A festett anarchia – a falfirkák üzenete

2013.11.06. 12:46 scapinelli

banksy-02-anksy_napalm_hr_400k.jpgNemrégiben összehasonlítottam a fővárosi önkormányzat keményvonalas hajléktalanpolitikáját és a látszólag toleráns magatartását a graffitikkal szemben. Illogikusnak tartottam és tartom, hogy üldözik a szegény fedélnélkülieket, miközben a falfirkaművészek szabadon garázdálkodnak. Ez is kettős mérce, pedig, ugye, a polgári oldal szereti ellenfeleinek kétszínűségét pellengérre állítani? No, de ismerjük a szálka és a gerenda történetét. > >

Mármost, a graffiti (egyes számban graffito) a Wikipédia szerint „bármilyen köz- , vagy magántulajdonba/-ra karcolt, vésett, festett vagy más módon készített rajz vagy írás. A graffitit sok ember elítéli és vandalizmusnak tekinti, mivel csekély mértékben hordoz művészi értéket (esetleg a leendő művész vázlatfüzetének tekinthető), másrészt a magántulajdon durva megsértését jelenti.” Fogadni mernék, ha népszavazást tartanánk Budapesten, ez a vélemény lenne túlsúlyban. Ki ne bosszankodna, ha frissen tatarozott házát másnap reggel frissiben összefirkálnák? Hát ezeknek semmi sem szent? kérdezik. Nem, a „művész urak” ugyanis többnyire anarchisták. Credójukat, hitvallásukat, pár éve egy feliratban meg is fogalmazták: „Semmi hatalmat senkinek”… Nem mulatságos? Hisz aki ezt a falra írta, vette magának a hatalmat, hogy más ingóságait propagandafelületnek használja… Amúgy az épületnagyságú reklámoknak sem vagyok híve, még ha a háztulajdonosokat ki is békíti az érte fizetett bér. Mert a köztér mindenkié, nem csak a fal tulajdonosáé.

Ismert motívum – új üzenet

Bár graffitik voltak az ókorban is, és a nagyvárosi kultúra velejárói – kinek jutna ilyesmi eszébe falun? – tudomásom szerint a ’68-as generáció önkifejezésének és lázadásának lettek eszközei. „L’imagination au pouvoir” – Hatalmat a fantáziának! – , ez volt a párizsi „mai ’68”, a 68-as május hírhedt jelmondata. A kreatív fantázia azonban idővel elfogyott, maradt a birtokháborítás, és a fojtogató légkör, a környezet lélekölő lepusztulása. Sovány vigasz, hogy idővel néhány művész is felfedezte a műfajt. Ők a művészetet a múzeumból az utcára vitték. Hírhedt mostanában az identitását titkoló feltehetően brit Banksy, akinek vizuális üzenetei valóban elgondolkodtatóak. S lám, mit tesz a kapzsiság? Nem a tulajdonát féltő háztulajdonosok távolítják el alkotásait, hanem szemfüles műkereskedők, akik akár dollár-százezreket is kapnak érte (és mellesleg eközben rongálják a falakat…). Igaz, Banksy vagyonát is 20 millió dollárra becsülik! A kapitalizmus utolérte és bekebelezte a tiltakozást. Minden üzletté lesz. Jó üzletté! Eközben várjuk, hogy Pesten is megjelenjen legalább egy mű, mely nem exhibicionista álművészek üzenete a többi bandának, hanem társadalmi üzenet. Nekünk. Mindenkinek. S netán művészet is?

6 komment

Címkék: kultúra művészet graffiti hatalom

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr545617950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2013.11.06. 16:24:26

Hát, sajátos poszt. "Nemrégiben összehasonlítottam..." írja első mondatának elején a poszt szerzője. Mit is? Az "almát a körtével"... Hogy lehet összehasonlítani egy súlyos társadalmi - szociális (ez nem szóismétlés, mert a magyar nyelvben a "szociális" szónak a beszélt nyelvben más értelme, jelentése is van, mint annak, hogy "társadalmi") problémát egy rongálással és birtokháborítással? Értem persze, hogy a posztolót az háborítja fel, hogy a fővárosi vezetés tiltani, illetve korlátozni akarja a közterületen való életvitel szerű tartózkodást, de ez még aligha támasztja alá, hogy ezt a két (?) jelenséget egy mérlegre tegyük, és ez alapján "kettős mérce" használatával vádoljuk a városvezetést (meg természetesen az ezen kérdésben vele azonos állásponton lévő kormánytöbbséget). Nem akarom védeni Tarlóst, nagyon nem. Sok mindenben nagyon nem vagyok vele egy állásponton. A hajléktalansággal kapcsolatban is sokszor tartom kifogásolhatónak a kommunikációját. De ezt a megközelítést, amit a poszt szerzője közreadott, nagyon inadekvátnak tartom. Kvázi azt mondja: "Tarlós inkább üldözze a grafittiseket, mint a hajléktalanokat". Ez azért így nagyon furcsán hangzik, nem? Különösen, mivel - akármit is gondolunk Tarlósról, és az általa képviselt politikáról - tényleg sosem volt olyan mennyiségű és színvonalú haléktalan szálló Budapesten, mint most. Ahol nemcsak szállást és étkezést kapnak a hajléktalanok, hanem a szociális szakma szabályai szerint foglalkoznak is velük. Mindenkivel úgy, ahogy az állapota engedi, amennyire hagyja, hogy segítsenek rajta. Persze, tudom, hogy a hajléktalan emberek gyakran inkább vállalják még a fagyhalált is, minthgy bemenjenek a szállóra, ahol a társak megverik, kifosztják őket, ahol bizonyos szabályokat be kell tartani, és gyakran az épület is úgy néz ki, mint egy börtön. De azért ott mégsem fagynak meg, kapnak orvosi ellátást, stb. Ami a grafittizőket illeti, őket sem lehet egy kalap alá venni, ahogy ezt végül is a poszt szerzője is elismeri. A kutyák vizelését, amivel saját territóriumuk határait kijelölik, a betűszavak vizuális jeleivel utánozó tegezők, akik előszeretettel teszik tönkre a frissen festett falakat, felületeket, érthető módon haragítják magukra a megkárosított tulajdonosokat, és a járókelőket, akiknek az általuk elcsúfított felületeket kell nézniük. Velük szemben azonban nem is elnéző senki, csupán a rendőrség és a fővárosi önkormányzat nem tud elegendő erőt beállítani a megfékezésükre. De azért nemcsak ezen múlik. A kerületi önkormányzatok a közterület-felügyelet és a polgárőrség segítségével, a grafitti-mentesíthető festés támogatásával, stb. sokkal többet el tudnak érni, ahogy azért ezt néhány kerület példáján lehet is látni (Ld. pl. I-II-XII). A valódi grafittik közül a többség valóban giccses, exhibicionista, de van egy sor olyan, amely tényleg jól néz ki, ahol szinte senkit nem zavar, mert még mindig jobban néznek ki, mint a kopott, csúnya falfelütek, amelyeket előtte sem tartottak rendben. Szóval mindezek alapján a hajléktalan, kontra grafittis, kit kellene jobban üldözni? - megközelítés, nekem elég falsnak tűnik.

misihanna 2013.11.06. 19:18:11

Ha lenne egy szép tiszta házfalam, legfeljebb Dalínak nézném el, ha összefirkálná.
Lehet, hogy vannak igényes kivitelezésű falfirkák is, de még nem találkoztam ilyennel. A legidegesítőbb, amikor szép, történelmi épületek falait rondítják össze. Pár éve volt egy műsor egy külföldi városról, ahol a falfirkálók ellen úgy "küzdöttek", hogy falakat jelölnek ki nekik, amiket szabadon használhatnak graffitikhez. Nem sok eredményt értek el ezzel, engedéllyel firkálni nem volt olyan izgi, az épületeket pedig továbbra is rongálták.
Nem hinném, hogy minden falfirkáló az anarchia angyala lenne sajátos életfilozófiával, legtöbbször inkább piás, buliból szalajtott tizenévesek randalírozása az egész.
Kár volt politikai színezetet adni a dolognak (polgári oldal, kettős mérce stb), ez elviheti a lényegről a vitát. Szerintem.

bélaybéla · http://odamondogato.blog.hu 2013.11.06. 19:30:37

Tökéletesen egyetértek az előttem szóló kaleidoscope-val,bár sok mindenben nagyon nem vagyok vele egy állásponton.
Azt kellene megvizsgálni, milyen pszichológiai okai vannak annak, hogy a fiatalok összefirkálják, összefestik a közterületek és házak falait !
"Bár graffitik voltak az ókorban is, és a nagyvárosi kultúra velejárói – kinek jutna ilyesmi eszébe falun? – tudomásom szerint a ’68-as generáció önkifejezésének és lázadásának lettek eszközei. "
A négylábú házőrző itt van elhantolva !
Valami nagyon nincs rendben ezekkel a modern nagyvárosokkal és a nagyvárosi léttel. A fiatalok még érzik, látják ezt, ezért lázadnak, lázadnának ellene, de nem tudják hogyan tegyék ezt okosan és hatásosan. Ha most feltámadna sírjukból az a nemzedék, akik még mondjuk Óbudán élték le az életüket ezelőtt száz évvel,akkor elborzadva és sikoltva menekülnének vissza a sírjaikba, azt gondolván, hogy a pokolba kerültek, amikor látnák egykori lakóhelyük átalakulását. Embertelen kaptárrendszerek, otromba , szürke, jellegtelen, ocsmány panelrengetegek. Nesze neked szifiliszálódó civilizáció!
Ide jutottunk röpke száz év alatt ! A város szó magának a vírus szónak vált a szinonimájává .
Igenis vannak nagyon szép, művészi alkotások a graffitik között Óbudán is, de sokan csak az éj leple alatt mernek néhány firkantást húzni valahová, amely persze nem tetszik, tetszhet senkinek sem.
A globális összeesküvők nem csupán a melegeket használják fel a népességcsökkentő politikájukhoz, követelve, követeltetve nekik , velük a jogokat, hanem a zsúfolt nagyvárosokat is ezért kívánják még zsúfoltabbá tenni:
"több tudós is úgy gondolja, hogy a globális népességnövekedés lassítása vagy „kezelése” érdekében sűrűbben lakott városokra van szükség. Akinek eddig kételyei lettek volna az elit tervét illetően, amit a modern kori Mein Kampf, az ENSZ 21-es Napirendje (Agenda 21) is nyíltan megfogalmaz, az jobb ha megfontolja mit is jelentenek ezek a bolygónk hataloméhes vezetőinek szájából elhangzó javaslatok"
idokjelei.hu/2012/03/az-ensz-altal-tamogatott-tudos-nagyvarosokba-zsufolna-az-embereket/
"A frankfurti iskola valamennyi vezető tagja–
Jürgen Habermas
kivételével zsidó származású volt. Valamennyien meg voltak győződve arról, hogy amíg az egyén hisz valamiben, vagy legalább reménykedik valamiben, addig megvan a képessége rá, hogy megoldja azokat a társadalmi problémákat, amelyekkel szembesülnie kell. Emiatt a hittel rendelkező egyén soha nem kerül olyan reménytelen helyzetbe, soha nem idegenedik el annyira az élettől és önmagától, hogy az elvezesse őt a szocialista forradalom igenléséig. Éppen ezért az a frankfurti gondolati-műhely elsődleges feladata, hogy a hit alapját, a zsidó-keresztény örökséget felszámolja, és
anarchista-nihilista ál-racionalizmust kínáljon helyette cserébe"Lasha Darkmoon
állapítja meg „
Satan’s Secret Agents: the FrankfurtSchool and their EvilAgenda
” című írásában, hogy látszólagos képtelenség ,vagyis oximoron azt állítani, hogy létezik zsidó-kereszténység. A judaizmus és a kereszténység szöges ellentétben állnak. Kezdettől fogva a zsidók ellenségesen viszonyultak a kereszténységhez és a talmudista-zsidóknak örömet okoz az a gondolat, hogy Jézus a pokolban szenved."
Az iskolákban elő kell segíteni a maszturbációs propagandát.Ezt ötvözni kell a homoszexualitás népszerűsítésével a gyerekek körében és az iskolán belül is meg kell honosítani a pornográfia valamilyen változatát"
www.scribd.com/doc/163950815/Mi-a-Frankfurti-Iskola-es-a-kulturalis-marxizmus

bélaybéla · http://odamondogato.blog.hu 2013.11.08. 13:00:00

A Róma a magyar nyelvben a romlottság ,a rom szavakat idézi meg; talán nem véletlenül!
Itt kezdődött el az a folyamat, amely elvezetett a mai zsúfolt nagyvárosi civilizáció kialakulásához. Az Eu a Római Birodalom feltámasztására szőtt kísérlet.

(Én még tanya oldalára sosem láttam graffitiket festve !)