Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Akkor most lehet-e digitális zsolozsmát használni?

2012.09.02. 12:31 borazslo

skbreviarandroid-26-1.jpgHosszú évek óta dolgozom többed magammal a digitális magyar zsolozsmán. Erre a Magyar Kuríron azt olvasom, hogy „Antonio Spadaro jezsuita szerzetes, aki XVI. Benedek nevezett ki a Kultúra Pápai Tanácsa és a Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa konzultorának, a Cyberteologia című blogján kifejti, hogy miért nem válthatják fel az iPadek, más tabletek és egyéb digitális eszközök a liturgia hagyományos könyveit.” Leellenőriztem: nem egészen ezt mondja Spadaro.

A bejegyzésében Antonio Spadaro nem azt fejti ki, hogy miért nem szabad ezeket az eszközöket használni, hanem ismerteti az új-zélandi püspöki kar tiltó döntését és megpróbálja kifejteni, értelmezni azt; a – szerintem leegyszerűsítő – püspöki kari tiltás mellé próbál mélyebb érveket és magyarázatokat találni. De a bejegyzése végén felhozza, hogy a Tridenti Zsinat felhasználta kora újítását, a könyvnyomtatást. Majd ezzel a kiemelt mondattal fejezi be: „Az új-zélandi eseten túl hogyan fog az Egyház konfrontálódni a digitális szöveg technológiájával?” Ez bizony inkább egy kérdésfeltevés, amit az is mutat, hogy a szerző két héttel később összegyűjtött sok pro és kontra cikket eme „érdekes vita” kapcsán.

A kérdés feltevés jogos. A különféle érveknek lehet létjogosultsága. Komolyan át kell gondolni a problémát. De az új-zélandi püspöki kar döntése csak Új-Zélandra érvényes és Antonio Spadaro véleménye sem törvényi erejű.
Az enyém sem.

27 komment

Címkék: egyház modern digitális

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr44747011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jan 2012.09.02. 13:03:12

Elso blikkre teljesen irrelevansnak erzem, hogy milyen mediumrol olvassa az ember a zsoller szoveget.

Arrol mar sokkal izgalmasabb (tradi kontra halado) hitvitat lehetne folytatni, hogy melyik zsolozsmat mondja az ember;)

katog 2012.09.02. 14:00:47

"mivel ezeket sok minden másra is használják a tulajdonosok: cikkeket olvasnak, videókat néznek rajta, megtekintik az e-mailjeiket. A digitális eszközök nincsenek speciálisan lefoglalva a liturgia céljaira, szemben a liturgikus könyvekkel. "

Baj, ha erről az jut eszembe, hogy az új emberi lény nemzésére való testrésszel meg pisilni is szoktak az emberek?
És ugyanazzal a szájjal veszik magukhoz Krisztus testét - akik ezt teszik hetente -, amellyel számos profán (ámde nem bűnös) cselekedetet hajtanak végre nap mint nap.
Van-e értelme a "lefoglalásnak"? (Nem költői, komolyan kérdezem.)

egyérintő 2012.09.02. 14:49:57

Ezek szerint a Bibliát sem szabad felvinni ezekre az eszközökre?

beetle1 2012.09.02. 20:08:36

A fő probléma az iPad-el mint misekönyvvel az, hogy nemcsak olvasnak belőle, hanem mint szent tárgy (a "szöveg teste") is szerepet kap a liturgiában. Szerintem elég bizarr jelenet lenne, ahogy a pap megcsókolja a "Designed by Apple in California, assembled in China" feliratot, majd magasra tartva a "bűnbeesés szimbólumát" ("beleharapott" alma :)) sűrű tömjénezésekkel körbehordozzák a templomban. Közben pedig megjelenik a push notification: "You just ousted P. Ky-Lí as a mayor of Mária utcai templom"... ;) Mondjuk ezen segíthetne, ha az Egyháznak lenne hivatalos "misekütyüje", ahogy hivatalos missale-ja is van.

A zsolozsmánál én nem látok ilyen problémát, mondjuk nem is én vagyok az illetékes. Meg aztán a tiltás úgy szól, hogy papok nem használhatják a liturgiában - egyéni imádságban az ember abból olvas, amiből akar. A digitális zsolozsma ebben tök jó, főleg laikusoknak - rákattintani a "reggeli dicséret" gombra sokkal egyszerűbb, mint nyilvántartani, hogy akkor most melyik hét is van, megtanulni a zsolozsmáskönyv használatát stb.

Amúgy meg idő kell ennek az egész témakörnek. 2010-ben jelent meg az első iPad - inkább az lenne a meglepő, ha ennyi idő alatt már bekerült volna a liturgiába, nem?

borazslo · http://www.eleklaszlo.hu 2012.09.02. 22:31:39

@beetle1: 1) a "Designed by Apple" helyett van "printed in Padova on italian paper" - jobb-e?

2) Jó-jó, a többi appot ki kell addig kapcsolni. pont mint a mobil telefonom.

3) az időben igazad van.

@katog: tetszik a hasonlat ;)

beetle1 2012.09.03. 00:04:03

@borazslo A "Designed by Apple"-ben szerintem az a bizarr, hogy az Apple ma körülbelül a szimbóluma az amerikai kapitalizmusnak: légy igényes (=költs sokat), igyekezz mindenből a tökéleteset megkapni, légy trendi, figyeld, mikor jelenik meg az új kütyünk és csapj le rá - mindezt legyártatjuk neked a legújabb földi csúcstechnikával, éhbérért dolgozó kínaiakkal. Ja és büszkék vagyunk erre az életstílusra, ezt a logót felragasztjuk a kocsinkra, a Keynote-on úgy mutatjuk be a legújabb változatot, mint valami tökéletes ékszert, és 30%-ot leakasztunk minden pénzmozgásból, mert ugye élnünk is kell valamiből...

Félreértés ne essék, nem gondolom, hogy ezek ördögtől való, elítélendő dolgok, elvégre így működik a kapitalizmus, és az ilyen cégek miatt fejlődik ilyen ütemben a technika, amiből egy csomó jó dolog is fakad. De mégis, emiatt nekem nagyon furcsa lenne egy ilyen "ikonikus" eszközt szent tárgyként kezelni a liturgiában. Körülbelül olyan lenne, mintha a húsvéti gyertya helyén egy villanykörte világítaná a falra, hogy "made by Edison". És bár villanykörtét is használunk a templomban (pl. örökmécsesnek is, de oltáron nem), gondolom anno azon is volt bőven tűnődés, hogy mi illik bele a liturgiába és mi nem. Itt is lesz egy-két kör.

Nyilván amit ma kifejez egy iPhone vagy iPad (különösen Mo-n), az nagyon időleges. Húsz évvel ezelőtt valószínű sokan beszóltak volna, hogy mit keres egy számítógép a templomban - ma meg már tök természetes, hogy laptopról, projektorral vetítenek. A hasonlat sántít, mivel a Hozsannát helyettesítő projektor nem liturgikus tárgy, de épp ezért a misekönyvre vagy a húsvéti gyertyára fokozottabban érvényesek ezek a dolgok.

matthaios · http://www.matthaios.hu 2012.09.03. 08:44:01

Nagyon jó, amit csináltok. A digitális zsolozsmát legjobban táblagépen lehet használni. Az ezeken lévő böngésző (pl. Safari) elég jó felületet ad, de azért jó lenne az alkalmazásként való elérhetőség is Android-on és IOS-en. A digitális zsolozsma nagy elönye, hogy a könyvben való elözetes keresés és a néha szükséges ide-oda lapozgatás elkerülhető, így a zsolozsma rendjében nem jártas világi is rögtön használhatja.

@beetle1:

Igen, ahol a könyvnek kiemelt szerepe van a liturgiában, (pl. az evangéliumoskönyv tömjénezése) ott egyelőre nem jöhet szóba pl. az iPad. Talán a Kindle e-olvasó-szerű berendezések majd egyszer szóbajöhetnek, mert itt mégis könyvhöz közelebb álló valamikről van szó. Lehet, hogy majd egyházi használatra gyártani fognak olyan eszközöket, amelyek a liturgia szempontjából megfelelő külső formával rendelkeznek és az alaprendszeren kívül csak a liturgikus szövegeket fogják tartalmazni. Abban azonban nem találok kivetnivalót, ha egy szerzetesközösség a közös zsolozsmát táblagéppel a kezében végzi. (Legfeljebb a szegénység megtartását kifogásolhatja valaki, de lehet, hogy alaptalanul. Nem tudom.)

@jan:

'Arrol mar sokkal izgalmasabb (tradi kontra halado) hitvitat lehetne folytatni, hogy melyik zsolozsmat mondja az ember;)'

A régi rítus jól el van látva digitális (két- söt többnyelvű) zsolozsmával. Ez azért is jó, mert a régi rítus zsolozsmánykönyve ugyan nem beszerezhetetlen, de egy kicsit nehéz a hozzájutás és nem is olcsó. (Egyébként a tradi-haladó szópárt nem igazán szeretem, lehet, hogy jobb a "régi rítus", "új rítus pár" pár de ez sem tökéletes. A hivatalos "'rendkívüli forma", "rendes forma" kissé körülményes és első pillanatra nem is tükrözi azt, hogy miről van szó.)

Laemmchen · http://morzsakok.blogspot.com 2012.09.04. 12:00:53

@beetle1:
Hozzászólásodat olvasva eszembe jutott egy atya, aki mise közben lazán előkapja a mobilját és hozzá gyorsan az olvasószemüvegét, fellép a netre és beolvassa az aktuális medjugorje-i üzenetet. :D Jót nevettem elsőre magamban rajta, tök aranyos volt, de azért amit írsz, az nagyon vicces lenne. :)

@borazslo:

Azt szeretném kérdezni, hogy mi lesz, amikor kijön a liturgikus bizottság használhatóbb fordítású Liturgia Horaruma? Kezdhetitek elölről az egész digitalizálást? ...

Egyébként rettentően várom már azt a kiadást, de arra is kíváncsi leszek, a LH-ot használó szerzetesrendek és az egyházmegyés papok meg a zsolozsmafogadalmas laikusok körében hogy lesz elterjesztve, bevezetve, kötelezővé téve... Meg hogy kapható lesz-e végre bárki számára olvasmányos imaórával együtt is az egész...

matthaios · http://www.matthaios.hu 2012.09.04. 13:24:06

@Laemmchen:

'mise közben lazán előkapja a mobilját és hozzá gyorsan az olvasószemüvegét, fellép a netre és beolvassa az aktuális medjugorje-i üzenetet'

Érdekes, ezt a jelenetet valahogy nem tudom elképzelni a görögöknél például Aranyszájú Szent János liturgiája közben, de még a magyar reformátusoknál sem (eltekintve Megjugorje-től). Lehet, hogy erre még Bugnini atya sem gondolt annakidején. Persze, hol volt akkor még a mobiltelefon?

borazslo · http://www.eleklaszlo.hu 2012.09.05. 09:09:08

@Laemmchen: legjobb tudomásom szerint a készülő új kiadású négy kötetes zsolozsma "csupán" javításokat és kiegészítéseket fog tartalmazni, lényeges új fordítást nem.

MKPK litugikus intézetével (MALEZI) együtt működünk és tartjuk a kapcsolatot: reményeink szerint a kiadás környékén megkapjuk a változások listáját, így aránylag kis munkával frissíthetjük majd az online zsolozsmát.

egyérintő 2012.09.05. 10:30:46

@matthaios:

Ma már egy valamire való zarándoklatot a rádió is közvetíti. Az ilyen zarándoklatra hívó levélben benne van, hogy a hívők hozzanak kis URH-s rádiókat, amelyen közvetítik az eseményeket, hogy az ének, liturgia tekintetében egységes legyen a a hosszan elnyúló, vagy kint rekedő tömeg.

A mobil csak két technológiai ugrás az URH rádió után...

matthaios · http://www.matthaios.hu 2012.09.05. 10:33:32

@borazslo:

Hozzáférhető lesz-e a zsolozsmára nem kötelezettek számára is? Az 1991-es kiadás hozzáférhető volt. Az LH és a Breviarium Romanum összehasonlításába ne menjünk most bele. A teljes LH "szélesebb közönség" számára való rendelkezésre bocsátása azonban biztosan hasznos lenne.

matthaios · http://www.matthaios.hu 2012.09.05. 11:04:45

@egyérintő:

Igen, de a technológia még némi finomitást igényel, hogy beilleszthető legyen a katolikus (és ortoodox) liturgia cselekményébe. A katolikus (és ortodox) liturgiában például az evangéliumos konyv a kinyilatkoztatásra, a kinyilatkoztató Istenre, Jézus Krisztusra utal. Ez egy díszes kiállítású, csak szentírási szövegeket tartalmazó könyv esetében világosabb, mint például egy iPad esetében. Szerintünk a liturgia kapcsolatban van a szenttel, a szent azonban magában foglal valamilyen, mindennapi használattól való elkülönítést.

türkiz 2012.09.06. 21:19:59

@beetle1: "Szerintem elég bizarr jelenet lenne, ahogy a pap megcsókolja a "Designed by Apple in California, assembled in China" feliratot, majd magasra tartva a "bűnbeesés szimbólumát" ("beleharapott" alma :)) sűrű tömjénezésekkel körbehordozzák a templomban."
-Tudomásom szerint a pap nem csókol misekönyvet, ahogy a Szentírásban sincs szó "almáról" mint a bűnbeesés szimbólumáról.

P.E. 2012.09.07. 04:21:47

Meglepődtem a poszton, mert rég nem jártam errefele, úgyhogy teljesen függetelenül, kb. öt napja kerestem, és találtam rá az on-line zsolozsmára. Nagyon örültem neki, mert a könyvünk hiába van meg, nem tudtuk használni, csak le-letörölgettük a port róla.

Kicsit rátekintettem magamra kívülről "zsolozsmázás" (így mondják, nem?)közben, és volt egy furcsa érzésem, de aztán megnyugtattam magam, hogy jó nekem reggel ilyen szép "meglepi" imákkal dicsérni az Istent, és ha ez a neten ér el ilyen könnyedén, én elfogadom.

matthaios · http://www.matthaios.hu 2012.09.07. 09:01:17

@P.E.:

Igen. És ez itt a lényeg. Nem a mise szertartása alatt használandó könyvekről, hanem a digitális zsolozsmáról van szó.

Medvesíp 2012.09.08. 07:37:45

Köszönet a digitális zsolozsma készítőinek - én a jezsuita weboldalon találtam rá, és (ha nem is az összes imaórát) rendszeresen használom.
Van egy androidos alkalmazás is, amellyel offline is lehet zsolozsmázni.
Summa summarum: szerintem nagyszerű dolog, hogy nekünk, laikusoknak is használható.

türkiz 2012.09.15. 14:08:41

"Az idő pedig nekünk dolgozik. Ahogy egy rendtársam mondtam: »kétszáz év múlva csak nevetni fognak ezen a vitán«.”

(off)
www.youtube.com/watch?v=TtXWWRyJLPw

2012.09.16. 08:55:00

ne és ehhez mit szóltok:
robot írja kezében tollal a Bibliát?

bios[bible] ,A bible writing robot
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EaSLm51kmbg

2012.09.16. 09:11:19

rabbi Jismáél mondása szerint ha a szofér, betűt vét, az egész világot elpusztíthatja!
(Éruvin 13a)

Segít a szkenner
A szofér önellenőrzése azonban nem elegendő. A hagyományos módszer szerint független ellenőr, héber szóval báál mágiá (vagy röviden csak mágiá) néz át minden tekercset. Sokszor három embert kérnek fel erre a célra. Ma már létezik számítógépes ellenőrzés is, ilyenkor beszkennelik a szöveget, és egy program megmutatja a kérdéses részeket, hogy az ellenőr eldönthesse, szükség van-e javításra. A legvallásosabb ortodox zsidók sem ódzkodnak a modern technikától, sőt: abban gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy minden rituális célú szöveget érdemes így is átnézetni.

www.nyest.hu/hirek/elpusztul-a-vilag

munder · http://munder.wordpress.com 2012.09.19. 10:39:37

"az egyház elég fiatal ahhoz, hogy tudjon változni, de elég idős ahhoz, hogy ne ugorjon rögtön mindenre."

- Az egyház történelmében sok mindent elítéltek, amit később már egyenesen szentnek tartottak. (és nemcsak az „orléans-i szűz", akire gondolok.)

Vélhetően ez is olyan kérdés, hogy egy Commodore 64-essel még nem olvastunk volna e-könyvet, főleg nem buszon, vonaton stb De az iskolai teadélutánon is hülyének néztek minket, amikor arról játszottunk zenét az osztálybulin(!).

Ma már előjön a kérdés, amikor ebook olvasók és ipadek hada van kéznél. Nyilván 20 év múlva még kevésbé lesz röhejes.

Szerintem a könyv ma még mindig a legnemesebb erre a feladatra, ugyanakkor az elektronika adta lehetőség nem elítélendő, legfeljebb a túlzások szabályozandók.

Gyakorlati példák is vannak erre: egy zarándok (legyen pap vagy sem), egy missziós szerzetes, egy katonalelkész, vagy egy iszlám országban dolgozó katolikus hívő (vendégmunkás) számára a "zsebre vágható" mobil zsolozsma, szentírással, lelkiségi írásokkal stb. nemcsak egy lehetőség, hanem az egyetlen ami létezik.

munder.wordpress.com

2012.09.29. 14:37:47

az izraeli robotok zsidótáncot lejtenek az újév tiszteletére...

A Rosh Hashanah Robot New Year Hip Hop Dance Party from Technion Israel
www.youtube.com/watch?v=9R9a1SRbe9k&feature=player_embedded
:-)
süti beállítások módosítása