Néhány évvel ezelőtt hosszabb ideig volt szerencsém az USA-ban rontani a levegőt és a Chicagói Jezsuita Provincia vendégszeretetét élvezni (sic!). Akkoriban sokat hallottam egy sikertörténetről, amelyet csak úgy emlegettek: Cristo Rey iskola. Természetesen nekem is Magyarországra kellett visszajönnöm, hogy aztán - megmerítkezve a közoktatás bugyraiban - érdekelni kezdjen, tulajdonkeppen mi is az a „Cristo Rey”, és miben nyújt különlegeset, mást, mint a többi tanintezet, ha egyáltalán különlegeset nyújt valamiben.
Nem borzolom az idegeket: a „Cristo Rey” egy sikertörténet kezdete az 1990-es évek derekán. Az egész úgy kezdődött, hogy az évtized elején a chicagói jezsuiták egy csoportja gondolt egy merészet, és egy olyan suliról kezdett el álmodozni, ahová elsősorban a szegénységben elő hispán közösség gyermekei járnak majd, ezáltal elősegítve azok beilleszkedését az amerikai társadalomba.
Igazán ütős dolog úgy iskoláról gondolkodni – majd aztán természetesen megvalósítani –, hogy rengeteg kérdés eleve megválaszolatlan, mint pl.: fognak-e a szülők támogatni olyan projektet, amelyben igényes, komoly kihívásokat állítanak a diákok elé? Hogyan lehet anyagilag megalapozni egy ilyen intézményt? Nem lesz-e túlságosan nagy az intellektuális szakadék, amelyet a gyerekeknek meg kell ugraniuk?
Minden reálisan felmerülő kérdés és valós nehézség ellenére 1996-ban a Cristo Rey Jesuit High School megnyitotta kapuit, Chicago nyugati részében. Nem titkoltan azzal a céllal, hogy a bevándorolt „latino” családok szegény sorsú gyermekei egy jobb [magis], tehetségüknek megfelelő életpályát futhassanak be. Mindehhez ideológiaként az ignáci pedagógia eszményét hívták segítségül: „a jezsuita iskola ideálja az, hogy olyan hely legyen, ahol hisznek az emberekben, tisztelik őket, és törődnek velük; ahol mindennapi esemény a gazdaságilag szegényekért és a nevelési téren hátrányos helyzetben lévőkért hozott áldozat; ahol mindegyikünk megtalálja a szükséges kihívást, bátorítást és támogatást.”
Az iskola alapstruktúrája az úgynevezett „work-study program”; azaz a diákok a tanulás mellett – heti egy alkalommal – dolgoznak, pl. irodai, adminisztrációs feladatokat látnak el, különféle vállalatoknál. Portfóliókat készítenek, bemutatva, értékelve tanulmanyaikat. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy saját munkájuk révén finanszírozzak jelenlegi középiskolai és majdani egyetemi tanulmányaikat. Mert minden közhiedelemmel ellentétben az Egyesült Államokban is iszonyatos összegeket emészt fel egy-egy család számára, hogy gyermekük magasan kvalifikált – vagy egyáltalán valamilyen – képzésben részesüljön. És hogy miért éri meg a vállalatoknak spanyol anyanyelvű, hátrányos helyzetű fiatalokat foglalkoztatni? A válasz egyszerű: nemzetpolitikai cél az oktatás támogatása, fejlesztése. Mindemellett egész egyszerűen megkerülhetetlen annak a közösségnek a jelenléte, amely éppen – hogy úgy fogalmazzak – a legdinamikusabban fejlődik. Ezért szinte minden elnök elindított egy oktatási, felzárkóztatási programot. Most hirtelen példaként Bush regnálása alatti jut eszembe, az NCLB [No Child Left Behind]. Természetesen a kormányzati támogatás mellett szükséges, hogy az amerikai jezsuiták egészen kiváló lobbizó tevékenységet végezzenek ez irányban, és igen jelentős a jezsuita „öregdiákok” támogatása is. Egy összetett rendszerről van tehát szó, amelybe bevonódik a társadalom szinte minden rétege. Egy olyan rendszerről, amely társadalmi összefogást sejtet. Ki tudja, talán egy-két „Krisztus Király” (spanyol: Cristo Rey) iskola Magyarországon is elkelne…
Több mint álom – Cristo Rey iskola!
2010.06.29. 13:15 Magister Ludi
11 komment
Címkék: oktatás társadalom nevelés jezsuita
A bejegyzés trackback címe:
https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr322118406
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
carlitos26 2010.06.30. 09:37:03
számomra újdonság volt a Cristo Rey iskolában
1. a tanulók heti egy napot kenyérkereső munkával töltenek és hogy a vállalatok egy napra is alkalmazzák őket. Bizonyára azért,mert látják hogy ez a réteg dinamikusan fejlődik az E.Államokban, és segíteni akarják őket a beilleszkedésben.
2. hogy az Államtól megfelelő lobbizással támogatást kapnak, ami nagyon nehezen megy ottan.
1. a tanulók heti egy napot kenyérkereső munkával töltenek és hogy a vállalatok egy napra is alkalmazzák őket. Bizonyára azért,mert látják hogy ez a réteg dinamikusan fejlődik az E.Államokban, és segíteni akarják őket a beilleszkedésben.
2. hogy az Államtól megfelelő lobbizással támogatást kapnak, ami nagyon nehezen megy ottan.
carlitos26 2010.06.30. 09:41:18
Gondolom, hogy a Cristo Rey iskola példájára lehet hazánkban is iskolát indítani, akár as szegényebb sorsú diákoknak, akár a cigány fiatalok erre megfe-
lelő tanulói számára, és ez hozzájárulhat jobb beilleszkedésükhöz a társadalomba.
Ki vállalkozik ilyen iskola indítására?
lelő tanulói számára, és ez hozzájárulhat jobb beilleszkedésükhöz a társadalomba.
Ki vállalkozik ilyen iskola indítására?
iovianus 2010.06.30. 10:17:18
Magyarországon van több jezsuita iskola, talán át lehetne szervezni 1-1 osztályt próbaként, nem?
Magister Ludi 2010.06.30. 11:03:43
@iovianus:
Magyarorszagon jelenleg egy jezsuita kozepiskola mukodik - a Miskolci Fényi Gyula Gimnázium és Kollégium.
1-1 osztály probakent? erdekes felvetesnek tartom!
[es maris itt vagyunk az iskolai integracio temajanal is]
de tenyleg nagyon erdekelne, ti hogyan latjatok?!
Magyarorszagon jelenleg egy jezsuita kozepiskola mukodik - a Miskolci Fényi Gyula Gimnázium és Kollégium.
1-1 osztály probakent? erdekes felvetesnek tartom!
[es maris itt vagyunk az iskolai integracio temajanal is]
de tenyleg nagyon erdekelne, ti hogyan latjatok?!
TomiFeri 2010.06.30. 13:04:54
1) tetszik a cikk, jó téma, laza stílus, értékközpontúság!
2) @iovianus: az ötlet nagyon jó, a részleteket valóban érdemes lenne kidolgozni, hogy miként is lehetne egy "normális" gimnáziumban ilyen speciális osztályt indítani, és (@Magister Ludi: ) ez hogyan segítené egy hátrányosabb helyzetű társadalmi csoport integrálását.
3) úgy tudom, kimondottan roma fiatalok képzésével foglalkozó jezsuita alapítású/fenntartású iskola már van Magyarországon, ahol ha nem is pont ebben a rendszerben, de a munka/munkára nevelés a tanterv része, és a gyakorlatban is megjelenik.
4) ami a szomorúbb oldala a kérdésnek, hogy egy ilyen iskola/osztály/akármi elindítása nem csak a mi jószándékunktól függ, ha az anyagi dimenziók meg is lennének oldva, de ott van egy hatalmas hiány a jelenlegi magyar munkapiac humánerő-politikájának az oldaláról, ugyanis nehezen tudom elképzelni, hogy az aktuális gazdasági helyzetben cégek heti egy nap alkalmazzanak középfokú végzettséggel sem rendelkező fiatalokat.
5) összességében egyetértek a szerzővel; "egy-két „Krisztus Király” iskola Magyarországon is elkelne", csak az a kérdés számomra, hogy mi volna jobb? Belevágni most egy ilyen projektbe, vagy várni (mint a gyermekvállalással), míg alkalmasabb lesz hozzá a társadalmi/gazdasági/stb. környezet?!
2) @iovianus: az ötlet nagyon jó, a részleteket valóban érdemes lenne kidolgozni, hogy miként is lehetne egy "normális" gimnáziumban ilyen speciális osztályt indítani, és (@Magister Ludi: ) ez hogyan segítené egy hátrányosabb helyzetű társadalmi csoport integrálását.
3) úgy tudom, kimondottan roma fiatalok képzésével foglalkozó jezsuita alapítású/fenntartású iskola már van Magyarországon, ahol ha nem is pont ebben a rendszerben, de a munka/munkára nevelés a tanterv része, és a gyakorlatban is megjelenik.
4) ami a szomorúbb oldala a kérdésnek, hogy egy ilyen iskola/osztály/akármi elindítása nem csak a mi jószándékunktól függ, ha az anyagi dimenziók meg is lennének oldva, de ott van egy hatalmas hiány a jelenlegi magyar munkapiac humánerő-politikájának az oldaláról, ugyanis nehezen tudom elképzelni, hogy az aktuális gazdasági helyzetben cégek heti egy nap alkalmazzanak középfokú végzettséggel sem rendelkező fiatalokat.
5) összességében egyetértek a szerzővel; "egy-két „Krisztus Király” iskola Magyarországon is elkelne", csak az a kérdés számomra, hogy mi volna jobb? Belevágni most egy ilyen projektbe, vagy várni (mint a gyermekvállalással), míg alkalmasabb lesz hozzá a társadalmi/gazdasági/stb. környezet?!
sacredblade 2010.06.30. 13:16:18
a cikket nagyon jónak és érdekesnek találom, a témát aktuálisnak érzem, tudomásom szerint már voltak (hasonló) kezdeményezések, csak nem középiskolás korú gyermekeknek, hanem fiatal felnőtteknek szervezett alapképzés. De persze mint sok minden más, ez sem volt hosszú életű Magyarországon.
én is első sorban a kisebbségre nézve érezném fontosnak egy ilyen rendszer kialakítását, de ne feledjük el, hogy ez a szakmai gyakorlat amit egy ilyen képzés ad sok vidéki fiatal érettségi utáni munkavállalását is megkönnyítené.
egy sokadik dimenziója a kérdésnek, hogy egy ilyen iskolába megfelelő szociális érzékenységű, és nem csak szakmailag de emberileg is jól felkészült, erős egyéniségekre van szükség, akiknek a képzése Magyarországon még nincs teljes mértékben megoldva.
én is első sorban a kisebbségre nézve érezném fontosnak egy ilyen rendszer kialakítását, de ne feledjük el, hogy ez a szakmai gyakorlat amit egy ilyen képzés ad sok vidéki fiatal érettségi utáni munkavállalását is megkönnyítené.
egy sokadik dimenziója a kérdésnek, hogy egy ilyen iskolába megfelelő szociális érzékenységű, és nem csak szakmailag de emberileg is jól felkészült, erős egyéniségekre van szükség, akiknek a képzése Magyarországon még nincs teljes mértékben megoldva.
Magister Ludi 2010.06.30. 19:05:23
@TomiFeri: @sacredblade:
nagy kösz!
szoval a Cristo Rey-nel egesz egyszeruen a "több"-re megy ki a játék es egyuttal a szegenysorsbol segiti ki a fiatalokat; es nem "csak" a kozepfoku kepesites megszerzese a cél, hanem irany az egyetem! de mondom, véleményem szerint sokkal "több" van itt, nemcsak egy papir megszerzése.
nagy kösz!
szoval a Cristo Rey-nel egesz egyszeruen a "több"-re megy ki a játék es egyuttal a szegenysorsbol segiti ki a fiatalokat; es nem "csak" a kozepfoku kepesites megszerzese a cél, hanem irany az egyetem! de mondom, véleményem szerint sokkal "több" van itt, nemcsak egy papir megszerzése.
Segovia 2010.06.30. 19:55:07
Nagyon örülök, hogy e cikk által hallok erről a kezdeményezésről.
Egy evangéliumi mondat jut róla eszembe a mi Urunk szájából: "Idegen voltam, és befogadtatok."
Engem a peremhelyzetben élő fiatalok elé állított kihívás, bátorítás! és támogatás! fogott meg nagyon, amire valamennyien szomjaznak (szomjazunk) iskolán belül- és kívül is.
A legnagyobb megbecsülésem a pedagógusoknak, akik személyes bevonódással és példájukkal hirdetik az Örömhírt, és formálják a Jövőt, rengeteg időt töltve a gyerekekkel! Köszönet Nektek!
Egy evangéliumi mondat jut róla eszembe a mi Urunk szájából: "Idegen voltam, és befogadtatok."
Engem a peremhelyzetben élő fiatalok elé állított kihívás, bátorítás! és támogatás! fogott meg nagyon, amire valamennyien szomjaznak (szomjazunk) iskolán belül- és kívül is.
A legnagyobb megbecsülésem a pedagógusoknak, akik személyes bevonódással és példájukkal hirdetik az Örömhírt, és formálják a Jövőt, rengeteg időt töltve a gyerekekkel! Köszönet Nektek!
Ficus Kinky 2010.07.01. 16:13:48
Nekem is tetszik az ötlet. Viszont itthon és az EU-ban nagyon komolyan gondolják a szegregáció elleni küzdelmet, azaz hogy pl. cigány tanulókat ne különítsenek el, hanem együtt oktassák a nem cigány tanulókkal. Nemrégen egy iskolát a Legfelsőbb Bíróság elmarasztalt és kártérítésre kötelezett, mert oktatási szegregációt valósítottak meg...
www.origo.hu/itthon/20100602-szegregacio-legfelsobb-birosag-karteritest-iteltek-meg-elkulonitve-oktatott-roma-diakoknak.html
www.origo.hu/itthon/20100602-szegregacio-legfelsobb-birosag-karteritest-iteltek-meg-elkulonitve-oktatott-roma-diakoknak.html
zzzsuzsa 2010.07.01. 21:07:37
Nagy örömmel olvastam ezt a posztot! Jó lenne, ha Budapesten is lenne ilyen iskola! A cigány gyerekek integrált oktatása nagyon nagyon fontos lenne, (ez azzal kezdődne, hogy oviba járnak, és nem zártan a családjukon belül lennének csupán) Ez a jezsuita szemlélet nagyon nagy áldást hozna itthon az oktatásban, sajnálom, hogy csak Miskolcon létezik ilyen intézmény!Fantasztikus a jezsuita cigány misszió is, olvassátok el a honlapon sok minden van róla!
zzzsuzsa 2010.07.01. 21:59:20
@zzzsuzsa: www.jezsuita.hu roma pasztoráció, Szemes Zsuzsa leírása a "Szeretet iskolájáról".
Utolsó kommentek