Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Lelki sztriptíz

2009.01.29. 23:00 pacsy

Nemrég ráálltam, hogy interjút adjak egy katolikus rádió számára. Egy barátom és rendtársam ajánlott be, az ő kedvéért nem utasítottam vissza. Mindig mondják, hogy a jezsuitáknak meg kell jelenniük a médiában. Na jó, rajtam ne múljék! Meg is érkezett egy kedves riporternő; az első off record ismerkedő mondatok után máris egész jóban lettünk. Tényleg empatikusan tudott meghallgatni – ritka újságírói erény. Aztán élesbe fordult a beszélgetés: „készült belőlem”, láthatta az interneten, hogy nemrég tartottam egy előadást a szenvedés témájáról, mert valahogy ez lett a fő topic. Én pedig – ahogy csak tőlem telt – igyekeztem válaszolgatni, hogy ne okozzak csalódást. Egészen személyes dolgokig jutottunk: még egyetemista koromban foglalkoztam fogyatékos gyerekekkel és szüleikkel, így van egy pici tapasztalatom nehéz élethelyzetekről. Na és „a személyes életemben?” Próbáltam is előszedni helyzeteket – majd negyven évembe belefér már némi élettapasztalat –: diákként rugtak ki vizsgáról, a Vatikáni Rádiónál dolgozva életem legnehezebb évét is sikerült átvészelnem, stb. Hiszek a szenvedés értelmében: nagyon sok lelki hozománya volt számomra önismeretből, ember- és istenismeretből egyaránt. Próbáltam én egészen őszinte és személyes lenni! Fontos, hogy ne játszuk az „erős embert”, kiszolgáltatni magunkat, elvállalni a sérülékenységet – tudom én, tudom! Igazán igyekeztem is… Ezek után az imaéletre tértünk. Majd tíz évig etettek azért, már papként, hogy – legalább mellékállásban – embereket tanítsak imádkozni; meg hát Szent Ignáctól is volt még mit tanulni amikor beléptem a rendbe; próbáltam hát megfogalmazni valami „okosat” ezzel kapcsolatban, de tényleg: csak nehogy túl elvont-filozófikus legyen! Nincs ellenemre az imáról beszélni: az erre fordított egy óra a legfontosabb a napomban. A fő dolog azonban, hogy „csak minél személyesebb legyen” – tudom, ez élteti a média műfaját. Hogy mit jelent, hogy „Jézus Krisztus a Mesterem és Barátom”, azt még csak-csak sikerült kifejteni – ha akadozva is. Na de hogy „mi van ima közben”, és „mit érzek”, és különben is…, az azért kezdett picit terhessé válni. Végül pedig jött a kérdés: hogy „szoktam-e sírni amikor imádkozom?”
Na ez volt az a pont, amikor kiszálltam. Már túl voltunk a megállapodott időkereten; a műsodirőnek is bőven ki kellett telnie a felvett anyagból; szóval, itt kapituláltam… Az volt a számon, hogy „asszonyom, semmi köze hozzá”, de – nem hiába volt a sok lelki diszciplina – azt sikerült mondtam: „Na, erre nem akarok válaszolni!”

Utólag bántott kicsit a dolog, hisz ö is iszonyúan zavarba jött: lehet, hogy elegánsabban is meg lehetett volna oldanom a helyzetet. Például megindokolhattam volna, mondván: „ilyet én sem szoktam kérdezni a gyóntatószékben”. Ha valaki házasságtörést gyónik, nem érdeklődöm például tovább, hogy: „Igazán!? És kivel?” Nem ragaszkodom hozzá, hogy részletezze. Azt sem firtattam – más tabuk mellett –, hogy mennyi a fizetése. Pedig a vallási gyakorlat szerint a gyóntató papra több tartozik az átlagos újságírónál (– és a hivatásetikánk is szigorúbb!). De vannak személyes énhatáraim! Intim szféra, vagy privacy – ha más nem! –, az a minimum… Az életkérdésnél, szexkérdésnél, pénzkérdésnél pedig már csak egy mélyebb rétege van az emberi léleknek: a vallási. Szerintem jogom volt az önvédelemhez. (Egyébként, adtam finom jeleket korábban is a beszélgetés során, hogy ez nekem „túl sok” – nem derült égből a villámcsapásként jött – csak hát ezt nem mindenki fogja…) Szóval, nem bánom, hogy szóltam a saját érdekemben; hogy kijelöltem a határokat. Szerintem így is elég jó kis riport lett… Még ha befejezetlenül maradt is – szerencsére! Ti tudtok nemet mondani / megálljt parancsolni? És kellett már? Vagy - apropó blogolás! - feküdjünk le a "kíváncsiság diktatúrájának"?

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr43910958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tebe 2009.01.30. 10:52:46

Kedves Pacsy,
ilyen kérdésekkel kb. a Blikk és társai, igen színvonalas, szenzációéhes sajtótermékek dolgoznak, nagyon jól tetted, hogy kiszálltál!!

empszi · http://pszichowellness.blog.hu 2009.01.30. 14:27:03

"...már csak egy mélyebb rétege van az emberi léleknek: a vallási."
Köszönöm, ezt a mondatot!!! Ezzel a gondolattal még eddig nem találkoztam, viszont mindig így éreztem, s azt hittem, "nem vagyok egészen normális".

puccini 2009.01.30. 18:05:47

Azt hiszem jól tetted, szerintem nem az a keret volt, ahol ezt a mélységet kellett volna elérni. Kiváncsiság: azt gondolom, hogy amikor személyes beszélgetésben vagyok valakivel, akkor a kérdéseimnek nem 'kiváncsiskodóaknak' kell lenni, hanem segítenem kell a másikat, hogy minél tökéletesebben fejezze ki az érzéseit/gondolatait.

északi szél 2009.01.30. 19:48:29

Én tovább mennék. Kíváncsiskodó? Inkább tolakodó.
Naná, hogy jól tetted, hogy leállítottad!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.01.30. 23:44:43

Nehéz ezt a posztot kommentelni, de megpróbálom én is. Óriási igény van mély személyességre (naplóirodalom, önéletrajzi irodalom, szubjektív dokumentumműfajok reneszánsza, terápiás jegyzőkönyvek publikálása, nem is folytatom). Másfelől, a "minél személyesebb" médiakövetelménye nem ugyanaz, mint az emberek igénye. Vagyis... más a személyesség jelentése az alkotói és más a befogadói oldalon (Umberto Eco?!!?)... és valahogy így csúszik ez el, hogy amikor személyesek "akarunk" lenni - akár azért, mert a témaválasztás kényszerít erre, mint most az írásban Téged - (vagy akár interjúkészítés közben a kérdeződet), akkor bújócskába kényszerítjük az alkotótársat (az interjúalanyt), írásnál paradox módon önmagunkat, és ez meg fog látszani a szövegen. Most a bejegyzésen is meglátszik... A belémgyalogoltak élmény már önmagában is túl személyes, semhogy blogbejegyzésben nagyon "sztriptízelni" lehessen róla, úgyhogy épp ezért kommentelni is nehéz.

Azt mégsem írhatod meg, hogy "azért nem estek jól bizonyos kérdések, mert akkor azt kellett volna elmondanom, hogy... " de mit is? Itt ugyanúgy nem teszed közzé, és jogod is van hozzá (naná). De az "azért" feszültsége ittmarad, és így van rendjén. Nem kell igyekezni.

Ja, és a "személyes" kérdések nem úgy néznek ki, hogy "és a személyes életedben ez hogyan néz ki?" Értelmes ember egy ilyen kérdésre egyből bújócskába fog... A "személyes" kérdés az valami olyasmi, amitől a másik fél történeteket kezd mesélni. "Személyes" történeteket, illusztráció gyanánt, reflexió gyanánt stb., és mivel ilyenkor szabadon választhat, hogy a "személyes" tárházából mit és mennyit oszt meg, valamint nem kell "igyekeznie" sem, hát nem is érzi a végén, hogy olyasmit próbáltak kitrükközni belőle, amit egyáltalán nem akart odaadni.

pacsy 2009.01.31. 21:57:36

Szia Felicitasz, elgondolkoztam, hogy miért is nem esett jól a sírásra vonatkozó kérdés (mit is kellett volna elmondanom ezzel kapcsolatban, amit pedig nem akartam). De akárhányszor gondolom is át, kb. mindig arra jutok, hogy ilyet egyszerűen nem kérdezünk.
Emlékszem, egyszer egy 27 éves hajadon leány, nem is vallásos, Rómában egy állófogadáson, mikor megtudta, hogy pap vagyok, azt kérdezte, hogy "és mondd csak, neked nem hiányzik néha a női test?" (és közben kacéran verdesett a szempillájával... :) Akkor is valahogy az jutott az eszembe, hogy "honnan veszi a bátorságot?" Mert ha 3-4 gyerekem volna, meg egy sárkány feleségem, biztos nem merte volna :) De ez tényleg - úgy látszik - csak a papok problémája.

freebb 2009.01.31. 23:08:03

pacsy: egyetértek veled. én sem szeretném elmesélni rádióadásba, hogy sírtam-e már ima közben... bár talán azt jobban elmesélném, hogy nevettem-e... Bennem az a kérdés merült fel: kinek mi haszna van abból, ha meghallja az interjút és benne ezt a kérdést-választ. Illetve a válasz az előbbre vinne valakit is a lelki növekedésében? Ha csak az a kérdés, hogy megtörténhet-e ilyesmi, akkor szerintem az beleillik a kíváncsiságba, de ha a szokásos: 'pap is ember' vagy 'eme pap szent ember vagy nem' a kérdés lényege akkor az nekem kissé elnyűtt téma.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.02.01. 02:06:17

@pacsy: "De akárhányszor gondolom is át, kb. mindig arra jutok, hogy ilyet egyszerűen nem kérdezünk." Igen, erre gondoltam az egész utolsó bekezdésemmel... hogy ha "személyeset" akarunk kérdezni, akkor az a szabályok szerint nem így néz ki (nem nézhet így ki).
Az utolsó előtti bekezdés meg egyáltalán nem arra vonatkozott, hogy bármi "konkrétum" lenne, amire a kérdés utal, bármi rejtegetni-akarni-való amiről feltétlenül szó lehetne. Vagy van, vagy nincs, de idáig ha el is jut egy beszélgetés, akkor sem "kérdésre" jut el. Erre vonatkozott a "de mit is", meg az "azért" feszültsége: a kérdésre közzé nem tehető "igen vagy nem"-ekre. Szóval, valami olyasmit akartam mondani, hogy a "beszélgetési szabályszegés"-nek egyenes következménye, hogy a beszélgetés meg fog akadni. Ez így van rendjén. A szabályszegésre adott reakciók sokfélék, de a "hö?", a "nem válaszolok erre a kérdésre", a "honnan veszi a bátorságot??!!" és a défaktó tettleges "ekkor behúztam neki egyet" alapvetően ugyanannak az üzenetnek a variánsai.
Egyes konkrét témák lehetnek a "papok problémái", de azért így vagy úgy mindannyian járunk hasonlóan néha.

Csu 2009.02.01. 11:34:21

Szerintem sem tartozik a médianyilvánosságra, hogy sírtam/nevettem e imádkozás közben, vagy bármilyen más élethelyzetemben. Az újságíró/riporter szándéka az ilyen és ehhez hasonló kérdések föltevésével, az eladhatóság növelése, nem az, hogy a válasz elősegítse bárki lelki növekedését. Mivel a médiából ez jön le, a mindennapi kapcsolatokban is természetessé válik a személyeskedés. A munkám során mások családjogi ügyeivel kell foglalkoznom. Igyekszem a jogszabályok adta korlátokon belül maradni, semmit nem kommentálni. Mégis nagyon sokan úgy vélik, hogy az én magánéletemben vájkálás az ügy szerves része. Évek óta visszajáró ügyfél köszönés helyett használatos kérdése: És el tetszett e már válni?

fasírt 2009.02.01. 18:08:35

Ilyen esetben szerintem, a legjobb a visszakérdezés, ön beszélne-e erről a nagy nyilvánosság előtt stb.
De tessék egy személyes: amikor drogosokkal beszélgetek, nagyon sokszor megkérdezik, hogy kipróbáltam-e, és akkor jön a visszakérdezés, hogy miért is érdekes ez...Azért a blogolás más téma, itt az anonimitás adott dolog, lehet őszinteséget játszani, de az, mivel nem hitelesíthető, mindenképpen játék marad.

scapinelli 2009.02.01. 19:09:27

Kedves Pacsy,
Pont jókor szóltál erről a kérdésről, ugyanis a Médiaetika kurzusomhoz remek "esettanulmány" ... Még a közéleti személyeket is megilleti személyiségük védelme, és te ebben az esetben nem számítasz közéleti személynek. Másfelől jó az ilyen szituációkat eljátszani tréningeken, mert a riporter minden tapintatlansága dacára esélyt ad, hogy az emebreknek valami maradandót mondj az ima lényegéről. Egyetértek viszont azzal a hozzászólóval, aki a régi jezsuita fogást javasolta neked: kérdésre kérdéssel is lehet válaszolni. Például: miért, az maga szerint jó vagy rossz? Ezzel arra készteted, hogy felfedje a kérdés mögötti valós szándékot!

scapinelli 2009.02.01. 19:13:49

Jut eszembe még valami: Szent Ignác a "könny adományáról" beszél és azért imádkozik. Itt nagy lehetőség nyílt, hogy rávezesd a hölgyet és vele a publikumot a Szent Ignác-i lelkigyakorkatra!

scapinelli 2009.02.01. 19:17:38

Lám, nem elég figyelmesen olvastam cikkedet - és feltehetően a hozzászólok egy része sem - mivel csak most, második olvasásra , vettem észre, hogy a Katolikus Rádióban kérdeztek! Akkor viszont korántsem tolakodó a kérdés, hisz arról szól, milyne a hiteles ima, a valós kapcsolat Istennel! Ez a célközönség számára valós kérdés!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.02.01. 20:16:15

@scapinelli: Szerintem "célközönség" számára nem teszünk fel direkt személyes kérdéseket - még mindig arra gondolok, hogy ez egy kommunikációs szabály, nem vastörvény. De mint kommunikációs szabály, a megszegése erősen akadályozza a (további) kommunikációt.
Vagyis: ez a kérdés a konkrét személynek címezve lehet lelkivezetői kérdés, jóbaráti kérdés, házastársi kérdés, lelkigyakorlatos kérdés stb., de nem nagyon lehet "célközönségnek" szánt interjúkérdés.
A "személyes" kérdés paradox módon "személyfüggetlen" kérdés. Pl. "mit gondolsz arról, amikor valaki sír imádkozás közben?" Óhatatlanul személyes anyagból fogunk erre személyes választ kapni - anélkül, hogy a beszélgetőpartner rosszul érezné magát attól, hogy az interjúztató az intim kapcsolat szerepkörébe próbál belehelyezkedni... Az én értelmezésemben ez nem etikai, hanem szociolingvisztikai, stilisztikai, módszertani probléma.

kis_csirke 2009.02.01. 23:43:55

@scapinelli: szerintem még súlyosbítja is a rádiós hölgy viselkedését, hogy katolikus médiamunkás.

Ha a Blikktől jött volna a riporter, akkor azt lehetne úgy értékelni, hogy belefér, hiszen nem ismeri a lelki életet, felületes ismeretei vannak, végülis egy pap esetén mibe másba vájkálna, mint az imaéletébe...

De egy katolikus médiásnak tisztában kell lennie azzal, hogy meddig mehet. Egy személyes mélyinterjúnak is vannak határai.
Vannak kapuk, amiken csak levett saruval lehet tovább menni. És mikrofon nélkül.

scapinelli, szerintem rosszul fogja föl a dolgot, aki egy személyes kérdést az imáról arra használ föl, hogy ismerteti a szentignáci lelkigyakorlat módszerét. Ezzel hiteltelenné válik. Nem elméleti, papírízű válaszokat vár a közönség, hanem személyes válaszokat. De vannak kérdések, amiket nem lehet föltenni mikrofon előtt.
Nagyon helyes dolog volt visszautasítani a választ.

mammamia) 2009.02.01. 23:43:57

@pacsy: Amikor először elolvastam a posztodat, veled együtt felháborodtam, hogy ezt így nem szabad megkérdezni és teljesen jogos volt, hogy kijelölted a határokat. Aztán elolvastam mégegyszer és megpróbáltam megérteni a kérdezőt, hogy miért tett fel neked ilyen kérdést. Átgondoltam a saját reakcióimat is, és milyen a saját affektivitási skálám (erről nemrég tanultam :) és arra jutottam, hogy nekem a sírással kapcs kérdés még belefért volna. Talán az lehetett a szándéka, (feltételezve, hogy ő szokott sírni) hogy a sírás felszabadító erejéről akar volna beszélgetni, csak ügyetlenül fogalmazta meg. Tudom, hogy ez viszont már nagyon személyes kérdés, és ebből a szempontból egy férfinál és egy nőnél máshol van a határ - szerintem. Lehet, hogy ezzel az érzelmek integrációjáról szeretett volna többet megtudni, és hogy hogyan lehet összekapcsolni az Istenkapcsolattal, az imával. Ez pedig már szerintem nemcsak kiváncsiság, hanem lehet róla beszélgetni. Lehet, hogy személyes szinten erre várt volna feleletet és hátha más is küzd ezzel a kérdéssel, innen lett volna közérdekű. Mint Mestertől várt volna választ, hogy mit lehet az érzelmekkel kezdeni. Szóval ez jutott róla eszembe. Ne haragudj, ha ezzel kommenttel illegális határátlépő voltam, nem célom vájkálni.

@scapinelli: a hiteles ima, a katolikus közönséget is érintő kérdés, szerintem az érzelmek integrációja. Amiről lehet elvonatkoztatva is beszélni, és akkor van rendben, ha nem kényszerből kell válaszolni, hogy "és mikor sírtál utoljára?", hanem ha valaki akar róla beszélni elmondja, megosztja, ha nem, nem.

vvths 2009.02.02. 17:59:05

En nem erzem mindenkepp tulzasnak a kerdest es a valaszt sem. Szerintem ez nagyjabol rendben van igy ahogy van. Az interju is egy beszelgetes ahol az embert elragadhatja a hev, nem mindenki veszi eszre ugyanazokat a jeleket - hogy a masiknak sok - foleg, ha friss az ismerettseg. Persze, egy ujsagironak ez a szakmaja, de o is csak ember, raadasul az a munkaja, hogy feszegesse a hatarokat. Az irasbol nekem nem az jott le, hogy rosszindulatu lett volna a kerdezoskodes, hanem, hogy inkabb tul heves.

Nemreg volt itt egy post a mester-tanitvany viszonyrol, meg arrol, hogy mukodik-e ez, van-e egyaltalan helye a katolikus egyhazban. Szerintem igen, es mint oly sok minden egesz mas formaban jelenik ez most meg, mint barmikor korabban, amihez visszanyulhatnank. En szemely szerint ugy erzem, hogy onmagaban ennek a blognak a lete is ennek az uj kialakuloban levo mintanak a resze. (Reszben ezert is tamadjak szerintem de ez nem ide tartozik.)

A zen meditacional peldaul a kezdoknel mikor eloszor tapasztalnak meg bizonyos elmenyeket rendszeres az, hogy orakig halkan sirnak utana. Vannak akik errol reszletesen beszamolnak, vagy akar filmen kovethetjuk a meditacios gyakorlatot. Ez a fajta exhibicionizmus szamomra nagyon idegen, de letezo tendencia. Ilyen mintak mellett szerintem egy ilyen kerdes abszolut nem meglepo.

A lenyeg szerintem, hogy egy ilyen interju arrol szol, hogy bemutatnak egy hiteles embert, valakit, aki valamiert utmutatast nyujthat, peldakent allhat a tobbiek elott. Nehez hozzaszokni, de ma ennek ez is egy formaja. Te is probaltal a leheto legoszintebb lenni katekizmus valaszok es az imarend recitalasa helyett. A kerdes tolakodo es feszegeti a hatarokat - mint a reakciod bizonyitja, nalad tul is ment minen hataron - de a ra adott reakcio is hiteles es oszinte. Es mint ilyen pelda erteku lehet. Elmond rolad valamit, arrol, hol huzol hatarokat es hogy es mivel itt nem csak az szamit, mint mondasz, hanem, hogy ki vagy aki ezeket mondod, vegeredmenyben fontos momentuma egy ilyen megmutatkozasnak.

pacsy 2009.02.03. 07:38:31

Kosz, vvths, megertve erzem magam. :)

pacsy 2009.02.03. 07:42:53

Egyebkent elvezem, hogy hatott a post: senki sem merte ui. megkerdezni, hogy mit valaszoltam a 27 eves hajadon leany kerdesere. Megiscsak jolnevelt katolikusok vagytok (ami azert nem negativ jelzo nalam :).

eichikarl 2009.02.03. 12:53:36

@pacsy:

biztos valahogy a "carnale, carne" irányába terelted szót és hívatkoztál táplálkozási preferenciádra... :-))))

vvths 2009.02.03. 13:45:08

Tudod mit!? Ha igy felhozod ujra, most mar erdekel mit valaszoltal! ;)

pacsy 2009.02.04. 10:26:27

Öööö, már nem is emlékszem...
Miért, Te mit válaszoltál volna? (- vagy hogy is kell ezt csinálni...)

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.02.04. 12:11:09

@pacsy!
Nem tudom, szabad-e itt nekem XX. századi bécsi - öt koncentrációs tábort túlélt - zsidó orvos-pszichológust reklámoznom, de szerintem Viktor E. Frankl "lelki inkontinencia" kifejezése sokkal plasztikusabb, és az arról írt esszéje nem megkerülhető senkinek, aki a témával foglalkozik.

@ scapinelli !
"Egyetértek viszont azzal a hozzászólóval, aki a régi jezsuita fogást javasolta neked: kérdésre kérdéssel is lehet válaszolni."
Ja, jezsuita fogás. Hogyne! Persze! Meg dél-piréz... ;-DDD
Már látom is lelki szemeimmel a jobboldalinak tűnő oldalak vicc-rovatában: "Két jezsuita utazik a vonaton Sátoraljaújhelyről Kisvárdára ..."

vvths 2009.02.04. 12:49:10

Fogalmam sincs, mit valaszoltam volna. Igazabol azt remeltem, hogy egy vicces storyd van, egy olyan frappans valasszal,amire buszke vagy es szivesen elmondasz. :) (Kulonben miert hoztad volna fel ujra? ;) )

Trefat felreteve, egyebkent szerintem ez annyira sokszor megesik, hogy csodalom, hogy a papneveldeben nincs ilyen helyzetgyakorlat. Ahol egyik a lany, amsik a fiu es le kell zavarni ilyen beszelgeteseket. Biztosan vicces volna.

pacsy 2009.02.04. 17:40:14

Egyébként van ilyen story-m, csak nem szeretek mást nevetségessé tenni, ezért nem terjesztem. Az én válaszom rendszerint egyébként egy spontán zavarba jövés, és valami olyasmi, hogy "az én utam ez, nem tehetek mást (jól értsd!). Mond ez Neked valamit?". Vagy valami hasonló. De ez nem vicces, tudom. Bocs :(

vvths 2009.02.04. 23:54:07

Ne haragudj, nem akartalak se kellemetlen helyzetbe hozni, se tolakodo lenni, azert is volt a sok smiley, hogy jelezzem, nem gondolom en ezt a kerdezoskodest komolyan. Nem szamitottam valaszra, de koszonom, hogy elmondtad!

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.02.05. 16:18:04

@pacsy: Pedig a szelíd derű gyógyító hatású. A nevetés meg hizlal...

jabbok 2009.02.05. 23:31:06

A "lelki sztriptíz" szerencsés párhuzam. A lelki meztelenség ugyanolyan fontos és ugyanolyan SZENT - és éppen ezért ugyanolyan intim - dolog, mint a testi.

Normális esetben a test és a lélek nem választható el egymástól - a test szemérmetlensége is éppen ezért bűn, vagy hogy kevésbé konzervatív szóval mondjam, ezért tragikus...

Nem az a probléma, ha valaki teljes feltárulkozást vár tőlünk testileg vagy lelkileg. Sőt, baj, ha erre nem vagyunk képesek. De nem mindegy, hogy kinek, hogyan és miért...

P.E. 2009.03.14. 15:37:36

@pacsy: Egy szó mint száz hoppon maradt a riporternő. Mély vágyat oltottál belé, hogy megtapasztaljon egy olyan imaélményt, amely által többször nem fog feltenni ilyen kérdéseket.

Egyébként,: Mindennek megvan a maga órája,
...ideje van a hallgatásnak, és ideje a szólásnak.(Préd,3)

ige 2009.03.15. 11:49:24

Hát mindkét ember vesztett. Ez a legszomorúbb. A riporternő és Te is belementél egy játszmába, lehet akaratlanul. A riporternő kihasználta (más kérdés, hogy milyen szándékkal) hogy eleve úgy áltál hozzá, hogy nem akartál csalódást okozni, és feltehetően tapasztalatlanságból nem készültél, hogy a személyeskedésben hol húzd meg a határt. Túl messzire mentetek, lehet, hogy észre sem vettétek, addig a bizonyos határig. Érdemes lenne ezt tisztázni Vele, és azt is, hogy legközelebb hol húzod meg élesen a határt. És ha nem közvetlen adás volt, akkor vágáskor ragaszkodni ahhoz, hogy mi legyen a riportban. Szerencsés, ha csak akkor megyünk bele élő adásba, ha tapasztaltak vagyunk, ill, ha előre lefixáljuk a kérdéseket.
Hogy készült belőled, feltételezem, hogy kihasználta a helyzetet. Az, hogy a végén nem mondtad, nem szerencsés, mert fokoztad a zavart.
Utólag persze könnyű okosnak lenni, úgy hogy ne gyötörd magadat, ha lehet vágasd meg az anyagot. Mindenképpen iskola volt mindkettőtöknek. A környezet felelősségét is megvizsgálnám, hiszen valami jelet igazán adhattak volna, ha mást nem, hogy lassan vége az időnek. Lehet. hogy nem vettétek észre. Ha lehetőséged van beszélni a riporternővel mindenképpen hasznos lenne. Bocsánatkérések nélkül lehetne tisztázni ezt. Egymáson segítenétek.
Túl kitárulkozni igen veszélyes, valahol kell húzni egy éles határt. Tudod, a közlekedésben is vannak kötelező határok, amelyek mindenkit védenek.

Isten áldja további munkádat, és segítse szerepléseidet!

saintlouisdefrance 2009.04.19. 04:35:48

nem tudom láttatok-e már lelki pornót, de van valami nagyon nagyon alantas ebben a műfajban.

www.youtube.com/watch?v=KT7wM_E5enU&feature=related
süti beállítások módosítása