Tavaly tavasszal hozzászóltam a „Hitvallók és ügynökök” c. filmhez (Kabai Barna és Petényi Katalin rendezték). Meglepően sok komment érkezett rá (négy hónap alatt kb. 350). Sajnos, sokan eltértek a témától. De akik a filmről szóltak, azok is főleg az egyházi személyek beszervezéséről, az „ügynökökről” mondták el véleményüket, kevésbé ítélték el az egyházüldöző rendszert. A film sok dokumentációt hozott az ügynökökről, meg üldözött papokról, a hitvallókról és a vértanúkról is, akik a kommunista rendszer áldozatai voltak. II. János Pál szándéka volt, hogy fel kell tárni a XX. század vértanúit; a Vatikánban máris 12 ezer mártírról őriznek anyagot. Ezt Szabó Csaba, az Országos Levéltárfőigazgató-helyettese közölte azon a konferencián, amelyet reformátusokkal és evangélikusokkal közösen rendeztek meg máj. 6-án és 7-én a Kádár-rendszer alatti (1956 utáni) egyházüldözésről a Sapientia szerzetesi főiskolán. Ugyancsak ő, Szabó Csaba, aki a konferencia egyik szervezője volt, hangsúlyozta, hogy most már nem annyira az ügynökökre kellene fordítania figyelmét a kutatásnak, mint inkább a Kádár-korszak alatt megszervezett üldözés, az Egyházügyi Hivatal és a Belügyminisztérium kapcsolatrendszerére a politikai rendőrség módszereire és a koncepciós perekre. Ez a kutatás kb. egy évtizede intenzívebben folyik, hála fiatal történészek ügybuzgalmának. A mostani konferencián is több előadás foglalkozott az elnyomás, letartóztatások, koncepciós perek és bebörtönzések tényeivel. Ezeket illusztrálja is a jezsuiták Párbeszéd Házában (a Horánszky utcában) megnyílt kiállítás, amely jún. végéig lesz nyitva.
Figyelemre méltó a kérdéses konferencia kezdetén (máj. 6-án) elhangzott három rövid megnyitó beszéd. Erdő Péter bíboros a megjelenteket köszöntve hangsúlyozta: a múlt feltárásakor a legfontosabb szempont az, hogy az egyház miként teljesítette krisztusi küldetését az elnyomatás idején; a bosszúállás nem lehet a kutatás indítéka. - Szabó István református püspök konkrétabban szólt a kérdésről. Azt hangoztatta, hogy bár ma a jelent és a múltat is nehéz feldolgozni, mégis szükség van olyan evidenciák hangsúlyozására, hogy a kommunistarendszer alatt, a Kádár-korszakban is egyházüldözés volt, mert ezt sokan kétségbe vonják. Jóllehet megszűnt a diktatúra, annak szellemi tartalma még ott van a fejekben, ezt is figyelembe kell venni. Olykor elfeledkezünk azokról, akik nem hódoltak be, börtönt vállaltak, vagy esetleg életüket áldozták. Tehát: nemcsak a tetteseket és az (ügynök)- áldozatokat, hanem leginkább a mártírokat is be kell mutatni. - Prőhle Gergely, az Evangélikus Egyház országos főfelügyelője megemlítette, hogy a napokban megjelent kiadványuk, a Háló I, amely egy történész-csoport dokumentumait teszi közzé a magyarországi evangélikus egyház és az állambiztonság kapcsolatáról 1945 és 1990 között.
Szabó Csaba utalt arra, hogy a hatvanas években, amikor folytak az 1964-es részleges megállapodást előkészítő tárgyalások a Szentszék képviselője (Agostino Casaroli) és az Állami Egyházügyi Hivatal vezetői között, folytatódott a papok letartóztatása és elítélése. A Vatikán megalkuvó keleti politikája is hozzájárult a főpásztorok behódolásának. Tegyük hozzá: ez már azután megkezdődött, hogy 1948. dec. 26-án Rákosiék letartóztatták és koholt vádakkal börtönre ítélték Mindszenty József bíborost. A Kádár-korszak idején Mindszenty az amerikai követségről aggódva figyelte a Vatikán és a kommunista rendszer képviselőinek tárgyalását: hosszú jelentéseket küldött Cicognani bíboros államtitkárnak a Magyarországon folyó egyházüldözésről, a vallásellenes intézkedésekről. A részleges megállapodást megkötötték az ún. Mindszenty-ügy megoldása, Mindszenty nevének említése nélkül.
Most van éppen 35 éve, hogy Mindszenty József bíboros Bécsben elhunyt. Rómában máj. 6-án Franc Rodé szlovén bíboros, a Szerzetesi Kongregáció prefektusa mutatott be emlékező szentmisét a magyar hercegprímás egykori címtemplomában, a Santo Stefano Rotondo-templomban. Figyelemre méltó, a vértanú bíborost méltató homíliáját a Vatikáni Rádió magyar adásának honlapján olvashatjuk. Többek között idézte II. János Pál leveléből, amelyet Wojtyla pápa 1990. február 6-án, a Mindszenty-ünnepség alkalmával intézett Paskai László bíboroshoz: „Esztergom rendíthetetlen bíborosa magasztos erények példáját adta a katolikus világnak. Egy nagy lelkipásztor méltóságával hordozta a fejére helyezett töviskoronát . Az egyház nemes alakjára emlékezünk, aki hosszú éveken át imádkozott és szenvedett népéért.” Rodé bíboros, miután felvázolta a vértanú magyar bíboros pályáját, idézte még VI. Pál pápa 1975. május 7-én, Mindszenty József halálának másnapján mondott szavait. „láng volt, amely fényesen ragyogott.”
Esztergomban is megemlékeztek máj. 8-án délelőtt Mindszenty bíboros halálának 35. évfordulójáról a hagyományos engesztelő zarándoklat végén: a magyar prímás földi maradványait őrző bazilikában Erdő Péter bíboros mutatta be az ünnepi szentmisét és Veres András szombathelyi megyéspüspök mondott homiliát. –A Magyar Kurír, amely egyébként csak rövid hírt közölt a római megemlékezésről – így folytatja ezt a híradását: „A főpásztor (Erdő Péter) a szentmisét követően áldja meg a Prímás Pince Projekt keretében felújított pincerendszert.” Majd következik két oldal ismertetés a Prímás Pince történetéről. Sokan megütköztek azon, hogy a vértanú bíboros halálára emlékező engesztelő zarándoklathoz és szentmiséhez kapcsolták a Prímás Pince megáldását.
Befejezésül örömmel idézem Erdő Péter bíboros esztergomi érsek tavaly ilyen alkalommal (máj. 2-án), a Mindszenty-zarándoklat szentmiséjén elmondott beszédét a vértanú bíboros tanúságtételéről. Ezt azért is fontosnak tartom, mert az esztergomi érsek helyreigazított néhány torzító nézetet, amelyek még ma is – újabb dokumentációk közlése kapcsán is – terjednek, azt hangoztatva, hogy megismertetik „Mindszenty atyánk gondolatait, amelyek az amerikai követség félrabságában oly sokáig foglalkoztatták”, hiszen „a magyar híveknek joguk van megismerni a hiteles Mindszenty-képet”. (Somorjai Á. OSB) Idézek tehát Erdő Péter bíboros tavalyi helyreigazító beszédéből (a teljes szöveg: Távlatok 2009/2):
„Amikor tehát mai vizsgálódások már jó vagy nem jó indulattal a nagy magyar bíboros lelkének és érzelmeinek minden rezdülését nagyító alá veszik, nekünk, akik tiszteljük őt és szentté avatását kérjük az Apostoli Szentszéktől, illő, hogy az alapvető kérdéseket tegyük fel helytállásáról, tanúságtételéről és hősiességéről. Az ugyanis mindenki számára nyilvánvaló, hogy a 40-es évek végének, az 50-es éveknek, de még a 60-as éveknek a történései is nem egy idős főpásztor szóhasználatának vagy gondolatvilágának korszerűségéről vagy korszerűtlenségéről szóltak, hanem a súlyos egyházüldözésről, melynek számos püspök, papok, szerzetesek ezrei, hívő emberek százezrei és milliói voltak az áldozatai.”
Elhallgatott múlt...?!
2010.05.08. 19:40 Zalai Láma
48 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr371984424
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rocamadour 2010.05.09. 17:26:36
Nagyon örülök ennek a bejegyzésnek!
Igen mértéktartó és informatív.
Újabban azért már több helyen lehet hallani a kérdésről (pl. elhallgatott.lapok.hu/ )
és könyvek is megjelentek.
Nagyon fontos és szükséges ez - a fiataloknak nincsenek ismereteik és sokszor illúziók vannak a fejükben a régi rendszert illetően..a tényeket pedig az idősek is alig ismerik. Legfeljebb a saját életükből - hogy fel kellett utazni Budapestre vidékről pl. egy bérmálkozásra, vagy hogy házhoz jött a tanító néni, hogy szóljon: be ne írassák a gyereket hittanra...
Fontos lenne minél többször megemlékezni a helyt állókról is - akik a hétköznapokban is sokan voltak..
Igen mértéktartó és informatív.
Újabban azért már több helyen lehet hallani a kérdésről (pl. elhallgatott.lapok.hu/ )
és könyvek is megjelentek.
Nagyon fontos és szükséges ez - a fiataloknak nincsenek ismereteik és sokszor illúziók vannak a fejükben a régi rendszert illetően..a tényeket pedig az idősek is alig ismerik. Legfeljebb a saját életükből - hogy fel kellett utazni Budapestre vidékről pl. egy bérmálkozásra, vagy hogy házhoz jött a tanító néni, hogy szóljon: be ne írassák a gyereket hittanra...
Fontos lenne minél többször megemlékezni a helyt állókról is - akik a hétköznapokban is sokan voltak..
Quito 2010.05.09. 21:26:31
Kedves Zalai Láma, hadd mondjam ki én, amit úgy látszik, senki se mer: cikkedben egyetlen vmire való állítás van, hogy Mindszenty halálának 35. évfordulóját azzal ünnepli meg a mélyen tisztelt katkó egyház, hogy ünnepélyesen megnyitja a Prímási Borpincét. Mégiscsak borban az igazság! És valóban, ez a legfontosabb aktus, amire a magyar kat. egyháznak szüksége van, itt és most. És így könnyebb is a múltat felejte(t)ni.
No, de hadd értelmezzem én ezt a csodálatos nagyvonalúságot. Ennél cinikusabban sem a holtakkal, sem az élőkkel, sem az utókorral nem lehet elbánni. Legyen példaértékű minden jóakaratú ember számára. Eddig csakis az MSZP-nek sikerült ilyen és hasonló zsenialitással. Lám-lám így tanulunk tőlük. Kéz a kézben. Isten minket úgy segéljen!
No, de hadd értelmezzem én ezt a csodálatos nagyvonalúságot. Ennél cinikusabban sem a holtakkal, sem az élőkkel, sem az utókorral nem lehet elbánni. Legyen példaértékű minden jóakaratú ember számára. Eddig csakis az MSZP-nek sikerült ilyen és hasonló zsenialitással. Lám-lám így tanulunk tőlük. Kéz a kézben. Isten minket úgy segéljen!
Iovianus 2010.05.09. 23:21:07
Érdeklődni szeretnék, hogy milyen feltételekkel avatnak szentté valakit? Szt. előtag nélkül is lehet tisztelni valakit, miért kell ez? Mire 'jó'?
Értem a spiritualitást, de változik ettől valami a személlyel kapcsolatban?
Értem a spiritualitást, de változik ettől valami a személlyel kapcsolatban?
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.10. 06:22:43
In vino veritas, avagy kinél az igazság?
Meg szeretném kérdezni, hogy a Vatikán - Mindszenty meccsen győzhet-e a boldoggáavatási kérelem, ugyanis az én értelmezésemben a Vatikán kifarolt a primás mögül, ugyanakkor egyszerre a két félnek nem lehet igaza, és olyanra a Vatikán történelmében nem ismerek példát, hogy bármely csekély jelentőségű ügyben visszakozott vagy akár megbánást mutatott volna...
Meg szeretném kérdezni, hogy a Vatikán - Mindszenty meccsen győzhet-e a boldoggáavatási kérelem, ugyanis az én értelmezésemben a Vatikán kifarolt a primás mögül, ugyanakkor egyszerre a két félnek nem lehet igaza, és olyanra a Vatikán történelmében nem ismerek példát, hogy bármely csekély jelentőségű ügyben visszakozott vagy akár megbánást mutatott volna...
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.10. 07:03:08
És ha már reménytelen eset, akkor megemlíteném Prohászka püspök boldoggáavatási kérelmét is, amit állítólag Mindszenty továbbított Rómába, de azóta sem érkezett válasz, de az is lehet, hogy a levél sem ért az illetékesekhez...
jan 2010.05.10. 08:50:10
OFF @izrael miszteriuma: "olyanra a Vatikán történelmében nem ismerek példát, hogy bármely csekély jelentőségű ügyben visszakozott vagy akár megbánást mutatott volna... "
ha jól emlékszem JP2 sok mindenért bocsánatot kért, mi más ez, ha nem visszakozás és megbánás? ON
ha jól emlékszem JP2 sok mindenért bocsánatot kért, mi más ez, ha nem visszakozás és megbánás? ON
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.10. 09:09:07
@jan:
Ez abszolute szemérmesen, nevek említése nélkül történt mindkét irányban: nem egyházunk tévedett, hanem egyházunk fiai és lányai, imigyen szóla zírás...
utóírat:
a Gallilei ügyben nem vagyok egészen járatos, nem tudom, mi is lett a vége.
Ez abszolute szemérmesen, nevek említése nélkül történt mindkét irányban: nem egyházunk tévedett, hanem egyházunk fiai és lányai, imigyen szóla zírás...
utóírat:
a Gallilei ügyben nem vagyok egészen járatos, nem tudom, mi is lett a vége.
Ditúr · http://ditur04.blogspot.com/ 2010.05.10. 09:17:53
Sziasztok!
Kedves Quito!
A bejegyzésed bizonyára rejt valamit, amit szeretnél kifejteni, hogy én (ti.: "katkó"-hoz tartozó) is megértsem. Fejtsd ki légy szíves!
Azt gondolom, nem attól lesz valaki Szent, hogy az Egyház szentté avatja. Éltek és most is élnek köztünk Szentek, némelyikről az Egyház is tudomást szerzett - vagy így, vagy úgy - és hivatalosan is kinyilvánítja. Azt hiszem a Szent lényegét úgy lehet meghatározni: Szent az aki Istenhez tartozik...
Sziasztok
Feri
Kedves Quito!
A bejegyzésed bizonyára rejt valamit, amit szeretnél kifejteni, hogy én (ti.: "katkó"-hoz tartozó) is megértsem. Fejtsd ki légy szíves!
Azt gondolom, nem attól lesz valaki Szent, hogy az Egyház szentté avatja. Éltek és most is élnek köztünk Szentek, némelyikről az Egyház is tudomást szerzett - vagy így, vagy úgy - és hivatalosan is kinyilvánítja. Azt hiszem a Szent lényegét úgy lehet meghatározni: Szent az aki Istenhez tartozik...
Sziasztok
Feri
uszo 2010.05.10. 16:38:02
Prímás Picerendszer Projekt :)) Borrenddel:))
Magyarországon minden a prímás úrhoz rangban ( olan nincs is) méltóságban (olyan se) hozzáillő oligarchának (bocccs) van pinceje szőlleje nehogymá neki ne legyen. NA
Azt mondta az öreg Nagy ha nem iszó marha vagy.
A szöllőbe meg kapál a karitász.
Magyarországon minden a prímás úrhoz rangban ( olan nincs is) méltóságban (olyan se) hozzáillő oligarchának (bocccs) van pinceje szőlleje nehogymá neki ne legyen. NA
Azt mondta az öreg Nagy ha nem iszó marha vagy.
A szöllőbe meg kapál a karitász.
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.10. 17:29:54
@jan:
Galliei perében 1633. június 22-én hirdettek ítéletet, és főbíró a maga VIII. Orbán volt.
II. János Pál pápa 1981. július 3-án egy bizottságot hozott létre, melynek célja az volt, hogy behatóan megvizsgálja az idők folyamán „Galilei-ügyként” emlegetett per problémakörét. 1992. október 31-én, 359 évvel Galilei tárgyalása után, a pápa sajnálkozását fejezte ki a Galileit ért hátrányok miatt, és megsemmisítette az inkvizíció elmarasztaló ítéletét.
Isten malmai lassan örőlnek...
Galliei perében 1633. június 22-én hirdettek ítéletet, és főbíró a maga VIII. Orbán volt.
II. János Pál pápa 1981. július 3-án egy bizottságot hozott létre, melynek célja az volt, hogy behatóan megvizsgálja az idők folyamán „Galilei-ügyként” emlegetett per problémakörét. 1992. október 31-én, 359 évvel Galilei tárgyalása után, a pápa sajnálkozását fejezte ki a Galileit ért hátrányok miatt, és megsemmisítette az inkvizíció elmarasztaló ítéletét.
Isten malmai lassan örőlnek...
Tilikov (törölt) 2010.05.10. 18:27:26
@izrael miszteriuma:
Érdekes lenne végigmenni az archívumaikban. Ha 1992-ig kellett kellett várni, hogy elismerjék mégis mozog a föld, akkor biztos vannak még ott furcsaságok eltemetve. Galilei csak a jéghegy csúcsa lehet, ki tudja miféle ítéletek vannak még "érvényben" a különböző boszorkányokról és eretnekekről, amelyet nem ártana újra átnézni és helyreigazítani a dolgokat. Apropó, ha Galilei lesújtó ítéletét megváltoztatta a pápa, akkor vajon a pokolból is átcitálták őt a mennyországba? Hogy örülhetett neki! A sok kénkőbűz és kondérban fővetés után a dallamos és illatos mennyei mezők...
De a témához kapcsolódva, először a pedofil papok, most meg az ügynökök... Mi lesz a következő? Van még lejjebb? Senkinek a hitét nem akarom megzavarni, de a katolikus klérus tekintélyes része báránybőrbe bújt farkasokból áll. Csak az menti meg őket a pokoltól, hogy ők sem hisznek benne.
Érdekes lenne végigmenni az archívumaikban. Ha 1992-ig kellett kellett várni, hogy elismerjék mégis mozog a föld, akkor biztos vannak még ott furcsaságok eltemetve. Galilei csak a jéghegy csúcsa lehet, ki tudja miféle ítéletek vannak még "érvényben" a különböző boszorkányokról és eretnekekről, amelyet nem ártana újra átnézni és helyreigazítani a dolgokat. Apropó, ha Galilei lesújtó ítéletét megváltoztatta a pápa, akkor vajon a pokolból is átcitálták őt a mennyországba? Hogy örülhetett neki! A sok kénkőbűz és kondérban fővetés után a dallamos és illatos mennyei mezők...
De a témához kapcsolódva, először a pedofil papok, most meg az ügynökök... Mi lesz a következő? Van még lejjebb? Senkinek a hitét nem akarom megzavarni, de a katolikus klérus tekintélyes része báránybőrbe bújt farkasokból áll. Csak az menti meg őket a pokoltól, hogy ők sem hisznek benne.
Ditúr · http://ditur04.blogspot.com/ 2010.05.10. 19:18:45
Kedves Tilikov!
Van három fontos hírem:
1. Van pokol.
2. Nem üres.
3. Nem biztos, hogy azok vannak ott, akiket szeretnénk (szeretnél) ott látni.
Szia
Feri
Van három fontos hírem:
1. Van pokol.
2. Nem üres.
3. Nem biztos, hogy azok vannak ott, akiket szeretnénk (szeretnél) ott látni.
Szia
Feri
rocamadour 2010.05.10. 23:04:45
Érdekes látni, mennyire nem az eredeti bejegyzés tartalma az érdekes..és mennyi ellenségesség jön elő..
Joejszaka 2010.05.11. 10:02:12
@Tilikov:
Ne haragudj, kérlek. Szídsz itt minket, de hitünk legalapvetőbb dolgait is tévesen ismered.
Legalábbis nekem így tűnik a hozzászólásodból.
Ha árnyalni szeretnéd a képet magadban, szíves írok pár könyvcímet, amiből megismerheted a "báránybőrbe bújt" farkasaink sorsát a XX. században...
Volt egypár ember itt, akire azért fel lehetne nézni.
Olyanok, akik életüket adták azért, amit igazságnak gondoltak. Olyanok, akiket vállalták a börtönt, hogy ne tagadják meg Krisztust, és saját magukat. Olyanok, akik doktorátussal a zsebükbe végigsegédmunkázták a komcsi rendszert, de a hitüket nem árulták el... Olyanok, akik életüket adták mások védelmében a ii. vh-ban (is).
Tudod, a hősök sajnos nem kapnak marketinget.
Ne haragudj, kérlek. Szídsz itt minket, de hitünk legalapvetőbb dolgait is tévesen ismered.
Legalábbis nekem így tűnik a hozzászólásodból.
Ha árnyalni szeretnéd a képet magadban, szíves írok pár könyvcímet, amiből megismerheted a "báránybőrbe bújt" farkasaink sorsát a XX. században...
Volt egypár ember itt, akire azért fel lehetne nézni.
Olyanok, akik életüket adták azért, amit igazságnak gondoltak. Olyanok, akiket vállalták a börtönt, hogy ne tagadják meg Krisztust, és saját magukat. Olyanok, akik doktorátussal a zsebükbe végigsegédmunkázták a komcsi rendszert, de a hitüket nem árulták el... Olyanok, akik életüket adták mások védelmében a ii. vh-ban (is).
Tudod, a hősök sajnos nem kapnak marketinget.
Iovianus 2010.05.11. 10:35:38
@Tilikov: Mindig jót nevetek, ha a mai kor szellemében akarnak több száz éves dolgokat megmagyarázni. Nem lehet.
Ditúr · http://ditur04.blogspot.com/ 2010.05.11. 11:50:53
Sziasztok!
Hogyan is lehet valaki hitvalló?
1950-es években történt:
A Bácsbokodon szolgáló papot egy édesanya kereste meg, azzal a kéréssel, hogy keresztelje meg tizenegyedik gyermekét. Cserháti Gergely a kérést megtagadta, mert az asszony ragaszkodott ahhoz, hogy Rákosi Mátyás legyen a keresztapa. A keresztapának jelölt személyről köztudott volt, hogy nem volt katolikus, sem keresztény, sem istenhívő, nem vállalhatta volna a keresztszülőségből eredő kötelezettségeket. Cserháti Gergely hosszabb beszélgetést követően sem egyezett bele a szentség ilyen módon való kiszolgálásába. Az asszony tanúkat hívott a település „demokratikus” gondolkodású elöljárói közül. A pap a nyilvánvaló provokáció tudatában sem menekülhetett, az egyházi törvényekre hivatkozva a tanúk előtt is megtagadta a keresztelést, sőt kijelentette, hogy Rákosi zsidó, nem lehet keresztapa… Az ítélet három év börtön, tíz év foglalkozástól való eltiltás volt. A pap az ítéletének túlnyomó részét Vácott az ÁVH börtönében töltötte le.
A váci fegyintézeti irattárban őrzött dokumentumok mára átkerültek a Történeti Hivatalba.
Sziasztok:
Feri
Hogyan is lehet valaki hitvalló?
1950-es években történt:
A Bácsbokodon szolgáló papot egy édesanya kereste meg, azzal a kéréssel, hogy keresztelje meg tizenegyedik gyermekét. Cserháti Gergely a kérést megtagadta, mert az asszony ragaszkodott ahhoz, hogy Rákosi Mátyás legyen a keresztapa. A keresztapának jelölt személyről köztudott volt, hogy nem volt katolikus, sem keresztény, sem istenhívő, nem vállalhatta volna a keresztszülőségből eredő kötelezettségeket. Cserháti Gergely hosszabb beszélgetést követően sem egyezett bele a szentség ilyen módon való kiszolgálásába. Az asszony tanúkat hívott a település „demokratikus” gondolkodású elöljárói közül. A pap a nyilvánvaló provokáció tudatában sem menekülhetett, az egyházi törvényekre hivatkozva a tanúk előtt is megtagadta a keresztelést, sőt kijelentette, hogy Rákosi zsidó, nem lehet keresztapa… Az ítélet három év börtön, tíz év foglalkozástól való eltiltás volt. A pap az ítéletének túlnyomó részét Vácott az ÁVH börtönében töltötte le.
A váci fegyintézeti irattárban őrzött dokumentumok mára átkerültek a Történeti Hivatalba.
Sziasztok:
Feri
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 11:52:59
@Tilikov:
nem az baj, hogy megtörtént a szégyen, hanem az a szégyen, ahogyan egyesek mai is viszonyulnak a szégyenletes eseményekhez...
Galileo Galileit legfőbb vádlója, Roberto Bellarmino bíboros mentette meg a máglyától. Bár ez paradoxonnak tűnik, a Vatikán a közeljövőben olyan dokumentumokat tesz közzé, amelyekből kiderül: a kardinális saját kezűleg írt levélben állapította meg, hogy "Galilei nem eretnek", bár nézetei "ebbe az irányba tartanak".
Vélhetően ez az apróság állította meg az akkori pápai igazságszolgáltatás gépezetét, amely ugyanúgy máglyára küldte volna a Szent Hivatal által 1616-tól közel két évtizeden át meghurcolt csillagászt, mint 1600-ban pályatársát, Giordano Brunót.
A dolog pikantériája, hogy a korabeli pápa és a fent említett bíboros közös munkája volt Giordano Bruno máglyára küldése. Szobrát nem állíthatták fel halála színhelyén, ugyanakkor a Nagy Inkvizitor érdemeire való tekintettel szobrot kapott...
index.hu/tudomany/tortenelem/2009/06/03/vadloja_megmentette_galileit/
utóírat:
A fenti mottóm a blog tárgyát képező Konferenciáciára is igaz: tagadás, elfojtás és hárítás szembenézés helyett...
nem az baj, hogy megtörtént a szégyen, hanem az a szégyen, ahogyan egyesek mai is viszonyulnak a szégyenletes eseményekhez...
Galileo Galileit legfőbb vádlója, Roberto Bellarmino bíboros mentette meg a máglyától. Bár ez paradoxonnak tűnik, a Vatikán a közeljövőben olyan dokumentumokat tesz közzé, amelyekből kiderül: a kardinális saját kezűleg írt levélben állapította meg, hogy "Galilei nem eretnek", bár nézetei "ebbe az irányba tartanak".
Vélhetően ez az apróság állította meg az akkori pápai igazságszolgáltatás gépezetét, amely ugyanúgy máglyára küldte volna a Szent Hivatal által 1616-tól közel két évtizeden át meghurcolt csillagászt, mint 1600-ban pályatársát, Giordano Brunót.
A dolog pikantériája, hogy a korabeli pápa és a fent említett bíboros közös munkája volt Giordano Bruno máglyára küldése. Szobrát nem állíthatták fel halála színhelyén, ugyanakkor a Nagy Inkvizitor érdemeire való tekintettel szobrot kapott...
index.hu/tudomany/tortenelem/2009/06/03/vadloja_megmentette_galileit/
utóírat:
A fenti mottóm a blog tárgyát képező Konferenciáciára is igaz: tagadás, elfojtás és hárítás szembenézés helyett...
Ditúr · http://ditur04.blogspot.com/ 2010.05.11. 12:36:28
Sziasztok!
Próbálom az Elhallgatott múlt című írásban megkeresni a Galileit elítélő nyilatkozatot, nem találom..., úgy látom, az említett konferencia támája sem ez.
Olyat viszont találok az írásban, ami a Vatikán "megalkuvó politikájáról" szól, ami bizony kritikának, szembenézésnek tűnik...
Feri
Próbálom az Elhallgatott múlt című írásban megkeresni a Galileit elítélő nyilatkozatot, nem találom..., úgy látom, az említett konferencia támája sem ez.
Olyat viszont találok az írásban, ami a Vatikán "megalkuvó politikájáról" szól, ami bizony kritikának, szembenézésnek tűnik...
Feri
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 12:52:22
@Ditúr:
Ez csak egy példabeszéd volt: hogy 359 évig tartott, mire a Vatikánnak leesett a tantusz, a Magyar Püspöki Kar egy kicsit keményebb dió, legalább 500 évre lesz szükség, hogy valami beismerésféle elhagyja ajkukat a közelmúlt eseményeit illetően...
Ez csak egy példabeszéd volt: hogy 359 évig tartott, mire a Vatikánnak leesett a tantusz, a Magyar Püspöki Kar egy kicsit keményebb dió, legalább 500 évre lesz szükség, hogy valami beismerésféle elhagyja ajkukat a közelmúlt eseményeit illetően...
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 12:53:51
khmmm, már a saját írásomat sem találom...
Tilikov (törölt) 2010.05.11. 12:56:57
@Ditúr: Tudod mi a legnagyobb baj ezzel a pokol nevezetű dologgal? Hétmilliárdan élünk ezen a bolygón. Szerinted ebből hatmilliárd ember alapból pokolra van ítélve, csak mert muszlim, hindu, buddhista, egyéb vallású vagy esetleg ateista? Ezt nyilván te sem gondolod. Akkor a mennyországba kerülhet az is aki nem hisz a keresztény istenben?
Mihez kezd isten a mennyországban azzal az egymilliárd buddhistával, akik reinkarnálódni akarnak? Mihez kezd isten a mennyországban azzal az egymilliárd hinduval, akik Visnut, Shivát és a több száz másik istent akarják látni? Mihez kezd isten a mennyországban azzal a több milliárd ateistával aki szerint ő csak egy kitalált mesefigura? Azt mondja majd, hogy bocs fiúk, de a sok-sok világkép közül egyedül a katolikus az igaz és mostantól az idők végezetéig kénytelenek vagytok itt ücsörögni velem és a többi üdvözülttel?
Vagy inkább a pokolra veti őket? A szerencsétlen többséget, akinek annyi bűne van, hogy Teheránban, Delhiben vagy Bangkokban, azaz nem keresztény vidéken született? Olyan ordító ellentmondások ezek, amelyekkel nem lehet mit kezdeni.
Mihez kezd isten a mennyországban azzal az egymilliárd buddhistával, akik reinkarnálódni akarnak? Mihez kezd isten a mennyországban azzal az egymilliárd hinduval, akik Visnut, Shivát és a több száz másik istent akarják látni? Mihez kezd isten a mennyországban azzal a több milliárd ateistával aki szerint ő csak egy kitalált mesefigura? Azt mondja majd, hogy bocs fiúk, de a sok-sok világkép közül egyedül a katolikus az igaz és mostantól az idők végezetéig kénytelenek vagytok itt ücsörögni velem és a többi üdvözülttel?
Vagy inkább a pokolra veti őket? A szerencsétlen többséget, akinek annyi bűne van, hogy Teheránban, Delhiben vagy Bangkokban, azaz nem keresztény vidéken született? Olyan ordító ellentmondások ezek, amelyekkel nem lehet mit kezdeni.
Tilikov (törölt) 2010.05.11. 12:57:47
@Iovianus: "Mindig jót nevetek, ha a mai kor szellemében akarnak több száz éves dolgokat megmagyarázni."
Mit tehetnék ha a mai kor szülötte vagyok és a mai kor szelleme nevelt? Én próbáltam magamnak megmagyarázni a több ezer éves dolgokat, de nem ment. Feladtam. A mai kor magyarázatai viszont meg tudtak győzni, bizonyítékokkal is szolgáltak és hinni tudok abban amit állítanak. Ez baj? Ezért bűntudatom kellene, hogy legyen?
Mit tehetnék ha a mai kor szülötte vagyok és a mai kor szelleme nevelt? Én próbáltam magamnak megmagyarázni a több ezer éves dolgokat, de nem ment. Feladtam. A mai kor magyarázatai viszont meg tudtak győzni, bizonyítékokkal is szolgáltak és hinni tudok abban amit állítanak. Ez baj? Ezért bűntudatom kellene, hogy legyen?
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 13:01:54
@Ditúr:
Ennyi erővel azt a kérdést is feltehetnéd, hogy került Mindszenty bíboros a Primás Pincével együtt említésre...
Ennyi erővel azt a kérdést is feltehetnéd, hogy került Mindszenty bíboros a Primás Pincével együtt említésre...
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 13:09:13
@Ditúr:
Én a fenti írásból arra a következtetésre jutottam, hogy a Vatikán megalkuvó politikát folytat, de a Magyar Püspöki Kar megalkuvásmentesen megy fejjel a falnak...
Én a fenti írásból arra a következtetésre jutottam, hogy a Vatikán megalkuvó politikát folytat, de a Magyar Püspöki Kar megalkuvásmentesen megy fejjel a falnak...
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 15:11:37
@kis_csirke: mi jöhet még...
Hát le vagy maradva egy körrel, a Pálinkáriumról még nem hallottál???
www.pannonhalmipalinkarium.hu/
Hát le vagy maradva egy körrel, a Pálinkáriumról még nem hallottál???
www.pannonhalmipalinkarium.hu/
Iovianus 2010.05.11. 15:49:13
@Tilikov: Nem, nem kell, hogy bűntudatod legyen. Csak képzeld el magad kicsit a helyükben, és úgy ítélkezz.
Te azért adsz Galileinek igazat, mert már tudod, hogy a Föld gömbölyű. Ellenben akkor, Galilein kívül ezt senki sem gondolta így. Tehát jött egy ember, aki az addigi ezeréves világképedet romba akarja dönteni számodra érthetetlen egyenletekkel.
Te mit tennél az eretnekség fénykorában?
Ezen is érdemes gondolkodni.
Szép dolog, hogy a mostani egyház bocsánatot kért az elődök tévedése miatt. (Mintha közük volna hozzá.) Ennél többet szerintem nem kellene elvárni.
Te azért adsz Galileinek igazat, mert már tudod, hogy a Föld gömbölyű. Ellenben akkor, Galilein kívül ezt senki sem gondolta így. Tehát jött egy ember, aki az addigi ezeréves világképedet romba akarja dönteni számodra érthetetlen egyenletekkel.
Te mit tennél az eretnekség fénykorában?
Ezen is érdemes gondolkodni.
Szép dolog, hogy a mostani egyház bocsánatot kért az elődök tévedése miatt. (Mintha közük volna hozzá.) Ennél többet szerintem nem kellene elvárni.
janomano 2010.05.11. 16:41:07
@Tilikov: Van egy jó hírem: a katolikus teológia szerint a más vallásuak is üdvözülhetnek. Bár gondolom, ez neked újdonság.
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 16:54:12
@uszo:
Te ezt tudtad? Orbán mindenkit beelőzött!
ORBÁN A SZENTEK KÖZÖTT...
SZENT ORBÁN BORREND - A borkultura szolgálatában
www.borlovag.hu/borlovagrend/szent_orbn_borrend_hajs
Te ezt tudtad? Orbán mindenkit beelőzött!
ORBÁN A SZENTEK KÖZÖTT...
SZENT ORBÁN BORREND - A borkultura szolgálatában
www.borlovag.hu/borlovagrend/szent_orbn_borrend_hajs
jan 2010.05.11. 17:05:32
Értem, hogy miért zavar titeket ez a prímás pince, de 1 dolgot ajánlanék megfontolásra: szerintem alapvetően jó irány az, hogy az egyházunk egyre inkább megpróbál leválni az állami apanázsról, és saját maga próbálja előteremteni a működéséhez szükséges anyagi forrásokat. Ezt a forrást elsősorban persze a hívek adományainak kellene adnia; de az se kifogásolható szerintem, ha ízlésesen, a hagyomány keretein belül maradva gazdálkodik is az egyházunk. Pl. nekem kifejezetten szimpatikus, hogy a hagyományaikat felélesztve a bencések mindenféle borokat, likőröket készíttetnek és árulnak. Ez egy egészséges, tisztességes életrevalóság, sokkal szimpibb nekem, mint az, hogy undorodva elfordulunk a csúnya pénzszerző tevékenységektől meg a kapitalizmustól, de azt persze elvárjuk, hogy az állam tömje a zsebünket.
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 18:48:27
@jan:
Én örülnék a legjobban, ha az egyház leválna az államról, mivel szerintem a pénzügyi támaszát (elsősorban) a mi adományaink kellene, hogy képezzék. A jelen állapotban kb. a hívek 10%-a hajlandó az adójának 1%-át felajánlani az egyháznak, amit én tűrhetetlennek tartok. Az 1% kb. Ausztria mértékének felel meg, de ott nem államosítottak és 55-ben kivonultak az oroszok, előtte meg többszáz évig minket zsákmányoltak ki, és nem volt náluk török sem. Németországban valamivel nagyobb az egyházi adó mértéke, én ezt az értéket tartanám reálisnak, de elsősorban a hívek meggyőzése lenne fontos, hogy sajátjuknak tekintsék az egyházat, és azt pénzügyileg is rendszeresen támogassák. Ez tudom, hogy lassú folyamat, de ebben az irányban kell elmozdulni.
A bencések pl. már több, mint ezer éve gyógynövény termesztőként ismertek, de ez elsősorban kiegészítő tevékenység és nem a pénzszerzést szolgálja. (Ora et labora) Nagyon szépen sikerült megvalósítaniuk ezt az archaikus életformát a bakonybéli Szent Mauriciusz bencés monostorban, ahol mégis mindenre jut idő, és a vendégek is betekinthetnek istenes életükbe.
A poszt írója méltán kifogásolta ezt a groteszk árukapcsolást: mit is keres Mindszenty hercegprímás szelleme a Primás Pincében. Bár bevallom, én azt sem szeretem, mikor a borlovagok legitimálják magukat a templomban...
Én örülnék a legjobban, ha az egyház leválna az államról, mivel szerintem a pénzügyi támaszát (elsősorban) a mi adományaink kellene, hogy képezzék. A jelen állapotban kb. a hívek 10%-a hajlandó az adójának 1%-át felajánlani az egyháznak, amit én tűrhetetlennek tartok. Az 1% kb. Ausztria mértékének felel meg, de ott nem államosítottak és 55-ben kivonultak az oroszok, előtte meg többszáz évig minket zsákmányoltak ki, és nem volt náluk török sem. Németországban valamivel nagyobb az egyházi adó mértéke, én ezt az értéket tartanám reálisnak, de elsősorban a hívek meggyőzése lenne fontos, hogy sajátjuknak tekintsék az egyházat, és azt pénzügyileg is rendszeresen támogassák. Ez tudom, hogy lassú folyamat, de ebben az irányban kell elmozdulni.
A bencések pl. már több, mint ezer éve gyógynövény termesztőként ismertek, de ez elsősorban kiegészítő tevékenység és nem a pénzszerzést szolgálja. (Ora et labora) Nagyon szépen sikerült megvalósítaniuk ezt az archaikus életformát a bakonybéli Szent Mauriciusz bencés monostorban, ahol mégis mindenre jut idő, és a vendégek is betekinthetnek istenes életükbe.
A poszt írója méltán kifogásolta ezt a groteszk árukapcsolást: mit is keres Mindszenty hercegprímás szelleme a Primás Pincében. Bár bevallom, én azt sem szeretem, mikor a borlovagok legitimálják magukat a templomban...
uszo 2010.05.11. 20:51:19
@Iovianus: "Mindig jót nevetek, ha a mai kor szellemében akarnak több száz éves dolgokat megmagyarázni. Nem lehet"
:))) Nevessünk együtt, holnap úgy sem tudják mit csináltunk tegnap! Szabad a vásár! Lehet beállni Prónay Pali bátyám különítményébe, lehet elszegődni Rákosi rendőrnek, szabad katonákat kűldeni a frontra ezer kilóméterekre hontvédeni, rabszolgákat keresztrefeszíteni!
Mer az adott kort csak az adott korból lehet megérteni! Ugye?
Mivan Jézus tanításával? Az kinek szólt? Kora embereinek? Miért vagyunk keresztények? Nekünk ma mit jelent? Mit jelentett több száz éve?
Kedves Iovanus amit beszélsz, az posztmodern újhistorista relatívizmus.
:))) Nevessünk együtt, holnap úgy sem tudják mit csináltunk tegnap! Szabad a vásár! Lehet beállni Prónay Pali bátyám különítményébe, lehet elszegődni Rákosi rendőrnek, szabad katonákat kűldeni a frontra ezer kilóméterekre hontvédeni, rabszolgákat keresztrefeszíteni!
Mer az adott kort csak az adott korból lehet megérteni! Ugye?
Mivan Jézus tanításával? Az kinek szólt? Kora embereinek? Miért vagyunk keresztények? Nekünk ma mit jelent? Mit jelentett több száz éve?
Kedves Iovanus amit beszélsz, az posztmodern újhistorista relatívizmus.
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.11. 20:52:17
@jan:
A Hitvallók és ügynökök témára visszatérve:
sajnos a szemtanúk nagy része már nincs közöttünk, és most a legfontosabb feladatunk a dokumentálás lenne! Külföldön igen elterjedtek az ún. Oral History Archimvumok, mi későn kapcsoltunk, de talán még lehetne itt is valamit tenni. Ha az utolsó szemtanú is eltűnik a világból, akkor a majdani győztesek saját kényük-kedvük szerint alakíthatják a történelmet, és könnyen megeshet, hogy kitöröltettetünk az Élet Könyvéből. Nálunk ősi hagyomány a családtörténet továbbadása az utódoknak, így legalább kis szigetekben fennmarad az emlékezés...
A Hitvallók és ügynökök témára visszatérve:
sajnos a szemtanúk nagy része már nincs közöttünk, és most a legfontosabb feladatunk a dokumentálás lenne! Külföldön igen elterjedtek az ún. Oral History Archimvumok, mi későn kapcsoltunk, de talán még lehetne itt is valamit tenni. Ha az utolsó szemtanú is eltűnik a világból, akkor a majdani győztesek saját kényük-kedvük szerint alakíthatják a történelmet, és könnyen megeshet, hogy kitöröltettetünk az Élet Könyvéből. Nálunk ősi hagyomány a családtörténet továbbadása az utódoknak, így legalább kis szigetekben fennmarad az emlékezés...
Ditúr · http://ditur04.blogspot.com/ 2010.05.11. 22:12:53
Sziasztok!
Így igaz, a családtörténet is továbbadandó...
1950-53-ig Vácott az ÁVH börtönében raboskodó zsidó egyházi személyek, akik ellen koholt vádakkal indítottak eljárást:
Weiser Lajos kerületi rabbi
Tauber Aba rabbinövendék
Róth Jakab rabbinövendék
Róth Zsigmond rabbinövendék
Perl Salamon rabbi
Huszák József rabbi
Jakabovics Sándor talmudista
Ilyovits Miklós (Mór) rabbi
Ők az alábbi keresztény egyházi vezetőkkel együtt viselték sorsukat, tettek vallást hitük mellett:
Zakar András prímási titkár
Váry László református lelkész
Varga Sándor evangélikus lelkész
Pálos Antal jezsuita atya
P.Károly Bernát (Krausz) ferences pap
Ordass Lajos (Wolf) evangélikus püspök
Kerkai Jenő dr. (Cinder) jezsuita atya
Gáspár Gusztáv rk. pap
Gálity Lyubinkó görög keleti lelkész
Baranyai Jusztin dr. egyetemi tanár
Asztalos János plébános
Hajós Mária (Herbeck) rendfőnöknő, (Notre Dame szerzetes)
a többiek, több mint százan, most nem kerültek felsorolásra...
Az "Elhallgatott múlt" elhallgatott sorsokat jelent...
Sziasztok:
Feri
Így igaz, a családtörténet is továbbadandó...
1950-53-ig Vácott az ÁVH börtönében raboskodó zsidó egyházi személyek, akik ellen koholt vádakkal indítottak eljárást:
Weiser Lajos kerületi rabbi
Tauber Aba rabbinövendék
Róth Jakab rabbinövendék
Róth Zsigmond rabbinövendék
Perl Salamon rabbi
Huszák József rabbi
Jakabovics Sándor talmudista
Ilyovits Miklós (Mór) rabbi
Ők az alábbi keresztény egyházi vezetőkkel együtt viselték sorsukat, tettek vallást hitük mellett:
Zakar András prímási titkár
Váry László református lelkész
Varga Sándor evangélikus lelkész
Pálos Antal jezsuita atya
P.Károly Bernát (Krausz) ferences pap
Ordass Lajos (Wolf) evangélikus püspök
Kerkai Jenő dr. (Cinder) jezsuita atya
Gáspár Gusztáv rk. pap
Gálity Lyubinkó görög keleti lelkész
Baranyai Jusztin dr. egyetemi tanár
Asztalos János plébános
Hajós Mária (Herbeck) rendfőnöknő, (Notre Dame szerzetes)
a többiek, több mint százan, most nem kerültek felsorolásra...
Az "Elhallgatott múlt" elhallgatott sorsokat jelent...
Sziasztok:
Feri
kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2010.05.12. 10:04:43
Az elhallgatott múlt megmételyezi a jövőt. Az egyházét, tehát miénket. Saját magamért, és a rám bízott következő generációkért érzett felelősségem tudatában nem tehetek mást, mint azt, hogy követelnem kell a tejes igazság feltárását. És ha XY egyházi vezetőről kiderül, hogy érintett volt valamilyen bűnben, akkor távozzon a hivatalából és jussunk el végre oda, hogy nem az álszent "bűntelenek", hanem a gyarlóságukat felvállaló, de még mindig leginkább alkalmas emberek vegyék át Krisztus egyházának vezetését. Ezen a ponton valóban összeérnek az ügyek, az ügynök múlt, a szexuális visszaélések, korábban a fizikával, a csillagászattal, manapság a nemiséggel kapcsolatos áltudományos ragaszkodás az álszent módon ideológiai alapokra helyezett tudománytalan elképzelésekhez, vagy éppen a pénzsóvár egyházi vállalkozások, adott esetben a gazdasági bűncselekmények, egyformán hiteltelenítik azt ez egyházat, melytől pedig a legfontosabb elvárásunk nekünk és gyermekeinknek is éppen a hitelesség lenne.
rocamadour 2010.05.12. 12:16:01
@kaleidoscope:
Megütött ez a "követelnem". és "távozzon".. szó. Én már inkább semmit nem követelnék... olvastam emlékezéseket és nem tudom, én/mi hogyan viselkednénk hasonló helyzetben..
Nagyon mellette vagyok, hogy legyenek a múltról konferenciák, könyvek, emlékezések, tudja meg, aki akarja, hogy ki és mit tett, mikor és miért. Gondolkozzunk el rajta, legyenek példák a hősök. De sok idő eltelt már, nagyon sok dolog teljesen megváltozott, új nemzedékek nőttek fel, az akkoriak meghaltak vagy nagyon idősek már.
El kellene jutnunk a kiengesztelődéshez. A
Vigilia 2008/7. számában Szentmártoni Mihály SJ ír
Megbocsátás és kiengesztelődés címen. Érdekes írás, mindenkinek ajánlom.
A továbbiakkal egyetértek - főleg a hitelesség elvárásával.
Megütött ez a "követelnem". és "távozzon".. szó. Én már inkább semmit nem követelnék... olvastam emlékezéseket és nem tudom, én/mi hogyan viselkednénk hasonló helyzetben..
Nagyon mellette vagyok, hogy legyenek a múltról konferenciák, könyvek, emlékezések, tudja meg, aki akarja, hogy ki és mit tett, mikor és miért. Gondolkozzunk el rajta, legyenek példák a hősök. De sok idő eltelt már, nagyon sok dolog teljesen megváltozott, új nemzedékek nőttek fel, az akkoriak meghaltak vagy nagyon idősek már.
El kellene jutnunk a kiengesztelődéshez. A
Vigilia 2008/7. számában Szentmártoni Mihály SJ ír
Megbocsátás és kiengesztelődés címen. Érdekes írás, mindenkinek ajánlom.
A továbbiakkal egyetértek - főleg a hitelesség elvárásával.
Iovianus 2010.05.12. 12:36:10
@uszo: más dolog értelmezni valamit, Jézus tanításait, és érvényre juttatni a mában.
Megint más dolog ítélkezni sok száz év távlatából, az adott kor gondolkodásának figyelmen kívül hagyásával, a mai, saját benyomásaink alapján.
Megint más dolog ítélkezni sok száz év távlatából, az adott kor gondolkodásának figyelmen kívül hagyásával, a mai, saját benyomásaink alapján.
Kis Zoárd 2010.05.12. 15:50:57
@rocamadour alapján, mindenkinek:
"A Vigilia 2008/7. számában Szentmártoni Mihály SJ ír Megbocsátás és kiengesztelődés címen."...:
www.vigilia.hu/2008/7/szentmartoni.htm
"A Vigilia 2008/7. számában Szentmártoni Mihály SJ ír Megbocsátás és kiengesztelődés címen."...:
www.vigilia.hu/2008/7/szentmartoni.htm
kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2010.05.12. 17:15:42
@rocamadour: Igen ezeken a szavakon magam is meglepödtem, amikor leírtam, mert nem szoktam ilyen szavakat használni, és egy darabig nem is értettem, hogyan jött ez belölem. Aztán amikor megpróbáltam újragondolni a mondanivalómat, akkor rájöttem, hogy ezek a szavak most valahonnan nagyon mélyről törtek elő és nem tudom a gondolataimat és az érzéseimet ennél finomabban kifejezni. Elolvastam Szentmártoni Mihály SJ írását. Idézek belöle egy mondatot: "Megbocsátani csak akkor lehet, ha a gonoszságot elkövető befejezte ténykedését." Na ez az, ami nem tud másként megtörténni ezekben az esetekben, csak úgy, ha az aki besúgó volt, vagy a felsorolt súlyos bűnök közül mást követett el vezető egyházi tisztségviselőként, az távozik a tisztségéből. Mert ezekben az esetekben nem azt kell megbocsátani, nem az csupán a "gonoszság", hogy valamikor, valamilyen bűnt követtek el, hanem az, hogy egyházi tisztséget viselve követték el, és ezzel szégyent hoztak Krisztus egyházára, aláásták hitelét, károsították, és amíg tisztségeikben maradnak, addig károsítják, akadályozzák az egyház missziós küldetését. Márpedig (kénytelen vagyok ezt a mondatot újra idézni): "Megbocsátani csak akkor lehet, ha a gonoszságot elkövető befejezte ténykedését."
kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2010.05.12. 17:18:49
@rocamadour: idézek az általad javasolt írásból:
"Megbocsátani csak akkor lehet, ha a gonoszságot elkövető befejezte ténykedését." Ezért nem tudok sajnos finomabban fogalmazni...
"Megbocsátani csak akkor lehet, ha a gonoszságot elkövető befejezte ténykedését." Ezért nem tudok sajnos finomabban fogalmazni...
janomano 2010.05.12. 19:32:15
@kaleidoscope: Ugye, hogy nehéz Krisztus igéjét követni? :-) "Szeressétek ellenségeiteket..."
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.12. 19:52:07
@janomano:
Ezt a mondatodat a Szent Inkvizició illetékeseihez kellett volna címezni, ők sokkal hatékonyabban dolgoztak, mint az AVH/AEH páros, elvégre majd 800 évük volt rá...
Ezt a mondatodat a Szent Inkvizició illetékeseihez kellett volna címezni, ők sokkal hatékonyabban dolgoztak, mint az AVH/AEH páros, elvégre majd 800 évük volt rá...
rocamadour 2010.05.12. 22:31:51
@kaleidoscope:
Igen, értelek. Egyet is értek.. én is gondolkoztam a soraidon és azt hiszem, azt érezte, hogy valami indulat van azokban a szavakban, amit már a mostani két bejegyzéseden nem érzek - kimondtad és megszűnt.
Igen, távozzon. Bár igazság szerint nem tudom, ki -
össze-vissza lehet olvasni neveket, aztán cáfolják -
és persze így van az egész társadalomban.
Igen, értelek. Egyet is értek.. én is gondolkoztam a soraidon és azt hiszem, azt érezte, hogy valami indulat van azokban a szavakban, amit már a mostani két bejegyzéseden nem érzek - kimondtad és megszűnt.
Igen, távozzon. Bár igazság szerint nem tudom, ki -
össze-vissza lehet olvasni neveket, aztán cáfolják -
és persze így van az egész társadalomban.
kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2010.05.13. 12:39:57
@rocamadour: Annak kell távoznia, aki felelős tisztséget tölt be az egyházon belül, és valamilyen köztörvényes bűncselekményben, vagy egy elnyomó rendszer titkosszolgálatáben érintett volt. Nem kell távoznia annak, aki ezt beismeri, ha az arra jogosult személyek, akik a poziciójáról döntenek, úgy határoznak, hogy a beismerés után is elláthatja a feladatait, de ne bújjon senki a jog védőbástyái mögé, hanem ha érintett, akkor vállalja azt, hogy megvonhassák tőle a bizalmat, és akkor is le kell mondania a poziciójáról, ha erre adott esetben jogi eszközökkel nem lehet rákényszeríteni. Ez szerintem ilyen egyszerű.
kazse1 2010.05.18. 20:13:48
Végigolvasva a kommenteket nekem az a meggyőződésem, hogy a régi módszerek - provokáció, irritáció, dezinformáció - az interneten is tovább élnek, sőt az ezeket alkalmazók változatlan formában tenyésznek még ma is.
Az Egyházat védők folyamatosan (helyesen) defenzívben vannak. Nyilván nem szerencsés "minden hozzászólás mögött provokációt vélni", de véleményem szerint - az Occam-elvet alkalmazva - ha valaki provokál, sőt, ehhez még "provokátor" feliratú pólóban is mászkál, akkor minimum meg lehetne kérni, hogy változtasson a viselkedésén, ha másért nem is, legalább az olvashatósági jel/zaj arány javítása miatt...
Az Egyházat védők folyamatosan (helyesen) defenzívben vannak. Nyilván nem szerencsés "minden hozzászólás mögött provokációt vélni", de véleményem szerint - az Occam-elvet alkalmazva - ha valaki provokál, sőt, ehhez még "provokátor" feliratú pólóban is mászkál, akkor minimum meg lehetne kérni, hogy változtasson a viselkedésén, ha másért nem is, legalább az olvashatósági jel/zaj arány javítása miatt...
izrael miszteriuma (törölt) 2010.05.19. 09:02:53
@kazse1:
amikor az érintettek már nem lesznek az élők sorában, a katolikus egyház is szembe tud majd nézni a múltjával?
Homályban a püspökök ügynökmúltja...
A katolikus egyház püspöki karában számos olyan főpap van, aki az ügynökügyben érintett, köztük olyanok is, akik neve még nem került nyilvánosságra. „nehéz dokumentálni, hogy valaki még főpapként is hálózati személy maradt volna, bár erre is akadt példa". Ehhez kapcsolódóan megemlítette a „Rajnai", a „Pécsi", a „Szatmári" és a „Kormányos Imre" fedőnevű ügynököket.
www.evangelikus.hu/lapszemle/homalyban-a-puspoekoek-ugynoekmultja/?searchterm=None
Rajnai, Pécsi, Szatmári és Kormányos Imre fedőnevű ügynökök már nyugodtan hajthatják álomra fejüket, életükben nem kell félniük, hogy közszereplők lesznek, az egyház lándzsájának hegye megvédi őket, mindörökkön, örökké.
ÁMEN
amikor az érintettek már nem lesznek az élők sorában, a katolikus egyház is szembe tud majd nézni a múltjával?
Homályban a püspökök ügynökmúltja...
A katolikus egyház püspöki karában számos olyan főpap van, aki az ügynökügyben érintett, köztük olyanok is, akik neve még nem került nyilvánosságra. „nehéz dokumentálni, hogy valaki még főpapként is hálózati személy maradt volna, bár erre is akadt példa". Ehhez kapcsolódóan megemlítette a „Rajnai", a „Pécsi", a „Szatmári" és a „Kormányos Imre" fedőnevű ügynököket.
www.evangelikus.hu/lapszemle/homalyban-a-puspoekoek-ugynoekmultja/?searchterm=None
Rajnai, Pécsi, Szatmári és Kormányos Imre fedőnevű ügynökök már nyugodtan hajthatják álomra fejüket, életükben nem kell félniük, hogy közszereplők lesznek, az egyház lándzsájának hegye megvédi őket, mindörökkön, örökké.
ÁMEN
Lucilius 2010.06.08. 21:42:46
Kedves bloggerek,
tudnátok írni néhány sort Bulányi atyáról és a Bokorról? Milyen viszony volt Bulányi atya és a Jezsuita szerzetesrend között. Ti, Jezsuiták kiálltatok mellette vagy csak "megtűrtétek" magatok között?
tudnátok írni néhány sort Bulányi atyáról és a Bokorról? Milyen viszony volt Bulányi atya és a Jezsuita szerzetesrend között. Ti, Jezsuiták kiálltatok mellette vagy csak "megtűrtétek" magatok között?
Zalai Láma 2010.06.09. 17:25:54
@Lucilius: Kedves Lucilius! Addig is, míg bővebben írok Bulányi atyával való kapcsolatomról, ajánlom, hogy nézd meg (letölthető) a Távlatok honlapján: www.tavlatok.hu - az archívumban ,két számunk dossziéját, főleg a főszerkesztő párbeszédét P. Bulányival: Távlatok 26 (1995/6) 764kk és 28 (1996/2) 157-164.
Utolsó kommentek