Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

A szerzetesi szegénységről

2016.11.08. 10:48 pacsy

clipboard01.jpgHadd mondjak valamit – hangsúlyozottan – a szerzetesek szegénységi fogadalmáról. Azt hiszem, megkockáztathatom, hiszen van összehasonlítási alapom: 6 éven keresztül ettem az egyházmegyés papok kenyerét. Radikalitás tekintetében van különbség, mit mondjak! Khömm…, ja, hogy melyiknek a javára? ;-) Mert ez a dolog azért nem is olyan egyértelmű...

Hadd kezdjem azzal, hogy kezdő egyházmegyés papként a hó közepére mindig kifutattam a kápláni fizetésemből, mert a pénzemet rendszeresen a hittanos és ministráns gyerekekre költöttem. Még szerencse, hogy éheznem azért nem kellett, mert a plébánián minden étkezésem biztosítotva volt. Később aztán – elővigyázatosságból – bevezettem, hogy három felé osztom a havi appanázst: csak egy harmadát költöttem a gyerekekre, egy harmadát mindenfélére (például magamra), az utolsó harmadot pedig – hiába, engem így neveltek – félretettem. Persze a pénzzel már akkor sem nagyon törődtem, és az évek során teljesen elfelejtettem a dolgot. Így esett, hogy egy költözés alkalmával (történetesen akkor, amikor beléptem a rendbe és felszámoltam a könyvtáramat), a pakolásban segítő ismerős talált a könyveim között egy borítékot benne pár százezer forinttal. Becsületére legyen mondva, azonnal szólt érte! Mert nekem bizony csak kis gondolkodás után jutott eszembe, honnan is való ez az összeg... (Gondolom, segítőmben ezzel is csak megerősödött a sztereotípia, miszerint a „papoknak a bőrük alatt is pénz van”…)

Az egyházmegyés pap kollégák között van egy elterjedt mondás, miszerint „a szerzetesek fogadják a szegénységet, mi pedig tartjuk.” :) Hogy így van-e, azt nem tudom, de egy dolog bizonyos: az én életszínvonalam jelentősen emelkedett azzal, hogy beléptem a jezsuitákhoz. Mindjárt a noviciátus elején például 30 napos lelkigyakorlatot végeztünk, ami azt jelentette, hogy egy teljes hónapot töltöttem Dobogókőn, egy szállodai színvonalú lelkigyakorlatos házban. Ezt egyházmegyés papként sohasem engedhettem volna meg magamnak, az akkori fizetések mellett! Aztán – még a noviciátus alatt – lelkipásztori feladatok végzésére Kanadába küldtek. Most pedig, 15 évvel később, hogy ezeket a sorokat írom, Kubában vagyok kiküldetésben. (Mielőtt azonban még valaki irígykedni kezdene, sietek megjegyezni, hogy azért nem egészen „karibi vakáción”, hanem egy hosszabb rendi képzési időszakon… :)

Persze az éremnek azért van egy másik oldala is. Hazudnék, ha letagadnám, hogy valahol azért mégiscsak sokkal szegényebb lettem, és de facto szegényebben is élek, mint korábban, csak hát a feladataim váltak más jellegűvé, s kerülnek olykor más dimenzióba. Az egész a noviciátussal kezdődött. Még elég jól emlékszem például, milyen nehéz volt két éven keresztül annyi havi zsebpézből gazdálkodni, amiből havonta pont egy könyvet tudtam megvenni, és/vagy egy barátot meghívni egyszer egy sörr…, akarom mondani „üdítőre”. ;) És azóta is el kell számolnom minden fillérről, amit költök! A rendbe lépéskor a családban is szokatlan népszerűségre tettem szert, amikor közjegyző előtt lemondtam az összes örökségemről, az ingó és ingatlan vagyonomról (bár ez csak az ünnepélyes fogadalom előtt lett volna kötelező, én valahogy úgy éreztem, biztosra megyek...). Személyes szinten persze inkább a jól válogatott házikönyvtáramról való lemondás okozott nehézséget; bár azt egészen világosan éreztem, hogy ezáltal belsőleg sokkal szabadabbá válok… Egy szó, mint száz, számomra ez volt a radikálisabb Krisztus-követés útja.

Azok között a lehetőségek között viszont, amiket a jezsuita rend biztosít, csak akkor lehet megőrizni a megfogadott szegénységet, ha valaki tényleg abszolút önmegtagadásban él, vagyis ha gyakorolja a mortifikációt: meghal önmagának. Még emlékszem, milyen ilyesztően hatott ez rám eleinte. Pedig tényleg nem megy másként, s a jezsuita rend nagy iskolája ennek. A rendalkotmány szavaival élve a szerzetesi élet „angyali tisztaság a test és a szellem tisztaságával együtt” (puridad angélica con la limpieza de cuerpo y mente) (Const. 547). S ez bizony nem csupán az erköcsi cselekedetek tisztaságát jelenti. Sokkalinkább azt, hogy a jezsuita (és nyilván minden szerzetes!) olyan ember, aki „elhatározta, hogy tökéletesen Istennek szolgál” (determinado a servir Dios totalmente) (Const. 53), kilépve „önszeretetéből, önakaratából és önérdekéből” (de su propio amor, querer e interés) (Ex 189). Az az ember méltó a szerzetesi névre, aki már olyan mértékig azonosult „Krisztus szándékával” (la intención de Cristo) (Ex 135), annyira megtisztította „szándékának szemeit” (el ojo de su intención) (Ex 168), hogy ezáltal alkalmassá vált arra, hogy feltétel nélküli és teljesen mások szolgálatára küldessék, és ezen küldetés által valósítsa meg önmagát. Mind tökéletesebben az ingyenes szeretet hirdetésének küldetésében igyekszik állni, hiszen ez az „angyal” feladata. „Tisztasága” (puridad) is csak akkor tökéletes, ha megszabadult az egoizmus minden formájától, és felemelkedett azon tökéletes „szeretet [magasságába], amely (onnan) fentről való” (amor que deciende de arriba) (Ex 338, Const. 672), az Úrnak való tökéletesen önátadásban.

Hogy fent van a léc? Hát igen, ki tagadhatná... Hiszen csak ennyi az egész...! :) Ráadásul volt olyan, akinek ez sikerült is. Na, ez a ciki...! Hogy nincs mentség a számunkra: mi is ezt a csekélységet vagyunk hivattottak szegénységben élő szerzetesként megvalósítani… ;)

 

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr6211942381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.11.08. 15:55:39

Nem tudom, de nekem most úgy tűnik a poszt nem nagyon van szó szegénységről. (még a szó leghétköznapibb értelmében sem)
Az utolsó előttiben már talán.
(Abban meg valamiért feltűnt nekem ez a "valósítsa meg önmagát" fordulat is, meg a tökéletes szó használata ezeken még gondolkodom)

Lehet, hogy inkább úgy van ez, hogy a szerzetes elhatározza és megfogadja, hogy szegény lesz (vagy akár azt, hogy a szegénységre törekszik), aztán, ha jól csinálja megkapja ajándékként.
De én nem tudom persze...
(Még az is lehet, hogy ezt írta Pacsy) :)

2016.11.08. 15:57:51

helyesbítés:
...a poszt első négy bekezdésében nem nagyon van szó....

ozorai pippo (törölt) 2016.11.08. 20:25:58

Nekem sokszor az okoz gondot klerikusokkal (legyen szerzetes, vagy egyházmegyés), hogy nem az a baj, hogy tartja-e a szegénységet, vagy sem, van-e pénze, vagy sem, hanem teljesen elveszti a realitását a pénzzel kapcsolatban. Teszem azt, elvárja, hogy br. 80-ért dolgozzon "neki" (a plébániának, rendháznak, stb.) vki, és még örüljön is neki. Ezzel kapcsolatban mi a véleményed @pacsy?

pacsy 2016.11.09. 07:11:49

@ozorai pippo: igen, biztos így van... (én is elvesztettem a realitásérzékemet a pénzzel kapcsolatban.)

türkiz 2016.11.09. 15:47:07

@pacsy: ...én azonban még emlékszem egy szeminaristára, aki anyagilag is segített abban, hogy eljussak abba a franciaországi monostorba, ahová visszatarthatatlanul menni akartam :-)

Vagabund 2016.11.11. 08:32:46

@Pandit: Az „önmegvalósításon” múlik minden. Mert Istennek mindenkiről van egy terve, ennek megvalósításához meg is ad mindent. De „kifaragni” mindenkinek magának kell. Önmagából, önmaga által. Ez az önmegvalósítás, nem az, ahogy ma sokan értelmezik, hogy „az történjen velem és körülöttem, amit én akarok.” – Ez nem önmegvalósítás, hanem diktatúra! -x-x-x- Tehát a valódi önmegvalósítás nem az, hogy az legyen, amit én akarok. Hanem, hogy azzá legyek, akivé Isten akarja, hogy legyek. (Gyökössy Endre mondatai az önmegvalósítással kapcsolatban.)

jabbok 2016.11.11. 15:37:33

@Pandit: Annak idején eléggé meghökkentett, és azóta is sokszor eltöprengek rajta, hogy a Lelkigyakorlatok-ban Szt. Ignác tett egy kis megjegyzést arról, hogy a lelkigyakorlatozó a lelkigyakorlat egy kritikus pontján imádkozzon külön azért, hogy HA (!) ESETLEG (!) az Úristen komolyan találná venni az indifferenciára irányuló kérését és vágyát, és ESETLEG kiválasztaná őt a TÉNYLEGES szegénységre is, akkor azt is el tudja fogadni...

Ennél csak az sokat mondóbb, hogy a szerzetesi hagyomány ezt a kis megjegyzést azóta is csak "a rettenetes notandum" néven emlegeti...

jabbok 2016.11.11. 15:58:56

@ozorai pippo: a mi plébánosunk tavaly zavarta szét a testületet, mert szerinte a kistérségi többletpénzzel együtt 180.000 Ft-os nettó havi pénzből szerinte nem lehet kijönni, neki ennél több "fizetés" jár.

Akkor próbáltam jelezni felé, hogy először is a fogalmakat jó lenne tisztázni:

1. a FIZETÉS az, amiből az embernek rezsire, lakhatásra, autóra, telefonra, élelemre, ruházkodásra, lakás-autó-munkaeszközök-nélkülözhetetlen tárgyak karbantartására, amortizálódására kell költeni. Ezzel szemben az ő házát (ahová a felújítás óta ember be nem teheti a lábát) 5 millió forintért mi újítottuk fel, a rezsijét, a telefonját, az autóját az egyház (mi) fizetjük és cseréljük...

2. Amit ő kap, azt ezért a magyar nyelvben úgy hívják, hogy "ZSEBPÉNZ".
_________________

Másrészt pedig konkrétan az általa evangelizálandó családok között van több tucat, ahol a szülők FIZETÉSE (összesen) kevesebb, mint az ő zsebpénze - mégis ki KELL (!!!) jönniük belőle, két-három gyerekes családként.

Lehet, hogy azt az evangéliumot a fordított irányban, (híveknek a papság felé) kéne tanítani, hogy lehet szeretetben és békességben élni 180.000 havi nettóból akár öten is? Hogy lehet szeretni azt is, AMI VAN?

(Bár ez a híveknek se megy könnyebben - igaz, nekik sem tanítja túl sok tanító... Régen nem hallottam ilyesmiről beszélni a templomban - talán nem véletlenül...)

pacsy 2016.11.18. 10:47:42

kedves Blogolók!
elnézést kérek, hogy nem reagálok a legutóbbi hozzászólásokra.
ha valakit megbotránkoztattam vagy megbántottam, attól őszintén bocsánatot kérek.
Isten áldjon Benneteket!

Déli pályaudvar 2016.11.18. 12:30:33

@pacsy:
Szerintem semmi értelme nincs bocsánatot kérni azért, hogy bárkit „megbántottál”. Te magad is tudod, hogy senkit sem bántottál meg. Megbántani azzal lehet valakit, ha sértegetem, ha személyeskedek. Semmi ilyet nem tettél. Elmondtad a gondolataidat, és ezeket többen kiakasztónak találtuk. Ha itt valamivel érdemes foglalkozni, akkor az maguk gondolatok, de te éppen ettől zárkóztál el, mikor az egész posztot az összes hozzászólással együtt törölted.

Déli pályaudvar 2016.11.18. 12:32:43

@Déli pályaudvar:
Helyesbítés: "az maguk a gondolatok"

Déli pályaudvar 2016.11.18. 14:15:14

@pacsy:
A megbotránkoztatásért bocsánatot kérni csak akkor van értelme, ha változott az álláspontod a poszt megírása óta. Ha nem változott, akkor a bocsánatkérés álságos dolog; nem több, mint alázatosságnak mímelt kommunikációs technika, hogy kimenekülj a kínos helyzetből.

Elemér Nagy 2016.11.21. 19:27:11

@pacsy: nekem az lenne a kérdésem, hogy akkor egy saját laptopja, vagy mobilja sem lehet a szerzetesnek?

2016.11.21. 21:29:39

@Elemér Nagy:
Ha elfogadod az én válaszomat is:
Természetesen nem lehet neki. Ahogyan én tudom/gondolom azt fogadja meg, hogy nem gyűjt, nem birtokol semmit. (Amiből következik, hogy nem is ragaszkodhat semmihez.)
Azonban számomra ez első blikkre így még közel sem azonos a szegénységgel. Bár kétségtelenül így nevezik ezt a fogadalmat. Lehet, hogy tévedek.

jabbok 2016.11.21. 21:44:33

@Pandit: azért ez kétélű dolog. Mert persze hogy nem a sajátja a laptop meg az autó (bár azért pl. egy okostelefon, sőt, a laptop is olyan személyes tárgy ma már, hogy gyakorlatilag "személyi tulajdonban" mégis egy ember használatában van). De ez azt is jelenti, hogy ha összetörik, leamortizálódik vagy ellopják, akkor nem neki kell másikat venni helyette...

Ez most persze megint nagyon csak a negatív oldal. A lényeg az, hogy a legtöbb mai szerzetesrendben nagyon nagy fokú személyes szabadsága van a szerzeteseknek a "szegénység" értelmezésében - és még inkább a gyakorlatában. Sokan nagyon radikálisan értelmezik - mások viszont elég "szabadon". És persze, szokás szerint, mindig a rossz példák a látványosabbak. De ez (szintén szokás szerint) egyáltalán nem jelenti, hogy a "csendes" és kevésbé feltűnő emberek lennének kevesebben.

2016.11.22. 08:31:00

@jabbok:
Egyetértek. :)

Nem csak a szerzetesek fogadalmaira, de mindenki más döntéseire igaz, hogy "sajnos" nem elég egyszer kimondani, nap mint nap(!) meg is kell valósítani akkor lesz csak igaz.
Talán csak annyi, hogy a szerzetesek közösségben is élnek, így talán a közösség feladata is (lenne), hogy figyeljen erre. Nem akarok ítélkezni, de lehet, hogy talán ez hiányzik sokszor, hogy a rendi közösség maga gondolja át, hogy: "biztosan ez, meg ez a gyakorlatunk az, (vagy vezet el annak megvalósítására), amit annak idején egyenként megfogadtunk?"
De én tényleg nem tudom teljesen igazából ezt, hiszen nem vagyok szerzetes.

És Veled együtt én is úgy gondolom, hogy a "csendes" "igazak" vannak többen. :) (És a hatásuk is hatalmasabb)
Csak hát írigyek, sokszor öncélúan kritikusok meg kötözködők vagyunk. (vagyok) Ami szintén nem jó. :)

Elemér Nagy 2016.11.22. 13:39:55

@Pandit: Köszönöm a választ, csak így az atyának elég nehéz lehet bloggerkedni.

Egyébként csodálatos lehet ez a fajta szegénység, csak Istentől függeni. Akinek családja van, felesége, gyermekei az nem teheti ezt meg.

2016.11.22. 15:34:37

@Elemér Nagy:
Bizony, gondolom nehéz lehet. :)

jabbok 2016.11.22. 17:39:51

@Elemér Nagy: "csodálatos lehet ez a fajta szegénység, csak Istentől függeni. Akinek családja van, felesége, gyermekei az nem teheti ezt meg."

Ezt megint óvatosabban fogalmaznám - bár van benne igazság.

Szerinted kitől függ, kitől fogadja el a szegénységet vagy ki ellen lázad az a családos ember, aki ugyan nem ilyen átgondolt és tudatos módon FOGADJA MEG a szegénységet - csak egyszerűen AZ JUT NEKI? Amikor kitesznek a munkahelyedről három gyerekkel - akkor kitől függesz? És amikor van jó munkád, és éppen NEM ÉRZED a függő, kiszolgáltatott helyzetedet - akkor kitől függesz? Csak, és TOTÁLISAN...

A szerzetesség és a családos élet között semmiképpen sem a hősiesség vagy az áldozatosság a különbség.

Én személy szerint kicsit hiányolom a keresztény szegénység-teológia mai main-stream-jéből a kérdés szociológiai, vagy inkább (és sokkal PONTOSABB értelemben) KÖZÖSSÉGI vonatkozását.

Azt gondolom, hogy ha nem is kizárólag, de nagyon jelentős mértékben a szegénységnek, a szerzetesi szegénységnek is az örömhír HITELE a fő célja és mértéke.

Jézus nem volt Keresztelő szt. János. Nem élt sáskán és vadmézen. Nem volt puritán. Nem a bort változtatta vízzé. Ha gazdag asztalhoz, jó ételekre hívták meg, nem vágott pofákat, nem volt ünneprontó, és nem kezdett példabeszédbe a szegény Lázárról. Hanem örömmel fogadta, és jóízűen, élvezettel fogyasztotta a drága, előkelő ételeket is - és éppen ezzel várta (provokálta?) ki pl. Zakeus megtérését, vagy éppen a Simon farizeus és a bűnös asszony közti események paraboláját.

De azt nagyon pontosan tudta, hogy AKIKHEZ küldetése van, AKIKNEK REMÉNYT KELL VINNIE - azoknál nem lehet gazdagabb.

Lóhátról, gazdag családi házból ki-be járva elég reménytelen vállalkozás a SZEGÉNYEKNEK azt mondani, hogy "gyertek hozzám mindnyájan, akik az élet terheit hordozzátok..."

Nem a SAJÁT hitelét játssza el egy gazdag egyház - hanem az evangélium EREJÉRŐL nem tud hitelesen szólni.

Ahhoz, hogy egy szenvedő, szegény, kiszolgáltatott embernek hirdethessük az örömhírt - vagy éppen igazán HITELESEN maradhassunk akár csendben is mellette - ahhoz nagyon tudni kell, mi a szenvedés. Hogy mi a szegénység. Hogy mi a kiszolgáltatottság.

És az ember csak azt tudja így - amit MEGTAPASZTAL.

Attól félek, hogy sokszor még a személyes tapasztalatból sem elég az EMLÉK. (Nekem biztos nem.)

jabbok 2016.11.22. 17:44:10

@Elemér Nagy: Elméleti okoskodás helyett egy konkrét példát hadd mondjak.

Ha mondjuk Nick Vujicic beszél az örömhírről, és konkrétan UGYANAZT mondja, amit sok százan leírtak és elmondtak előtte - akkor TŐLE miért van mégis egészen más súlya UGYANANNAK sz igazságnak?

2016.11.22. 19:54:59

„Amikor ugyanis a szerzetes ünnepélyesen szegénységet, tisztaságot és engedelmességet fogad, elöljárója így válaszol: Ha Te ezt megtartod, én megígérem neked az üdvösséget.”

Igaz ez? Ez azért más, mint ha valaki nem maga választja. És ha igaz, akkor ez egy felbecsülhetetlen jelentőségű ígéret.

IILiliII 2016.11.24. 08:49:13

@sollertia: nagyon úgy hangzik, mint egy adok-kapok szerződés, pedig nyilván egészen másról van szó...

2016.11.24. 12:05:59

@IILiliII:

Igen, olyan kicsit, ha valóban elhangzik ilyen formában - jó volna tudni, elhangzik-e ténylegesen így. De szerintem azért ez nagyon szép is. Arra gondolok, ha ilyen ígérettel járnak együtt ezek a fogadalmak, azért el lehet bennük rejtve valami, ami végül a lényegre mutat, nem tudnak önmagukra mutató célok maradni.

Ez az ígéret valahogy nem is hasonlít másra, különös, de talán még inkább a gyónás szentségére, mint a házasság szentségére. A házasságban tudtommal ilyesmi nem hangzik el. (Lehet, hogy azért, mert annak szentségét egymásnak szolgáltatja ki férj és feleség?)

jabbok 2016.11.24. 15:43:55

@sollertia: ÍGÉRET-ként, pozitív, tételes ígéretként ilyet mondani mindig elég kockázatos - talán nem is az ígéretek tartalma, hanem inkább a mi farizeusságra, üzletkötésre, teljesítmény-központúságra hajlamos emberi természetünk miatt...

Talán még a leglelkesebb skapuláré-viselőkben, imakilenced-mondókban, zarándokokban, elsőpéntek-tartókban, stb is fel-felmerül a kérdés, hogy Jézus a földi életében és a kinyilatkoztatásban miért nem tett soha ilyen egyszerű, LÁTSZÓLAG kívülről is megítélhető, "külsődleges" cselekedetekhez, gesztusokhoz, tevékenységekhez kötődő ígéreteket, amilyenek a "magánkinyilatkoztatások" (akár kanonizált szentek által is propagált magánkinyilatkoztatások) alapján újra meg újra felbukkannak az Egyházban is...

A "szegénység", a krisztusi szegénység alighanem sokkal komplexebb, sokkal mélyebb, sokkal BENSŐSÉGESEBB dolog, semhogy bárki, akár az elöljáró meg tudná azt ítélni, hogy "te ezt megtartod"-e. Legfeljebb azt lehet sokszor viszonylag biztosan, objektív tényekre alapozva is látni, ha valaki látványosan NEM tartja meg. De hogy ki tartja meg ÚGY, hogy ez az ígéret (ha ugyan tényleg van ilyen???) érvényes is legyen rá...

Sokszor töprengek az utolsó ítéletről szóló példabeszéden - azon, hogy mind a két (!!!) oldalra kerülők CSODÁLKOZNAK.

Nem csak a Király baljára kerülők nem gondolják, hogy ők megérdemlik a helyüket - hanem a Király jobbjára kerülők közt sem azok vannak, akik büszkén, vagy alázattal, de mindenesetre csodálkozás nélkül fogadják az ítéletet: "hát persze, én megtartottam a szegénységet, hát várható is volt, hogy üdvözüljek"...

jabbok 2016.11.25. 14:52:42

@sollertia: "mégis meg lehet fontolni a szentségi oldalt, mert nem minden szegény akar szegény is maradni, nem minden szűz saját akaratából szűz, és nem mindenki akar engedelmes lenni, akinek engedelmeskednie kell..."

Hát persze. Ezzel teljesen egyetértek. Eleve ezért írtam, hogy "kitől FOGADJA EL (!!!) a szegénységet VAGY (!!!) ki ellen LÁZAD az..."

Pusztán attól, hogy szegénységben vagy engedelmességben vagy szüzességben él valaki, az nem lesz szakrális.

Sőt, NEM CSAK A MOTIVÁCIÓJUK nem mindegy. Nem csak az számít, hogy valakinek ez csak "jutott" - vagy hogy ő maga "választotta" is.

Semmilyen áldozatnak nem mindegy sem a MÓDJA - sem a MOTIVÁCIÓJA.

Szenvedést önként, SŐT, AKÁR FOGADALOMMAL vállalni is sokféle módon, sokféle motivációból lehet. Csak hogy egy-két példát mondjak a sokból:
- a sztoicizmus, vagy
- a farizeusi (és ugye a kereszténységet is folyamatosan fenyegető) "érdemeket szerzek a szenvedésemmel"
- vagy a voluntarizmus
- vagy az "indián" hősiességgel: szándékosan, hősködésből keresett szenvedések vállalása; stb, stb,
például nyilván egyik sem kedves annak az Istennek, akit a Teremtésben megismertünk, vagy akit Jézus közénk élt...
süti beállítások módosítása