Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem kissé furcsának (ne mondjam, ízléstelennek) tűnt a magyar olimpiai delegáció formaruhája. A Guardian (befolyásos brit napilap) szerint a miénk volt a leggusztustalanabb öltözet. Azt nem vitatom, hogy ízlések és pofonok különbözőek (a briteknek egyébként sem a legjobb az ízlése), de azt egyszerűen nehezen tudom felfogni, miért nem volt lehetséges a nemzeti színek használata. Legalább valami bujtatott formáját alkalmazhatták volna, ha már nem akarták, hogy domináljon a trikolór.
Talán kifogásolni való a magyarságunk ilyetén megmutatása? Más nemzeteknél nem volt ezzel gond, csak nálunk. Amúgy sem állunk jól a nemzeti önbecsüléssel, most meg már úgy tűnik, még szégyelljük is magyar voltunkat. Nem véletlen a turul szobor körüli huzavona sem. Még a végén lesz valami, ami emlékeztetni fog bennünket magyar voltunkra. Nem akarok messzemenő következtetéseket levonni a megnyitón történtekből, de akik ilyen mértékben allergiásak a nemzeti színeinkre, azok jobban tennék, ha lemondanának és átadnák helyüket. Populista vagyok? Nem hinném. Csak azért, mert fontos számomra (legalább ilyen nemzetközi alkalmakkor) magyar voltunk megmutatása, még nem vagyok populista. Mindig ezt vágják a fejünkhöz. Büszke vagyok magyar voltomra. Szeretem ezt az országot, és nagyon hálás vagyok, hogy beszélem a magyar nyelvet. Kevés hozzáfogható van széles e világon.
Olimpia 2008
2008.08.10. 01:12 Rojo
22 komment
Címkék: nemzet olimpia magyarság turul populista
A bejegyzés trackback címe:
https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr40608788
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
saintlouisdefrance 2008.08.10. 04:19:43
"akik ilyen mértékben allergiásak a nemzeti színeinkre, azok jobban tennék, ha lemondanának és átadnák helyüket."
az olimpiai válogatott egyenruhájáról az a Magyar Olimpiai Bizottság dönt, amelynek az elnöke egy bizonyos Smidt Pál.
Rojo atyának indulatok, rögeszmék és paranoia helyett a jövőben több gondolkodást, jóindulatot és lelkesedést kívánok!
az olimpiai válogatott egyenruhájáról az a Magyar Olimpiai Bizottság dönt, amelynek az elnöke egy bizonyos Smidt Pál.
Rojo atyának indulatok, rögeszmék és paranoia helyett a jövőben több gondolkodást, jóindulatot és lelkesedést kívánok!
Rojo 2008.08.10. 09:27:19
Ha így van, akkor Smidt Pál félreállhatna. Itt nincs jobb és baloldal. De ha valaki képviseli akarja országunkat, cselekedjen annak megfelelően.
spectrum 2008.08.10. 12:29:38
Én a következőket gondolom erről:
1. A Guardian-nek először is bocsánatot kellene kérnie. Az Olimpia szelleméhez egyáltalán nem illik az, hogy más nemzetet bármilyen okból lehúzzunk, különösen nem egy olyan szubjektív témakörben, hogy mi szép és mi nem. A tisztelt tudósító, úgy látszik, nem értette meg a négy (?) órás megnyitó üzenetét, mely folyamatosan a népek közötti békét próbálta hangsúlyozni. Sokféle módon ki lehet fejezni a nemtetszésünket, és egy angol(!) ezt különösen jól tudja...
2. Szerintem nehéz olyan formaruhát csinálni, ami mindenkinek tetszik. Ha csak esztétikai elvárásaink lennének akkor is. Így meg különösen.
3. Nincs kőbe vésve, hogy a sportolók megjelenése mennyire és főleg hogyan tükrözze a nemzetüket. Ha meggondoljuk, lehet ebben a dizájnban valami, ami legalább annyira magyar, mint a piros-fehér-zöld. Kis ország, meghökkentő tervek, eredmények. A CNN legalább felfigyelt arra, hogy nálunk "arányosan" milyen sok olimpiai érem van. 7. összesítésben. Nem rossz - úgymond, mi már megengedhetünk magunknak ilyen ruhát is!
Hát, röviden ennyi.
1. A Guardian-nek először is bocsánatot kellene kérnie. Az Olimpia szelleméhez egyáltalán nem illik az, hogy más nemzetet bármilyen okból lehúzzunk, különösen nem egy olyan szubjektív témakörben, hogy mi szép és mi nem. A tisztelt tudósító, úgy látszik, nem értette meg a négy (?) órás megnyitó üzenetét, mely folyamatosan a népek közötti békét próbálta hangsúlyozni. Sokféle módon ki lehet fejezni a nemtetszésünket, és egy angol(!) ezt különösen jól tudja...
2. Szerintem nehéz olyan formaruhát csinálni, ami mindenkinek tetszik. Ha csak esztétikai elvárásaink lennének akkor is. Így meg különösen.
3. Nincs kőbe vésve, hogy a sportolók megjelenése mennyire és főleg hogyan tükrözze a nemzetüket. Ha meggondoljuk, lehet ebben a dizájnban valami, ami legalább annyira magyar, mint a piros-fehér-zöld. Kis ország, meghökkentő tervek, eredmények. A CNN legalább felfigyelt arra, hogy nálunk "arányosan" milyen sok olimpiai érem van. 7. összesítésben. Nem rossz - úgymond, mi már megengedhetünk magunknak ilyen ruhát is!
Hát, röviden ennyi.
da 2008.08.10. 14:54:29
A ruhank borzaszto volt, mert 70 eves, Majus 1 Ruhagyaron edzodott emberek dontenek arrol, hogy 25 eves sportolok hogyan oltozkodjenek. Es nem, nem kell piros feher zoldbe oltozkodni. Meg kene nezni, hogy az olasz focistak oltony-formaruhaja hogy nez ki. Nem piros zako, zold gatya + feher zokni.
Tomi · http://bibliofilia.blog.hu 2008.08.12. 12:11:57
Én azért megértem Rojot. Én is sokszor érzek hasonlót.
Ebben az országban szisztematikusan irtották és irtják a nemzeti érzést az emberekből. Ennek következménye az, hogy a társadalom nem tudja a helyén kezelni a "nemzeti érzületét".
Az egyik szélsőségessé, rasszistává, "magyarkodóvá" válik, ugrik a legapróbb dolgokra is, a másik meg úgy fél a magyar zászlótól és az egészséges magyar nemzeti öntudattól, mint ördög a szenteltvíztől.
Pedig csodálatos dolog magyarnak lenni, átélni a hazaszeretet érzését, építeni a jót, tenni akármilyen apróságot a nemzetért...
Alapjában véve erről szól a turul szobor és az olimpiai öltözet kérdése. (Nem piros zako, zold gatya + feher zokni., de valami olyan, amitől a magyaroknak megdobban a szívük...)
Ebben az országban szisztematikusan irtották és irtják a nemzeti érzést az emberekből. Ennek következménye az, hogy a társadalom nem tudja a helyén kezelni a "nemzeti érzületét".
Az egyik szélsőségessé, rasszistává, "magyarkodóvá" válik, ugrik a legapróbb dolgokra is, a másik meg úgy fél a magyar zászlótól és az egészséges magyar nemzeti öntudattól, mint ördög a szenteltvíztől.
Pedig csodálatos dolog magyarnak lenni, átélni a hazaszeretet érzését, építeni a jót, tenni akármilyen apróságot a nemzetért...
Alapjában véve erről szól a turul szobor és az olimpiai öltözet kérdése. (Nem piros zako, zold gatya + feher zokni., de valami olyan, amitől a magyaroknak megdobban a szívük...)
mazsola 2008.08.12. 13:35:22
Teljes mértékben osztom Rojo Atya valamint Tomi nézeteit. Ha röviden össze kellene foglalnom, mi a legfontosabb az életemben, akkor az első helyen keresztény és magyar gyökereimet említeném. Kisebbségi sorban éltem életem első 22 évét, és pontosan tudom, mit jelent az anyanyelv és a nemzeti hovatartozás megbecsülése.
Büszke vagyok arra, hogy magyarnak születtem, hogy magyar az anyanyelvem, és a gyerekeimnek is ezt az öntudatot adom tovább.
Büszke vagyok arra, hogy magyarnak születtem, hogy magyar az anyanyelvem, és a gyerekeimnek is ezt az öntudatot adom tovább.
amana 2008.08.13. 19:34:02
1. Csak a pontosság kedvéért: a MOB elnöke Schmitt Pál. Nem az ő döntése volt, a bizottság szavazott. (Az összes tervet a kukába kellett volna söpörniük.)
2. Én bizony elvártam volna, hogy megjelenjen valamilyen nemzeti jelleg a ruházaton. Nem a piros zakó, fehér gatya zöld zokni hiányzott, de azért vannak a divattervezők, hogy valami jót kitaláljanak.
3. Nem kötelező, mégis sokan viselték a nemzeti színeiket.
en.beijing2008.cn/photo/ceremonies/
4. Maximálisan egyetértek Rojo Atyával és Tomival.
2. Én bizony elvártam volna, hogy megjelenjen valamilyen nemzeti jelleg a ruházaton. Nem a piros zakó, fehér gatya zöld zokni hiányzott, de azért vannak a divattervezők, hogy valami jót kitaláljanak.
3. Nem kötelező, mégis sokan viselték a nemzeti színeiket.
en.beijing2008.cn/photo/ceremonies/
4. Maximálisan egyetértek Rojo Atyával és Tomival.
Domokos Jenő Csaba 2008.08.15. 09:02:47
Dicsértessék az Úr Jézus Krisztus kedves Testvérek
Én nem néztem a megnyitót mert olvastam és imacsoportban voltam, szegváron, ahol hirdettük egy közösségben az utcán Jézus Krisztust.
Nem tudom hogy nézett ki a ruhánk.
Szerintem nem a ruha teszi az embert.
a magyar színek a világon a legszebbek.
Egyetértek.
Testvérek, és kedves Rojo atya
csak annyit szeretnék mondani: nagyon szeressük egymást ne csak azokat akik minket szeretnek.
És ne ítélkezzünk. Nem a mi dolgunk
Üdvözlettel: Domokos Jenő Csaba
Én nem néztem a megnyitót mert olvastam és imacsoportban voltam, szegváron, ahol hirdettük egy közösségben az utcán Jézus Krisztust.
Nem tudom hogy nézett ki a ruhánk.
Szerintem nem a ruha teszi az embert.
a magyar színek a világon a legszebbek.
Egyetértek.
Testvérek, és kedves Rojo atya
csak annyit szeretnék mondani: nagyon szeressük egymást ne csak azokat akik minket szeretnek.
És ne ítélkezzünk. Nem a mi dolgunk
Üdvözlettel: Domokos Jenő Csaba
Rojo 2008.08.15. 09:47:30
Egyetértek azzal, hogy szeressük egymást és, hogy ne ítélkezzünk. DE a szeretet néha azt kívánja, hogy ne menjünk el szótlanul bizonyos jelenségek mellett, hanem foglaljunk állást, mondjunk véleményt, adjunk tanácsot, figyelmeztessünk és ha kell intsünk is.
Domokos Jenő Csaba 2008.08.15. 11:08:23
Teljesen egyetértek atyám.
Köszönöm hogy segített nekem, már azt hittem nem is kapok választ, mert megharagszanak rám.
Nagyon jó Magyarnak lenni
Nagyon jó magyarnak lenni,
Gyönyörű, nyelvünket írni,
és beszélni.
Szeretni kell Magyarországot,
s nem szabad szívünkben,
kialudni hagyni a lángot,
Amely a lelkünk legmélyéből,
S nemzetünk szeretetéből,
Épül fel.
Piros, fehér, zöld zászló,
Szent korona, és címer,
A közepén.
Óh, Uram mily gyönyörű szép.
Áldjuk a Mindenható Szent nevét,
És zengjük dicséretét,
mindörökké...
Szeged, 2008-08-15
Domokos Jenő Csaba
Köszönöm hogy segített nekem, már azt hittem nem is kapok választ, mert megharagszanak rám.
Nagyon jó Magyarnak lenni
Nagyon jó magyarnak lenni,
Gyönyörű, nyelvünket írni,
és beszélni.
Szeretni kell Magyarországot,
s nem szabad szívünkben,
kialudni hagyni a lángot,
Amely a lelkünk legmélyéből,
S nemzetünk szeretetéből,
Épül fel.
Piros, fehér, zöld zászló,
Szent korona, és címer,
A közepén.
Óh, Uram mily gyönyörű szép.
Áldjuk a Mindenható Szent nevét,
És zengjük dicséretét,
mindörökké...
Szeged, 2008-08-15
Domokos Jenő Csaba
morrtar 2008.08.15. 21:25:12
Drága testvéreim!
Drága Rojo! Igazad van, foglaljunk állást, mondjunk véleményt, de előtte azért illik egy kicsit tájékozódni, körbenézni is. A formaruhát a magyar (!) Roland Divatház készítette, amelyik 1988 óta gyártja a magyar olimpikonok nyakkendőjét, céljuk az volt, hogy olyan ruhát készítsenek, amely feltünő és könnyen megjegyezhető. Ez bejött nekik! Lám a Guardian is felfigyelt rá! Volt egy határozott elképzelésük, és ennek megfelelően dolgoztak! Nem feltétlenül az a lényeg szerintem, hogy a nemzeti színek megjelenjenek (persze én is úgy gondolom, előny, ha láthatóak a ruhán!), hanem inkább az, hogy a többi nemzet, a tévé előtt ülő szurkolók, külföldi nézők megjegyezzék, hogy a magyarok is ott vannak az olimpián, még akkor is, ha földrajzilag nem biztos, hogy el tudnak helyezni minket.
Egyébként tényleg nagyon jó magyarnak lenni... Hajrá, hajrá!
Drága Rojo! Igazad van, foglaljunk állást, mondjunk véleményt, de előtte azért illik egy kicsit tájékozódni, körbenézni is. A formaruhát a magyar (!) Roland Divatház készítette, amelyik 1988 óta gyártja a magyar olimpikonok nyakkendőjét, céljuk az volt, hogy olyan ruhát készítsenek, amely feltünő és könnyen megjegyezhető. Ez bejött nekik! Lám a Guardian is felfigyelt rá! Volt egy határozott elképzelésük, és ennek megfelelően dolgoztak! Nem feltétlenül az a lényeg szerintem, hogy a nemzeti színek megjelenjenek (persze én is úgy gondolom, előny, ha láthatóak a ruhán!), hanem inkább az, hogy a többi nemzet, a tévé előtt ülő szurkolók, külföldi nézők megjegyezzék, hogy a magyarok is ott vannak az olimpián, még akkor is, ha földrajzilag nem biztos, hogy el tudnak helyezni minket.
Egyébként tényleg nagyon jó magyarnak lenni... Hajrá, hajrá!
turo.rudi 2008.08.21. 03:20:19
Mondjuk en jobb szeretnem, ha a sportteljesitmenyunk , es nem a randa ruhank miatt miatt jegyeznenek meg minket... :) Egyebkent Makany Marta tervezte. A sportteljesitmenyen pedig egyaltalan nem csodalkozom... Beerett a gyumolcse a kormany tomegsportot, klubokat felszamolo, aldasos tevekenysegenek... Hol elmaradt felkeszulesi tamogatasrol, hol biztositas nelkul utazo sportolokrol olvasni. Ugyhogy figyelemfelkeltonek egyelore marad a turo rudi-kosztum, meg a jegy nelkul benyomulo, betyaros magyar szurkolok... (Persze a kenusoknak, polosoknak, keziseknek meg nagyon szoritok)
sephia 2008.08.21. 14:28:30
Régen a sportolók melegítőben vonultak fel, ha jól emlékszem. Most is volt egy, azaz egy ilyen ország. Nem a sportról kéne szólnia az olimpiának? (Vajon mennyi pénz megy el formaruhák tervezésére, amit pl. a tömegsportra lehetne költeni?)
A magyar szellemiség, a valódi értékek megőrzése persze fontos - tőlem ki-ki csinálja úgy, ahogy jól esik. Abban már nem vagyok bizots, hogy a magyar image kialakítása is ilyen fontos (v.ö. a költségekről tett megjegyzésemmel) - de hát ez sem árt senkinek különösebben.
A magyar szellemiség, a valódi értékek megőrzése persze fontos - tőlem ki-ki csinálja úgy, ahogy jól esik. Abban már nem vagyok bizots, hogy a magyar image kialakítása is ilyen fontos (v.ö. a költségekről tett megjegyzésemmel) - de hát ez sem árt senkinek különösebben.
heraldry 2008.08.25. 15:40:10
Nem szorosan kapcsolódik a témához, de van egy dilemmám, amit hátha felold itt valaki.
Szeretném leszögezni, hogy hazaszerető, magyarságért aggódó embernek tartom magam. Az öszödi beszéd legelső estéjén a parlamentnél voltam (majd egyre ritkábban). Ha akkor élek, talán aktív lettem volna 48-ban és 56-ban is.A gondom az, hogy sok hittestvéremmel ellentétben ezt nem tudom összeegyeztetni Jézussal, illetve a kereszténységemmel. Hiszen felemelte Jézus a szavát a római megszállók ellen? Büszkék lehetnénk rá ha magyar lenne, és 1948-ban él?
Összefoglalva, hogyan lehetek magyar és keresztény egyszerre? Nem tekinthetek másra mint az égi hazára, nincsenek ott nemzeti régiók.
Valaki használt egy kifejezést: nemzetbálvány. Egyre gyakrabban cseng a fülemben.
Szeretném leszögezni, hogy hazaszerető, magyarságért aggódó embernek tartom magam. Az öszödi beszéd legelső estéjén a parlamentnél voltam (majd egyre ritkábban). Ha akkor élek, talán aktív lettem volna 48-ban és 56-ban is.A gondom az, hogy sok hittestvéremmel ellentétben ezt nem tudom összeegyeztetni Jézussal, illetve a kereszténységemmel. Hiszen felemelte Jézus a szavát a római megszállók ellen? Büszkék lehetnénk rá ha magyar lenne, és 1948-ban él?
Összefoglalva, hogyan lehetek magyar és keresztény egyszerre? Nem tekinthetek másra mint az égi hazára, nincsenek ott nemzeti régiók.
Valaki használt egy kifejezést: nemzetbálvány. Egyre gyakrabban cseng a fülemben.
Rojo 2008.08.25. 17:27:05
A család, a haza, és velük együtt minden közösség célja végső soron a bennük élő tagok elvezetése Istenhez. Istent tehát nem előzi meg sem a haza, sem a család. Nélkülük nem ismerhetjük meg a személyes Istent, csak valami transcendens "izé"-t. Amíg nem előzik meg Istent a sorban, addig nem bálványok, ellenkező esetben pedig akadállyá válnak az úton az örök haza felé.
saintlouisdefrance 2008.08.26. 06:24:48
"Nélkülük nem ismerhetjük meg a személyes Istent, csak valami transcendens "izé"-t"
te Rojo, tudod vannak olyan katolikusok is, akiknek nem sikerült vallásos és/vagy keresztény családba születniük.
most jól beszóltál nekik (nekünk).
el se tudod képzelni azt, milyen úgy kereszténnyé lenni, hogy gyerekkorodban nem mehetsz misére, titokban jársz hittanra, és rejtegeted az Evangéliumot.
és nem tudod azt se, milyen érzés az amikor az a sok jó kereszténységtől mélyen átitatott magyar hazafi téged bámul nagypénteken a passió alatt.
csak valami transcendens "izé"...
szégyelld magad! hogy jössz te ehhez?
te Rojo, tudod vannak olyan katolikusok is, akiknek nem sikerült vallásos és/vagy keresztény családba születniük.
most jól beszóltál nekik (nekünk).
el se tudod képzelni azt, milyen úgy kereszténnyé lenni, hogy gyerekkorodban nem mehetsz misére, titokban jársz hittanra, és rejtegeted az Evangéliumot.
és nem tudod azt se, milyen érzés az amikor az a sok jó kereszténységtől mélyen átitatott magyar hazafi téged bámul nagypénteken a passió alatt.
csak valami transcendens "izé"...
szégyelld magad! hogy jössz te ehhez?
Rojo 2008.08.26. 09:27:08
saintlouisdefrance
Olvasd újra! Miért gondolod, hogy a közösség alatt egyházi közösségeket értek? Bármilen közösség meg teszi.
Mellesleg, én sem vallásos családba születtem.
Olvasd újra! Miért gondolod, hogy a közösség alatt egyházi közösségeket értek? Bármilen közösség meg teszi.
Mellesleg, én sem vallásos családba születtem.
shine 2008.08.26. 11:22:50
Kedves Rojo!
A gond az, hogy számos közösségben (haza, családok, egyéb szerveződés) EGYÁLTALÁN nem tudatosul, hogy a cél az Istenhez való közelebbkerülés, bár rejtetten biztos, hogy erre vágyik minden emberi lélek.
A gond az, hogy számos közösségben (haza, családok, egyéb szerveződés) EGYÁLTALÁN nem tudatosul, hogy a cél az Istenhez való közelebbkerülés, bár rejtetten biztos, hogy erre vágyik minden emberi lélek.
Rojo 2008.08.26. 12:28:58
Teljesen egyetértek shine. Ennek ellenére, vagyis akkor is, ha egy közösségben nem tudatosul a cél, --hogy Isten felé vezessen--, müködhet a dolog. Azok az emberi közösségek, amelyekben megtapasztalhatjuk a tiszteletet, a figyelmességet, a hűséget, a megbocsájtást, stb., Istenről beszélnek, még ha nem is tudják.
shine 2008.08.27. 08:29:42
Rojo, ilyen formában jól hangzik. Azért időnként elgondolkoztat, hogy van olyan ismerős család a környezetünkben (gondolom, nem csak nekünk), amely a szeretet mindennapi megnyilvánulásaiban példa lehetne sok keresztény család számára, valamiért mégis mereven elzárkóznak a gondolattól, hogy Isten létezik.
Néha az az érzésem, hogy a keresztények sokmindent az eszükkel hisznek és időbe telik, mire a szívük is felébred. Az említett családok meg mintha fordítva működnének. Ők valahogy zsigerből, szívükből jók, aztán előbb-utóbb bizonyára az értelmükkel is megvallják majd Istent.
Milyen szépen lehet egymást segíteni!
Néha az az érzésem, hogy a keresztények sokmindent az eszükkel hisznek és időbe telik, mire a szívük is felébred. Az említett családok meg mintha fordítva működnének. Ők valahogy zsigerből, szívükből jók, aztán előbb-utóbb bizonyára az értelmükkel is megvallják majd Istent.
Milyen szépen lehet egymást segíteni!
Church-ill 2008.08.28. 22:15:14
Rojo, én voltam tagja olyan közösségnek, amely az általad írottak szerint tetteikben Istenről beszélt, de igazából mégsem akart tudomást venni Róla vagy Őt megvallani. Tudod mit hiányoltam? A reményt.
gab 2008.09.03. 23:19:52
Nagyon csúnya volt a ruha, piros-fehér-zöld összetétel sokat lendített volna a pettyek helyett. Meg hát nem a Túró Rudi gyárból jöttünk. Jó pár évvel ezelőtt nem értettem, hogy március 15-én a kitűzött kokárdámat látva megkérdezték tőlem, hogy miép-es vagyok-e? Most már értem, sokan félnek, idegenkednek nemzeti színeinktől, mint ördög a tömjénfüsttől. Még közeli barátaim között is akad ilyen, betudom a globalista nevelésnek, de sajnálom őket.
Utolsó kommentek