Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Utolsó kommentek

Friss topikok

Mi a dolgunk a blogolással?

2013.05.15. 17:36 Satori

r.jpegAz ismeretségi hálózatok, amennyiben „kiegyensúlyozottan, tisztelettel, felelősségteljesen és az igazság melletti elkötelezettséggel” működnek, „erősíthetik a kapcsolatokat és az egységet, amivel hatékonyan mozdíthatják elő az emberi család harmóniáját” – írta nemrégiben XVI. Benedek, az időközben leköszönt pápa, a társadalmi kommunikáció 47. világnapja alkalmából, amelyet hagyományosan a pünkösd előtti vasárnapon ünnepel (idén május 12-én ünnepelt) az egyház. Az előkészítő szöveg – amelyet szintén hagyományosan az újságírók védőszentjének ünnepén (január 24-én) tesznek közzé, s amelyet idén a Szentszék Sajtótermében Celli érsek és mons. Tighe, a Társalmi Kommunikáció Pápai Tanácsa (Pontificio Consiglio delle Comunicazioni Sociali) elnöke és titkára ismertetett –, bár egy kicsit „kívülről” (vagy még inkább talán „felülről”) beszél, sok megfontolandó gondolatot tartalmaz.

XVI. Benedek azt fejtegeti, hogy „a digitális környezet nem pusztán egy párhuzamos világ, avagy csupán egy merőben virtuális valóság, hanem sok ember számára a mindennapi valóság részét képezi”. Ebben a környezetben a társadalmi hálózatok „az emberek egymással való interakcióinak gyümölcsei”, amelyek azonban a maguk részéről egyúttal új formát is adnak a kommunikáció dinamikájának”. Ennek a dimenziónak a „figyelmes megértése” (comprensione attenta) kulcsfontosságú – hívja fel a figyelmet a pápa –, s ez egyúttal a keresztények „jelentőségteljes jelenlétének előfeltétele” is a digitális társadalmi hálózatokon.

Az időközben visszavonult idős pápa mindenekelőtt azt kéri azoktól, akik aktív módon is élnek a kommunikáció ezen új formáival, hogy ne veszítsék el a „hitelességüket”. Hiszen „ezekben a terekben [az emberek] nem csak gondolatokat és információkat osztanak meg, hanem végső soron önmagukat közlik”. Szükség van tehát mindenki elkötelezettségére, hogy előmozdítsuk a „párbeszéd értékét, az átgondolt vitát, a logikai érvelést”; és az is kívánatos, hogy minden áron, minden eszközzel ellentmondjunk a „hírnév” (celebrità) csábításának, az olcsó „meggyőzési technikáknak”, valamint az olyan információnak, amelyek csupán „zajt keltenek”.

„A kihívás, amellyel a társadalmi hálózatoknak szembe kell nézniük” – hangsúlyozza XVI. Benedek –, abban áll, hogy „valóban befogadók/inkluzívak legyenek”, annak érdekében, hogy jótékony hatásaikból „teljes mértékben részesülhessenek a hívő emberek is”. A katolikus hívektől pedig azt kéri az öreg pápa, hogy „tudják használni ezt az új nyelvet, nem annyira azért, hogy lépést tartsanak a mai korral, hanem azért, hogy lehetővé tegyék az evangélium végtelen gazdagsága számára, hogy olyan új kifejezésformákat találjon, amelyek képesek az emberek értelméig és szívéig is eljutni”. Ezért arra van szükség, hogy „óvatos mérlegelésnek” (un attento discernimento) vessük alá ezeket az új eszközöket, egyúttal pedig készek legyünk a párbeszédre és a tanúságtételre, azért is, hogy értékeljük „a vallás fontosságát és jelentőségét a nyilvános és társadalmi szintű vitákban”.

Végül a pápa felhívta a figyelmet arra, hogy a társadalmi hálózatok „az emberi fejlődés segítői”, mindenekelőtt „az olyan földrajzi és kulturális kontextusban, ahol a katolikusok elszigetelve érzik magukat”. (Forrás: L’Osservatore Romano, venerdì 25 gennaio 2013, 1. és 8. oldal.)

Szép és egyházias (hogy ne mondjam, kissé klerikális stílusú) szöveg – ez önmagában nem kelt feltűnést, hiszen végül is egy az előző pápa kézjegyével ellátott, hivatalos egyházi dokumentumról van szó. De mi is pontosabban az üzenete? Vajon az – ahogy első olvasásra tűnhet –, hogy keresztény lévén életünk minden mozzanatát (akár némi szelíd erőszak árán is) tudatosan az evangélium terjesztésének szolgálatába tartozunk állítani? Egy régi veretű jezsuita voluntarizmustól korántsem volna idegen ez a szemlélet: csak következetesen, tervszerűen és tűzön-vízen át, bármin (sőt bárkin) átgázolva – hiszen a cél szentesíti az eszközt… Csakhogy valóban erről volna szó? Talán egy másik, sorok közti olvasat helytállóbbnak ígérkezik. Eszerint tényleg dolgunk a hit terjesztése (úton-útfélen, s így az interneten is!), ám – mintegy annak előzményeképpen – az evangelizáció előfeltételeit is meg kell teremteni. A életadó Ige befogadása ugyanis a hirdető tanúságtételének erejétől függ. Ez pedig a hit önmagunkban történő elmélyítésére hív; arra, hogy hitelesen éljük is azt, amit, hirdetünk. Önmagunkon felkészítése az evangelizáció feladatára eszerint – ha nem is időben, de fontosságban –  a hitterjesztés fontosságát is megelőzi.

Hiszen ugyan ki tudná megtiltani annak, aki megtalálta a földbe ásott kincset, hogy mindenét eladja érte?! Nyilván többé semmi sem lesz olyan fontos a számára, mint hogy megszerezze azt! És ugyanígy: ki hallgathat tovább léte értelméről, ha egyszer valóban felismerte a köztünk megjelent Élet Igéjét? Ki volna képes véka alá rejteni a meglátott Fényt, a már itt a földön is átélhető mennyei boldogságot, s ki ne igyekezne hirdetni azt – akár élete kockáztatása árán is –, akit személyesen megismer?! Ugyan ki mondana le arról az ajándékról, ami Jézus Krisztussal és az Ő örömhírével kapott?!

Mert, ha valóban így áll a dolog, vajon nem imádkoznunk kellene-e előbb – keresve a Jézus Krisztussal és az ő Szentlelkével való minél mélyebb, bensőségesebb kapcsolatot –, mielőtt leülünk a monitor elé? (Halljátok Ti is, a touch screen generáció tagjai, Kisebb Testvéreim?! :-) Ha így tennénk, mielőtt másokkal kommunikálni kezdenénk a weben, meglehet, minden egy kicsit másként sikerülne. Lehetetlen ugyanis, hogy ez esetben maga az Örömhír – amely az Atyaisten megbocsátó jóságáról, minden emberi értelmet meghaladó, irántunk való személyes szeretetéről, Fiának szabad, minden tehertételtől mentes és a Lélek örömétől kísért követéséről szól – ne kívánkozna ki belőlünk, bármiről szóljon is egy adott poszt! Tehát, csak egy fohászt a PC indítása előtt! – vegyétek jó szívvel egy idősödő, értetek aggódó jezsuita intését – ha már úgyis a Társadalmi Kommunikáció Világnapját ünnepeltük…

67 komment

Címkék: blog kommunikáció pápa

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr265301917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

teljesnev 2013.05.16. 11:27:02

"ismertségi hálózat", "társadalmi hálózat"?
Ki fordította ezt? A "social network" hivatalos magyar fordítása: közösségi hálózat. Persze tudjuk, hogy Róma is és mi is a Facebookra gondolunk...
Így persze hogy "egyházias (hogy ne mondjam, kissé klerikális stílusú) a szöveg", sőt nettó érthetetlen egy mai fiatalnak.
Pedig szerintem jó a szöveg és a poszt alapmondanivalójával is teljesen egyetértek!

telihold83 2013.05.16. 18:01:54

Én is úgy gondolom, hogy a „hit önmagunkban történő elmélyítése” elsődleges, még akkor is, ha ez néha nagyon nehéznek, vagy inkább lehetetlennek látszik. Hinni abban, hogy alkalmatlanul is alkalmasnak lát minket Valaki, aki akkor is bízik bennünk, ha mi már feladtuk, vagy legalábbis nagyon arrafelé hajlunk, mert a bonyolultságunkat nagyon nehéz elfogadni vagy éppen elfogadtatni. Jó, ha ilyenkor meghalljuk, amit magunktól nem találnánk ki, a „kellj fel és járj” felszólítást és el is hisszük, hogy pont nekünk szól.
Az elmúlt pár évtized alatt nagyon megváltozott a jezsuita (szerzetesi) kommunikáció is ez tény, („voluntarizmus”) talán a kultúra fejlődésével járó dolog, hogy a hittel kapcsolatban is elfogadható, hogy vissza lehet kérdezni az egyszerű hívőknek, ami nem is olyan régen még ritkán, vagy inkább soha nem fordulhatott elő. Úgy látszik, hogy a sok kérdés és néha kétkedésbe hajlás is belefér, és nem von le semmit a tanítás erejéből, vagy talán még erősíti is azt. Nem feltétlenül az ember bűnös voltára és fegyelmezésére kerül a teológiai hangsúly , hanem egy nyitottabb és oldottabb légkör kialakítása lett a cél, ez szerintem nagyon jó, ha közben sikerül megtartani a lényeggel kapcsolatos komolyságunkat is. Köszönöm és nekem tetszett ez a fajta gondolatmenet, hogy mi is a dolgunk nekünk valójában a blogolással.
Nem akartam tudálékoskodni, ezért ha valakiben „zajt” keltettem volna attól elnézést kérek.

YganA 2013.05.16. 22:11:40

@telihold83: Hasonló érzéseim, gondolataim támadtak nekem is.

Esetemben nem elsősorban az okoz gondot, hogy az általad leírt Hitről tudjak másoknak, ifjaknak, véneknek, más véleményűeknek valamit - talán elég hitelesen is - mondani. Hiszen olyan sok absztrakt dolgot el tudnak fogadni a körülöttem lévők, és egyébként is túlkulturált a világ a sci-fi műfajban...

Ha le akarom egyszerűsíteni, úgy fogalmazhatom talán, hogy a Hiszekegyünk több állítását nem vagyok képes - bármennyit elmélkedem róluk - elfogadható, érthető nyelvre lefordítani. (Talán, mert magam sem értem.)

És pl. egy modern fiatalnak azt elmagyarázni elég komplikált, hogy a -1 és a +1 abszolut értéke nem ugyanaz. (Nő-férfi megkülönböztetés, utóbbiak javára. Már elhangzott az a kérdés, hogy esetleg az oka az, hogy a nőknek menzeszük van? Bocs.)

Én nagyon örülök a blogolás, őszinte beszélgetés lehetőségének. Magam javára és mások üdvére egyaránt. És nem szeretnék hozzád hasonlóan én sem "zajt" kelteni.

telihold83 2013.05.17. 11:43:33

@YganA: Kedves YganA, nem csak nálunk van az úgy tudom, hanem más országokban is előfordul, hogy a templomok és a hitgyakorlatok közelében sok az idősödő, vagy már afelé haladó nő, miközben folyamatosan születnek és kihalnak az emberek. Nem tudom, hogy ennek pontosan mi az oka, esetleg összefügg-e tényleg a gazdagító termékenység elmúlásával is :-), de érezhetik úgy, hogy még maradt átadnivaló, nem mondtak még el mindent, amit szerettek volna és más eszközök után kutatnak ebben a harmadik felvonásban, ha profán megközelítésben szemléljük, talán lehet ezt így mondani.
A különbözőségekről és a megkülönböztetésről: tudva, hogy ez két dolog, őszintén kellene beszélni végre igaz, csakhogy ehhez a küzdelemhez én már nem találok magamban felszabadítható energiaforrást.:-(, így elfogadom azt a bölcs tanácsot, amiről már volt szó itt ezzel kapcsolatban.
Az érthetetlen szövegeket (Hiszekegy, inkább kötöttnek mondom), már nem érzem formálisnak, nem zavarnak, úgy fogom fel, mint a nyelvtanulást. Mi volt mikor megszülettem, vagy még előtte? Jó ideig semmit sem értettem és jócskán el kellett távolodni az origótól, hogy a gügyögést vagy a lábam ujját fölfedezzem. Hátha egyszer ez is világossá válik, ha sokszor ismételgetem kitartóan. Vannak erre példák, ebben reménykedem:-).
Megtapasztaltam én is,hogy a modern kommunikációs eszközök, konkrétan a blog is nagyon sokra képes a személyes hitünk megerősítésében.

kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2013.05.19. 18:41:54

"Mert, ha valóban így áll a dolog, vajon nem imádkoznunk kellene-e előbb – keresve a Jézus Krisztussal és az ő Szentlelkével való minél mélyebb, bensőségesebb kapcsolatot –, mielőtt leülünk a monitor elé?" - én mindig imádkozom azért is, hogy amit a publikálok a blogon, az az Ő kedves akarata szerint való legyen. Nem külön felsorolva az imában ezt a részét is az életemnek, hanem mint minden aktivitást, amit aznapra tervezek.
Így volt ez ma is, mielőtt megfogalmaztam és a virtuális "papírra vetettem" pünkösdi gondolataimat: kaleidoscope.blog.hu/2013/05/19/gondolatok_punkosdre

flora 2013.05.21. 09:41:21

Teljesen egyetértek, először imádkozni és aztán missziózni, akár a neten, akár máshogy. Viszont mi, a katolikusok vannak a leginkább lemaradva, ha az élő netes jelenlétről van szó:

www.talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1469:katolikusok-snassz-a-net&catid=34:ittesmost&Itemid=58

flora 2013.05.21. 09:42:36

Szóval: mi, katolikusok vagyunk leginkább lemaradva - elnézést, összevontam két mondatot:)

YganA 2013.05.22. 20:24:59

"Egyszer János apostol ezekkel a szavakkal fordult Jézushoz: „Mester,
láttunk valakit, aki a te nevedben ördögöket űz ki, de nem tart velünk.
Megtiltottuk neki, mert nem követ minket.” Jézus ezt válaszolta: „Ne
tiltsátok meg neki! Aki a nevemben csodát tesz, nem fog egykönnyen
szidalmazni engem. Aki nincs ellenünk, velünk van.”
Mk 9,38-40
"

Úgy gondolom, ezt a fajta krisztusi szellemiséget lehetne a blogolással is erősíteni.

És nem az a lényeg, ki hány órát hol virraszt, milyen messze utazik el hamuval a fején búcsújárásként, hanem terméséről ismerszik meg a jó fa.

Krisztus nemcsak azt tanította meg, hogyan juthatunk el a mennyországba, hanem első lépésként (nem elhanyagolandó): hogyan éljünk emberi, itteni testünkben, itt a földön - mivel Isten így tud gyönyörködni bennünk, ha már megteremtett bennünket.

Nemrég hallottam prédikációban, hogy erkölcsösen kéne élnünk. Ilyenkor szerintem sokan arra gondolnak, hogy nem szabad tivornyázni, össze-vissza szexelni, stb. Pedig sztem az érvényes, amit egy afgán szerző mondatott ki egy regényében a főhőssel: ne lopj el a másiktól semmit. Életet, egészséget, önbecsülést, ökröt, üstöt, feleséget, becsületet, igazságot, stb...

Ha ilyenekről beszélgetnénk a blogon, talán akadnának további olvasóink is. A
belső köröknek szóló "ájtatosságok" is kellenek, de talán nem ide...

ejeeje 2013.05.22. 23:12:20

@YganA: "És pl. egy modern fiatalnak azt elmagyarázni elég komplikált, hogy a -1 és a +1 abszolut értéke nem ugyanaz." - ez sajnos rossz párhuzam, mert -1 és +1 abszolút értéke ugyanaz...

YganA 2013.05.22. 23:18:58

@ejeeje: hát pontosan erre próbáltam utalni, kedves @ejeeje...

ejeeje 2013.05.23. 08:47:54

Akkor nem értettelek, és most sem értelek.

telihold83 2013.05.23. 10:09:35

@ejeeje: Itt arról volt szó az én értelmezésemben, hogy egy mai modern fiatal csak kizárólag az egzakt, természettudományosan megfogható és bizonyítható dologban tud hinni és a vallásos kérdéseire is ilyenfajta hasonló választ vár, ezen a síkon lehet vele kapcsolatba lépni. Én legalábbis így értelmeztem YganA hozzám intézett sorait, bocs a közbevágásért.

telihold83 2013.05.23. 10:54:13

@ejeeje: Vagy még egyértelműbben, kedves @ejeje, YganA azt szeretné, hogy a fiatalos hangnemnek legyen tere itt,- amivel maximálisan egyetértek- és ezt írta le nekem, egy matematikai bukfenccel, (egy matematikus csak tudja, h. mi az abszolutérték:-)) homályosan. Szándékosan nem kötöttem bele, szentesítse a cél az eszközt..

telihold83 2013.05.23. 10:56:01

..az eszközt a cél..

YganA 2013.05.23. 18:57:03

@ejeeje: mondjuk, hogy a nő a -1, a férfi a +1. Az abszolut értékük ugyanaz: 1. Az egyházban azonban a +1 "többet ér", hiszen meglehetősen férfiuralt. Legalabbis az engem kérdező fiatalok így látják. Úgy is mondhatnám: "az embör": férfi. Az asszony???
@telihold83: köszi, :-)

ejeeje 2013.05.23. 20:14:43

@YganA: Köszönöm, teljesen félreértettelek :))

YganA 2013.05.23. 22:56:32

@ejeeje: Bocs, lehet, hogy néha bakugrásaim vannak.:-))))

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 02:37:03

@YganA: lehet, hogy a hosszasan ragozott off-topic elmélkedés segíti a kommunikáció szélesítését, lehet, hogy nem. Sztem most csak Makó és Jeruzsálem esete lehet belőle. Még jó, hogy én nem esek ilyen hibákba...de hát olyan jól is néznek is ki a széles kommunikációs sugárutak...ejjj

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 02:45:58

@telihold83: Szvsz nem lettek mini Einsteinek a mai fiatalok. Az evangélium rájuk is hat/hat. A baj az, hogy inkább 6/3, s nem az evangelium javára, ami rossz hír, hogy teljes legyen a képzavar olcsó poénommal. A szép új világ.
Inkább arra lennék kíváncsi, hogy azon jogok melyeknek birtokosai, s melyeket, talán, az evangéliummal jobban értelmezhetnének, mennyire tudnak megmagyarázni saját jogon. Mondjuk, ez a kérdés mindenkinek szólhat, nekem is, aki 4545 karaktert írhatok méég..o nem is mert csak 4498nnaaa, most meg 4477 vagyishogy ööö4456neem4448..eeehde nehéz.

telihold83 2013.05.25. 15:15:56

@gólhaj: Szomorúak vigasztalója, könyörögj érettünk!

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 15:50:31

@telihold83: na tessék, így legyen vki szellemes.

YganA 2013.05.25. 16:18:15

@gólhaj: Makó és Jeruzsálem között is lehet kommunikálni, csak egymásra hangolt adó-vevő készülékek (fejek/fülek, stb.) kellenének hozzá. Ezek pedig ritka drága portékák. (Persze, 2 méterre egymástól is előfordulhat ez a kellemetlen jelenség. Akkor passz.)

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 16:30:53

@YganA: Meg lehet azt a "készüléket" venni, mint egy drága portékát?
Sztem a vallási vakságot nem lehet gyógyítani átvásárlással a látók oldalára.

YganA 2013.05.25. 16:35:13

@gólhaj: Ki a vak és ki a látó ?

Persze ÉN vagyok a látó?

Te hogy gondolod?

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 16:37:18

@YganA: gyors válasz volt.
talán kissé esetlenül fogalmaztam, de a vallás az szerintem nagyobb látószöget biztosít, akár bölcsességet ha úgy tetszik ,s még so más hasznos tulajdonságot viselőjének.

telihold83 2013.05.25. 16:52:30

@gólhaj: "A kimondott szó önálló életet él, olyan hatást is kiválthat, amelyre a kimondó nem is gondolt volna."
(Böjte Csaba)
Értékeltem én a humorodat (is), ez nálam összefér :-)

YganA 2013.05.25. 17:08:23

@gólhaj: "nagyobb látószöget biztosít" -hat, én így mondanám talán. Azért - valljuk be - nem minden vallásos emberről mondhatjuk el, hogy ő őrzi a bölcsek kövét.

Ha így érted a vakságot, az különösen inspiráló pl. a kommunikációban sztem. Pláne, ha egyébként nyitott emberrel találkozol. Te is fejlődhetsz, mert rávilágíthat saját "vakfoltjaidra", ő pedig érlelhet-mérlegelhet gyakran a látását pótló hetedik-tizedik érzékszerveivel.

És talán el lehet gondolkozni azon is, hogy viszonylik egymáshoz a Hit és a Vallás...

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 17:12:22

@telihold83: én általában nem olvasom hangosan amit leírok, a belső hanggal meg inkább nem érvelnék.

Egyébként Csaba atya kiváló ember.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.25. 17:14:28

@YganA: aaigen. Egyébként, mi az arányuk?
Megkérdezhetem mik az ötödiken túli érzékszervek?

telihold83 2013.05.25. 17:29:37

@gólhaj: Nagyon fölnézek rá, derűs hétvégét!

YganA 2013.05.25. 18:11:03

@gólhaj: "mi az arányuk?" miknek?

Az érzékszervekkel kicsit blöfföltem, bevallom. De a vakokról is az a hír járja, hogy más érzékszerveik sokkal jobban működnek, esetleg van olyan is, ami ilyenkor lép működésbe???

No meg láttam nem egyszer olyan embert, aki pl. aszerint gondolkodott másokról, helyzetekről, stb. , hogy a "mi kutyánk kölyke"-e. Ha jó katolikus, jó ember.

(Momentán én pl. legnagyobbra egy magát evangélikusnak tartó embert értékelek, persze ez tiszta szubjektivitás.)

"Kívülállónak" talán könnyebben megadatik a hit /vallás helyett pl. az, hogy elfogadja "Az emberi jogok nyilatkozatát"

Még gondolkoznom kéne ezen, most rohanok.

:-)))

YganA 2013.05.27. 09:06:37

@gólhaj: "kisportoltam" magam, most már megint készen állok a töprengésre.

Tegnap véletlenül olyan misén voltam, ahol vakok kórusa énekelt. Mindenkit megbabonáztak, pedig nem volt minden hang tiszta. Ebben is van valami érthetetlen varázslat.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.27. 10:34:11

@YganA: igen.. egyébként elméletileg a mise, vagy a templom önmagában kellene, hogy kiváltson hasonlót, Mondom ezt úgy, hogy már idejét se tudom mikor voltam utoljára misén.

YganA 2013.05.27. 13:07:00

@gólhaj: Belekukkantottam a krokijaidba. Tetszik a stílusod. Bár nem szeretnék a tollhegyedre tűzve lenni - egyáltalán, érti ezt a kifejezést ma még valaki? Billentyűzetedbe verve, monitorodra bökve...?

Miért is járunk misére? Hú, ez felsorolhatatlan. Mert kötelező. Mert halálos bún, megbüntetnek a mulasztásért. Mert performancia, ahol mindig történik valami. Mert ritmust szab az éltünknek. Mert felvehetjük új ruhánkat. Kiszagosíthatjuk magunkat. Megnézhetünk, megszólhatunk másokat. Találkozhatunk. Mert a családunk is megy. Mert hallhatunk valami elgondolkoztatót. Mert átélhetünk valami bosszantót. Mert megbotránkozhatunk. Mert csinos a pap. Mert szép a zene. Mert...

Persze, áhítat, ima, kérés, könyörgés, hálaérzet, Felsőbbrendűvel való találkozás, szentség-érzés, stb. is van.

De ez lehet erdőben, koncertteremben, az utcán, otthon egyedül, folyóban úszva, óvodában hallgatózva is...

Szerintem.

csaba carmarthen 2013.05.27. 13:34:48

@YganA:
csupan a legfontosabbat hagytad ki a Szentmisebol...

www.youtube.com/watch?v=IIjZdrJ7mOc

igy nem csoda hogy ilyeneket irsz:

"De ez lehet erdőben, koncertteremben, az utcán, otthon egyedül, folyóban úszva, óvodában hallgatózva is...

Szerintem. "

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.27. 14:58:15

@csaba carmarthen: nem akarnék vetatkozni, de msot idezem YganA (sztem) kolleginát:
"Miért is járunk misére? Hú, ez felsorolhatatlan. Mert kötelező. Mert halálos bún, megbüntetnek a mulasztásért." - reméljük tudom még pótolni elégszer.

@YganA: "De ez lehet erdőben, koncertteremben, az utcán, otthon egyedül, folyóban úszva, óvodában hallgatózva is..." - vagy még akár hegyet mászva, vagy kutyát sétáltatva- feltéve ha rendesen viselkedik. S akkor jöhet az örök kérdés, végső soron miért is él az ember?

YganA 2013.05.27. 16:45:03

@gólhaj: “miért is él az ember? “

Megpróbáltam erre az egyszerű kérdésre válaszolni – hát nem elszállt minden bölcsességem?

Gondolom, már nem lesz olyan “teljes”, de újra nekiveselkedem.

100 év töprengés után most ott tartok, hogy hálás szívvel kincseket fogadjak el. Szelet, villámokat, túlélt bajokat, vigasztalás adás/kapást, nagymamától örökölt terítőt, csókot, fagylaltot, Mozartot, Prágát, stb.

És ha már testem hamvai egy bokor gyökereit táplálják majd, ez ne érjen véget. Valamilyen más síkon kaphassak további kincseket, amikért hálás lehetek. Ehhez azonban már ezen a világon el kell kezdenem “teperni”.

(A kutyasétáltatás nálam is bevált.)

Hm?

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.27. 18:11:10

@YganA: Lehet, hogy már ott baj van, hogy van lehetőségem ezt a kérdést ilyen légből-kapottan feltenni.
Meg ott is, hogy a légbőlkapottant légbőlkapottannak kell írnom, vagy légből-kapottan-nak, esetleg, légből kapottan-nak?

telihold83 2013.05.27. 18:11:35

@YganA: "fohász" és litánia között merem csak mondani, hogy a csók, a Mozart kugeln és a 100 év elgondolkodtatott, persze mindegyikből csak a minőségi.

YganA 2013.05.27. 19:26:29

@gólhaj: Ilyenkor legjobb lenne egy légbőlkapottmozartkuglit gyorsan bekapni. Aztán majd jöhet 100 év múlva a megvilágosodás!

telihold83 2013.05.27. 19:35:38

@YganA: nekem megjött...(:-)), egy gyászjelentéssel. A litánián már egészen világos volt, hogy egyedül csak a misének van értelme. Így éreztem, tényleg.

telihold83 2013.05.27. 20:23:35

@YganA: Köszi, szép hosszú (81) és teljes élet volt és nem kell már "tepernie" :-))

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.27. 20:24:16

@YganA: azt mondjak, hogy a csoki jo szerelmi banat ellen. De annak is segit vajon, aki azt sem tudja mi z?

YganA 2013.05.27. 20:40:58

@gólhaj: Mit nem tud az illető:

- mi a csoki
- mi a bánat
- van-e bánata
- mi a szerelem
...

A csoki MINDENRE jó. Kivéve a fogyókúrázóknak.

YganA 2013.05.27. 20:42:18

@telihold83: Reméljük, ő már odaát örvendezik... (Te se búsulj nagyon!)

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.27. 21:00:16

@YganA: most csak ugy nagy alktalanossagban gondoltam feltenni ezt a kerdest; viszont, mi van, ha az illeto tudja mi az a banat, tudja mi az a szerelem, de nem tudja mi az a szerelmi banat?

YganA 2013.05.27. 21:46:42

@gólhaj: Minden tudásomat összeszedve azt tanácsolom, ha szabad, hogy ebben az esetben az illető örömében egyen csokit!

És álmodjon szépeket!

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.27. 22:58:40

@YganA: de hát hogy ehetne csokit, ha nem boldog??
s hogy is, hogy is álmodhatna szépeket...

YganA 2013.05.28. 08:02:40

@gólhaj: Tehát az illető boldogtalan, de nem szerelmi bánat miatt - ha jól összegzem. (Vagy csak nem veszi észre, hogy szerelmi bánata van, mert nem tudja mi az - lényeg a boldogtalanság.)

Nehéz eset.

De a csoki maradhat, mint vitaminforrás.

Hahota-kör? - esetleg...

Jó kis alkotások, pl. krokik?

Versek?

Esetleg mégis egy mise?

Egyszer csak jönnek a szép álmok!!!

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.28. 10:02:44

@YganA: Elnézését kell kérnem, hogy belevontam ebbe a dedós játszadozásba, de tessék már kérem megérteni, hogy nekem fogyókúráznom kell! Amíg nem vagyok szép és izmos, addig itten szörnyű álmatlanság, sodródás meg minden iylen izéé.aahm.. természetesen ez azt az illetőt érinti csak, akiről eddig mi ketten, mint kívülállók beszéltük. igen.
Ami meg ezt az illetőt illeti, úgy kell neki!! - mit bénázik már annyit.
Röhej, de vannak ilyenek. Most megpróbálom azt álmodni, hogy a csoki fogyaszt. Csak úgy, szolidaritásból. :P

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.28. 10:03:27

@YganA: egyébként mi az a hahota-kör?

YganA 2013.05.28. 11:08:52

@gólhaj: Egyszer egy illető résztvett egy taoista tréningen: testi-lelki ősi(?) karbantartó gyakorlatokat próbálgatva. És jött a hahota:gyakorlat: a tréner-nő gyönyörű dallamos hangon nevetni kezdett. Gyanakodva nézte az illető, de lassan - mivel egyre többen elkezdtek kuncogni - olyan nevetségesnek találta, hogy nem bírta ki. A végén mindenkinek könnye csurgott, és majdnem megszakadtunk. Állítólag jót tesz a hormonoknak, és egyéb biológiai izéknek.

Hallottam, hogy szerveznek ilyen - csak hahotázó - csapatokat mostanában is.

Egyébként ismerek néhány illetőt, akik szeretnek hülyeségek (nek tűnő)/ről fecserészni. És lám, lehet blogon is?

Azt is lehet álmodni, hogy 2 macska vagyunk és mindegyik szereti a csokit. Persze, semmit nem tudnak a hormonműködésről.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.28. 13:58:22

@YganA: Habár tapasztalataim szerint a macskák nem szeretik a csokit, biztosan mókás lehet, ahogy az a hahota-kör is.
De vajon a hormonok az igazi urak? Urak?(bocsánat hormonok)

YganA 2013.05.28. 16:48:51

@gólhaj: A hormonurakról (vagy effélékről)? Bár semmilyen logus (bio-,neuro-,…) tudásom nincs, csak fantáziálok.

A Jóisten egy kis hófehér leheletet beleküld egy nagyjából egy kaptafára készült, mégis egyedi szeplőkkel izgalmasabbá tett testecskébe, az egészet belepottyantja egy környezetbe, és megáldja: lássuk mit hozol ki mindebből.

Aztán jelentős különbségek lesznek a sablonból előbújt egyedek között. Részben a szeplők, részben az „élettréningek” különbözőségei miatt. Pl. az egyik a poharat félig telinek látja, a másik félig üresnek – ez utóbbinak szélsőséges esete, amikor mindig üresnek, ezért folyton töltögetni kell…

Azért ennyire nem vagyunk determináltan lebénulva. A szeplőket is lehet fakítani, a tréningsorozaton is lehet módosítani. Egyedül+ igényelt segítséggel (Láthatatlan és látható).

Állítólag így lehet pl. vértanúvá vagy bérgyilkossá is válni…

De ha az ember szeret hahotázni??? Csak ne túl hangosan, a zajártalom miatt!

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2013.05.28. 22:28:31

@YganA: Volt egy olyan gondolatom, hogy erre már nem válaszolok, aztán mégis, pedig egyre gyorsulunk, s én meg alapvetően nem akarok más lábára lépni, mégis úgy érzem időnként, mintha szteppversenyt rendeznék mindenki másén, ráadásul úgy, hogy nem is ismerem a lépéseket.
Vértanú vagy gyilkos? Én fogok választani? Hahotázni most biztos nem fogok.

Azt mondanám, ha már keringő, hogy szerencsésebb esetben csak a lovakat lövik le, úgy-e? Ami biztos, hogy nem a Kowalski volt, de nem is én, már ami a lövést illeti.
Emlegesd az ördögöt...annyi bizonyos hogy nem akartam megkongatni a vészharangot, ha mégis sikerül, azért bocsánat.

YganA 2013.05.29. 08:54:36

@gólhaj: Jaj, bocsánat! Nagy lendülettel sikerült mindenféle vad színeket a vászonra dobálnom. Empátiámból egy nagy 1-es!

(A blogolás közben nem mindig lehet észrevenni, - úgy látszik - hogy a másik szeme kezd elhomályosulni.)

Most a tánrend szerint szünet és séta. Távolban, a parkban lágy zene szól...

:-)))

kaleidoscope · http://kaleidoscope.blog.hu 2013.05.30. 09:13:37

A poszthoz kapcsolódóan további gondolataim fogalmazódtak meg a mai igeolvasás közben. A blogolás során könnyen úgy járhat az ember, mint az Apostolok Cselekedeteinek 19. fejezetében leírt ördögűzők, akik bár Jézus nevében akartak ördögöt űzni, de mindezt hiteltelenül csinálták, ezért csúnyán ráfáztak. Gondolataimat ld: kaleidoscope.blog.hu/2013/05/30/hitelesseg_es_hiteltelenseg

stlouisdefrance 2013.11.20. 00:55:48

"Tehát, csak egy fohászt a PC indítása előtt!"

Izrael misztériuma (törölt) 2015.05.12. 12:45:33

2015. május 12. kedd 11:51
A Párbeszéd Háza adott otthont a IV. keresztény újságíró- és bloggertalálkozónak, melyet a Talita.hu portál szerkesztősége kezdeményezett és szervezett.

Keresztény újságíró- és bloggertalálkozót rendeztek Budapesten
magyarkurir.hu/hirek/kereszteny-ujsagiro-es-bloggertalalkozot-rendeztek-budapesten
süti beállítások módosítása