Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Magyar karácsony

2009.12.24. 08:38 Origenész

A mai világ egyik alapvető problémája az egységes emberi és a helyi nemzeti értékek közötti egyensúly megteremtése. Nekünk hármas önazonosságunk van: magyarok vagyunk, európaiak vagyunk, és egyszerűen emberek vagyunk. E hármas önazonosság között kellene harmóniát megteremtenünk. Nem könnyű dolog. Sem a valamiféle selejtes álkultúra mázát magukra öltő „világpolgárok”, sem a mondák álomvilágába menekülő és más népeket lenéző „magyarkodók”, sem a kultúrától el nem rontott „jó vadember” Rousseau-i fantáziáját ideálnak tekintő ösztönemberek nem teremtik meg ezt a harmóniát.

Karácsony jó alkalom arra, hogy erről a fontos kérdésről gondolkodjunk. Azt valljuk, hogy Betlehemben „Isten Fia emberré” lett, és ezzel azt is állítjuk, hogy „valamiképpen minden emberrel egyesült” (2.vatikáni zsinat, Gaudium et spes, 22). De ezt az európai népektől átvett keresztény kultúrában élő magyar emberként valljuk és állítjuk. A középkortól a 20.század első feléig a katolikus egyház az egyformaságot tekintette ideálnak. A karácsonyi misét is latinul mondta a pap. De a bámulatosan gazdag karácsonyi énekkincsünkben már a magyar ember szíve szólalt meg. Meghatódtunk talán a szomszédunktól, az osztrákoktól átvett „Csendes éj” (Stille Nacht) dallamának hallatára, de mégis teli torokból a „Mennyből az angyalt” énekeltük.

A 2.vatikáni zsinat óta a katolikus egyház hivatalosan a kereszténység „inkulturációja”, vagyis minden kultúrába történő szerves beletestesítése mellett áll ki. Nekem régi vágyálmom, hogy szülessen meg végre „magyar teológia”. Ennek csak akkor lesz értéke, ha kifejezi a minden keresztény közös hitének misztériumát, de ugyanakkor ezt a magyarság „szokásait, hagyományait, bölcsességét, tudását, művészetét, jártasságait, életfelfogását” befogadva és átélve teszi meg (vö.2.vatikáni zsinat, Ad Gentes, 22).

„Inkulturált” teológia kell! A 3.század nagy keresztény teológusa, Órigenész, ezt igyekezett megvalósítani a görög kultúrában. Hogy lehet ezt megkísérelni a magyar kultúrával?

Vannak, hála Istennek, remek költőink, akik átélték kereszténységüket. Az ő verseiket olvasva sejthetjük meg, hogy miképpen lehet „magyarul” kifejezni és megélni keresztény mivoltunkat.

Egyikük: Reményik Sándor. Van neki egy csodálatos verse: János evangéliuma. Olvassátok el! A vers így kezdődik:

„Összehajolnak Máté, Márk, Lukács
És összedugják tündöklő fejük
Bölcső körül, mint a háromkirályok.
Rájuk a gyermek glóriája süt.”
Így indulnak „végtelen karácsonyok, vad világban végtelen örömök.” De „mégis köd a köd. S mindez olyan nyomorúan emberi.”
Ekkor szólal meg „János, evangélista a negyedik.” „Messze áll és egyedül.” „Csillag, csecsemő, angyalok kara” „mint rostán a szem, kihull az ő külön történetéből.”
„Megfeszül a lénye, mint íj,
Feszül némán a mélységek fölé
Míg lényéből a szikla-szó kipattan
S körülrobajlik a zord katlanokban
Visszhangosan, eget-földet-verőn,
Hogy megrendül a Mindenség szíve:
Kezdetben vala az Ige.
S az Ige testté lőn.”

Itt a krisztusi misztérium! A két véglet eggyé lesz. Ige és test, Isten és ember. Nem angyallá lett az Isten egyszülött Igéje, hanem emberré, emberi elmével gondolkodó, emberi szívvel szerető, emberi kézzel dolgozó, emberként vérét ontó és emberként örök életre feltámadó emberré!

A testté lett Ige a keresztre és az Atyaisten jobbjára felemelve mindenkit magához vonz. Ő a szeretetkohó, melyből a szeretet lángjai csapódnak ki, és lángra gyújtják a mindenséget. És ez nem elmélet, hanem megtörtént valóság, mert
„mostan kinyílt egy szép rózsavirág,
akit régen várt az egész világ;
Betlehemben kibimbózott zöld ág,
király nemből nagy méltóság.”
 

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr681616612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fasírt 2009.12.24. 14:16:21

Szerintem sokunknak meg kell tanulnunk mi az: magyar kereszténynek lenni. A "magyar" lélekhez a költők ill. írók tanulmányozása szerintem is nagyszerű út . Én nemrég szaladtam át a magyar karácsonyos verseken, mert a kisfiamnak kerestem ünnepi verset. Sajnos a magyar karácsony ebben a keresztmetszetben elég szomorkás, nem süt át rajta a Krisztusi öröm. Lehet,hogy éppen ebben kell fejlődnünk magyaroknak.

Áldott Karácsonyt!

cserenkov 2009.12.24. 17:04:24

Áldott Karácsonyi Ünnepeket Kívánok minden szerzőnek, olvasónak és kommentelőnek!

izrael miszteriuma (törölt) 2009.12.24. 17:09:50

De jó volna tiszta szívből fohászkodni...

Ady Endre:
Karácsony – Harang csendül...
I.
Harang csendül,
Ének zendül,
Messze zsong a hálaének
Az én kedves kis falumban
Karácsonykor
Magába száll minden lélek.

Minden ember
Szeretettel
Borul földre imádkozni,
Az én kedves kis falumban
A Messiás
Boldogságot szokott hozni.

A templomba
Hosszú sorba'
Indulnak el ifjak, vének,
Az én kedves kis falumban
Hálát adnak
A magasság Istenének.

Mintha itt lenn
A nagy Isten
Szent kegyelme súgna, szállna,
Az én kedves kis falumban
Minden szívben
Csak szeretet lakik máma.

II.
Bántja lelkem a nagy város
Durva zaja,
De jó volna ünnepelni
Odahaza.
De jó volna tiszta szívből
– Úgy mint régen –
Fohászkodni,
De jó volna megnyugodni.

De jó volna, mindent,
Elfeledni,
De jó volna játszadozó
Gyermek lenni.
Igaz hittel, gyermek szívvel
A világgal
Kibékülni,
Szeretetben üdvözülni.

III.
Ha ez a szép rege
Igaz hitté válna,
Óh, de nagy boldogság
Szállna a világra.
Ez a gyarló ember
Ember lenne újra,
Talizmánja lenne
A szomorú útra.

Golgota nem volna
Ez a földi élet,
Egy erő hatná át
A nagy mindenséget.
Nem volna más vallás,
Nem volna csak ennyi:
Imádni az Istent
És egymást szeretni…
Karácsonyi rege
Ha valóra válna,
Igazi boldogság
Szállna a világra.

www.youtube.com/watch?v=JbdaDjp3Lo8&feature=related

P.E. 2009.12.24. 20:10:51

Fel nagy örömre! ma született,
Aki után a föld epedett.

Örömteli karácsonyt minden író-olvasónak!

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2009.12.24. 22:46:13

Kellemes Karácsonyt a blog szerzőinek és olvasóinak!

Naómi80 2009.12.24. 23:06:05

A Királyok méltósága, az angyalok tisztasága, a pásztorok egyszerűsége, ragyogja be minden kedves olvasó karácsonyát, és adjon erőt az újesztendőhöz!

Ady Endre:
Karácsony – Ma tán a béke...
Ma tán a béke ünnepelne,
A Messiásnak volna napja,
Ma mennyé kén' a földnek válni,
Hogy megváltóját béfogadja.
Ma úgy kén', hogy egymást öleljék
Szívükre mind az emberek –
De nincs itt hála, nincs itt béke:
Beteg a világ, nagy beteg…

Kihült a szív, elszállt a lélek,
A vágy, a láng csupán a testé;
Heródes minden földi nagyság,
S minden igazság a kereszté…
Elvesztette magát az ember,
Mert lencsén nézi az eget,
Megátkozza világra jöttét –
Beteg a világ, nagy beteg…

Ember ember ellen csatázik,
Mi egyesítsen, nincsen eszme,
Rommá dőlt a Messiás háza,
Tanítása, erkölcse veszve…
Oh, de hogy állattá süllyedjen,
Kinek lelke volt, nem lehet!…
Hatalmas Ég, új Messiást küldj:
Beteg a világ, nagy beteg!…

1899

plexus · http://brendel-figyelo.blog.hu/ 2009.12.27. 09:11:42

Ezt a verset tavaly idézte a plébánosunk az éjféli misén.

Dutka Ákos
Karácsonyi beszélgetés az Úr Jézussal 1923-ban

Ha e beteg, bolond világra
Uram, még egyszer megszületnél,
Bár milliónyi templomod van,
Kezdhetnél megint Betlehemnél.
Szalmajászolnál rangosabb hely
Uram, tenéked ma se jutna:
Soha messzibb a Te országod,
"Miatyánkod" bár mindenki tudja.

Ha így jönnél Názáretből
Sápadtan, fázva, december este,
Az ügyefogyott szenvedőkhöz
Párizsba, vagy Budapestre,
S leülnél az éhezők közt
S abból, amit valaha mondtál
Mesélnél új vigasztalásul -
Elfognának a tizedik szónál.

Mondjál csak új Hegyibeszédet
S amit mondtál a gazdagokról
S ha gyűlnének az elhagyottak
S szólnál az Írás-forgatókról
S ha megpróbálnád Uram még egyszer
Az Embert rávenni Szeretetre -
Internálnának, esküszöm rá,
Ha nem is vernének mindjárt keresztre.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.12.27. 12:24:09

Magyar vagyok, katolikus vagyok, ember vagyok...

"A hit az élet ereje, az ember, ha egyszer él, akkor valamiben hisz. Ha nem hinné, hogy valamiért élnie kell, akkor nem élne."
(Tolsztoj)
Magyar vagyok: lelkem, érzésem örökséget kapott, melyet nem dobok el: a világot nem szegényíteni kell, hanem gazdagítani. Hogy szolgálhatom az emberiséget, ha meg nem őrzök magamban minden színt, minden kincset, ami az emberiséget gazdagíthatja? A magyarság színét, a magyarság kincsét! De mily balga volnék, ha ugyanakkor más színt, más kincset el akarnék venni vagy meggyengíteni!
Én katolikus vagyok, azaz hiszek a nemzeteken felülálló, egész világnak szóló, katolikus igazságban! Más szóval: hiszek igazságban, mely túl van a politikán, életünk helyi és pillanatnyi szükségletein: az én egyházam nem nemzeti egyház! Nem vagyok puritán: az én üdvösségemnek nem elégséges az, ami szükséges: ami itt és most szükséges.
Ember vagyok, s hiszek az emberben. Nem is az emberben. Az ember vakon botorkál, de a világ nyitja és súgja útjait. Az ember primitív lény, de az állat még primitívebb. Nem állatot kívánok, nem is embert! Többet!
Babits Mihály: Örökkék ég a felhők mögött
(Vallomás helyett hitvallás)
www.epa.oszk.hu/00000/00022/00356/10793.htm

Kajla 2009.12.27. 15:14:30

@izrael miszteriuma: Köszönet, nagyon szép a Babits idézet, nem ismertem.

álomfejtő 2009.12.27. 15:58:22

@izrael miszteriuma: köszönöm én is, az alábbi részlet nagyon az enyém.
"Hiszek a művészetben, mely kinyitja elénk a világot, mely kiröpít a pontból és a pillanatból, mely katolikussá és a kozmosz polgárává avat, l'art pour l'art ez, és mégsem l'art pour l'art: mert éppen az, hogy nem helyi és pillanatnyi célért harcol, éppen az teszi egy nagyobb ügynek harcosává. Hiszek a művészetben, mely nem tagad meg semmit, sem a l'art pour l'art-ot, sem a naturalizmust, de túlnő mindeniken, mert nem rabja semminek. Hiszem, hogy érdemes...

Hiszek a lélekben, mely szereti a világot, annyira szereti, hogy újra csinálja, annyira szereti, hogy meg sem elégszik vele. Ha érdemes a világ, érdemes szeretni is, érdemes másolni, érdemes a fantáziának folytatni is. Hiszek az alkotásban, mely a lélek nyelve, ...."

Naómi80 2009.12.28. 19:08:51

"Magyar vagyok, katolikus vagyok, ember vagyok..."
Biztos?
izrael miszteriuma 2009.12.27. 12:24:09
"A hit az élet ereje, az ember, ha egyszer él, akkor valamiben hisz. Ha nem hinné, hogy valamiért élnie kell, akkor nem élne."
(Tolsztoj)
Tolsztoj? Ő írta az Ördög című novellát és a Feltámadást is?

izrael miszteriuma (törölt) 2009.12.28. 19:43:51

@fasírt:
"A "magyar" lélekhez a költők ill. írók tanulmányozása szerintem is nagyszerű út."

Huszonkét éves vagyok. Így
nézhetett ki ősszel Krisztus is
ennyi idősen; még nem volt
szakálla, szőke volt és lányok
álmodtak véle éjjelenként!

Radnóti születésének centenáriuma alkalmából ismét fellángolt a vita. Radnóti magyarságát, katolicizmusát szinte minden oldal fenntartásokkal kezelte, és személyes identitástudata ellenére a magyarok és a zsidók is zsidónak tekintették.
"Az Újtestamentum költészete épp úgy az enyém, akár az Ótestamentumé s Jézusban is hiszek, nem tudok jobb szót rá..."
Radnóti számára az identitástudat személyes választás joga. Ahova tartozni akart, onnan kirekesztették, akik elfogadták volna, azokkal ő nem vállalt közösséget. Magyarságtudata mély és természetes volt, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy sohasem érezte szükségét, hogy ezt hangoztassa. Radnóti lírája értelmezhető a magyar katolikus költészet vonulatán belül is, továbbá a baloldali hagyományban. Személyes sorsa miatt értelmezhető a magyar zsidó kultúrán, valamint az egyetemes holokauszt irodalmán belül is. Kizárólagosan azonban nem tartozik egyikhez sem, és mindegyik magában foglalja. Költészete saját leghőbb törekvéseit beteljesítve az egyetemes magyar líra kimagasló teljesítménye.
(Ferenc Győző: RADNÓTI MIKLÓS ÉLETE ÉS KÖLTÉSZETE c. monográfiából vett idézetek alapján)

Naómi80 2009.12.28. 19:56:24

JÁRKÁLJ CSAK, HALÁLRAÍTÉLT!

Járkálj csak, halálraítélt!
bokrokba szél és macska bútt,
a sötét fák sora eldől
előtted: a rémülettől
fehér és púpos lett az út.

Zsugorodj őszi levél hát!
zsugorodj, rettentő világ!
az égről hideg sziszeg le
és rozsdás, merev füvekre
ejtik árnyuk a vadlibák.

Ó, költő, tisztán élj te most,
mint a széljárta havasok
lakói és oly bűntelen,
mint jámbor, régi képeken
pöttömnyi gyermek Jézusok.

S oly keményen is, mint a sok
sebtől vérző, nagy farkasok.

1936

izrael miszteriuma (törölt) 2009.12.28. 20:20:05

Radnóti Miklós A harmadik Razglednica merész poétikai kísérletét Pilinszky János folytatta a Négysoros c. versében:

Alvó szegek a jéghideg homokban.
Plakátmagányban ázó éjjelek.
Égve hagytad a folyosón a villanyt.
Ma ontják véremet.

Pilinszky is három, egymással asszociatív kapcsolatban álló kijelentést tesz az első három sorban. Ezeket az egymástól látszólag független képeket a Négysorosban is a halál motívuma rendezi visszamenőlegesen egységbe, pontosan úgy, mint Radnóti verseinek képeit. De Pilinszky versében a halállal a magányos egyén néz szembe; Radnótinál - ebben a versben - az individualitásától megfosztott embernek halálában sem lehet egyéni arca.
(Ferenc Győző: RADNÓTI MIKLÓS ÉLETE ÉS KÖLTÉSZETE c. monográfiából vett idézetek alapján)

izrael miszteriuma (törölt) 2009.12.28. 20:35:06

@izrael miszteriuma:
a Színészkirály mondja el legkedvesebb versem...
Latinovits Zoltán Radnóti Miklós: Nem tudhatom
www.youtube.com/watch?v=V5u_zjBWI2k&feature=related

Kajla 2009.12.28. 21:08:20

@izrael miszteriuma: A Pilinszky vers úgy emlékszem a válás kimondásának estéjén született.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.12.28. 22:28:47

@Kajla:
igen, úgy történt, de a vers mindig kibúvik az értelmezés alól! Nekem sokat segített a költő megértésében Kuklay Antal plébános A Kráter peremén Gondolatok és szemelvények Pilinszky János verseihez c. tanulmánykötete is.
A videón Pilinszky modja el saját versét:
www.youtube.com/watch?v=Mceg7Ji7PLE

Kajla 2009.12.29. 03:35:09

Kedves @izrael miszteriuma:, nálam a Négysoros fordított utat járt be. A tág értelmezés után sok-sok évvel tudtam meg a keletkezésének körülményeit, és ettől hírtelen nagyon elmélyült számomra a vers. És markolt belém nemrég, mikor megtudtam, hogy egy kedves barátunk 25 év házasság után elköltözött otthonról. (A Kuklay könyvet ismerem és szeretem, köszönöm.)

amancich 2009.12.29. 07:45:16

Kosztolányi Dezső:

Életre-halálra

Mint aki búcsúzik, beszélni
akarok.

Itt éltem én, vér véretekből,
magyarok.

Mint akit égő szókra gyújt föl
a halál.

Szájam kigyulladt viziókat
kiabál.

Együtt örökre, együtt, együtt
veletek.

Kuckóba, sáncba, rongyba, harcos
feletek.

Mi volt ez? A szívembe harsog
az egész.

Láng és korom, megtébolyul, ki
belenéz.

Sírtam miatta én is, én is,
beh korán.

Én is zokogtam hosszú, véres
lakomán.

Éreztem a semmit, a szégyen-
maratást.

De láttam egykor kánaáni
aratást.

Kerek eget, mely egy családot
ölel át.

Parasztleányok hercegnői
derekát.

Bő dáridót, mely könnyeinkbe
belefúl.

Ifjú erőt, bűnt tékozolni
pazarul.

Mégis mindent, ami tiétek,
szeretek.

Vén bajszotok, puffadt, lilás-kék
eretek.

Úr-kedvetek, amelynek párja
nem akad.

Öreg, nehézkes, régi-ízű
szavakat.

Ábrándomat, mely életemre
sebet üt.

Hajnal felé a múltba rívó
hegedűt.

A délibáb vizében úszó
gabonát.

Tükröztetett kastélyt, ezüstlő
habon át.

Halottjaim csontját a földben,
halavány,

matróna-arccal, mélyen alvó
nagyanyám.

Rokontalan, sívó magányom
egyedül.

A hosszú őszt, mely visszanézve
menekül.

Jaj, életem engem bilincsbe
veretett.

Élő bilincs, forró bilincs, te
szeretet.

Bilincsbe jár mindig a tiszta
szerelem.

Ember-jussom testvér-bilincsben
perelem.

Haraptam ezt és kincsre vágytam,
ami nincs.

Csókoltam is, mert álom, áldás
e bilincs.

Lelkem ha kérte, amit a sors
nem adott,

Arany János bűvös szavával
mulatott.

Itt és csak itt, nem, ezt nem és nem
feledem.

Holtomban is csak erre járok,
keleten.

Izzóbb a bú itt és szívig döf
az öröm.

De szép, vidám, vad áldomás volt
köszönöm.

álomfejtő 2009.12.30. 00:33:03

"Kajla 2009.12.28. 21:08:20
@izrael miszteriuma: A Pilinszky vers úgy emlékszem a válás kimondásának estéjén született."

"Égve hagytad a folyosón a villanyt.
Ma ontják véremet."

A szomszédunkban egy három gyermekes apa munkanélküli lett, nem találta helyét, inni kezdett, a felesége jobbat talált nála, megcsalta, majd elváltak...a válás kimondásának estéjén a férfi szíve megállt.

Kajla 2009.12.30. 05:21:41

@álomfejtő: Köszönöm, hogy leírtad.

álomfejtő 2009.12.30. 11:17:46

@Kajla: Pilinszky gyermekorom óta ismerősöm szüleim beszélgetéseiből, majd egyik legkedvesebb költő számomra.Versei megírásakor kiszenvedte fájdalmát, szinte állandó lelki keresztrefeszítettségben élt.Megkapta a költők glóriáját.
A hétköznapi ember ugyanúgy szenved, s mikor szíven üti az igazság, keresztrefeszítettként "életszerü" válaszai maradnak csak, s még üdvözülhet is, hisz magától áll meg a szíve.
( a fenti eset tíz éve történt, a gyerekeink játszótársak voltak, sokszor megkapom, túl óvatos, okoskodó ember vagyok, aki nem meri megélni az Életet, ilyen áron nem is....)

Kajla 2009.12.30. 15:10:33

@álomfejtő: Én talélkoztam néhányszor Pilinszkyvel, tulajdonképpen Jelinitsen keresztül. Egy barátom szervezett egy beszélgetést, ezt mentünk el megbeszélni vele. A lakónévjegyzékben hibásan, i-vel volt kiírva a neve. Emlékszem ahogy mondta: 'gondoltam, hogy te mérnök vagy', emlékszem, ahogy ült a sötét szobájában, ahol beszélgettünk. És arra emlékszem még, hogy az autóban mondta, jobb lenne, ha az operában csak trilláznának, nem szövegeket énekelnének ....

álomfejtő 2009.12.30. 18:43:28

De jó egy ilyen személyes emléket hallani - olvasni!
Bár az irodalmi idézetek is gyönyörűek. Sajnos az én irodalmi saját könyvtáram "elveszett" mostanában.(tudom találhatunk bármikor újakat...)

Újjászületés 2010.01.02. 18:38:37

@izrael miszteriuma: "Magyar vagyok, katolikus vagyok, ember vagyok..."

Nagyjából ezt vallom én is. Csak a sorrendet cseréltem fel: keresztény vagyok, ember vagyok, magyar vagyok. Vagyis: magyarságomból semmit sem vállalok, ami nem emberhez méltó, ember mivoltomban viszont csak olyasmit szeretnék tenni, ami keresztény.

boldog új évet mindenkinek!

Naómi80 2010.01.11. 01:25:27

@szpahi: Nagyjából ezt vallom én is. Csak a sorrendet cseréltem fel: keresztény vagyok, ember vagyok, magyar vagyok. Vagyis: magyarságomból semmit sem vállalok, ami nem emberhez méltó, ember mivoltomban viszont csak olyasmit szeretnék tenni, ami keresztény.

boldog új évet mindenkinek!
:-)) Szpáhi lovaskatona tedd azt! Én janicsár vagyok. Uram nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szóval mondd, és meggyógyul az én lelkem.

Kajla 2013.12.22. 15:14:11

Karácsonykor

A szent estén majd eljövök ide.
Álmaim szekerébe fogatok
És szólok fantáziám táltosához:
Hipp-hopp, ott legyek, ahol akarok,
És álomhintón eljövök - ide.

Itt minden fehér lesz, - fehér, s halott.
Csak egy hang lesz a halott rengetegben:
A zúgó patakok.

És én fenyőtől fenyőhöz megyek
És minden fenyőt megsimogatok.

És megkérdezem: virrasztotok még?
És megkérdezem: hogy aludtatok?

És aztán feltűzöm a szívemet
A legmagasabb fenyő tetejére, -
S imába kezdek: Magány, Mi Anyánk...
Néked ajánlom égő szívemet...

Olyan lesz, mint egy karácsonyfaláng.

(Reményik Sándor)

csaba carmarthen 2013.12.25. 14:43:18

>azt szeretném, hogy minden Keresztény szerte a világon Születésem okáról elmélkedjen.

Születésemet Atyám tervezte meg gyermekei iránti Nagy Irgalmának és rendkívüli Szeretetének köszönhetően. Az Ő legnagyobb áldozata az volt, hogy elküldte egyszülött Fiát egy hálátlan, bűnösökkel teli világba, akik nem akarnak tudni Róla, Feltételei miatt. Minden prófétai beavatkozás azért történt, hogy megpróbálják megváltoztatni megkeményedett szívüket, hogy keressék az Ő Dicsőségét. De ők szembe fordultak Vele, és megölték a prófétákat, akik a lelkük számára szükséges Táplálékkal táplálták őket.

Elküldvén egy ártatlan gyermeket a világba – az Ő egyetlen Fiát –, mint egy alázatos szolgát emberi testben, azoknak szolgáltatta ki Magát, akiktől az volt az elvárás, hogy szolgálják Mesterüket. Ezért a Mester, Szolga lett, ami az Alázat legnagyobb formája. Mégis Ő annyira szerette gyermekeit, hogy készen állt bármit megtenni, csakhogy visszaszerezze őket a Sátán megtévesztéséből és csábításából.

Gyermekorom egész ideje alatt tudtam, hogy Ki vagyok és azt is, hogy mit várnak el Tőlem. Mivelhogy tudtam Ki vagyok, és mit várnak el Tőlem, ugyancsak megijedtem. Emberi lény révén, szenvedtem a félelemtől. Könnyen sebezhető voltam. Mindenkit szerettem, aki kapcsolatba került Velem, és mindenkiben megbíztam, mivel szerettem őket. Nem tudtam, hogy meg fognak ölni Engem, mert azt gondoltam, hogy Királyságom ideje elérkezett. Voltak bizonyos dolgok, amiket Atyám eltitkolt Előlem, Aki nem úgy értekezett Velem, mint ahogyan azt ti gondolnátok. Ehelyett egy Belém árasztott tudást kaptam, hogy Atyám kívánságának megfelelően a számomra kijelölt feladat által üdvösséget hozzak mindenki számára.

Azért került sor mindenféle Isteni Beavatkozásra, hogy megnyerje azok lelkét, akik azt gondolták, hogy ismerik Atyám törvényeit, de akik mégis elferdítették azokat, csakhogy megfeleljen saját vágyaiknak és önző énjüknek.

Sok évét töltöttem szeretett Édesanyámmal és nevelőatyámmal, Szent Józseffel, mint bármely más család. Nagyon szerettem őket, és boldog voltam. Mi nagyon közel álltunk egymáshoz; Édesanyám különleges Kegyelmekkel volt megajándékozva, melyeket a Szentlélek Ereje által kapott. Ez azt jelentette, hogy Ő pontosan tudta, hogy milyen következményekkel jár az Én Küldetésem. Ő ismerte a nehézségeket, amelyekkel szembe kellett néznem: az elutasítást, a gúnyolódást. De azt Ő sem tudta, hogy meg fognak Engem gyilkolni.

Küldetésem első két évében – miután napi húsz órát töltöttem hirdetvén az Igazságot – felismertem, hogy az ellenzék is megnövekedett. Mindazok, akik meghallották Szavamat, felfigyeltek rá, annak ellenére, hogy nem tudták pontosan megérteni, amit mondani akartam nekik. Sokan, akik elfogadták, hogy Én az Igazságot mondtam nekik, nehéznek találták, hogy kövessenek Engem a gúnyolódás miatt, amellyel szembe kellett nézniük. Bárhogyan is, ellenségeim nem tudtak figyelmen kívül hagyni Engem. Sok vitának, szóváltásnak és feszültségnek voltam a tárgya.

Szörnyű hazugságokat terjesztettek Rólam, beleértve Erkölcsösségemet, Épelméjűségemet és Szándékaimat, mégsem tudták figyelmen kívül hagyni, amit tettem, mondtam, vagy amit Atyám Országáról meséltem nekik.

Azok árultak el Engem, akik szerettek Engem, de akiknek nem volt elég bátorságuk ahhoz, hogy kövessenek Engem.

(....) És így az Alázat legnagyobb cselekedete által, Isten az egyetlen Fia által Áldozattá vált, és lehetővé tette, hogy az ember szörnyű szenvedést, megkorbácsolást és erőszakos halált okozzon Neki.

Ez, a Sátán szemein keresztül szemlélve, látszólag egy gyáva cselekedet a Részemről, ami azt jelentette, hogy ő kétségbe vonta, hogy Én tulajdonképpen az Emberfia lennék. És így ő be lett csapva. Ezért a Sátán nem tudta megakadályozni az Alázat ezen Nagy Cselekedetét, mert nem maradt senki, akit megkísérthetett volna. Amikor önként és csendes áldozatként a halálba mentem, eltelve az emberiség iránti szeretettel, ő, a Sátán, nem tudta felvenni a versenyt ezzel a cselekedettel, mivel ő az alázat semmilyen formájával sem rendelkezik. Így Én önként és azzal az égő vággyal mentem, hogy megmentsem a lelkeket, és az Örök Élet örökségét hagyjam a világra. Azonban Királyságom többnyire a Sátán fennhatósága alatt maradt. A lelkek azonban ismerték az Igazságot.

Most annak biztosítása érdekében, hogy az emberek megértsék az Igazságot, visszajövök, hogy visszaköveteljem Királyságomat. Ezzel Magamra vontam a Sátán haragját. Az Igazság elrejtésére vonatkozó tervei mesterkéltek, és alaposan ki vannak dolgozva. Ezen utolsó kísérlet által ravasz módon beszivárgott Egyházamba, hogy azokat a lelkeket tagadja meg Tőlem, akikért eljöttem; azokat a lelkeket, akiknek természetes joguk van az Általam megígért Dicsőséges Királysághoz. Ez alkalommal nem fog győzni......

www.masodikeljovetel.hu/gyermekorom-egesz-ideje-alatt-tudtam-hogy-ki-vagyok/

2013.12.26. 09:31:21

Karácsonyi gondolatok

Szép a karácsony költészete, de ennek a költészetnek a gyökere véghetetlenül mélyebb, s tulajdonképpen még nem termette meg valódi gyümölcsét közöttünk.
Isten – írja Simone Weil – tiszta szeretetből alkotta a világot. A teremtés nem Isten hatalmának, hanem az isteni szeretet lemondásának a műve. Mivel pedig a világ a lemondás műve, erre az isteni szeretetre mi is csak lemondással felelhetünk. Innét minden valódi alkotás és minden valódi cselekedet és vállalás mélyén a szeretet alkalma és az aszkézis szabadító jelenléte.
De a teremtő szeretet nem lett volna teljes, ha Isten maga is nem vállalja megtestesülését. Creatio, Incarnatis, Passió: ugyanannak a feltétlen, ugyanannak a szent Szeretetnek a túláradása, „túlkapása”, amely „Krisztust végül is a keresztre emelte”.
Egész létünk a szeretet isteni „túlkapásainak” a drámája. Ennek a drámának áll mintegy centrumában a megtestesülés titka az isteni ártatlanság makulátlanul tiszta jegyeivel. Így – a teremtő lemondás jegyében – a karácsony egyszerre az egész teremtés elfogadásának és szeretetben való fölülmúlásának az ünnepe. Isten szeretete és szabadsága a valóságos helye: innét univerzalitása. Ezért, hogy jó hírével mindent bevilágít, hogy térben és időben minden – ami szép és igaz – tudva, nem tudva feléje mutat, s méltán meríthet világosságot belőle.
De mint a szívünkben lakó isteni szikra, tiszta szeretet: a megtestesült Isten is csak szinte észrevétlenül léphetett közénk. Igaz: kicsiny, mérhetetlenül kicsiny fény ez – de reális. Ugyanaz a szelídség, mely engedelmességre bírta a teremtett univerzumot, és gyengédségének erejével a kereszt vereségén túl meggyőzte a világot.
A karácsonyi bölcsőben a kisdedek ártatlanságával fekszik ez az ártatlan Isten, kinek szeretete soha többé nem hagyja nyugton szívünket. Békéje örök kísértője minden békétlenségnek, szelídsége minden háborúságnak. A karácsonyi ünnep külsősége mit se ér e tiszta, ártatlan és egyetemes szeretet nélkül. Vajon valaha is meg fogja teremni valódi gyümölcseit közöttünk?
(Új Ember, 1967. december 17.)

dia.pool.pim.hu/html/muvek/PILINSZKY/pilinszky00373/pilinszky00720/pilinszky00720.html

2013.12.26. 10:38:02

Pilinszky János:
A fényességes angyal is
Emlékezés egy világháborús karácsonyra

Az égbolt elsötétedett.
S akár a végitélet
zord fellege tört volna ránk,
a föld is oly sötét lett.

Gyermekszívünk is oly nehéz!
A házak és a kertek,
az egész törékeny világ,
éreztük, velünk reszket.

Aztán a roppant csöndön át
puhán és észrevétlen,
a hangtalan meginduló
és puha hóesésben,

akár a fényes pelyhek is
vigyázva földet értek,
a fényességes angyal is,
ő is a földre lépett.

www.szepi.hu/irodalom/vers/karvers/karv_122.html
süti beállítások módosítása