
A fenti megállapítások gyűjteménye a Sinus közvéleménykutató cég 2006-ban németországi katolikus fiatalok körében végzett reprezentatív felmérésének summája, amelyről a Herder Korrespondenz idei júniusi száma tudósít. A Sinus olyan témákra volt kíváncsi, hogy mit gondolnak a fiatalok az értékorientáltságról, közösséghez tartozásról, elköteleződésről, vágyaikról, jövőképükről stb. Az interjúk narratív, személyes történet-feldolgozások voltak amelyekben többek között olyan témák szerepeltek, mint: “Az életemnek értelmet ad…”, “Számomra az ideális vallás vagy Egyház…”.
A kutatás a megkérdezett fiatalokat a válaszok alapján a következő kategóriákba csoportosította:
hagyományos fiatalok (4%): akik családi örökségüket és ott szerzett tapasztalataikat szeretnék továbbvinni
polgári fiatalok (14%): jelszavuk: “elszakadni és beérkezni”. Cél az állandó élvezet és jó érzés megteremtése, de csak olyan mértékben, hogy később még “normális” életet lehessen élni.
fogyasztói-materiális beállítódású fiatalok (11%): önállóságra és anyagi függetlenségre vágynak, valamit felmutatni és élvezni is az eredményt, előbb-utóbb családot alapítani és beérkezni. Minden mást elutasítanak.
poszt-materiális fiatalok (6%): törekednek a magasabb ismeretekre, kritikát gyakorolnak minden társadalmi ideológia fölött, és a gyakorlatias/hatékony megoldásokra törekszenek egy jobb világért. Abban térnek el a 68-as generációtól, hogy álmukat társadalmi és politikai projektek nélkül akarják megvalósítani.
hedonista beállítódású fiatalok (26%): legfőbb vágyuk, hogy hagyományos és polgári szüleiket “letegyék vagy leváltsák”, képtelenek beilleszkedni és mindent unnak, ami nem jár azonnali élvezettel.
teljesítményorientált fiatalok (25%): életérzésük a posztmodern és a multiopcionalitás. Magas színvonalú képzésre törekszenek, olyanok akarnak lenni, mint amilyen ideált a média és sikertársadalom diktál. Életvitelükben teljesítményorientáltak, magabiztosak, büszkék, és pragmatikusak, “jelenélvezők és jövőtervezők” egyaránt.
experimentalista beállítodású fiatalok (14%): felfedezni mindent és kreatívnak lenni mindenben, hosszú önkeresés és alternatív életstílus az eredmény.
Az összes kategóriára igaz viszont a kérdés, ami foglalkoztatja őket:
“Miben visz előre, ha az egyházhoz vagy valamilyen közösséghez tartozom?”
“Az egyházhoz tartozásommal nem tűnök-e “blődnek” a többiek előtt?”
Utolsó kommentek