Az ókori Kínában nagy vita zajlott két mester között. Az egyik neve: Meng (Kr.e.372-289). Kung mester (Konfucius) tanítását követe, és azt állította, hogy az ember természete alapvetően jó, mert az Égtől származik, az Ég pedig jó. Az ember alapvető jóságának jele a lelkiismeret, amelyet Meng „jó szív”-nek nevezett. Ennek a jó szívnek parancsa feltétlen, és az ember tudja, hogy élete árán is követnie kell azt. Meng mester híres mondása: „Szeretem az életet, és szeretem az igazságosságot. Ha nem tudom megőrizni mind a kettőt, feladom életemet, és az igazságosságot választom. Szeretem az életet. De van valami, amit az életemnél is jobban szeretek. Következésképpen semmi rosszat nem fogok tenni, hogy megmentsem életemet.”
Meng mester tanításával vitába szállt Xung Zi (Kr.e.298-238).Ő azt állította, hogy az ember természete alapvetően gonosz. Ebből azt a következtetést vonta le, hogy az állami vezetőknek szigorú törvényekkel és kegyetlen büntetésekkel kell rákényszeríteni az embereket, hogy ne ártsanak egymásnak. A korabeli kínai uralkodók e vitában Xung Zi nézeteit fogadták el, és ezért drákói szigorú törvényeket hoztak, és az ezeket megszegő embereket a legkegyetlenebbül megbüntették, kínozták, kivégezték.
E felfogás és viselkedés azonban nem tartott sokáig. A Kr.e.206-ban uralomra került Han császári ház, amely Kr.u.220-ig uralkodott, Kung mester tanítását fogadta el „hivatalos tan”-nak. Kung is, Meng is az emberiességét tekintették alapvető erénynek. Az emberiesség pedig nem más, mint „szeretni az embereket” (Kung, Analecta, 12,22): „Amit nem akarsz, hogy veled tegyenek, másokkal ne tedd!” (uo.12,2) – mondta Kung. Egészen a 20.század elejéig csak azokat nevezték ki Kínában állami hivatalokra, akik vizsgákon bebizonyították, hogy Kung mester tanítását ismerik és követik.
Meng és Xung régi vitája nyomán mi is feltehetjük a kérdést: az ember alapvetően jó-e, vagy rossz? A keresztény tanítás szerint Isten minden teremtménye: jó (Teremtés könyve 1.fejezet). A Biblia azonban beszél az emberekben átöröklődő eredeti bűnről, rosszra való hajlamról is. Mi lehet ez az „eredeti bűn”? Mennyire „romlott” meg az emberi természet? Megmaradt-e bennünk a „jó szív”? Megszólal-e? Erősen? Gyengén? Mik legmélyebb vágyaink? A jóra irányulnak-e? Istenkép van-e eltemetve bennünk? (Reményik) Mit tehetünk, hogy a jó szív csendes, de elfojthatatlan hangja irányítsa életünket? A magunkét? A másokét?
Ismeritek Richard Wagner „Tannhäuser” című operájának nyitányát? Kezdődik a zarándokok méltóságteljes énekével, de egyszerre csak belekiabálnak a Walpurgis éj zavaros hangjai, amelyek elnyomják az éneket, úgyhogy az végül már nem is hallatszik. A nyitány vége felé azonban újra előjön a zarándokének: a disszonanciák még igyekeznek tovább ugrabugrálni, de egyre gyengébben, és végül már csak a diadalmas zarándokének harsog.
Szokott ilyen történni az emberi életben is? Én ezeken a kérdéseken sokat morfondíroztam.
És ti?
Utolsó kommentek