Egy szociológus nemrég szerette volna felmérni, mit tudnak a Kádár-rendszerről a középiskolások, és döbbenten állapította meg, hogy szinte semmit… A kiértékelő beszélgetésen az egyik gimnazista elmondta, hogy édesapja párttag volt, mire az osztálytársa megkérdezte: de melyik párté? A Figyelő újságírója a „Z” generációról írt címlap sztorijában jól elkel egy ilyen anekdota, hogy elszörnyülködhessenek az olvasók, mennyire tájékozatlanok a „mai fiatalok”. Én azonban bevallom, hogy irigylem őket. Mármint a mai Z nemzedéket, épp ezért, hogy nem rezzen össze a Párt szó hallatára, és naivul megkérdezheti: De melyik párté? Mert ugye, ők választhatnak. Nemcsak pártok között, de ruha-és csokoládémárkák, nyaralásuk helye és kedvenc FM adójuk, és még ki tudja, mi minden között. Tulajdonképpen nincs olyan élettér, ahol ne lenne bőséges a választék. A szociológusok és pszichológusok szerint ez egyúttal a gond is. Mert értékek között is választhatnak, sőt váltogathatnak is. És erre jut idejük is. A felnőttkor határát folyamatosan kitolják, kipróbálhatnak ezt is, azt is, akár könnyűnek mondott drogokat is. A világ, főleg a világháló egy hatalmas játéktér, ahol kipróbálhatják magukat, sőt akár önazonosságukat is tetszés szerint váltogathatják. Az információbőség döntési bőséget is rejt magában, s mivel a végzetesség nincs ínyükre, hát kísérleteznek. S mintha nem lenne eléggé változatos a világ, létrehozzák a magukét, és tesztelik a „közösség” előtt, az ún. közösségi médiában.
Valamikor persze dönteni kell. A sok ezer virtuális lehetőség közül egyből majd meg kell élniük, mert hiába is jó a mama főztje, meg kényelmes a meghosszabbított kamaszkor, egy adott pillanatban a fiatalnak el kell látnia önmagát. Felnőtté kell válnia. És a neten és egyebütt elpazarolt időt nem lehet behozni. Pedig a lehetőségek megsokasodtak. Olyan perspektívák nyílnak meg már tizenévesek előtt is, ha tehetségükhöz kis szorgalmat is hozzáadnak, és netán okosan használják idejüket, amiről szüleik álmodni se mertek. Hiába is sopánkodnak a kultúrpesszimisták, a mai fiatalok előtt megnyílt az egész világ.
Az iskolának, a szülőknek és a gazdaságnak, de persze a közélet felelőseinek mindez sok fejtörést okozhat, és egyértelműen feladatként értelmezendő. A nevelőknek új, korábban ebben a formában ismeretlen feladata, hogy megtanítsa a fiatalokat eligazodni az információbőségben. Mondanom sem kell, hogy ennek előfeltétele, hogy előbb a nevelő nemzedék maga is eligazodjon a dzsungelben. A gazdaságnak, ha fel akar készülni a piac változásaira, már pedig ez túlélésének előfeltétele, be kell vonnia a fiatalokat a tervezésbe, mert úgy mint ők senki, még a korban közeli „Y” nemzedék sem, látja a jövőt. Végül a közéleti szereplőknek fel kell készülniük arra, hogy ez a korosztály, mely önkéntesként szívesen szolgál, a szülők kompromisszumokon alapuló politizálását elutasítja, és néha egészen radikális etikai feltételeket szab meg a politikai osztálynak.
Melyik párté?
2012.08.23. 12:34 scapinelli
30 komment
Címkék: választás fiatalok kommunista egypártrendszer Z-generáció
A bejegyzés trackback címe:
https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr214727600
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
türkiz 2012.08.24. 07:39:53
Hogy a politikai osztálynak milyen feltételeket képes szabni a "Z" generáció, főleg, mennyire "egészen radikális etikai feltételeket" azzal szemben szkeptikus vagyok, bár nem értek a politikához; legyen!
Mióta olvastam a bejegyzést, azóta azon gondolkom, mivel van problémám, ha van, mikor alapvetően tetszik a téma is, a poszt is... Aztán kezdem kapizsgálni, asszem! A súlyozással... mert valami megint akaratlanul megbillen...
"A mai fiatalok előtt megnyílt az egész világ" több bekezdésben, de csak egy-két mondatban jelent mindez feladatot az iskolának, a szülőnek, a közélet szereplőinek... - Mivel a mindennapokban is ugyanez a tolmácsolása a dolognak, nem nagyon csodálkozhatunk, ha nincs előre, mert így a szülő, az iskola még inkább megnyugszik, jól teszi, amit tesz: minden szabad a neten/?, sőt, kimondottan jó szülő, ha ezeket a korlátlan lehetőségeket biztosítja... holott nyilván, nincs így! (...) Röviden! Úgy gondolom, már régen nem azt kellene dimenzionálni, milyen fényesek a lehetőségei a "Z" generációnak, mint inkább, hogy ez konkrétan(!) milyen feltételek mellett lesz csakugyan kihasználható lehetőséggé, ill. konkrétan milyen feladatokat aggat a szülő, az iskola, a közszereplő vállára. Egyébként érdekel a téma!
Mióta olvastam a bejegyzést, azóta azon gondolkom, mivel van problémám, ha van, mikor alapvetően tetszik a téma is, a poszt is... Aztán kezdem kapizsgálni, asszem! A súlyozással... mert valami megint akaratlanul megbillen...
"A mai fiatalok előtt megnyílt az egész világ" több bekezdésben, de csak egy-két mondatban jelent mindez feladatot az iskolának, a szülőnek, a közélet szereplőinek... - Mivel a mindennapokban is ugyanez a tolmácsolása a dolognak, nem nagyon csodálkozhatunk, ha nincs előre, mert így a szülő, az iskola még inkább megnyugszik, jól teszi, amit tesz: minden szabad a neten/?, sőt, kimondottan jó szülő, ha ezeket a korlátlan lehetőségeket biztosítja... holott nyilván, nincs így! (...) Röviden! Úgy gondolom, már régen nem azt kellene dimenzionálni, milyen fényesek a lehetőségei a "Z" generációnak, mint inkább, hogy ez konkrétan(!) milyen feltételek mellett lesz csakugyan kihasználható lehetőséggé, ill. konkrétan milyen feladatokat aggat a szülő, az iskola, a közszereplő vállára. Egyébként érdekel a téma!
macikuckó 2012.08.24. 17:48:49
Szerintem a szülő és a család föladata az, hogy odafigyeljen arra, hogy a gyereke mit csinál. értem ezalatt azt, hogy milyen képességei vannak, miben erős, miben nem annyira. A gyereket hagyni kell játszani, és emellett terelgetni olyan irányba, amiben egyértelműen tehetséges. Sokféle dologból kell választani, de mindent nem lehet kipróbáltatni vele, és ezt el kell fogadni. Az biztos, hogy már egészen kicsi gyerekként lehet érezni és látni az irányultságot, a vonalat, ami később egyértelműbb lesz, és ezt mindenképpen erősíteni kell, mert valószínű ebben leli kedvét. Nagyon sok múlik a családon és azon, hogy a szülőknek van e kapacitásuk a gyerekeik életét élhető keretek között úgy szervezni, hogy megtalálják a saját erővonalaikat.
Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.08.26. 12:54:41
"Melyik párté?" ... :) Most voltam egy hétig Berlinben, az első betűtől az utolsóig végigolvastam a Checkpoint Charli múzeum (a Fal múzeuma) kiállítását, a lejárt jegyemmel visszakönyörögtem magam másnap, hogy végigolvashassam rendesen az egészet.
Nagyon sokat töprengtem, próbálva felfogni a Falat, meg az elmebeteg gondolkodásmódot ami felépít(t)ette, és persze azon is töprengtem, hogy csak gépfegyverrel lehet ilyen falakat létrehozni és állva tartani amikor határőrök maguk is dezertálnak az első adandó alkalommal.
"Milyen fal?" fogja majd kérdezni a jelenle ötéves gyerekem. És már én se fogom tudni neki úgy igazán elmagyarázni, tekintve, hogy most egy hét alatt se tudtam felfogni, hogy hogy lehet az, hogy ezt a falat egyszer valamikor valaki teljesen komolyan gondolta; nekem még volt úttörőnyakkendő a nyakamban, és mégse értem így húsz évvel később, hogyan is érthetné meg a fiam?
Az persze nem lenne baj, ha majd tudna róla. Szóval, gimnazista korban (meg még később) nem "érteni" kell ezt, csak tudni, hogy "melyik párt" meg "milyen fal"; a tájékozatlanságra (tanulatlanságra) nem mentség a késői születés - a tájékozatlanságunk szerintem az egyik oka "a történelem ismétli önmagát" jelenségnek.
Bizonyos lehetőségek nem valódi lehetőségek, de ezt is csak úgy lehet idejekorán megtudni, ha mások régebben elkövetett hibáiból okulunk. (A saját hibánkból tanulni sem elvesztegetett idő persze, és nem értek egyet a poszt szerzőjével abban, hogy alapból "behozhatatlan" volna.)
Nagyon sokat töprengtem, próbálva felfogni a Falat, meg az elmebeteg gondolkodásmódot ami felépít(t)ette, és persze azon is töprengtem, hogy csak gépfegyverrel lehet ilyen falakat létrehozni és állva tartani amikor határőrök maguk is dezertálnak az első adandó alkalommal.
"Milyen fal?" fogja majd kérdezni a jelenle ötéves gyerekem. És már én se fogom tudni neki úgy igazán elmagyarázni, tekintve, hogy most egy hét alatt se tudtam felfogni, hogy hogy lehet az, hogy ezt a falat egyszer valamikor valaki teljesen komolyan gondolta; nekem még volt úttörőnyakkendő a nyakamban, és mégse értem így húsz évvel később, hogyan is érthetné meg a fiam?
Az persze nem lenne baj, ha majd tudna róla. Szóval, gimnazista korban (meg még később) nem "érteni" kell ezt, csak tudni, hogy "melyik párt" meg "milyen fal"; a tájékozatlanságra (tanulatlanságra) nem mentség a késői születés - a tájékozatlanságunk szerintem az egyik oka "a történelem ismétli önmagát" jelenségnek.
Bizonyos lehetőségek nem valódi lehetőségek, de ezt is csak úgy lehet idejekorán megtudni, ha mások régebben elkövetett hibáiból okulunk. (A saját hibánkból tanulni sem elvesztegetett idő persze, és nem értek egyet a poszt szerzőjével abban, hogy alapból "behozhatatlan" volna.)
Noematska 2012.08.26. 18:14:00
Kedves Jezsuita blogger és kommentelő Közösség!
Régi olvasótok vagyok, de most először szólalok meg itt.
Komolyan azt gondoljátok, hogy olyan sok a választási lehetősége a mai fiataloknak?
Persze választhatnak, ruhamárkát, csokit, zenei irányzatot, focicsapatot, celebet, akiért rajonganak, akit követnek. Választhatnak, ha meg van ehhez az anyagi fedezet a szülőktől.
Ha nincs, akkor nincsenek meg ezek a lehetőségek.
De ha meg is vannak ezek igazán fontos dolgok?
Nem inkább életcélt, életelvet, hivatást (és nem kenyérkeresetet jelentő munkát), élettársat kell(ene) választaniuk?
Amibe belefér az elveimért, a társamért, a családomért, a hazámért való odaadás, áldozathozatal lehetősége is.
Kedves Felicitasz,
azt hiszed ma nincsenek épített falak, amelyek célja természetes emberi közösségek és földrajzi egységek szétválasztása?
Nézz kérlek utána a neten Bethlehem városának...
Régi olvasótok vagyok, de most először szólalok meg itt.
Komolyan azt gondoljátok, hogy olyan sok a választási lehetősége a mai fiataloknak?
Persze választhatnak, ruhamárkát, csokit, zenei irányzatot, focicsapatot, celebet, akiért rajonganak, akit követnek. Választhatnak, ha meg van ehhez az anyagi fedezet a szülőktől.
Ha nincs, akkor nincsenek meg ezek a lehetőségek.
De ha meg is vannak ezek igazán fontos dolgok?
Nem inkább életcélt, életelvet, hivatást (és nem kenyérkeresetet jelentő munkát), élettársat kell(ene) választaniuk?
Amibe belefér az elveimért, a társamért, a családomért, a hazámért való odaadás, áldozathozatal lehetősége is.
Kedves Felicitasz,
azt hiszed ma nincsenek épített falak, amelyek célja természetes emberi közösségek és földrajzi egységek szétválasztása?
Nézz kérlek utána a neten Bethlehem városának...
Noematska 2012.08.26. 18:14:38
Mármint a júdeai Bethlehemnek
Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.08.27. 01:08:16
@Noematska: izé... diktatúrák is vannak, és mégis azt kérdezte a posztbeli fiatal, hogy "melyik párté?"
Attól, hogy valami most is van (valahol), attól még nem lesz jelen az életünkben.
És igen, azt gondolom, hogy rengeteg a választási lehetősége a mai fiataloknak. Ha magamat is közéjük sorolom, akkor arra hivatkozom, hogy nekem mennyivel több lehetőségem volt és van, mint a szüleimnek volt anno. És ha tényleg a "mai fiatalokra" gondolok, akkor azt látom, hogy a fiamnak mennyivel több lehetősége van és lesz, mint nekem volt az ő korában.
Az anyagi fedezet csak pici részletkérdés. Az is választási lehetőség, amikor egynél több pártra lehet szavazni. Az is, amikor választhat valaki magának férjet-feleséget a falu vagy a szülők előírásai nélkül is. Az is választási lehetőség, amikor el lehet menni az ország vagy akár a világ túlsó sarkába tanulni, nem választ el a vágyaidtól szögesdrót. Az is választási lehetőség, amikor bárki lehet szerzetes aki szeretne, nem csak az, aki vállalja annak lelki terhét is hogy a családja emiatt esetleg bajba kerül.
Olyan gyorsan felejtünk, hogy 20 vagy 50 évvel ezelőtt mi mindent nem lehetett amit most igen.
Szerencsére.
Attól, hogy valami most is van (valahol), attól még nem lesz jelen az életünkben.
És igen, azt gondolom, hogy rengeteg a választási lehetősége a mai fiataloknak. Ha magamat is közéjük sorolom, akkor arra hivatkozom, hogy nekem mennyivel több lehetőségem volt és van, mint a szüleimnek volt anno. És ha tényleg a "mai fiatalokra" gondolok, akkor azt látom, hogy a fiamnak mennyivel több lehetősége van és lesz, mint nekem volt az ő korában.
Az anyagi fedezet csak pici részletkérdés. Az is választási lehetőség, amikor egynél több pártra lehet szavazni. Az is, amikor választhat valaki magának férjet-feleséget a falu vagy a szülők előírásai nélkül is. Az is választási lehetőség, amikor el lehet menni az ország vagy akár a világ túlsó sarkába tanulni, nem választ el a vágyaidtól szögesdrót. Az is választási lehetőség, amikor bárki lehet szerzetes aki szeretne, nem csak az, aki vállalja annak lelki terhét is hogy a családja emiatt esetleg bajba kerül.
Olyan gyorsan felejtünk, hogy 20 vagy 50 évvel ezelőtt mi mindent nem lehetett amit most igen.
Szerencsére.
2012.08.31. 10:52:29
Én érteni vélem a poszt szerzőjének gondolatát. Érdekes, hogy megoldandó feladatnak látja ezt nevelők számára, csak kár, hogy megoldást nem ad.
Ahogy most látom egy választási lehetőség minden korban mindenki számára biztosított volt és mindig az is marad:
"Érdekel-e ez engem, vagy nem érdekel?" A többi talán jön magától.
Viszont gondolom nagyon sok érdek (politikai, gazdasági, stb) szeretné azt, hogy a fitalok az utóbbi mellett döntsenek: "Éld csak az életed (örök próbálgatásban és csodavárásban), ne érdekeljen, majd mások eldöntik helyetted, stb." Az ellenkezőjére nevelés viszont nem új nevelői feladat. :-)
A "gazdaság" pedig már rég nem "felkészülni akar" a piac változásaira, hanem meghatározni a piacot, aki csak követi a fejleményeket menthetetlenül lemarad.
Mindez persze nem összeesküvés elmélet részemről, csak valamiféle "belső logika". :-)
Ahogy most látom egy választási lehetőség minden korban mindenki számára biztosított volt és mindig az is marad:
"Érdekel-e ez engem, vagy nem érdekel?" A többi talán jön magától.
Viszont gondolom nagyon sok érdek (politikai, gazdasági, stb) szeretné azt, hogy a fitalok az utóbbi mellett döntsenek: "Éld csak az életed (örök próbálgatásban és csodavárásban), ne érdekeljen, majd mások eldöntik helyetted, stb." Az ellenkezőjére nevelés viszont nem új nevelői feladat. :-)
A "gazdaság" pedig már rég nem "felkészülni akar" a piac változásaira, hanem meghatározni a piacot, aki csak követi a fejleményeket menthetetlenül lemarad.
Mindez persze nem összeesküvés elmélet részemről, csak valamiféle "belső logika". :-)
Noematska 2012.08.31. 17:23:42
@Felicitasz:
Bocsánatot kérek a megkésett válaszért.
Én nem hiszem, hogy valódi választási lehetőségeink vannak. Igen választhatok egy csomó felszínes dologban, de a lényeges dolgokban előírják a "követendő trendet". Persze, nem úgy, mint a diktatúrában, hanem jó reklámmal, ami és tömegkommunikációval, agymosással.
Egyébként régebben is lehettél szerzetes, ha nagyon akartál: vagy beléptél a néhány itt működő rendbe, vagy külföldön tetted ezt, disszidálással egybekötve. Ugyanígy bárhová leléphettél és a hatvanas évektől ez már nem volt olyan nagy gond, hacsak a családodban nem volt valami pártfuncionárius. Öt évig nem jöhettél haza, azután már igen.
Választhatok több párt között: igen, de ezek nem igazán alternatívái egymásnak.
Lényegében két irányzat létezik: a nemzeti és a libertinus-kozmopolita.
Na most, ha keresztény vagy, akkor vsz. nem fogsz kozmopolita irányba szavazni (?), tehát olyan sok lehetőséged nem marad.
Bocsánatot kérek a megkésett válaszért.
Én nem hiszem, hogy valódi választási lehetőségeink vannak. Igen választhatok egy csomó felszínes dologban, de a lényeges dolgokban előírják a "követendő trendet". Persze, nem úgy, mint a diktatúrában, hanem jó reklámmal, ami és tömegkommunikációval, agymosással.
Egyébként régebben is lehettél szerzetes, ha nagyon akartál: vagy beléptél a néhány itt működő rendbe, vagy külföldön tetted ezt, disszidálással egybekötve. Ugyanígy bárhová leléphettél és a hatvanas évektől ez már nem volt olyan nagy gond, hacsak a családodban nem volt valami pártfuncionárius. Öt évig nem jöhettél haza, azután már igen.
Választhatok több párt között: igen, de ezek nem igazán alternatívái egymásnak.
Lényegében két irányzat létezik: a nemzeti és a libertinus-kozmopolita.
Na most, ha keresztény vagy, akkor vsz. nem fogsz kozmopolita irányba szavazni (?), tehát olyan sok lehetőséged nem marad.
YganA 2012.08.31. 20:30:38
Hát gondolkozom, gondolkozom, de úgysem jutok a végére, megpróbálom leírni, ameddig el tudtam jutni.
Kádár rendszer… Szerintem érdemes még hátrább lépni a történelemben: II. világháború, szovjet felszabadítás/megszállás (hasznos erről is Máraitól olvasni, jó megfigyelője és végigélvezője volt az eseményeknek). Majd a proletárdiktatúra, Rákosiék, 56, Kádár 1-2-3. Nekem a közel 70 évemből ez volt az életem java része. Java? A csecsemőkorom, a fiatalságom, virágkorom első fele. (A harmadik ma kezdődik!)
Élet volt ez? Igen. Még a budai pincében is hetekig az ostrom alatt (ez csak a mélyben van bennem, 1 éves voltam), majd később vidéken kisvárosban, nagyvárosban, fővárosban…
Nem igaz, hogy az egész csak egy nagy rettegés és börtön volt, ahol smasszerek között levegőt sem lehetett venni. Persze voltak véresebb időszakok, rengeteg ocsmány hazugság, nevetséges parádé, színjáték, suttogás, elhallgatás, dugdosás, aljasság, hamisság, alattomosság, stb. Hát ma egy kicsit mások az árnyalatok…
De választani mindig lehetett. Ha másként nem, belül kuncogott az ember, miközben tapsolni kellett.
És kicsi volt a választék, de én ma sem szeretem, ha egy parkban túl sok az üres pad. Kettő legyen, árnyas, tiszta és vagy a tóra, vagy a hegyekre legyen a panoráma.
Gerincesnek maradni sem olyan rettentően nehéz. Csak egy régi mondókát kell megtanulni: mit nem kívánsz magadnak, ne tedd embertársadnak.
Amikor először nyugatra utazhattam, néhány nap után szédültem és hányingerem lett a túl sok színtől. És azóta mi is nyugat vagyunk, vibrál, mozog, dübörög, nyüzsög, mindenféle fény és árnyék körülöttünk.
Másfajta lett a világunk, de csak egy újabb felvonás kezdődött el a drámában. A szereplőknek nagyjából ugyanarra lenne szükségük mindegyikben.
Kádár rendszer… Szerintem érdemes még hátrább lépni a történelemben: II. világháború, szovjet felszabadítás/megszállás (hasznos erről is Máraitól olvasni, jó megfigyelője és végigélvezője volt az eseményeknek). Majd a proletárdiktatúra, Rákosiék, 56, Kádár 1-2-3. Nekem a közel 70 évemből ez volt az életem java része. Java? A csecsemőkorom, a fiatalságom, virágkorom első fele. (A harmadik ma kezdődik!)
Élet volt ez? Igen. Még a budai pincében is hetekig az ostrom alatt (ez csak a mélyben van bennem, 1 éves voltam), majd később vidéken kisvárosban, nagyvárosban, fővárosban…
Nem igaz, hogy az egész csak egy nagy rettegés és börtön volt, ahol smasszerek között levegőt sem lehetett venni. Persze voltak véresebb időszakok, rengeteg ocsmány hazugság, nevetséges parádé, színjáték, suttogás, elhallgatás, dugdosás, aljasság, hamisság, alattomosság, stb. Hát ma egy kicsit mások az árnyalatok…
De választani mindig lehetett. Ha másként nem, belül kuncogott az ember, miközben tapsolni kellett.
És kicsi volt a választék, de én ma sem szeretem, ha egy parkban túl sok az üres pad. Kettő legyen, árnyas, tiszta és vagy a tóra, vagy a hegyekre legyen a panoráma.
Gerincesnek maradni sem olyan rettentően nehéz. Csak egy régi mondókát kell megtanulni: mit nem kívánsz magadnak, ne tedd embertársadnak.
Amikor először nyugatra utazhattam, néhány nap után szédültem és hányingerem lett a túl sok színtől. És azóta mi is nyugat vagyunk, vibrál, mozog, dübörög, nyüzsög, mindenféle fény és árnyék körülöttünk.
Másfajta lett a világunk, de csak egy újabb felvonás kezdődött el a drámában. A szereplőknek nagyjából ugyanarra lenne szükségük mindegyikben.
2012.08.31. 20:44:54
@YganA:
nagyon a szívemből szóltál, nálunk az élet egy kicsit túl van politizálva, ezért nem marad időnk élni...
:-)
nagyon a szívemből szóltál, nálunk az élet egy kicsit túl van politizálva, ezért nem marad időnk élni...
:-)
egyérintő 2012.09.01. 10:37:51
@YganA:
Mindenki másként élte meg a kádár korszakot. A 800 000-es élcsapat és családja (ez szerintem kb 3 millió embert tesz ki) és azok akik nem tartoztak az élcsapat körébe, teljesen másként látták a világot. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a 3 millió ember egységesen mind körmöt tépett, vagy pofozott, lopott, de azt igen, hogy általában lojálisak voltak a rendszerhez, vagy behunyták a szemüket, ha valamit nem volt szabad meglátni.
Mindenki másként élte meg a kádár korszakot. A 800 000-es élcsapat és családja (ez szerintem kb 3 millió embert tesz ki) és azok akik nem tartoztak az élcsapat körébe, teljesen másként látták a világot. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a 3 millió ember egységesen mind körmöt tépett, vagy pofozott, lopott, de azt igen, hogy általában lojálisak voltak a rendszerhez, vagy behunyták a szemüket, ha valamit nem volt szabad meglátni.
YganA 2012.09.01. 11:45:18
@egyérintő: "Mindenki másként élte meg ..." ez minden korszakra igaz, az ősmúlttól napjainkig. Én magamról beszéltem, aki nem tartozott sem a 3 millió egyformához, sem a többi másképpen egyformához...
És gondolom, Te sem.
Csak arról próbáltam elmélkedni, mit is jelent a szabadság, nekem, akkor és most.
És tényleg nem tudom elképzelni, hogy a "korlátlan lehetőségek" - ből mi fog kifejlődni.
Meg azt sem lehet tudni, hol fognak épülni új Berlini Falak, és hogy lehet azok tövében is életben maradni.
És kinek a feladata az új nemzedéket arra felkészíteni, hogy mit kell csinálni, ha a korlátlan lehetőségek közül az a változat következik be, hogy nincs áram. Vagy macdonalds.
No most ez egy kicsit sötétre sikeredett.
Pedig nem is vagyok elkeseredve, hogy a Kádár korszakban nem kaptam Kossuth díjat írói, színésznői vagy feltalálói munkásságomért. Igaz, hogy egyikhez sem értek.
És gondolom, Te sem.
Csak arról próbáltam elmélkedni, mit is jelent a szabadság, nekem, akkor és most.
És tényleg nem tudom elképzelni, hogy a "korlátlan lehetőségek" - ből mi fog kifejlődni.
Meg azt sem lehet tudni, hol fognak épülni új Berlini Falak, és hogy lehet azok tövében is életben maradni.
És kinek a feladata az új nemzedéket arra felkészíteni, hogy mit kell csinálni, ha a korlátlan lehetőségek közül az a változat következik be, hogy nincs áram. Vagy macdonalds.
No most ez egy kicsit sötétre sikeredett.
Pedig nem is vagyok elkeseredve, hogy a Kádár korszakban nem kaptam Kossuth díjat írói, színésznői vagy feltalálói munkásságomért. Igaz, hogy egyikhez sem értek.
eichikarl 2012.09.01. 15:19:27
@Ky-Lí:
Hogy ő "melyik párté" volt... Bár voltak, akik rámondták, hogy a liberális szárnyat vezette, de szerintem ő nem ilyen, hanem más, sokkal krisztusibb kategóriákban gondolkozott és élt.
CM OPN
Hogy ő "melyik párté" volt... Bár voltak, akik rámondták, hogy a liberális szárnyat vezette, de szerintem ő nem ilyen, hanem más, sokkal krisztusibb kategóriákban gondolkozott és élt.
CM OPN
2012.09.01. 21:53:45
Cardinal Carlo Martini says Church '200 years behind'
www.bbc.co.uk/news/world-europe-19451439
www.bbc.co.uk/news/world-europe-19451439
egyérintő 2012.09.02. 12:31:01
@YganA:
A topik írója arról beszél, hogy vannak olyanok, akik összerezzennek a párt neve hallatán, no meg arról, hogy a fiatalok el sem tudják képzelni, hogy mi is volt itt. És ebben tökéletesen egyet lehet érteni.
Olvasom 70 körüli vagy. Ha nem a 3 millióhoz tartoztál, akkor nyilván emlékszel arra a frászra, amikor sikerült külföldre utaznod és közelítettél a kocsival a határátkelőhöz. Az útlevélvizsgálatra összeszorult gyomorral, izzadt kézzel és riadtan érkezett az ember, mert akár megalázó, hosszú tortúrára is kerülhetett sor, ahol visszafordíthattak, aminek akár valami előre nem látható következménye is lehetett. Ha a rendőr megállított, abból bármi kijöhetett, a frász itt is elöntötte az embert. Ha ismerősöddel beszélgettél, főleg, ha ismeretlennel, vigyáznod kellet, hogy mit mondasz, mert bizonytalan csatornákon kemény büntetésre számíthattál valami mellékes dolog miatt is.
Nem tudom, hogy ezt a gerincességet hogyan gondolod a kádár korszakban. Tapsolva kuncogni szerintem nem gerincesség. A katolikusok közül sokan megmutatták, hogy mi is az a gerincesség, hát valami olyasmi. Követni a hitedet, amiért akár gerincedet is törik.
Ha erre nem voltunk képesek, akkor legalább ne büszkélkedjünk, hogy milyen jól tudtunk sunnyogni...
A topik írója arról beszél, hogy vannak olyanok, akik összerezzennek a párt neve hallatán, no meg arról, hogy a fiatalok el sem tudják képzelni, hogy mi is volt itt. És ebben tökéletesen egyet lehet érteni.
Olvasom 70 körüli vagy. Ha nem a 3 millióhoz tartoztál, akkor nyilván emlékszel arra a frászra, amikor sikerült külföldre utaznod és közelítettél a kocsival a határátkelőhöz. Az útlevélvizsgálatra összeszorult gyomorral, izzadt kézzel és riadtan érkezett az ember, mert akár megalázó, hosszú tortúrára is kerülhetett sor, ahol visszafordíthattak, aminek akár valami előre nem látható következménye is lehetett. Ha a rendőr megállított, abból bármi kijöhetett, a frász itt is elöntötte az embert. Ha ismerősöddel beszélgettél, főleg, ha ismeretlennel, vigyáznod kellet, hogy mit mondasz, mert bizonytalan csatornákon kemény büntetésre számíthattál valami mellékes dolog miatt is.
Nem tudom, hogy ezt a gerincességet hogyan gondolod a kádár korszakban. Tapsolva kuncogni szerintem nem gerincesség. A katolikusok közül sokan megmutatták, hogy mi is az a gerincesség, hát valami olyasmi. Követni a hitedet, amiért akár gerincedet is törik.
Ha erre nem voltunk képesek, akkor legalább ne büszkélkedjünk, hogy milyen jól tudtunk sunnyogni...
YganA 2012.09.02. 13:08:14
@egyérintő: "Tapsolva kuncogni szerintem nem gerincesség. A katolikusok közül sokan megmutatták, hogy mi is az a gerincesség, hát valami olyasmi. Követni a hitedet, amiért akár gerincedet is törik.
Ha erre nem voltunk képesek, akkor legalább ne büszkélkedjünk, hogy milyen jól tudtunk sunnyogni..."
Örülök, hogy felhívod a figyelmemet néhány pontatlanságomra. Apukám tapsolt a tanévnyitónkon, miközben árgus szemekkel figyeltek mindenkit, elég lelkesen ordítja-e, hogy "Éljen Rákosi". Ha nem akarta, hogy másnap elvigyék. 8 tagú családot kellett eltartania, miközben ő volt a katolikus egyházközség elnöke, jogi tanácsadója, mindennapos templombajáró. És a nincstelen emberek védője a koholt kulák és egyéb perekben. De mindez nem számít, hiszen VAN, AKI TUDJA, mi a gerincesség.
Csak semmi sunnyogás, soha!
Ha erre nem voltunk képesek, akkor legalább ne büszkélkedjünk, hogy milyen jól tudtunk sunnyogni..."
Örülök, hogy felhívod a figyelmemet néhány pontatlanságomra. Apukám tapsolt a tanévnyitónkon, miközben árgus szemekkel figyeltek mindenkit, elég lelkesen ordítja-e, hogy "Éljen Rákosi". Ha nem akarta, hogy másnap elvigyék. 8 tagú családot kellett eltartania, miközben ő volt a katolikus egyházközség elnöke, jogi tanácsadója, mindennapos templombajáró. És a nincstelen emberek védője a koholt kulák és egyéb perekben. De mindez nem számít, hiszen VAN, AKI TUDJA, mi a gerincesség.
Csak semmi sunnyogás, soha!
YganA 2012.09.02. 13:15:06
@YganA: Ja, és most sajnos elöntöttek a ritkán érzett nagyon bűnös, agrssziv indulatok. Azt hiszem, ilyenkor szokás füleket tépni. Tehát legalább szimbólikusan, és utána majd bocsánatot kérek a Jóistentől és tőled is.
egyérintő 2012.09.02. 14:29:20
@YganA:
Ha ez volt a helyzet a családodban, akkor tényleg nem értem, miért kell pc korrektezned. Az ország beledöglött abba, hogy a feketét fehérnek kellett látni, valamint hogyha élni akart, akkor a legaljasabb dolgokat el kellett tűrnie. Különben nem volt munkája, netán bezárták. Az agyonverős korszakot most hagyjuk.
Jól ismered a dörgést ezek szerint. Hát akkor a (talán) rendszerváltás után két évvel ne szépelegjünk, ne legyünk piszik, beszéljünk magyarul. Mondjuk el, hogy mi tett beteggé bennünket, mert lassan csak a balliberális történészek tollából értesülhet a fiatalság erről a korról. Ha már ez a témája ennek a topiknak.
Ha ez volt a helyzet a családodban, akkor tényleg nem értem, miért kell pc korrektezned. Az ország beledöglött abba, hogy a feketét fehérnek kellett látni, valamint hogyha élni akart, akkor a legaljasabb dolgokat el kellett tűrnie. Különben nem volt munkája, netán bezárták. Az agyonverős korszakot most hagyjuk.
Jól ismered a dörgést ezek szerint. Hát akkor a (talán) rendszerváltás után két évvel ne szépelegjünk, ne legyünk piszik, beszéljünk magyarul. Mondjuk el, hogy mi tett beteggé bennünket, mert lassan csak a balliberális történészek tollából értesülhet a fiatalság erről a korról. Ha már ez a témája ennek a topiknak.
YganA 2012.09.02. 14:35:51
@egyérintő: Értsd meg, én nem pc korrektezem, hanem emlékszem.
És ha valaki sérteget, akkor vagy kihívom a kocsma mögé bicskázni (ha bicskás legény vagyok), vagy azt mondom, hogy piha (ha grófi vér folydogál ereimeben), vagy megszakítom a diplomáciai kapcsolatokat (mint Jereván)...
Rólad továbbra is csupa jókat feltételezve, Y.
És ha valaki sérteget, akkor vagy kihívom a kocsma mögé bicskázni (ha bicskás legény vagyok), vagy azt mondom, hogy piha (ha grófi vér folydogál ereimeben), vagy megszakítom a diplomáciai kapcsolatokat (mint Jereván)...
Rólad továbbra is csupa jókat feltételezve, Y.
egyérintő 2012.09.02. 14:39:52
@YganA:
Örülök, hogy sikerült ezeket a bűnösnek nevezett indulatokat előcsalnom belőled. Kiléptél a pc korrekt szerepedből és elkezdtél magyarul írni.
Örülök, hogy sikerült ezeket a bűnösnek nevezett indulatokat előcsalnom belőled. Kiléptél a pc korrekt szerepedből és elkezdtél magyarul írni.
YganA 2012.09.02. 14:46:31
@egyérintő: Lehet, hogy nagyon bugyuta kérdés: de mi az, hogy pc korrekt?
Csak tájékoztatásodul: én a piros lámpánál is át szoktam menni, ha úgy érzem, a törvény szelleme azt diktálja. (Hogy az mi, ... hát erről szól ez az egész jezsuita blogozás.)
Csak tájékoztatásodul: én a piros lámpánál is át szoktam menni, ha úgy érzem, a törvény szelleme azt diktálja. (Hogy az mi, ... hát erről szól ez az egész jezsuita blogozás.)
egyérintő 2012.09.02. 14:56:06
@YganA:
Az én szememben a pc korrekt beszéd az, amikor valamilyen érdek mentén úgy hazudunk másoknak és magunknak, hogy azzal az igazság bajnokának tüntetjük fel magunkat. A hazai és nemzetközi színtéren egyaránt működő, hatásos eszközről van szó, ami azt mutatja, hogy az érdekek sokszor országokon átívelnek.
Az én szememben a pc korrekt beszéd az, amikor valamilyen érdek mentén úgy hazudunk másoknak és magunknak, hogy azzal az igazság bajnokának tüntetjük fel magunkat. A hazai és nemzetközi színtéren egyaránt működő, hatásos eszközről van szó, ami azt mutatja, hogy az érdekek sokszor országokon átívelnek.
YganA 2012.09.02. 15:24:34
@egyérintő: Na erre két lehetőséget ajánlok fel: 1. hazugnak nevezel, és ezzel vége (igazság bajnok, nemzetközi színtér, stb. nem érdekel) . 2. küldesz 69 szál rózsát - elég virtuálisan is - bocsánatkérésül (mert csak annyi idős vagyok).
egyérintő 2012.09.02. 17:05:22
@YganA: :)
Kihasználtam a vasárnap délutánt és hunytam egyet. A szundítás után kihasználom mind a két felajánlott lehetőséget.
1. Küldök Neked 2x69 szál rózsát. Ez egy lightos pc korrekt üzenet. Ez olyan hazugság, amellyel mind a ketten jól járunk. Szíves gesztus adása és fogadása. Sajnos gyanús, hogy a megelőlegezett évek egy részében már nem a Földről fogod figyelemmel kísérni a Jezsuita bloggereket.
2. Küldök Neked 69 szál rózsát, ami kijár. Ha nem találkoznánk addig, a biztonság kedvéért - így virtuálisan - még 31-et hozzá is teszek. Ez is egy szíves gesztus, amely akár igaz is lehet.
Ebben a pc korrekt beszédben az ördög sokszor a részletekben rejlik... :)
Kihasználtam a vasárnap délutánt és hunytam egyet. A szundítás után kihasználom mind a két felajánlott lehetőséget.
1. Küldök Neked 2x69 szál rózsát. Ez egy lightos pc korrekt üzenet. Ez olyan hazugság, amellyel mind a ketten jól járunk. Szíves gesztus adása és fogadása. Sajnos gyanús, hogy a megelőlegezett évek egy részében már nem a Földről fogod figyelemmel kísérni a Jezsuita bloggereket.
2. Küldök Neked 69 szál rózsát, ami kijár. Ha nem találkoznánk addig, a biztonság kedvéért - így virtuálisan - még 31-et hozzá is teszek. Ez is egy szíves gesztus, amely akár igaz is lehet.
Ebben a pc korrekt beszédben az ördög sokszor a részletekben rejlik... :)
YganA 2012.09.02. 17:17:08
@egyérintő: Maradjunk annyiban, hogy olyan butuska vagyok és maradok, továbbra sincs fogalmam arról, mi az a pc-korrekt. És amig élek, hadd feltételezzem, hogy ami a szívünkön, az a szánkon. Legfeljebb egymás érzékenységére vigyzázzunk.
És köszönöm a rózsákat, már meg is kaptam őket, a legszebb vázámba tettem a csokrot, és élvezem színüket-illatukat.
Békés, szép gondolatokat, érzéseket, a bicskánkat pedig hajtsuk össze és dobjuk jó messzire, ahol elenyészhet!
A.
És köszönöm a rózsákat, már meg is kaptam őket, a legszebb vázámba tettem a csokrot, és élvezem színüket-illatukat.
Békés, szép gondolatokat, érzéseket, a bicskánkat pedig hajtsuk össze és dobjuk jó messzire, ahol elenyészhet!
A.
Utolsó kommentek