honnan vetted, az, hogy nálad rémálmokat okoztak az sztem egyéni probléma.Nem szabad komolyan venni,ennyi a lényeg, hisz ez csak egy MESE!!!Az üzenete a HP-nek meg szerintem szép, hisz végig egy dolgot sugall és ezt úgy hívják, hogy SZERETET.Még a rasszizmust is elítéli (sárvérű, félvér, aranyvérű) ilyen alapon nézve sztem még szebb ez a mű.Bár a vallással még csak most ismerkedek, ebbe a részbe nem tudok beleszólni, de Harryt meg tudom védeni.Ha az ember elég idősen veszi a kezébe ahhoz, hogy elfogadja, hogy ez csak mese, akkor sztem nem lehet baj (ahogy Bibliofilia mondta 14+)

saintlouisdefrance 2009.01.07. 23:35:14

Bölcsésztanár, szerintem sok olyan "hagyományos" gyermekkönyv van amely sokkal megrázóbb és könnyebben okoz rémálmokat mint a Harry Potter (ami szerintem egy ártalmatlan blődség). Ha valamit, akkor én Andersen meséit nem adnám 18 éven aluliak kezébe.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.01.08. 00:38:56

@Ky-Lí: Szentháromság, hmmm. Na, nem én vagyok az egyetlen hülye a bolygón ;-)
Megírom rendesen a saját cikkemet. Tényleg. Köszi a linket, jólesett.

Gandalf Garaboncias 2009.01.08. 11:04:27

Harry Potter világában a mágia másodlagos szerepet tölt be, nem varázslattal győz a kötetek végén Harry, és nem misztikus tudása segít neki a bajban.
Bár Rowling korántsem oly mértékben keresztény író, mint amilyen Tolkien volt vagy C. S. Lewis, a keresztény moralitás megbújik a műveiben. Nem a teológia, hanem a moralitás, mert a meséknek mindig a moralitás a lényege, nem az adott világ transzcendens rendszere!

És azért valljuk be: a hetedik kötet végének meglepetése eléggé megcáfolhatja az egyházi kritikákat: nekem kifejezetten krisztusi párhuzamnak tűnt. Most itt nem akarom megnevezni, miről beszélek, hátha valaki nem olvasta és nem akarom lelőni a poént. ;0)

Avatar 2009.01.08. 13:17:26

Ha már itt ennyire nekiálltatok korhatárkarikákat aggatni a könyvekre (HP, Andersen), akkor gondolkozzatok el azon is, hogy vajon a Bibliára milyen karikát kellene tenni?
Népirtás, gyilkosság, kínzás, csalás, vérfertőzés, baljóslatú próféciák, Sátán stb... Szerintem 18 év alatt nem ajánlott kategóriába lehetne csak besorolni.

Bibliofilia · http://bibliofilia.blog.hu 2009.01.08. 14:38:25

Senki nem mondta, hogy 8-10 évesen az Ószövetséget vagy a Jelenések könyvét kell olvasni.

Mindenkinek a maga nyelvén kell tolmácsolni a hitigazságokat. A 3-6 év közti gyerekeknek már lehet Bibliából történeteket interpretálni. 6 éves kortól már lehet felolvasni egyes szakaszokat stb...
Bevallom, pár bibliai fejezet olvasására még én sem vagyok elég érett...:)

Ky-Li!
"Olyan jókat szoktunk egyetérteni" A bejegyzésed ellen viszont protestálnom kell:) A protestantizmus nem vágta el azt a bizonyos Köldökzsinort, csupán megtisztította a rárakódott szennyeződésektől.

A mai protestantizmus tele van csodavárással (gondoljunk csak a karizmatikus irányzatokra), de a kálvini ág is bővölködik hasonló misztériumokban: Isten személyesen beszél az emberrel, szól hozzá, kijelentést ad neki, közvetlenül eltörli a bűnöket Jézus érdeméért... ennél többre talán nincs is szükség!

És be kell vallanunk, babonaság jellegű misztériumok igy is szép számmal előfordulnak protestáns körökben is. Pár példa: igéskártyák jóskártyaként való használata (=katolikus megfelelője a menetrendszerinti medjugorje-i Mária jelenések üzenetei), "Istentől kaptam azt a kijelentést..." kezdetű mondatok túlzott gyakorisága.
Emellett a racionalitás jellemző a kálvini ágra (szép megnyilvánulása az üdvbizonyosság, ez a téma is megérne egy misét), de ez a racionalitás, mint felekezeti tulajdonság jelenik meg elsősorban, az egyén (annál is inkább, hogy nagyobb szabadságot kapott/kap az Istennel való közvetlen kommunikációra) esetében tele van misztikával, csodával (megértett kijelentésekkel, személyes üzenetekkel...). (mágiával reménység szerint kevésbé:))

A protestantizmus tudatosan vágott el hamis vagy legalábbis kétes eredetű kapcsolódásokat a Transzcendenshez, ilyenek a már általad is említett halottakért való könyörgés, Mária és szentek, mint közbenjáró... (ezeket Jézus sem gyakorolta jegyzem meg...)

Egyébként a hozzászólás többi része tetszik!

Aztán lehet, hogy csak én vagyok metafizikából és teológiából korrepetálásra való és félreértelmeztem a bejegyzésed.

Elnézést, ha elOFFolom a témát!

Bibliofilia · http://bibliofilia.blog.hu 2009.01.08. 14:45:36

Elnézést még ehhez egy gondolat:

"Ez azért érdekfeszítő, mert a kereszténység a zsidóság szekularizációjával szemben visszalépést jelentett egy sokkal archaikusabb megközelítés felé. Azzal, hogy Istenben Szentháromságról beszélt, hogy az égbolt tele lett angyalokkal, Mária mediátorként/közvetítőként szolgált Isen és az ember közt, a világegyetem a keresztény hívő ember számára újra bűvöletbe került."

Ez a bűvölet, már a középkor által támasztott elvárás a racionális ősegyházzal szemben, amely az idők során sorra teremtette meg a misztika kellékeit, amelyeknek Jézus korában és az őt követő évtizedekben még nyoma sem volt.

Az egyház bűne, hogy engedett a hatalom csábításának (nem úgy, mint Jézus a megkísértésekor) és a világhoz és a hatalmi érdekekhez igazított sok mindent. Sorba alakultak olyan dogmák, amikről korábban szó sem volt (Mária mennybevétele...) A katolikus egyház az utóbbi évtizedekben szintén elkezdte lehántani a Köldökzsinorról ezeket a szennyeződéseket és ez örvendetes!

bölcsésztanár 2009.01.08. 22:39:10

Kedves HP-rajongók!

Kellene megkülönböztetést tenni mesék és mesék között.
Nem vagyok szakavatott tudora a témának, de az azért világos, hogy pl. a népmesék kezdetben nem gyerekeknek szóltak, hanem felnőttek mondták őket egymásnak. Szimbólumokban és csodás történetek által tartalmazták a világról való tudást. A transzcendens ősi, mindenki által ismert képekben jelent meg, befogadható, archetipikus formákban. Ezért lehet gyerekeknek is mesélni őket, mert megfoghatóvá, képivé teszi félelmeiket és tudásuk a világról bekapcsolódik abba a nagyon ősi tudásba, ami egy kultúrában jelen van.
A műmesék közül számos készült gyerekeknek, de van sok, amit csak felnőttek értenek. Ezek máshogy értelmeződnek, mint a népmesék, de a jobbak hasonló hatást érnek el.

Mindkettőben szétválasztható a valóság és a fantázia, a gyerekek számára is feldolgozható. Ami viszont irodalmi fikció, az ne látszódjon a mese szerepében. A HP fikció, nem mese.
Maga Rowling ajánlotta azt hiszem, hogy olyan korú gyerekeknek szánta a könyveket, ahány éves Harry az adott kötetben. Ezek a gyerekek fikcióként olvassák, ahogy én anno mondjuk Endét, Tolkient vagy Rejtőt.
Ha viszont kisebbek kezébe kerül és meseként van tálalva, szerintem veszélyes.

Olvastam egy kritikát régebben a www.karizmatikus.hu-n a HP-ről, egy 11 éves gyerek félelmeiről is szól, meg arról, hogyan kéne megmagyarázni a feldolgozhatatlan részeket.

Felnőttek meg olvassák rongyosra, én se bírtam letenni, de fenntartom, hogy semmilyen szinten nem biblikus.

Petőfee 2009.01.09. 00:06:56

@bölcsésztanár: Először is:én nem vagyok HP rajongó, csak itt van a polcomon mind a hét kötet viszont film egy sincs meg, mert az szerintem undorító.Attól kell a gyerekeket védeni (mármint a túl fiatalokat) nem pedig a könyvtől!!!A filmi ijesztő lehet gyerekek számára, de viszont a könyv esetében mindent úgy képzel el, ahogy azt ő akarja.Háááát...nem biblikus ezt én se tagadom.De véleményem szerint az üzenetét a könyvnek még akár biblikusnak is lehet értelmezni.Mondok egy-két példát:A HP első kötetében (a bölcsek kövében) a 276.oldal lap alján keződő utolsó mondat:"Ha van olyan dolog, amit Voldemort nem tud felfogni, az a szeretet." És ez még csak egy példa a sok közül, ahol a szeretet a téma.Na és a Biblia?(Máté evangéliuma 34-40) "Mikor pedig a farizeusok hallották, hogy a szadduceusokat elnémította, összegyűltek ugyanoda.S közülök egy törvénytudó, hogy kisértse, megkérdezte tőle:Mester, melyik a "nagy parancsolat" a törvényben?Ő pedig így válaszolt:Szeresd a te Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből:Ez az első és a "nagy" parancsolat.Ehhez hasonló a második:Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat.Ezen a két parancsolaton függ az egész törvény és a próféták." Egyszóval én úgy mondanám a legnagyobb parancsolatot, hogy szeretet.Ezen alapszik a Biblia, ezen alapszik a Harry Potter.Így nézve biblikus, de mégse az, mivel a vallás meg se jelenik benne, de nem is ez a célja.Az a baromság meg, hogy okkultizmusra, mágiára tanít ez egyszerűen hülyeség.Épp, hogy viccet csinál a mágiából.(Gondoljunk csak a félnótás Trelawney professzorra, a jóslástanárra vagy az önimádó Gilderoy Lockhartra)A varázslást csak felhasználja a regénybe, a mi technikánkat helyettesíti a könyvben.Én nem vitát akarok itt kezdeményezni, csak kiakadtam azon hogy "tuti sátáni"Kész röhej!Ja és még azt ajánlanám, hogy olvasd el figyelmesen mind a hét kötetet és utána állapítsd meg, hogy sátáni-e vagy sem.OK? (Ha már elolvastad volna, akkor ajánlatomat vedd úgy, hogy oda se írtam és abban az esetben bocsánatot kérek)

Petőfee 2009.01.09. 00:15:30

@bölcsésztanár: Ja még valami:Az a bizonyos 11 éves gyerek.Megkérdezném itt azt, hogy a könyvről vagy a filmről van szó?Mert nem mindegy.De ha a könyvről van itt szó, akkor azt is megkérdezném, hogy hanyadik kötettel próbálkozott a kis srác?Mert EZ SE mindegy.De ha egy gyerek fél de viszont rajta kívűl több százezer, sőt több millió nem fél hanem élvezi és szereti pluszba olvasásra kap tőle, akkor melyik oldalra állnál?A HP ellen vagy mellette?

bölcsésztanár 2009.01.09. 17:46:41

Igen-igen, ezt is olvastam már.
Nem győzött meg.
A HP első 3 kötetén rohantam végig, de ha valaki majd megdob a többivel, ígérem, hogy elolvasom.
Lehet, hogy mást fogok róla gondolni, bár nem hinném.
Üdv

Ky-Lí 2009.01.10. 02:44:33

Bibliofilia, örülök, hogy legtöbb dologban egyetértünk :) A köldökzsinoros tézist nem magamtól írtam. Hogy is bátorkodnék ilyen súlyos kijelentést tenni katolikusként, nem ismerve más protestáns egyházak gondolatait, szokásait.

Azokat a megállapításokat Peter Bergertől vettem, aki lutheránus teológus és szociológus. Lásd: Auf der Spuren der Engel c. művét. Sajnos nincs meg magyarul. Angolul (ami az eredeti): Rumor of Angels. Sajnos fejből nem emlékszem a kiadások éveire de valamikor '68-69-ben.

Igazad van, meg kellett volna adnom a gondolatok eredetének a szerzőjét. Sorry... :(

Dr. szpahi 2009.01.11. 13:35:40

Kedves Ky-LÍ

Ha már említetted, szeretném tudni, hogy miben különbözik a II. Vatikáni Zsinat utáni Szentmise a korábbi időszak miséitől? Én csak az utóbbit ismerem, ezért érdekelne a fenti gondolatod kicsit bővebb kifejtése.

kis_csirke 2010.02.08. 20:27:23

@Felicitasz: Ok, úgysem voltam még a blogodon, legalább bekukkantok hozzád. Üdv.
süti beállítások módosítása