Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Facebook

Címkék

boldogság (8) egyház (52) európa (8) ferencpápa (9) gondolat (9) gondolatébresztő (17) hit (22) ima (13) isten (19) Isten (8) jezsuita (12) jézus (11) katolikus (10) lelkiség (10) orbán (9) pápa (19) politika (25) szabadság (9) szeretet (12) társadalom (10) tudomány (11) vallás (14) vallások (10) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Friss topikok

Széder vacsora - vissza a kezdetekhez

2009.04.09. 19:44 bonne

Egy hete abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy meghívtak egy „Széder vacsorára”. A vacsorát a Council of Christians and Jews (Keresztények és Zsidók Tanácsa) szervezte, melynek egyik tagja a közösségünk egy idősebb papja. Annál is inkább érdekelt az esemény, mert már kissé gyanús volt az Utolsó Vacsora temérdek megfilmesítése, egytől egyig keresztény pátosszal átjárva, amikor mindenki tudja, ugyebár, hogy az egy zsidó ünnep megülése volt, és ami miatt számunkra fontos, az az, hogy milyen új jelentést kaptak a régi szimbólumok. Gondolva, hogy most szépen a végére járok annak, hogy mi volt a kezdetekben, megjelentem a vacsorán, nem is sejtve, hogy – mint pár perc múlva kiderült – én vagyok a legfiatalabb a jelenlévők között, tehát kérdéseimet nemhogy nem kell magamban tartanom, hanem egyenesen nekem kell azokat feltennem...

A széder lényege – amint megtudtam – az elbeszélés, a hagyomány továbbadása. Ezért nem véletlen az, hogy sok minden a gyerekek köré épül azzal, hogy milyen didaktikai eszközöket lehet ilyenkor használni: énekek, kérdések-válaszok, ízek és színek, asszociációk teljes tárháza. Ugyanúgy lényege az emlékezés és az előretekintés a megígért Messiás eljövetelére. Ezt az egészet részletesen le lehetne írni de csak ismételnénk azt, ami már sok helyen fellelhető. Ezért mindössze a borivás négy alkalmára térnék ki.

Mind a négy alkalom Isten egy-egy szabadító ígéretéhez kötődik. Az első a fizikai értelemben vett megszabadulás, azt jelképezi, amikor Izrael megszabadult, kikerült Egyiptomból. A második alkalom a megmentés, a szolgaság lerázása. A harmadik a megváltás, szabad néppé formálódás, a negyedik pedig az isteni kiválasztás, amikor Isten népévé fogadja Izraelt. Végül pedig, az ötödik, meg nem ivott pohár bor a megígért Szabadító eljövetele.

Az egész széder vacsora az emlékezet, egy nép történetének életben tartása, a megszabadulás élményével, gondolatával, reményével átszőve. Jézus utolsó vacsorája érdekes módon kapcsolódik mindebbe, keresztények számára új jelentést adva a vacsorának. Az Egyiptomból való kivonuláson túl új emlékezést ad, amikor megtöri a maceszt és odaadja a tanítványoknak, amikor a borral teli kelyhet is nekik nyújtja, azt mondja: „Ez az én testem, az én vérem. Ezt cselekedjétek az Én emlékezetemre!”. Ezzel egyértelműen összekapcsolja a Rá való emlékezést egy tágabb hagyománnyal, amelynek sarokpontja a fizikai, lelki megszabadulás gondolata és a további szabadulás ígérete. Talán – és ez számomra nagyon valószínű – erről szólhatott az ötödik kupa bor megivása, amit mások kerültek. Amíg az előző négy alkalommal mindenki saját borát issza, addig ezt az ötödiket körbeadja, megosztja, jelezve a próféciák beteljesedését és ezzel olyan tradíciót teremtve, ami egyedi volt abban az időben, amiről később fel lehetett Őt ismerni. Egy ilyen gesztus örökre összeköti őket, még inkább kihangsúlyozva, hogy az Isten Országa nemcsak egyedi szabadulásuk története, hanem az egybefonódott közösségé is.

Érdekes, mindez visszaemlékezéssel kezdődik. Mit tett Isten az életemben? Merre vezetett, mitől szabadított meg? Kiválasztott engem, mert szeret, életteret adott nekem, amelyben kibontakozhatom. A megígért Szabadító pedig nem általam kisajátítható módon érkezik meg, hanem összekapcsol egy kisebb-nagyobb közösséggel, egy családdal, egy egész néppel, mert senki sem értelmezhető csak önmagában. Számomra ez a Nagycsötörtök ígérete, ez az ami innen tovább visz.   

137 komment · 1 trackback

Címkék: szabadság gondolatébresztő lelkiség tradició eucharisztia

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr961055801

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sárdobáló 2009.04.10. 12:33:49

Kolbenheyer olvas XVI.: Minden, amit tudni akartál a kereszténységről, de sosem merted megkérdezniC. S. Lewis nevét leginkább a „Narnia krónikái” című mesesorozat révén ismerik. Pedig J. R. R. Tolkien barátja kitűnő nyelvész és irodalmár, író…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.04.23. 13:34:56

Dájénu – azzal is beértük volna
Egyik jelenlévő fennhangon mondja:
Milyen hatalmas Isten irántunk való jósága!
Ha az Úr kivezet a szolgaság házából, de nem vezet át a tengeren, dájénu?
Mindnyájan válaszolunk: dájénu!
Ha csak a tengert nyitja meg előttünk, de nem vezet át rajta szárazon, dájénu?
Ha csak átvezet rajta szárazon, de nem gondoskodik rólunk a pusztában, dájénu?
Ha csak mannával táplál, de nem adja nekünk a Tórát, dájénu?
Ha nekünk adja a Tórát, de nem vezet el az ígéret földjére, dájénu?
Ha elvezet az ígéret földjére, de nem küldi el Fiát ígéretei beteljesítésére, dájénu?
Ha üdvözít minket vére által, de nem támasztja fel a harmadik napon, dájénu?
Ha fölmegy az Úr az Atya jobbjára, de nem küldi el a Szentlelket, dájénu?
Ha megkapjuk a Szentlelket, s nem ígéri meg, hogy hamarosan újra eljön, dájénu?
Ha megígéri, hogy eljön, de nem adja nekünk Egyházát, dájénu?
Ha nekünk adja Egyházát, de nem adta volna nekünk a Közösséget, dájénu?
Ha nekünk adja a Közösséget, de nem ajándékoz minket egymásnak, dájénu?
www.youtube.com/watch?v=WhbKw6o4aDI&feature=related

2011.04.23. 13:36:17

Ezzel az énekkel zárul a Széder-est:
Ki ánu ámeekhá, v’átá Elohénu, ki ánu vánekhá, v’átá Ávinu.
Mert néped vagyunk, és Te Isteünk vagy, mert gyermekeid vagyunk, és Te Atyánk vagy.
www.youtube.com/watch?v=K05npNxa8lg

2011.04.23. 13:38:42

SEH HA ELOHIM
Isten báránya
messiási ének
www.youtube.com/watch?v=D9MPIhHqdcQ

2011.04.23. 13:40:18

Haggadát olvasó keresztények
Ma szédereste: páskavacsorán született az Újszövetség
A keresztény hagyomány a zsidóra épül teljes egészében, a megváltásnak megvan az előképe az Ószövetségben, és ez az egyiptomi kivonulás és a megszabadulás.
mindennapi.hu/cikk/egyhaz/ma-szedereste-paskavacsoran-szuletett-az-ujszovetseg/2011-04-19/2714

2011.04.23. 13:44:27

Pilinszky János: Harmadnapon

És fölzúgnak a hamuszín egek,
hajnalfele a ravensbrücki fák.
És megérzik a fényt a gyökerek.
És szél támad. És fölzeng a világ.

Mert megölhették hitvány zsoldosok,
és megszünhetett dobogni szive –
Harmadnapra legyőzte a halált.
Et resurrexit tertia die. Pilinszky János: Harmadnapon (Kicsi Hang)

www.youtube.com/watch?v=IkcdUX16zN8

eichikarl 2011.04.24. 22:10:49

@thotferi:
Ti a hungaro-gnózist képviselitek?
És ö egy föpapmöje?

Dr. szpahi 2011.04.25. 08:20:52

@thotferi:

Ami a Bibliából kimaradt, az nem Isten szándéka szerint volt megírva, hanem tévtanítás. Ilyen egyszerű ez kedves barátom.

thotferi 2011.04.25. 14:55:23

@eichikarl: @Dr. szpahi:
A kereszténységhez nem csak az Ószövetségen keresztül vezet út. A mi népünk erkölcsiségén, történelmén, mítoszain keresztül is maga a Teremtő Atya nyilatkoztatja ki magát.
"Ami a Bibliából kimaradt, az nem Isten szándéka szerint volt megírva, hanem tévtanítás. Ilyen egyszerű ez kedves barátom." Ezt megbeszélted az Istennel is, vagy honnan tudod annyira biztosan ?

thotferi 2011.04.25. 15:22:17

@eichikarl: "És ö egy föpapnöje?"
Ő egy szkíta amazon- természetű hölgyemény.
Nem szívesen húznék ujjat vele.

eichikarl 2011.04.25. 19:21:35

@thotferi:
tényleg kicsit olyan Morvai Krisztinás svádája van. Lehet, hogy az ezotériához jól ért, és kiváló promóciós retorikával is rendelkezik, söt szerintem klasszikus római retorikát is ismeri, ami aztán az amerikai ügyvédek sajátja lett. Eléggé meggyözö. Az igazság azon szeletéböl indul ki, ami számára fontos és beleillik az érvrendszerbe. Ja és ezenkívül régész is, biztosan szenzációs leletei vannak. A nikaiai zsinatot következetesen 354-re teszi, ami lehetséges is, mert 325-ben olyasmivel, amiröl beszél ott nem foglalkoztak, hátha 354-ben volt egy titkos nikaiai zsinat, amelyröl csak ö tud, vagy még néhányan.
Mennyi a belépö az elöadásra? ;-)

thotferi 2011.04.25. 20:10:35

@eichikarl: Fiatal hölgyeményről van szó, nincsenek leletei. Ez biztosan csak valami tévesztése lehetett.
A mondandójának lényege a tekercsek ismertetése magyar szemmel.Nekünk ez a fontos! A keresztény egyházakban sem ismertetnek minden fontos forrást, csak azt, ami egybevág a judeo- krisztián teológiával.
Ő is ezt tette, joggal, mert ezekről nagyságrendileg kevesebbet hallani, mint az ószövetségi történetekről.

Dr. szpahi 2011.04.25. 21:01:21

"Ez biztosan valami tévesztése lehetett." -az ilyesmit műveltebb körökben történelemhamisításnak nevezik. De ez téged azért ne zavarjon!

thotferi 2011.04.25. 21:11:03

@Dr. szpahi: Ó, ha csak ez lenne a legnagyobb történelemhamisítás:
www.magyarvagyok.com/index.php?page=videos&sub=search&q=t%C3%B3th+gyula
Tévedést, tévesztést és hamisítást a magyar nyelvünk világosan meg tud különböztetni egymástól, a kettő nem ugyanaz.

Dr. szpahi 2011.04.25. 21:24:43

@thotferi:

Nevezd ahogy akarod. A hazugság hazugság marad. A megtévesztés pedig megtévesztés. Ha te ezt elfogadod, sőt még hirdeted is, lelked rajta.

thotferi 2011.04.25. 21:33:39

@Dr. szpahi: Hoppá, ezért az egyetlen tévesztésért ne öntsük ki a tekercseket és üzeneteit is az ablakon.
Tudom, hogy az Egyház ezeket nem ismerteti, nem teszi lehetővé, hogy a hívek megismerjék őket. Ez nem történelemhamisítás? Szerintem nagyságrendekkel nagyobb, mint a hölgyé.

Dr. szpahi 2011.04.26. 11:46:32

@thotferi:

"Hoppá, ezért az egyetlen tévesztésért ne öntsük ki a tekercseket és üzeneteit is az ablakon."

Egyetértek! Dobjuk inkább a szemétbe a többi hagymázos ostobasággal együtt.

thotferi 2011.04.26. 11:50:30

@Dr. szpahi: Akkor dobjuk az Ószövetséget is oda!
Egyenlő mércével mérjünk, legyünk következetesek!

Virágoskert 2011.04.26. 14:51:14

Mármost, attól, hogy valahol - egyébiránt kétségtelenül szenzációs régészeti felfedezéssel - az ókorból származó írásos emlékeket találnak, attól még nem állíthatjuk rólukautomatikusan, hogy sugalmazottak volnának, Isten üzenetét közvetítenék, még akkor sem, ha azok törénetesen a kumráni szektától származnak. Sem a történelmi emlékeket, sem a különféle vallásos irodalmat nem szabad összekeverni az Isteni Kinyilatkoztatással.

thotferi 2011.04.26. 16:18:21

@Virágoskert: "attól még nem állíthatjuk rólukautomatikusan, hogy sugalmazottak volnának, Isten üzenetét közvetítenék,"
Így van, ezzel maximálisan egyetértek, ha az állítás ellentétpárját is hozzámondjuk:
Nem állíthatjuk róluk" automatikusan" ,hogy nem Istentől sugalmazottak volnának a tekercsek.
Ha megvizsgáljuk őket és úgy találjuk, hogy az Evangélium üzenetével nem ellentétesek, hanem azonos szemléletűek, esetleg kiegészítő jelleggel bírnak, akkor szerintem elfogadhatjuk őket Istentől sugalmazottnak.Ha Jézus életének" fehér foltjairól "vannak benne információk, akkor talán meggondolandó az elfogadásuk.

2011.04.26. 19:21:14

ne etesd a trollt!
mondja az Örökkévaló Istenünk...
:-)

2011.04.26. 19:48:58

a kohániták megáldják a zarándokokat...
Birchas Kohanim by the Kosel - Chol HaMoed Pesach 5770 www.youtube.com/watch?v=VEFeqXQj2Kk&feature=related

2011.04.26. 19:54:07

Mondd el gyermekednek!
A korai keresztények ugyanazon a napon – Niszán hónap 14.napján ( ט”ו בניסן ) ünnepelték a Húsvétot, mint a zsidók Peszáh első estéjét, a “Rend éjszakáját” ( ליל הסדר ).
Csak később, a keresztény egyház kialakulásával rögzítették a vasárnapot és a hétfőt, de továbbra is “mozgó dátumú ünnep” maradt – ebben a zsidó szokásokhoz legközelebb álló keresztény ünnep, de nem ez az egyetlen momentum.
A két ünnep számos hasonlósága mellett, éppen a tartalombeli különbségek okán tükrözi a két vallás évezredeken átnyúló konfliktusát.
podo-pro.hu/mondd-el-gyermekednek/

2011.04.26. 20:07:35

alighogy végetért az ünnep, a zsidók elkezdik az ún. ómerszámlálást, amikoris a 49. nap a Shávuot ünnepe, ami a keresztény egyház születésének napja, a Pünkösd...
Sefirat Ha'Omer - Count for Yourselves www.youtube.com/watch?v=Mg_5NE7hg8w

2011.04.27. 15:44:36

„Gyermekeim, ezen az éjszakán mi mindannyian angyalok vagyunk és hercegek vagyunk. Ezen az éjszakán mindannyian az Örökkévaló asztalánál ülünk, és az ő vendégei vagyunk.”

A múlt héten én vezethettem a Széder-estet, az Úr Sekhinája közénk költözött: a terített asztal egyben az Örökkévaló templomi oltára is volt. Isten jelenléte szinte tapintható volt, kéréseinkkel közvetlenül fordulhattunk az Úrhoz, nem igényeltük a papi rend közreműködését, sem a bonyolult rituálét, nincs többé szükségünk a Templomra, hogy Istent imádjuk, hiszen vezekelhetünk másképpen, mégis épp ugyanúgy: felebaráti szeretetünk által...

2011.04.29. 19:53:43

a marokkói zsidóknak a peszach nyolcadik napja is ünnep...
Mimouna
www.youtube.com/watch?v=x6D7x_e38IA&feature=related

2011.05.02. 22:41:39

Izraelben ma tartották a Jom HaSoah napi megemlékezéseket országszerte, és ezzel egyidőben ma érkezett az Élet Menete Auschwitzba, ahol a hatmillió mártírra emlékeztek.

My God, My God, I pray that these things never end,
The sand and the sea,
The rustle of the waters,
Lightning of the Heavens,
The prayer of Man.
...אלי, אלי, שלא יגמר לעולם
החול והים
רישרוש של המים
ברק השמים
תפילת האדם
The voice called, and I went.
I went, because the voice called.
Eli, Eli by Hannah Szenes
www.youtube.com/watch?v=Xn2-q0FdDqY&feature=related
u.i.: Szenes Anikó dala a zsidó mártírok himnusza lett szerte a világon...

2011.05.03. 09:10:47

437.402 ember érkezett Magyarországról Auschwitzba...
Náci album: Auschwitz képei www.youtube.com/watch?v=i97gd3QfniQ&feature=fvwrel

2011.05.08. 23:18:55

Izraelben ma este 8 órakor köszöntött be ijjár hó negyedike, ami a háborúban elesett hősök emléknapja. Emlékező imákat mondanak, a gyászoló családok pedig felkeresik szeretteik sírját, ahol gyertyát gyújtanak.
Áchénu - Testvéreink
Testvéreinken, Izrael egész házán, aki bajban és fogságban vannak,
tengeren, szárazföldön, könyörüljen meg az Örökkévaló,
és mentse ki őket a szorultságból tágasságba, sötétből világosságra, elnyomatásból megváltásra,
ebben az évben, hamarosan, mielőbb!
(Ezt minden hétköznapi Tóraolvasás után szokás mondani hagyományos közösségekben.)
www.youtube.com/watch?v=XGEOnxUk6Cs&playnext=1&list=PL0C857AC9CD7CE214

2011.05.13. 19:55:27

Izrael majd egyidős velem...
Leginkább jellemző rá az életöröm, a jövőbe vetett hit, valamint a kitartás és a következetes, kemény munka.
Israel wave your flag - Yom Ha'atzmaut
Fly your flag this Israel Independence Day.
www.youtube.com/watch?v=IlvEiLhxTxw

2011.05.15. 18:38:42

Izrael vagyok, élni akarok!
I am Israel - Yerushalayim Version www.youtube.com/watch?v=w4bM2QG3r-I&feature=player_embedded

2011.05.20. 23:33:17

“Nem annyira Izrael tartotta meg a szombatot, inkább a szombat tartotta meg a zsidókat.”
(Áchád Háám)
"Izrael azért kapta a szombatot, hogy Tórát tanulhasson."
(Talmud)
Zsidó elképzelés szerint a női lélek eleve Istenre van hangolva, míg a férfiak durva lelkének ráhangolódásra van szüksége, hogy képes legyen a Sabbat méltó fogadására, a középkori Cfátban a férfiak a zsinagógában elénekelték az Énekek Énekét, amely Izrael és Isten közti misztikus szerelemről szól, majd lányok sorfala közt tértek haza a Sabbat fogadására.

Csókoljon meg a szája csókjával!
Igen, szerelmed édesebb a bornál.
Keneteidnek illata kellemes, mint a kiöntött olaj, olyan a neved, azért szeretnek a lányok...

שיר השירים א', ספרדי ירושלמי SHIR HASHIRIM SONG OF SONGS, CHAPTER 1, RABBI HAGAY BATZRI
www.youtube.com/watch?v=W4_M0V6pc0Q

2011.05.20. 23:37:54

Olyan vagyok, mint a sároni nárcisz, én vagyok a völgyek lilioma!
Mint a bogáncs között a liliom, olyan a mátkám a lányok között.
Akár az erdő fái között az almafa, olyan a szerelmem az ifjak között...
שיר השירים ב', קדש קדשים - בטעמי המקרא נוסח ספרדי ירושלמי, SHIR HASHIRIM SONG OF SONGS, CHAPTER 2, by
www.youtube.com/watch?v=l1VPQGLDRLU

2011.05.20. 23:41:02

Éjszaka ágyamban kerestem, akit szeret a lelkem. De hiába kerestem, nem találtam!
Azért hát fölkelek, bejárom a várost, keresem a tereken és az utcákon, akit szeret a lelkem! Hiába kerestem, nem találtam!
Találkoztam az őrökkel, akik a várost járták: „Nem láttátok, akit szeret a lelkem?”
שיר השירים ג', קדש קדשים - בטעמי המקרא נוסח ספרד ירושלמי, SHIR HASHIRIM, CHAPTER 3, (Song of Songs) RABBI
www.youtube.com/watch?v=FE476z6J7vs&playnext=1&list=PL404018038BB0D276

2011.05.21. 08:51:57

Az Énekek Éneke edetileg szerelmi énekek és nászdalok gyüjteménye volt, műfajukra nézve rokonok az arab, szír és egyiptomi lakodalmi és szerelmi énekekkel. Ezek a vőlegényt királynak és a menyasszonyt királynénak mondják (még ma is liturgikus gyakorlat megkoronázásuk a keleti rítusokban). Így lesz a vőlegény neve egyes dalokban Salamon. Ezért a dalgyűjteményt fölvették a Salamon királynak tulajdonított iratok közé, a „salamoni korpuszba”; ekkor kapta címét: „Az Énekek Éneke Salamontól” (Én 1,1). Ez azonban csak irodalmi fikció, történetileg kizárt, hogy a szöveg Salamon királytól származzék, túlnyomó része nem lehet idősebb a Kr. e. 5. századnál, sőt valószínűleg ennél újabb keletkezésű énekeket is tartalmaz.
שיר השירים ד', טעמי המקרא נוסח ספרדי ירושלמי, SHIR HASHIRIM 4, RABBI HAZZAN HAGAY BATZRI
www.youtube.com/watch?v=VoHEHu5qy20

2011.05.21. 08:56:04

Mindennek alapján az Énekek Éneke a zsidó irodalom egyik jelentős értéke lehetne, de nem szent könyv. Csakhogy létezik egy olyan ószövetségi hagyomány, amely a kimondhatatlan Isten (YHWH) és Izrael kapcsolatát a férfi és nő kapcsolatának képeiben fejezi ki. Isten hitvesi szerelemmel szereti népét, s a bálványimádást házasságtörésként ítéli el. Ez a kép Izajásnál, Jeremiásnál, Ezekielnél, Ozeásnál annyira kidolgozott és erős, hogy lehetőséget kínál az Énekek Énekének allegorikus értelmezésére is. A hívő Izrael fölismerte, hogy e szerelmi énekek alkalmat adnak Isten és Izrael szeretetkapcsolatának átélésére. A könyv olvasása a zsidó húsvét liturgiájának részévé vált. Megszületett az Énekek Énekének spirituális értelmezése.
SHIR HASHIRM 5 שיר השירים ה
www.youtube.com/watch?v=uX5ol7EL24c&feature=related

2011.05.21. 09:00:29

A hagyomány nem mindig viseltetett egyértelműen e különleges szépségű mű iránt. Sokáig fel sem vették a Szent Iratok közé, mígnem a Nagy Szinódus (Kneszet Hágdolá) értelmezte a kifogásolt szövegrészeket, majd kanonizálták, vagyis felvették a héber Biblia megszentelt könyvei közé ... Másutt azt találjuk ... , hogy az Énekek Énekéről vita folyt: szent szöveg vagy sem. Simon ben Ázzáj tanúsága szerint: „hagyományban kaptam ezt attól a 72 öregtől (vagyis Szanhedrin tagtól), akik Elázár ben Ázárját az elnöki székbe juttatták ... , hogy az Énekek és a Kohelet szent szövegek.”
A zsidó hagyományban általánossá vált a felfogás, hogy az Énekek Énekének misztikus értelmezése a helyes. Olyannyira, hogy a Kr. u. 2. század zsidó vértanúja, Rabbi Akiba már így beszél:
Isten őrizz, soha arról vita nem volt, hogy az Énekek Éneke szent szöveg-e, hiszen az egész világ nem ér annyit, mint az a nap, amikor az Énekek adatott Izraelnek. Mivel (ha) a Szent Iratok szentek, akkor az Énekek Éneke a Szentek Szentje...
שיר השירים פרק ז' הרב חגי בצרי ספרדי ירושלמי SHIR HASHIRIM CAPTER 7 RABBI HAGAY BATZRI hbatzri gmail com
www.youtube.com/watch?v=bLdJZmrhxVs&feature=related

2011.05.21. 09:58:34

Az Énekek Éneke, a címfelirat után, így kezdődik: „Csókoljon engem szája csókjával” (Én 2,2). Ezt egyértelműen a menyasszony mondja, amint azt világosan megmutatja a következő vers, amelyben ezt olvassuk: „Szeretnek téged a lányok!” (Én 1,3). Vagyis a szöveg misztikus értelme szerint az ember mondja Istennek. Az ember kívánja az isteni szeretet eleven tüzének érintését.
Van ennek értelme? Testet test érinthet meg. A testi érintés érezhető, élvezetet vagy fájdalmat okozhat. De a testi érintés az Énekek énekének misztikus értelmezésében csupán allegória. Az ember vágyódhat arra, hogy Isten szeresse; minthogy Isten maga a szeretet, ennek a vágynak teljesülése ésszerűen várható is; de vágyódhat-e az ember Isten érintése után, más szóval, olyan tapasztalat után, amely éppúgy kifejezi az isteni szeretetet, mint a csók az emberi szeretetet?
Nava Tehila - Shir Hashirim Moshcheni (Song of Songs)
www.youtube.com/watch?v=CxAPrgrejrQ

2011.05.21. 10:04:17

Keneteid illata kellemes,
neved kiöntött olaj,
ezért szeretnek téged a lányok!
Vonj engem magad után, siessünk
keneteid illata után!
(Én 1,3-4)

Számunkra szokatlan, de az ókori keleten gyakorlat volt, hogy a férfiak illatos olajat használtak: „Mirha, áloé és kasszia árad ruháidból” (Zsolt 45,9). Jézus is utal erre a szokásra: „Amikor böjtölsz, kend meg a fejedet...” (Mt 6,17), sőt az ő fejére is drága nárdusolajat önt egy asszony (Mk 14,3-9). Ugyanakkor a kenetnek rituális jelentősége volt, így a papok és a királyok fölkenésénél. A király „az Úr Fölkentje” (1Sám 12,3-5), a várva várt eljövendő Király a Fölkent, a Messiás. A király, későbbi értelmezésben az eljövendő Messiás, „az öröm olajával” van felkenve (Zsolt 45,8). A „Krisztus” cím a Messiás szó görög fordítása. Az első János-levél a Szentlelket nevezi Isten kenetének (1Jn 2,27). A János által hirdetett keresztség után Isten „Szentlélekkel és erővel” kente föl Jézust (Csel 10,38). A kenetnek gyógyító jellege is van: az apostolok „sok beteget megkentek olajjal, és azok meggyógyultak” (Mk 6,13). Az Egyház is használja a kenet szimbolikáját, mind a keresztelendők olajában (fölkenés a Gonosz elleni küzdelemre, ahogy az ókori birkózók is olajjal kenték meg magukat), mind a betegek lelki-testi gyógyításában (betegek kenete), legfőképpen pedig a bérmálásban, a Szentlélek közlésében. Olajjal kenik meg a papok kezét a szenteléskor, a templomok falát is a templomszentelés szertartásában.
Nava Tehila - Mi Zot Olah (Song of Songs)
www.youtube.com/watch?v=aJvt44j2xBs

2011.05.21. 10:08:15

Meddig jutottunk fejtegetéseinkben? Kétségtelenül szétágazó, ám mégis összefüggő gondolatmeneteink az Énekek énekének misztikus értelméből annyit föltártak, hogy a kezdősornak: „Csókoljon engem szája csókjával!” (Én 1,2), ezt a jelentést tulajdoníthatjuk: a természetfölötti kinyilatkoztatásban Isten az ember teljes lényét, testi-lelki valóságát érinti; Isten szája az örök Ige, Isten csókja pedig, amely egy abszolút értékélmény szólításán keresztül éri el az embert, a Szentlélek. Mielőtt tovább mennénk, mérjük föl megállapításaink értékét. Természetesen világosnak kell lennie, hogy nem az Énekek éneke szószerinti értelméről van szó, hanem egy lelki értelmezés, sensus spiritualis hozzáfűzéséről, amelynek igazsága nem a szöveg elemzésén áll vagy bukik, hanem hitünk egyéb igazságain. Annak is világosnak kell lennie, hogy e hitigazságokat nem tankönyv vagy teológiai értekezés formájában próbálom kifejteni, hanem a teológiai esszé műfajában, amelyben megengedhető bizonyos csapongás és az elvontabb részek kevésbé elvontakkal, példának okáért lírai költeményekkel való fűszerezése. Gondolatmeneteim mindazonáltal igényt tartanak arra, hogy korrektségben fölvegyék a versenyt bármilyen elméleti teológiával. Amit leírok, bizonyíthatónak tartom a kinyilatkoztatásból.
Nava Tehila - Libi Er (Song of Songs)
www.youtube.com/watch?v=BsWOZ5Nsev0

2011.05.21. 10:15:54

a Kabbalat Shabbat énekei a jeruzsálemi Nava Tehila repertoárjából valók:
Nava Tehila is an emerging prayer and study community in Jerusalem. We welcome people of diverse backgrounds who wish to experience various expressions of spiritual life with a Jewish flavor.www.navatehila.org/35897/Nava-Tehila
Az Énekek Énekével kapcsolatos elmélkedések Kovács Gábor atya honlapjáról válogattam:
Sir Hasirim
Évek óta készülődöm, hogy elmondjam a lényeget Istenhez való viszonyunkról. Valószínűleg azért nem sikerült, mert bűnös vagyok. Istenhez való viszonyom tántorog és vergődik. Ő azonban minden tökéletlenségem ellenére is számba adta szavait, tehát megpróbálok beszélni és kifejteni az imádás misztériumát. Jobb így, mint sehogy.
www.hagiosz.net/?q=sirhasirim
Shabbat Shalom!

2011.05.21. 15:22:36

A Templom elvesztése és az újabb száműzetés viszontagságai közepette a zsidóknak szükségük volt a mellettük álló Istenre. Nem dogmákat dolgoztak ki ehhez, hanem egyszerűen úgy fogták fel az Istent, hogy szinte tapintható volt jelenléte. Ezt az élményüket a köznapi misztikum állapotának nevezték. Annyira erősen érzékelték az isteni jelenvalóságot, hogy ehhez semmiféle hivatalos dogma nem érhetett fel.
Amikor a Templomot lerombolták, a zsidókat idegen földre, száműzetésükbe elkísérő Isten alakja egyben elérhetőségét is sugallta. Némelyek úgy tartották, hogy a Sekhina, a népével együtt élő Isten, továbbra is a Templom-hegyen lakozott, mások viszont azt hirdették, hogy a Templom pusztulásával a Sekhina kiszabadult Jeruzsálemből, és ettől fogva otthonra lelhet bárhol a földkerekségen.
Jerusalem Wailing Wall on Jewish Passover HD
www.youtube.com/watch?v=9wYmCZrphUM

2011.05.21. 15:42:29

A Sekhina alakja segítette a száműzötteket abban, hogy magukkal vihessék Isten jelenvalóságának érzetét kóborlásaikra. Egyesek úgy beszéltek a Sekhináról, mint aki egyik zsinagógából a másikba röppen diaszpóraszerte, míg mások azt hirdették, hogy a gyülekezet ajtajában áll, és megáld minden lépést, mellyel egy zsidó közelebb kerül a tanházhoz. A Sekhina akkor is ajtóban áll, amikor együtt mondják a S'hmá Jiszráél imát. Az őskeresztényekhez hasonlóan magukat egységes közösségként látták, amely "egy test és egy lélek". A közösség maga az új Templom, a benne rejlő Istennel. Mikor tehát a zsinagógában tökéletes egységben recitálják a S'má-t, buzgalommal, egy hangként, egy elmével és egy színnel, akkor Isten maga is közöttük lakozik.
שמע ישראל - shema israel
www.youtube.com/watch?v=sfF6-TkAnBM

2011.05.21. 19:55:40

"Áldott vagy Te, Örökkévaló, Ki elválasztod a szentet a világiaktól."

A havdala melynek jelentése elválasztás, nagy jelentőséggel bír hagyományainkban. Ez az a szertartás, melynek keretében elválasztjuk szombatot a hétköznapoktól, itt térünk vissza a szombat szentségéből újra a hétköznapi életbe. E szertartás keretében fűszereket szagolunk, melyek segítenek illatukkal elválasztani a legszentebb ünnepünket, a szombatot, mely minden héten visszatér hozzánk, a hétköznapoktól.
Marta Sebestyen - Farewell to Shabbat
www.youtube.com/watch?v=G8gsY7bk9oE
ez a legszebb változata a Szombat búcsúztató imádságnak, amit valaha is hallottam...

2011.05.22. 13:20:42

Lag ba-ómer (az ómerszámlálás 33. napja)
Az ómerszámlálás idején pestis pusztított Akiba rabbi tanítványai között. A járvány huszonnégyezer áldozatára a pészah és sávuót közötti gyásszal emlékeznek. Ilyenkor nem tartanak esküvőt, nem vágatnak hajat, tilos a tánc és a zene. A gyász lág báómerkor, az ómerszámlálás harmincharmadik napján szünetel.
Az ünnep mindig ijjár 18-ára esik, amely egyben Simeon Bar Joháj halálának évfordulója is egyben. Ezen a napon sokan zarándokolnak el Simeon rabbi sírjához, mely Meronban található, a Zohárt tanulmányozzák, táncolnak a sír körül, este pedig nagy tüzeket raknak, és a családok együtt ünnepelnek, az egész nagyon emlékeztet a búcsújáróhelyeink látványosságaira.
Meron 2010 Toldos Ahron in Box
www.youtube.com/watch?v=Lg59nC-f2L0&feature=related

2011.05.27. 17:17:25

34_bemidbár – בְּמִדְבַּר
bemidbár - בְּמִדְבַּר – sivatagban
(Mózes 4. könyve – 1. fejezet 1. bekezdéstől 4. fejezet 20. fejezet végéig)
Mózes negyedik könyvét kezdjük olvasni, amely héberül bemidbár, vagyis a sivatagban.
Izrael népe már két éve él a sivatagban, készülődik vissza, ősei földjére, de a felkészülés igen alapos, mint ahogy ezt eddig is láttuk, és a negyedik könyv újabb részleteket tár elénk.
Megvallom, mostanában, amikor a magyar káosz, amely megnyilvánul a törvényekben, a közterhek igazságtalan megoszlásában, a fejetlen intézkedések sorában, hétről-hétre nagyobb tisztelettel olvasom a hetiszakaszokat, amelyek éppen az ellenkezőjét mutatják be – az átgondoltság és a szervezettség sugárzik belőlük. Érdemes odafigyelni a részletekre….
A nemzet egységét nem azzal akarja megteremteni, hogy mindenkit egy kaptafára szab – igenis megkülönbözteti a törzseket, a szorosabb kötődés családi, nemzettségi elemeit. A különbözőség itt nem jelent ellenségeskedést, hiszen a cél közös: visszafoglalni az igéret földjét, virágzó országot teremteni ott...
http://amichay.hu/34_bemidbar-בְּמִדְבַּר/

2011.05.27. 19:01:18

"Este volt és reggel volt.
A hatodik napon elkészült az ég és a föld és minden seregük. Ezért a hetedik napra Isten befejezte művét, és minden végzett munkától megpihent a hetedik napon, azután megáldotta a hetedik napot, és megszentelte, mert ezen pihent meg a dolgok megalkotása után, amelyeknek működését megindította.
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, a Világ Királya, aki a szőlő gyümölcsét teremted!
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk, ki megszentelt bennünket parancsolataival, és örömöt talál bennünk, ki szeretettel és kegyesen a szent szombatot adta örökül, a Teremtés emlékművét, a napot, mely első a szent ünnepek közül, mert ez az egyiptomi kivonulás emléke is!
Bennünket választottál, és megszenteltél bennünket az összes nép közül, s nekünk adtad a szombatot örökül.
Áldott vagy Te Örökkévaló Isten, ki megszenteled a szombatot!"
It's Time to Say Good Shabbos
www.youtube.com/watch?v=Uzumwtp7kfc&feature=related

2011.05.27. 20:38:06

LEFEKVÉS ELŐTTI IMA
Az Örökkévaló, Izrael Istene nevében!
Jobbomon Micháél, balomon Gávriél,
Előttem Uriél, mögöttem Refáél
Felettem Isten jelenléte.
(háromszor)
B'shaim Hashem/The Angel Song ~ Shlomo und Neshama Carlebach
www.youtube.com/watch?v=nNDejApCfSc

2011.05.28. 14:22:59

a péntek esti gyertyagyújtás alatt hangzik el a sabbat első dala a Szombati himnusz...
Lelkem kedvese, irgalmasság Atyja, vezesd szolgádat akaratod felé!
Szalad majd szolgád, min a szarvas, és leborul ragyogó szépséged előtt.
Édesebb számára szereteted a lépes méznél és minden jó íznél.
SHABBAT SHALOM ידיד נפש/ אסף נוה שלום Yedid Nefesh
www.youtube.com/watch?v=KnCMEX6qpZw

2011.05.28. 14:32:43

Szombat köszöntő himnusz

Jöjj, barátom a menyasszony elé, fogadjuk a Szombatot!

Őrizd és emlékezz rá:
egy igében hallatta velünk,
az Örökkévaló egy és neve is egy,
névre, dicsőítésre és dicsőségre.

A Szombat elé gyertek, menjünk,
mert az áldás forrása az,
kezdettől, hajdantól megszentelve;
a teremtés vége, de gondolatban az első.

Király szentélye, királyi város,
lépj ki a pusztulás közepéből,
eleget időztél a siralom völgyében,
és Ő könyörülni fog rajtad.

Rázkódj meg, a porból kelj fel,
öltsd fel díszruhádat, népem!
A betlehemi Izáj fia útján
Közeledik lelkemhez a megváltás!

Ébredj, ébredj, mert eljött
világosságod! Kelj fel és tündökölj!
Térj magadhoz, zengj éneket!
Általad nyilvánul meg az Örökkévaló dicsősége!

Ne szégyenkezz, ne restelkedj!
Mit görnyedezel és mit töprengesz?
Benned bíznak népem szegényei,
Hogy felépül majd a város romjaiból.

Prédává válnak prédálóid,
eltűnnek mind a megrontóid,
de neked úgy örül Istened,
mint vőlegény örül menyasszonyának!

Jobbra és balra terjeszkedsz majd
és hirdeted az Örökkévaló erejét!
A Perec (Messiás) leszármazott által
Örüljünk és vigadjunk!

Jöjj békében férj koronája,
Örömmel és ujjongással
a választott nép hívei közé!
Jöjj, menyasszony, jöjj menyasszony!

לכה דודי/Lecha Dodi- אסף נוה שלום
www.youtube.com/watch?v=dUfGwwlKWmw&feature=related

2011.05.28. 14:36:02

מזמור לדוד (כ"ג), \ אסף נוה שלום \ MIZMOR L'DAVID, PSALMS 23
www.youtube.com/watch?v=5QN2ZF-yLrI&feature=related

2011.05.28. 14:38:43

Himnusz az angyalokhoz

Béke veletek, szolgálattevő angyalok, a Fennvaló angyalai!
Aki a királyok királyainak Királya, a Szent, áldassék Ő!

Jöjjetek békével, béke angyalai, a Fennvaló angyalai!
Aki a királyok királyainak Királya, a Szent, áldassék Ő!

Áldjatok meg békével, béke angyalai, a Fennvaló angyalai!
Aki a királyok királyainak Királya, a Szent, áldassék Ő!

Menjetek békével, béke angyalai, a Fennvaló angyalai!
Aki a királyok királyainak Királya, a Szent, áldassék Ő!

שלום עליכם\ אסף נוה שלום SHALOM ALEICHEM
www.youtube.com/watch?v=om3HoqssBu4&feature=related

2011.05.28. 14:42:49

A derék asszony dícsérete
(Példabeszédek 31:10-31)

SHABBAT SHALOM ידיד נפש/ אסף נוה שלום Yedid Nefesh
www.youtube.com/watch?v=KnCMEX6qpZw&feature=related

2011.05.28. 21:12:10

"Áldott vagy Te, Örökkévaló, Ki elválasztod a szentet a világiaktól."

A Havdalával elbúcsúzunk a sabesztól, jönnek a munkás hétköznapok...
A dalok a jeruzsálemi Asaph Neve Shalom közösség repertoárjából valók
ניגון ההבדלה למוצאי שבת \אסף נוה שלום. Havdallah
www.youtube.com/watch?v=QwT1JisgXa8&feature=related

2011.05.29. 07:29:57

EMLÉKEZZÜNK EGYÜTT
Szülővárosomban a Holocaust 67. évfordulóján gyászistentisztelet keretében ma tartják a megemlékezést az elhurcolt áldozatokra.
Több, mint háromezer embert vittek el, a tizede se jött vissza, hiányuk ma is átjár a városban sétálva...

SZERB ANTAL: NAPLÓJEGYZETEK (1914-1943) A ghettó álma
Sikátorok, régi házak, szűkös lakások, átjáró udvarok, korlátok, végtelen folyosók – minden intelligens zsidó ismeri ezt az álmot.
Ez a ghettó atavisztikus víziója. Innen van a szorongás; érzet, mely álmodó-magunkat eltölti ilyenkor – sőt ébren is, ha érthetetlen, bizsergő vággyal keressük az ilyen helyeket.
A freudisták azt állítják, hogy ez tipikus és általános álom; eredete a testnek az anyaméhből kijövetelében van.
Nem igaz. A freudisták mind zsidók voltak, ők tehát ismerték ezt az álmot.
Én végigkérdeztem egy csomó embert. A zsidók mind ismerték, keresztényt pedig nem találtam, aki ismerte volna.
Yiddish Song "Geven Amol Iz A Shtetl"
www.youtube.com/watch?v=nOVq3sVyxCU&feature=related

2011.06.03. 17:47:55

nászó – נָשֹׂא – vedd számba…
(Mózes 4. könyve – 4. fejezet 21. bekezdéstől 7. fejezet végéig)
A sivatagi szentélyt, a vándorló zsidók időről-időre új helyre költöztették. A becsomagolás, egy új helyre való szállitás, majd a szentély felállitása “beüzemelése” a következő állomáshelyen – mind a kohaniták feladata volt.
A papi törzs fiai hosszas előkészület és tanulás után, harminc éves korukban kezdhettek tényleges papi szolgálatot teljesiteni, amelyet előírásszerűen 50 éves korukig végeztek. Aztán nyugdijba vonultak.
Már korábban is szó volt arról, hogy a kohenek, a nép szellemi vezetőinek mennyire “tökéleteseknek” kell lenniük. Míg a zsidóságot az ember az anyai ágon “örökli” – halachikusan zsidónak tekinthető az az ember, akinek az édesanyja zsidó – a kohenség apai ágon öröklődik, vagyis nem elegendő számontartani, hogy a mama zsidó, ez esetben az apa szerepe is kritikus. Nem holmi rasszista megkülönböztetésről van szó, ami sokan feltételeznek…
Végül, itt a kohenek legfontosabb feladata az áldás-mondás Izrael népére:
יְבָרֶכְךָ יְהוָה, וְיִשְׁמְרֶךָ
יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ
יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם
Aaronic Benediction
Blessings from Shalom Hebraic Christian Congregation
www.youtube.com/watch?v=A-wP-lNndYg

egyérintő 2011.06.03. 18:15:09

@Izrael misztériuma:

"Míg a zsidóságot az ember az anyai ágon “örökli” – halachikusan zsidónak tekinthető az az ember, akinek az édesanyja zsidó – a kohenség apai ágon öröklődik, vagyis nem elegendő számontartani, hogy a mama zsidó, ez esetben az apa szerepe is kritikus."

Nem úgy vagyon, hogy a történelem során férfi alapú volt a zsidóság öröklése, majd női alapú lett? Általánosan.

2011.06.03. 18:32:24

@egyérintő:
Izrael állam jelen törvényei szerint zsidó az, akinek az anyja zsidó, ennek hagyománya állítólag a keresztes hadjáratok korára vezethető vissza, amikoris a rabbik döntvényt hoztak, hogy az erőszak áldozatává lett nők esetében fel sem merülhet az apaság firtatása, a születendő gyermek eleve a zsidó közösséghez tartozik...
nagyon érdekes, hogy a genetika az anyai mitokondriális DNS vizsgálatokkal igazolta, hogy az askenáz zsidó nők géntérképe nagyon homogén és kb. ezer évvel ezelőtti közös ős(ök)re vezethető vissza...

2011.06.03. 18:47:45

@egyérintő:
ez a hagyomány persze régebbi időkre nyúlik vissza, pl. a szamaritánusok is zsidónak vallják magukat, a genetika azt igazolta, hogy a ma élő kis létszámú közösség férfi ágon a kohánitáktól származik, míg a nők a helyi nem zsidó lakosságból valók, de a zsidók szerint a zsidóság anyai ágon öröklödik, ezért a szamaritánusokat kizárták soraikból, a maga szempontjából mindkét közösségnek igaza van: az egyik a férfi-ági, a másik pedig a női ágon történő leszármazást vette alapul...
a zsidó népről szóló blogban erről részletesen írtam, és fontos azt is tudni, hogy bárki betérhet a zsidóságba, és akkor ezzel a közösség teljes jogú tagja lehet, erre most csupán két példát hoznék fel:
most lesz shavuot (pünkösd) ünnepe 7-én, amikoris a zsinagógákban Rúth könyvének tekercsét olvassák fel, aki gér cedek (igaz betért) és Dávid király ősanyja,
a másik Rabbi Meir, aki szintén felvette a zsidó vallást és nagy szerepe volt a Talmud összeállításában...

2011.06.03. 18:51:59

@egyérintő:
még messzebb menve a Biblia legősibb vonulatában felfedezhetők a matriarchátus nyomai: pl. Ráchel és Lea törzsek, amelyet csak lassan és fokozatosan váltott fel a patriarchális típusú társadalom...

egyérintő 2011.06.03. 19:36:33

@Izrael misztériuma:

"és fontos azt is tudni, hogy bárki betérhet a zsidóságba"

Igen, egyetértünk. Sőt mitöbb a zsidóság egy térító vallás volt, amíg lehetett. Sokszor mondják, hogy a zsidó vallás nem térítő, pedighát még manapság is könnyen be lehet térni. Hát még az Ószövetség idejében, a Makkabeusok alatt és később is komoly erőfeszítéseket tettek a térítésre.

Ez az anyai, mitokondriális ágon közös askenázi toposz azután keletkezett, amikor kiderült, hogy semmiféle genetikai közösség nem mutatható ki. Ekkor jött egy genetikus, aki négy nő leszármazottjának tartja az askenázik kb 40 %-át. És itt elszabadul a fantázia...:

www.zsidonegyed.com/node/6093

2011.06.03. 23:43:09

@egyérintő:
megkerestem a négyanyás eredeti cikket, bár nem vagyok genetikus, de nekem elég hihetőnek tűnik, Neked mi a problémád vele, valami ezzel ellentétes kutatásról hallottál netán?
MtDNA evidence for a genetic bottleneck in the early history of the Ashkenazi Jewish population
European Journal of Human Genetics (2004), 1–10.
www.familytreedna.com/pdf/Behar%202004%20mtDNA.pdf#search=%22Behar%20mtDNA%22
u.i.: a 19. században világszerte hirtelen megnövekedett a zsidóság létszáma, amit nem lehet kizárólag a természetes szaporodás számlájára írni, én a fenti cikk 40%-os becslését reális értéknek tartom az anyai mitokondriális DNS vonatkozásában...

Karakó 2011.06.04. 01:18:49

"Nem holmi rasszista megkülönböztetésről van szó, ami sokan feltételeznek…"

Hanem?

(amúgy - mára már - nincsenek illúzióim: egy vérbeli provokátort NEM LEHET lebuktatni, bármennyire is "sértődős" - ténybeli álcája szerint -, ...)

2011.06.04. 07:07:31

@Karakó:
hanem arról van szó, hogy a kohánita születésével nem előjogokat kapott, hanem kötelezettségeket, amelyeket a Tóra részletesen taglal. Az atyai vérvonal jelentősége ebben az esetben csupán a tapasztalatátadás.
Életünk alakulásában szerepe van annak, hogy mit kaptunk genetikai örökségként, milyen alapvető tehetséggel rendelkezünk, de neveltetésünk még nagyobb részt képvisel abban, hogy eredendő képességeinket mire tudjuk majd használni.
A nevelés ókori szintjén tehát az atya tudása, tapasztalata még nagyobb jelentőségű volt, mint napjainkban. A jövendő pap szolgálatkezdésére, harminc éves korára, tehát a szintén kohen apától, nagyapától szerzett felbecsülhetetlen mértékű tudást. A szolgálatot képességei teljében végezte, és mielőtt hanyatlani kezdett volna a “munkaképessége” elhagyta a szentélyt, és minden bizonnyal, a gyermekek és unokák képzését segitette...
ez a rendszer ebben a formában kizárólag a Templom fennállása alatt működött, ezután a kohániták szerepe már csak arra korlátozódik a zsinagógában, hogy a rabbi felkérésére megáldja az egész gyülekezetet...
a kohanitákról részletesebben itt olvashatsz:
Kohen
en.wikipedia.org/wiki/Cohanim#Cohen_as_a_surname
a kohaniták genetikájáról (Cohen Modal Haplotype) pedig itt:
Y-chromosomal Aaron
en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Aaron

egyérintő 2011.06.04. 09:13:41

@Izrael misztériuma:

A gond az, hogy ezeket a genetikai öröklődéseket az izraeli genetikusok éppen az adott politikai széljárásnak megfelelően szállítják.

Például a Haaretz 2000 november 12. számában lejött olyan cikk, hogy az y kromoszóma egyes mutánsai a zsidók - mind az askenázik, mind a szefárdok - valamint az izraeli arabok és a palesztinok körében szoros hasonlóságot mutatnak. A következtetés az volt, hogy a palesztinok kétharmada, valamint a zsidó hasonló aránya három férfi ősön osztozott ezelőtt nyolcezer évvel.

Ez azért nem semmi ugye?! Ezután jött a második intifáda, így aztán idővel megjelent a cikk a Haaretz hasábjain, hogy ez a zsidók - palesztinok közötti hasonlóság nem létezik.

A mitokondrium alapú kutatások azt mutatták ki először, hogy minden közösségnek saját alapító anyái vannak, de ezek semmiféle kapcsolatban nem állnak egymással. Miután ez igen kínos volt, utána született a teáltalad ismertetett elmélet.

Ez a kohenita genetikai azonosság még nagyobb történet. Ezt szokatlanul komoly mértékben teritették a médiában. Sorra jelentkeznek azok az emberek, akik a vérükben ezt a kohenita genetikai azonosságot vélik felfedezni. (Még mondja valaki, hogy a fajelméletnek lőttek...:( )

A gond ezzel a kohenita örökséggel, hogy egyetlen újság sem mközölte a Jeruzsálemi egyetem professzorának (Uzi Ritte) vizsgálati eredményét, miszerint megvizsgálták ezeket a papi haplotípusokat az y kromoszómán és semmilyen megkülönböztetésre alkalmas jegyet nem találtak rajtuk.

Erre mondja a Shlomo, hogy megalkotják a zsidó népet mindenféle eszközt segítségül véve.

2011.06.04. 09:40:42

@egyérintő:
remélem az Ős-Éva genetikai létét nem tagadod, aki úgy negyedmillió évvel ezelőtt egy génhibás, ronda, szőrős nősténymajom volt és a férfipárok csak néhány tízezer évvel később jutottak az előember állapotába az Y-kromoszóma szerint...

a kohanita kérdésről és az az egész genetika szerepéről az alábbi népszerű tudomáyos összefoglalót ajánlom:
"A considerable part of Jewish people belong to J1 and J2, although J2 is more common. J1 is the Cohen Modal Haplotype, meaning that about three quarters of the people called Cohen, Kohen, or a variant belong to a specific J1 haplotype. In the Hebrew Bible the common ancestor of all Cohens is identified as Aaron, the brother of Moses."
Origins, age, spread and ethnic association of European haplogroups and subclades
www.eupedia.com/europe/origins_haplogroups_europe.shtml

2011.06.04. 09:52:08

@egyérintő:
azt már látom, hogy szerinted a zsidó nép egyáltalán nem létezik, de a magyar nép, mint olyan létezik-e - és ha igen, miért nem - avagy csak kitaláció az egész?

egyérintő 2011.06.04. 11:30:52

@Izrael misztériuma:

"azt már látom, hogy szerinted a zsidó nép egyáltalán nem létezik"

Szerintem a tiszta genetikájú zsidó nép elképzelést csak az mondhatja magáénak, aki nem olvassa a Bibliát. Én burst-ösen olvasom az Ószövetséget, de ez is elegendő arra, hogy lássa az ember, hogy a tiszta faji (genetikai) jelleg áll a legmesszebb a zsidó néptől. Amint már te is írtad korábban függetlenül attól, hogy az Úr nem engedte a moabitákkal való házasságot és más népekkel való házasságot, attól még Ruth gyereket szült Boáznak, a legtermészetesebb, hogy nem zsidő nőket választottak maguknak feleségül, ágyasul a zsidó emberek.

Végül is másról sem szól a Királyok könyve, meg a Krónikák könyve, mint arról, hogy a királyok azt tették, ami az Úrnak útálatos. Áldozóhalmokat építettek, oltárokat állítottak Baálnak, bálványoszlopokat készítettek és még egy csomó disznóságot csináltak folyamatosan.

Genetika szempontjából ezután a legfontosabb a nyilt térítés volt. A prozelitizmus intézménye működött, főleg azután, hogy milyen kevesen jöttek vissza a fogságból. A Makkabeusok csak úgy engedték a birtokaikon maradni az embereket, ha felvették a zsidó vallást. Például Edóm felvette a zsidó vallást. És akkor még az igazán nagy térítési hullámokról nem is beszéltünk a következő évszázadokban.

Már a fentiek is elegendők ahhoz, hogy a tiszta genetikai rokonságot, amely nagy százalékot jelent, elvesse az, aki Bibliát olvas

2011.06.04. 12:45:00

@egyérintő:
visszakérdezek:
mit keres az Evangéliumban bizonyos Jeshua ben Joszef másnéven Masiach ben Dávid nemzetségtáblája, miért volt rá egyáltalán szükség, ha a zsidó nép nem létezik???

egyérintő 2011.06.04. 13:42:23

@Izrael misztériuma:

Ne kérdezz vissza! Ahogy előadod a származásod, vallásaid, ismereteidet, inkább neked kellene ezt megválaszolnod.

2011.06.04. 15:00:46

marokkói szefárd rabbi a sabbat beköszönte alkalmából az Énekek Énekét énekli...
Shir Hashirim Moroccan - שיר השירים מרוקאי - Chir Hachirim Marocain
www.youtube.com/watch?v=QPKfqJjh2ns&feature=related

2011.06.04. 15:06:43

marokkói rabbi a Szombat köszöntő himnuszt énekli szefárd dallammal...
Shabat שבת - Lecha Dodi לכה דודי (Isbihan אצביהאן) - nz"y Ribi David Kadoch s"t
www.youtube.com/watch?v=-q4ifUAtZXM&feature=related

egyérintő 2011.06.04. 16:32:44

@Izrael misztériuma:

Köszönöm, de sajnos nem mindig értettem a szöveget. Honnan tudod biztosan, hogy a marokkói rabbi őse valamikor nem a térítés hatására lett zsidó?

2011.06.04. 17:29:54

Kik azok a szefárdok?
Látszatra egyszerű arra válaszolni, hogy kik a szefárdok: a kiűzetés után az ibériai félszigetről elmenekült zsidók leszármazottai. Ugyanakkor Izraelben gyakran a valamennyi arab országból származó zsidó mellett szefárdnak tekintik az etióp falassák, az indiai (Cochin), a kaukázusi, pakisztáni és afganisztáni zsidó közösségeket is. Mivel ez rengeteg kulturális félreértésre adott alkalmat, és ezen közösségek vallásgyakorlata jelentősen különbözik egymástól, ezért az utóbbi időben már inkább a מזרחי (mizrachi, keleti) elnevezést használják, kiküszöbölendő a nyelvi és kulturális eltéréseket. Másik oldalról a spanyol tudósok, és maguk a szefárdok is, szűkebb értelemben használják a "szefárd" fogalmat, kizárólag a kasztíliai-spanyol zsidóságra értve, kizárva a portugál eredetű zsidóságot, és szinte teljesen figyelmen kívül hagyva például az amszterdami portugál zsidó kultúrát. Én egy harmadik definíciót veszek alapul, amely szefárd alatt az 1492-ben a mai Spanyolország (és Portugália) területéről elszármazott zsidóságot érti, amely nyelvét és kultúráját Észak-Afrika Maghreb államaiban, az egykori ottomán birodalom (a mai Törökország, Görögország, Bulgária, Románia, Albánia, Szerbia, Izrael) területén, valamint Itáliában, Dél-Franciaországban és Angliában, Hollandiában, az amerikai kontinensen is megőrizte. Maga a "szefárd" szó is egyértelműen az ibériai félszigethez kötődik, a "ספרד" (Szfarad) szó héberül Spanyolországot (régen a hispániai félszigetet) jelenti, a "ספרדי" (szfaradi) melléknév vagy főnév jelentése: spanyol férfi, nőnemben: "ספרדית" (szfaradit).
Shabat שבת - Yigdal יגדל‎ (Maqam Mzmum) - nz"y Ribi David Kadoch s"t
www.youtube.com/watch?v=nD4wGC6N4iE&feature=related

2011.06.04. 17:33:44

A "Szefarad" elnevezés a Tanachból származik, és Obadja próféta könyvéből (1,20) való, eredetileg Kis-Ázsia nyugati részén a lydiai birodalom fővárosa volt. A szefárdok magukat a Babilonba hurcolt jeruzsálemi elit leszármazottainak tekintik, akik ekkor kerültek Jemen, Arábia, Babilónia, Észak-Afrika és Hispánia térségébe. A klasszikus értelemben vett szefárd zsidóság eszerint még az i.e. 6. században jutott el az ibériai félszigetre, de van olyan hagyomány is, amely ezt már Salamon idejére (i.e. 10. század) teszi. A történelmi források azonban a jelenlét első bizonyítékait csak a Templom második pusztulása utáni időre, az első századba helyezik. Kereskedelmi telepek, majd a későbbiekben sírkövek, az elchei zsinagóga felirata utal zsidó jelenlétre. A 4. századból maradt fent az első zsidókkal kapcsolatos törvény, amely tiltja a keresztények és zsidók közötti vegyes házasságot (Elvirai zsinat).
Shabat שבת - Nishmat Kol Hai נשמת כל חי (Spanish Moroccan) - e"H Ribi David Kadoch s"t
www.youtube.com/watch?v=3hlLEKPoLxI&feature=related

2011.06.04. 17:37:18

A marokkói szefárdok
Marokkóban már 1391-től élnek szefárd zsidók. Az 1492-ben érkező menekülteket járványok és természeti csapások tizedelték meg, és a már ott élő zsidók sem fogadták őket szimpátiával. Ennek ellenére megalapították a Kasztíliai Chevra Kaddisát, azaz a Szent Egyletet, amely egy zsidó kehila szociális működésének alapintézménye. Később ez az intézmény vált a további Chevra Kadisák, zsinagógák és temetők alapjává. Az új közösségek magukat "castellanos" néven emlegették és hasonlóan a török birodalomban élvezett jogi státuszukhoz saját rabbinikus bíróságuk volt illetékes minden ügyben, kivéve a büntető ügyeket vagy azon eseteket, amelyekben az egyik fél muzulmán volt. A magánjogi rendelkezéseket tartalmazó Takanot (Rendszabályok) 1494-ben spanyolul született Fezben, akárcsak két folytatása, majd a 16. század végén a "Nueva Tacana" (Új rendszabályok) és a "Tacana Nueva Posterior" (Utólagos új rendszabályok).
Shabat Shira שבת שירה - El 'Elyon / Naqdishakh
(Qedusha) - nz"y Ribi David Kadoch s"t
www.youtube.com/watch?v=3n9KUJvuipg&feature=related

2011.06.04. 17:43:33

A szefárd közösségek zenéje
A mai szefárd közösség (a héber sepharad: ‘Spanyolország’) az Ibériai Félszigeten megtelepedő zsidók leszármazottja. A szefárd kultúra gyökerei a keleti zsidó központokban keresendők, elsősorban Bagdadban. A keleti hagyományok valószínűleg a félsziget arab meghódításával (i. sz. 7. sz.) kerültek át, és a 10. sz. végére az andalúziai közösségekben új zsidó költészet kristályosodott ki, amely arab modelleket és technikákat használt.
Zenei szempontból a földrajzi elhelyezkedés több stílusváltozat kialakulását eredményezte: az észak-afrikai, vagy magribi (Marokkó, Algéria, Tunézia), az ottomán, vagy török (Törökország, Szíria, Palesztina, Görögország, Bosznia, Szerbia, Románia, Bulgária), nyugati Délkelet-Franciaország, Amszterdam, London, Párizs, Hamburg, az USA keleti partja, és a Karibi térség).
Az észak-afrikai közösségek (magribi) liturgiája további két, a helyi, és a kelet-szefárd réteget tartalmazza. Az első az andalúziai zenei hagyományokból táplálkozik, a második török és palesztin dallamokat használ.
Shabat Shira שבת שירה - Az Shar Moshe - nz"y Solly Levy s"t
www.youtube.com/watch?v=LBlOmIzbYnk&feature=related

2011.06.04. 17:52:20

a sabbati zenéket ezen a héten a Darké Abotenou youtube csatornájáról válogattuk, bucsúzóul egy egzotikus hangzású Havdala hallható:
Shabat שבת - Havdala הבדלה מרוקאי (Moroccan) - Em haBanim, Casablanca
www.youtube.com/watch?v=xigNLJkD5RQ&feature=related

egyérintő 2011.06.04. 18:07:11

@Izrael misztériuma:

Ha Flaviust is idéznél, mégpedig arról, hogy a zsidó vallás, a zsidó szokások (pl. szabad szombat) miképpen terjedtek el a Földközi tenger környékén a pogánynak nevezettek között, az helyére billentené a dolgot.

2011.06.04. 18:24:52

alapozó irodalomnak Flavius helyett a témában KÁRPÁTI JUDIT "וילכו שניהם יחדו" בראשית כב,ו
A ZSIDÓ - ARAB KOEGZISZTENCIA
KULTÚRASZOCIOLÓGIAI ÉS VALLÁSTÖRTÉNETI DIMENZIÓI c. Doktori értekezését ajánlanám...

2011.06.04. 19:15:21

egymillió embert űztek el az arab világból vagy gyilkoltak meg ha nem ment, egyszerűen azért, mert zsidónak születtek...
„Nem akartam gondolkodni mindazon, ami velünk történt. Ezért egyszerűen csak eltemettem a múltamat.”
Linda Abu Aziz Irakból elmenekült zsidó nő.
„Ha valaki meg akarja érteni a jelenkor közel-keleti problematikáját, meg kell ismernie az arab országokból menekült zsidók narratíváját, történelmét.”
Vivienne Roumani-Den, Líbiából menekült zsidó nő.
Ajánlom munkámat mindazoknak az emlékére, akik életükkel fizettek zsidóságukért az arab nacionalizmus és a szélsőséges iszlám mozgalmak szította vérengzésekben, mint amilyen az 1941-es bagdadi Farhud, az 1945-ös tripoli vagy az 1947. decemberi aleppoi mészárlás volt. Fakadjon áldás emlékükből – זכרונם לברכה . Ajánlom írásomat annak a több, mint egy millió közel-keleti és észak-afrikai zsidó emlékének is, akiknek sorsa kegyetlen módon pecsételődött meg a második világháború alatti és azt követő évek viharai során, akik egy örökre eltűnt civilizáció emlékét hordozták és hordozzák haláluk napjáig szívükben, a világ minden sarkában szétszóródva, ősi otthonaiktól megfosztva, tágabb családtagjaiktól sokszor elszakítva. Ők az Elfelejtett menekültek.
The Forgotten Refugees - The Only Authentic Version - Part 1
www.youtube.com/watch?v=0nwI2hzPjrA

egyérintő 2011.06.04. 19:16:44

@Izrael misztériuma:

Én a Bibliát, a Flaviust, Hahn professzort jobb alapnak tartom.

2011.06.04. 20:11:00

@egyérintő: a Biblia értelmezéséről csak egy példa:
egyebütt megkérdezted, helyes-e a szemet szemért, fogat fogért elv, de választ ott nem kaptál...
Elöljáróban el kell mondani, hogy a zsidó és a keresztény vallás között talán a leglényegesebb különbség, hogy a zsidó hagyomány szempontjából a Szentírásnak a rabbinikus olvasata képezi a mérvadó Biblia értelmezést, tehát a Biblia szószerinti olvasata csak akkor kötelező érvényű egy ortodox zsidó számára, ha az egybevág a rabbinikus értelmezéssel is. Egyes helyeken azonban a szószerinti olvasat elfogadása a zsidó hagyománnyal való szembefordulásnak, az eretnekségnek a jele. Jó példa erre a közismert lex talionis, azaz szemet szemért elv, amely a következőképpen szerepel az egyik bibliai előfordulása alkalmával:
"17Ha valaki agyonüt egy embert, bárkit is, halállal lakoljon. 18Aki pedig egy állatot üt agyon, az fizessen az állatért állattal. 19Ha valaki testi sértést követ el honfitársán, azzal úgy bánjanak, ahogyan ő cselekedett: 20törést törésért, szemet szemért, fogat fogért. Amilyen testi sértést követett el, olyat kövessenek el rajta is."
(Mózes III. 24. fejezet 17-20.)
Bár a szöveg teljesen egyértelműnek tűnik, és azt sugallja, hogy a Tóra szerint a szemet szemért elvet szószerint kell alkalmazni, e törvény rabbinikus interpretációja az, hogy a sérülést okozó köteles kártérítést fizetni a sértettnek, viszont a sérülést okozót nem kell megcsonkítani. (Lásd: Babilóniai Talmud, Bává Kámá traktátus 84a) Ez a zsidó jog, azaz a hálákhá álláspontja is, hiszen, mint mondottuk, a zsidó hagyomány számára mindig az úgynevezett rabbinikus korszakban megfogalmazható értelmezések az irányadóak.

egyérintő 2011.06.04. 20:56:09

@Izrael misztériuma:

Én úgy tudtam eddig, hogy a szemet szemért, fogat fogért elv egy pozitív lépés volt azután, hogy mondjuk pofonért halált adtak korábban. Ez lekorlátozta a korábbi, teljesen jogtalan, törvénytelen viszonyokat.

Vannak népcsoportok ma is, akik még mindig nem jutottak el erre a szintre, természetesen nem a zsidóságra gondolok.

2011.06.05. 09:54:17

JUDAFEST VIRCSAFT UTCAFESZTIVÁL A VII. KERÜLETBEN
a Kazinczy, a Dob és a Király utca által határolt területen
Az immár hagyományos Judafest rendezvényen vasárnap a fellépők között lesz az izraeli Shuk együttes. A világszerte népszerű The Shuk programjain a zene, lelkesítő erejét felhasználva terjeszti, népszerűsíti az izraeli és zsidó kultúrát. Célja a közösségteremtés, a zsidó identitás erősítése. Saját meghatározásuk szerint zsidó világzenét játszanak, méghozzá eredeti - jiddis, ladino, héber – nyelven, és koncertjeiken olyan bensőséges hangulatot teremtenek, hogy a közönség nem passzív nézője, hanem aktív résztvevője lesz az élménynek, átéli és megtapasztalja a közösséghez való tartozás örömét.
'The Shuk' Live in the U.S.
www.youtube.com/watch?v=yHjFR6DN_Uw&feature=player_embedded

2011.06.05. 10:14:33

Ha nem is vagy zsidó, attól még elmehetsz a Judafest fesztiválra ahol egész nap szól a zene, fellép a Z'mirim a Lauder Javne Iskola diákzenekara:
www.youtube.com/watch?v=juhq5mTHpvE
az Is...Real! zsidó világzenei formáció:
www.youtube.com/watch?v=A10K6Msardk
és természetesen a Budapest Klezmer Band:
www.youtube.com/watch?v=oct9nJopdYU&feature=related

egyérintő 2011.06.05. 13:26:50

@Izrael misztériuma:

"A világszerte népszerű The Shuk programjain a zene, lelkesítő erejét felhasználva terjeszti, népszerűsíti az izraeli és zsidó kultúrát."

Ezt a mindennapi.hu az alábbiak szerint fogalmazza meg:

"A világszerte népszerű Shuk keresztényekhez hasonlóan térít: a gyökerektől elszakadt zsidóságot szeretné újra összeterelni és a közösségi érzést erősíteni."

www.mindennapi.hu/cikk/kultura/zsido-misszio-a-judafesten-fellep-a-shuk/2011-06-04/3759

Amúgy volt egy kollégám, aki nyugdíj után kezdett zenét tanulni csak azért, hogy egy ilyen klezmer bandában játszhasson. Szerintem nagyon kutyaütő lehetett, de befogadták, mint lelkes tanulót. Egy másik fiatalabb kollégám is klezmer zenekarban játszott, vagy játszik. Van akinek nagyon bejön ez a fajta zene...

2011.06.05. 14:01:34

@egyérintő:
én csak a zenei anyagot gyűjtögetem, nekem az unokáim most alapoznak, mindegyik tanul valami hangszeren játszani...
Különben Shlomo Carlebach rabbi kezdte ezt a hittérítő műfajt meghonosítani, aki álruhában a Dohány-utcai zsiniben is járt, de felismerték és ezért egy gyors turnét is lebonyolítottak, Presser volt a kísérője...
Shlomo tanítványai, a Moodin-béli Moshav Band zenészei minden évben emlékkoncentertet tartanak halálának évfordulója alkalmából és különben meg a világot járják, leánya Neshama pedig a fekete Green Pasteur Baptista Kórussal téríti a zsidókat Amerika-szerte nagy sikerrel...
Neshama Carlebach "Kiva Moed" New Orleans
www.youtube.com/watch?v=VxePcV4FQe0
u.i.: nálunk is elkelne egy kis zenei frissítés...

2011.06.05. 22:44:30

@egyérintő:
fegyvertelen tüntetőkre lőttek, ezidáig majd 1500 halott, amit nem közölt az MTI, így bánik a szíriai diktátor a saját népével:
Human Rights Watch video has posted a video documenting Syrian brutality against peaceful protesters as Syrian President Bashar Assad escalates force, using helicopters to bomb the city of Hama.
WARNING: The video includes scenes that are not suitable for young children.
Syria: Dispatches from Daraa
www.youtube.com/watch?v=Kd3D3rhO7YU&feature=player_embedded

2011.06.05. 22:54:50

@egyérintő:
nagyon szomorú, hogy a világ még mindig bedől ezeknek a média-hackereknek, és mindezt azért, hogy elterelje a figyelmet a szíriai diktátor tömeggyilkosságairól...
tovább csökkent az emberélet ára, a hajdani iraki diktátor még 20.000 dollárt utalt zsebből a palesztin mártírok hozzátartozóinak, itt már csak 1.000 dollárt ér a kerítés egy darabja
Assad paid Golan demonstrators $1,000 apiece, but turnout scanty
u.i.: az MTI meg szégyellheti magát!

www.debka.com/article/21000/

2011.06.06. 22:31:44

1967. május 14-én ünnepelték a Függetlenség Napját (Jom HaAtzmaut) Jeruzsálemben, ahol Teddy Kollek (magyar) polgármester felvetésére – mivel katonai parádét nem tarthattak - Naomi Shemer egy dalt írt, ami azonnal sláger lett:
Arany Jeruzsálem (Yerushalaim Shel Zahav).
Az adott napon a brit mandátum főrabbijának fia, Cvi Jehuda Kook ünnepi prédikációt tartott Izrael Állam születésnapja alkalmából. Halk hangja hirtelen felerősödött, hallgatósága úgy érezte, mintha a rabbit prófétai szellem szállta volna meg. Egyszercsak zokogva kezdte gyászolni Erec Jiszráel eleven testéből kihasított ciszjordániai helyiségeket: Jeruzsálemet, a Templom-hegyet, Hebront, Szichemet és Jerikót – a zsidó nép szent városait és helyeit. Micsoda bűn, zokogta a rabbi, hogy a szentségek a gojok kezében maradtak. Három héttel később az izraeli védelmi erők harckocsijai bevonultak a ciszjordániai városokba és a zsidó nép nevében visszafoglalták Jeruzsálem Óvárosát…
Jeruzsálem, kedvesem
www.youtube.com/watch?v=aVJ53eM4CaE&feature=related
Gerendás Péter-Yerushalayim shel zahav
www.youtube.com/watch?v=gUAKd8zEGHI&feature=related

2011.06.06. 23:09:18

67-ben a Hatnapos Háború során az izraeli védelmi erők csapatai június 7-én, szerdán körülzárták a jeruzsálemi Óvárost, majd az Oroszlános kapun keresztül bevonultak. Mindeközben a katonák szeme előtt csak egyetlen cél lebegett, minél előbb eljutni a Siratófalig. Végigrohantak a keskeny, kacskaringós sikátorokon, és nem telt el sok idő, és a kormos arcú, vérfoltos egyenruhájú katonák mind ott zsúfolódtak össze a Siratófal előtti szűk területen. Hamarosan megérkezett az izraeli védelmi erők főrabbija, aki 1929 óta először fújhatta meg a sófárt a falnál. Valamennyi jelenlévő számára, vallási meggyőződésétől függetlenül mély – sőt megrázó – vallásos élmény volt a Siratófal megpillantása. Világi neveltetésű fiatal rohamosztagosok sírtak a köveknél, mások a mély megrendültségtől mozdulni sem bírtak. Amikor Goren rabbi megfújta a sófárt és elmondta a zsoltárt, a kőkemény ateista tisztek egymás karjába borultak, egy fiatal katona pedig később visszaidézte, hogy szédülés fogta el, és egész teste szinte lángolt. A már nem is remélt drámai visszatérés szinte elképzelhetetlen módon idézte fel az ősi mítoszokat. A fal nemcsak történelmi emlékmű volt, hanem egyben jelkép is, mely minden egyes zsidó katona nemzeti identitásának gyökeréhez kötődött. Egyszerre volt teljességgel más – valami nagy, rettentő, nem evilági dolog – és alapvetően ismerős – mással el nem téveszthető jóbarát. Egyszerre szenzációs és lenyűgöző: szentség, de egyben a zsidó én képe is. A túlélést, a folytonosságot szimbolizálta, előrevetítette az emberiség által öröktől fogva áhított végső megnyugvást. A múlt, jelen és jövő forrt össze egyetlen pillanatban: Nem lesz több pusztítás, és a falat többé nem hagyhatjuk el. A visszatérés az erőszak, elhagyatottság és szeparáció végét jelentette. Más nemzedékek így fogalmazták volna: visszatértek a Paradicsomba.
NCSY Yom Yerushalayim 5771
www.youtube.com/watch?v=QS03Xkmaf3U

kibernet 2011.06.06. 23:11:38

@egyérintő: Sok törvény van leírva, de attól még nem törődnek vele.

2011.06.07. 07:54:26

"har habajt bejádénú"
A Templomhegy a miénk!
"Az egész nép lázas izgalomban volt; sokan sírtak, amikor az Óváros elfoglalásáról értesültek. A már itt született ifjúságunk nem hajlamos a szentimentalizmusra, katonáink még kevésbé. Irtóznak attól, hogy érzelmeiket nyíltan mutogassák. De a harc feszültsége, az azt megelőző szorongás, majd a szabadulás érzése és a zsidó történelemmel való közvetlen szembetalálkozás feltörte a kemény külső burkot, feloldotta a tartózkodást és szabad folyást engedett az érzelmeknek. Az ejtőernyősök, akik a nyugati Falat elfoglalták, a Fal köveinek dőltek és sírtak."
(Jichák Rabin)
In Jewish Hands...again
www.youtube.com/watch?v=gE4O6g0Eig8&feature=related

2011.06.07. 08:39:00

Izrael állam nemzeti himnusza a Reményről szól, amely 2000 éven át éltette a zsidókat a diaszpórában, hogy visszatérnek őseik földjére Sionba és Jeruzsálembe, ahol szabad nemzetként élhetnek végre az újból megtalált hazában...

Hatikva A remény

Ősidők óta mélyen a szívekben,
A zsidó lelke vágyakozva néz,
És előre vágy a kelet felé,
Még Sionra tekint a szem.

A mi reményünk soha el nem fogy,
Kétezer év ősi reménye,
Szabad nemzetként lenni a hazában,
Sion és Jeruzsálem földjén.

Hatikva, l'hymne d'Israel chanté par Enrico Macias sous titré en français et en phonétique
www.youtube.com/watch?v=fPhVbNi9Ks0&feature=related

egyérintő 2011.06.07. 11:12:03

@Izrael misztériuma:

Részemről a genetikai, faji kérdésről beszélek, de ahogy nézem te is. Ezért vitatkozom.

"amely 2000 éven át éltette a zsidókat a diaszpórában, hogy visszatérnek őseik földjére Sionba és Jeruzsálembe"

És ezek után jönnek a zsidó történészek, akik komolyan kutatják a zsidóság történetét, számos történelmi dokumentumot átvizsgálva azt állítjákák, hogy ezeknek az lelkes katonáknak genetikailag több ok miatt is alig van közük Ábrahámhoz.

Első helyen említik magát a Bibliát.

Továbbá Edom, Galilea, Samária erőszakos térítését.

Továbbá Flavius által leírtakat. Flavius maga is térítő irodalmat alkotott. Szerinte a birodalom minden tartományában követik a zsidó szokásokat, lásd szabad szombat, böjt, étkezési szokások, maga a vallás.

Továbbá a zsidó hitre térés olyan mértékű volt, hogy a Római Birodalom 7-8 %-a vallotta magát zsidó hitűnek. Cicerótól a ókori görög történészekig írnak erről a tömeges áttérésről. Ciceró szerint nagy számban éltek Rómában a zsidók, Julisu Ceasar temetésén is részt vettek.

Továbbá a judaizmus térhódításának csúcsán Kr.u. III. század elején Cassius Dio így ír: "Nem tudom, hogy a rájuk használt elnevezés (zsidó) honnan származik, de mindazokra az idegen fajúakra is vonatkozik, akik követik szokásaikat.". A római források tömeges zsidóságról beszélnek, akik áttértek a zsidó hitre.

És még itt jönne egy csomó továbbá, de erre nincs most kapacitásom...

2011.07.08. 20:38:51

nekünk is szól a hetiszakasz...
bálák – בָּלָק – Bálák
(Mózes 4. könyve – 22. fejezet 2. bekezdéstől 25. fejezet 10. bekezdés végéig)
A sivatagi vándorlás negyvenedik évében vagyunk, az izraeliták népe megerősödött és ez a tény fenyegetően hatott a térség kisebb-nagyobb népeire. Bálák, a midjaniták királya tart attól, hogy az izraeliták bekebelezik országát, ezért a térség nagyrabecsült prófétájához, Bilámhoz (Bálám a magyar fordításban) fordul segítségért – átkozza meg Izrael népét.
Csakhogy Bilám jövőlátó képessége ellentmondásba kerül azzal, hogy felkérésre kell átkozódnia. Szereptévesztésbe kerül, hiszen a prófétikus képessége csupán annyi, hogy látja a születendő jövőt, nem pedig az, hogy alakithatja a jövőt. Úgy is mondhatnánk, hogy aki a természet rendjébe avatkozik bele, az rendre meg is kapja ezért a büntetését. Bilám elveszti a “józan látását” – csak szamara látja az “akadályt”, a kivont kardú angyalt az úton, és megáll.
Bilám, miközben érzi, hogy a természet erőivel nem tud mit kezdeni, mégis elszegődik a vesztes félhez. A Bilám-szindróma sokszor visszaköszön a történelem során, amikor tehetséges, okos emberek olyan hatalom szolgálatába szegődnek, amelyről lelkük mélyén tudják, hogy nincs jövője.

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2011.09.09. 17:33:52

radio.sztaki.hu/node/get.php/011pr3220

radio.sztaki.hu/node/get.php/011pr3221

a II. vatikáni zsinat zsidóságra vonatkozó határozatáról, előzményeiről és egy zsidó válaszról két részben
hallgass meg kérlek

2012.04.12. 20:17:29

zsidó testvéreink a húsvét alkalmából megkapták az áldást...

Birkat Kohanim Passover 5772 April 9 2012 Western Wall
www.youtube.com/watch?v=oCC1gvzGHxc