Nem tudom, ismeritek-e a régi egyházi lózungot: extra ecclesiam nulla salus! Diadalmas formula, nem?! De vajon igaz? Szerencsére egyre kevesebben gondolják így – és ez így van az egyházon belül is! Tudtátok ezt, Kedves Ateisták (Agnosztikusok/ Keresők/Még-Csak-Nem-Is-Keresők stb.)? Én pl. nem szívesen tartoznék egy olyan egyházhoz, ami kárhoztatja a más vallások híveit, vagy a jó szándékú hitetleneket. Annak is örülök, hogy a protestánsokkal való vitán már rég túl vagyunk! Odaát úgyis találkozunk, nem?! Az elválasztó ideológiai stb. falak nem érnek az égig – ezt remélem!
Ismeritek a közismert viccet, miszerint egyszer egy hindu érkezik a mennyország kapujához. Szent Péter készségesen beljebb tessékeli, csak azt köti a lelkére, hogy a hármas szoba előtt lábujjhegyen menjen. A hármas szoba előtt leveszi a cipőjét – benntről zsoltározás hallatszik – és észrevétlenül eloson. Kisvártatva egy buddhista érkezik. A kapuban ölelgetve fogadja, de őt is figyelmeztetik: „csak a hármas szoba előtt aztán nagyon halkan, lábujjhegyen tessék elmenni!” Félve settenkedik el az allelújázástól hangos hármas szoba előtt. Mikor aztán egy muszlim is ugyanilyen előzékeny fogadtatásban részesül, és ő is megkapja az ukázt az ominózus hármas szobával kapcsolatban, ő végre nem bírja tovább, és rákérdez: „De hát miért kell pont a hármas szoba előtt ilyen halkan járni?” Mire Szent Péter legyintve válaszol: „tudja, ott vannak a katolikusok, és azt hiszik, hogy egyedül vannak a mennyországban.”
Tudnillik a teológiailag műveletlen katolikusok… Tudtátok, hogy az Egyházi Tanítóhivatal egy híres eset kapcsán elutasította a másokat vallási alapon az üdvösségből kizáró ún. exkluzivista álláspontot? (Szakembereknek: vö. DZ 3866-3873.) Történt ugyanis az Úr 1947-ik esztendejében, hogy az amerikai jezsuita Len Fenney az „egyházon kívül nincs üdvösség” (extra ecclesiam nulla salus) formulát szó szerint alkalmazta a protestánsokra és a hindukra. Mivel Feeney megtagadta, hogy visszavonja ezen állítását, a Szent Officium elítélte azt mint helytelent, és ezzel – paradox módon – mintegy őt magát vetette az „egyházon kívülre”: mivel az extra ecclesiam nulla salus-nak szó szerinti értelmezését vallotta, kiközösítették. Ma tehát a katolikus teológusok közül ebben a szigorú (integrista) értelemben gyakorlatilag senki sem vallja ezt a maximát. (Ugyan ki szeret eretnek lenni?!) Ma inkább úgy fogalmazunk: egyház nélkül nincs üdvösség. És ez körülbelül ugyanaz: ti., hogy az egyháztól tudjuk a biztosan oda vezető utat. Egyetértetek? (Nem hiszem… de ez nem is baj! Attól még: jó nyaralást, szerbusztok! Találkozunk – legkésőbb odaát… :)
Utolsó kommentek