Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Embernek maradni – hittel, hit nélkül…

2017.12.04. 11:15 Satori

blog_satori_kep_jezsuita.jpgEgy jezsuita barátom mesélte nemrég, hogy van egy kedves barátnője, egy olasz lány, aki Londonban él. Nem embernek való élet az (infra-humano) – azt mondja. Persze – mind minden normális olasznak (s ezzel talán nincsenek is egyedül) – neki is leginkább az emberi kapcsolatok hiányoznak ott a csatornán túl. Azt meséli, hogy a körülötte élők mind iszonyúan sokat dolgoznak, a hétvégén pedig mindenki rengeteget iszik. Egészen a lerészegedésig. „Mert inni, azt szabad ugye” – teszi hozzá szimpatikusan a jezsuita barátom –, „én is ittam időnként hétvégenként, egyetemistaként, még a rendbe lépésem előtt” – mérnökként lépett be az istenadta. :-) „De az alkoholnak arra kell szolgálnia, hogy könnyebben és élvezetesebben tudjunk egymással beszélgetni!” 

 

Na, ez a normális olasz életszemlélet! – gondoltam magamban hallgatva az eszmefuttatását. Milyen szimpatikus! Nem is merev, de ki is jelöli a szükséges határokat... És tényleg: milyen elképesztően üres azok élete, akiknél minden leginkább arról szól, hogy éljünk minél magasabb életszínvonalon, együnk, igyunk és utazzunk minél messzebbre; az ehhez szükséges gazdagság érdekében azonban mindent rendeljünk alá a munkának (pontosabban a munkáltató által támasztott elvárások teljesítésének...). Magyarán: mindegy mit teszek, csak jól megfizessék! Csakhogy aki így él, tartok tőle, a végén tényleg arra lesz kárhoztatva, hogy „felejtenie” kelljen az élet elviselhetetlen és megszüntethetetlen ürességét.

Fáj nekem, hogy manapság a fiatalokra olyan kevés valódi személyes figyelem irányul! Mintha teljesen hiányoznának az elkötelezett nevelők: az edzők, a pedagógusok, a lelkipásztorok… Merthogy manapság legtöbbször a szülő nem is érdeklődik a gyermeke viselt dolgai iránt, míg csak az nem hoz rossz jegyet az iskolából. Hétvégenként is minden úgy mehet, ahogy azt a divat által manipulált fiatal akarja. A szülők legfeljebb akkor kapják fel a fejüket, ha a csemetéjük az alkoholról történetesen áttér a drogra – csakhogy akkor már sokszor túl késő…

A párkapcsolatok terén is gyakran fékevesztett állapotok uralkodnak. Egy ismerősöm mesélte, hogy bulizós társaságba keveredett egy nyugat-európai országban. Megrőkönyödve tapasztalta, hogy egy hét után (majdnem) mindenki mindenkivel „összekeveredett”: az átbulizott éjszakákon ment a nagy csókolózás stb. Ám az ismerősöm megrőkönyödését nem is annyira ez váltotta ki, hiszen az ilyesmire fel volt készülve; hanem, hogy közben mindenki arról mesélt, hogy otthon barátja-barátnője van… 

Őrült nehéz a mai világban talpon maradni! Ehhez legalábbis meg kell tanulni az árral szemben úszni; különben nem sok esély marad arra, hogy megmaradjunk – no nem is mindjárt kereszténynek de – egyszerűen normális embernek...

Hát, ezt a moslékot most jól ideönöttem nektek (idehánytam elétek :), anélkül, hogy világos alternatívát mutattam volna. Kellően negatív lett a végkicsengése... Vagy csak én öregszem és ezért akadok fenn ezeken a dolgokon?

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr7313426325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kajla 2017.12.04. 11:29:41

"Vagy csak én öregszem és ezért akadok fenn ezeken a dolgokon?"

Én nem hiszem, hogy Mi jobbak lettunk volna néhány évtizede, mint most a gyerekeink.

www.economist.com/blogs/graphicdetail/2017/11/daily-chart-20

studiorum 2017.12.04. 22:28:06

A mentális épség és a helyes életvezetés legjobb útja és leghatékonyabb megtartója a katolikus hit és erkölcs szerinti élet. Ennek megvalósításában és terjesztésében jó példával kell elöl járnunk. Isten segítsen minket ebben!

Üdv mindenkinek!

manlakos 2017.12.05. 07:42:34

„Vagy csak én öregszem és ezért akadok fenn ezeken a dolgokon?”
Anno, „boldogult úrfi koromban”, annyiszor hallottam, hogy „ezek a mai fiatalok…”, hogy mikor ez elhangzott, annyira kiakadtam, hogy a diskurzus többi része, már nem is érdekelt…
Ezért aztán, elhatároztam, hogy, ha majd, NAGYKOMOLYFELNŐTT leszek, soha nem fogok így (mai kifejezéssel: az értelmes párbeszéd lehetőségét kizáró módon), gondolni a fiatalokra!
Te, meg most, udvariatlanul:) szembesítesz azzal, hogy gyakran, mennyire nem egyszerű tartani magam a régi elhatározásomhoz! Sőt –észrevettem- hogy néha, és szigorúan akaratom ellenére, kicsúszik a számon, hogy „e z e k a m a i f i a t a l o k”!
Pedig, ma is (én is) úgy gondolom, ahogyan @Kajla: írja.
Mi is hangoskodtunk, ittunk, bandáztunk a haverokkal, hb-ba jártunk...
Mi sem voltunk jobbak, annak idején.
Akkor, mégis, mi az amitől, nem elítélően, hanem féltő módon kicsúszik a számon, ez az inkriminált kifejezés?
Miért nem tudom elfogadni a „mai szemléletüket”? Miben voltunk – szerintem- mi és a minket megelőző generációk jobbak, mint a „maifiatalok”?
Talán csak abban, hogy nem felejtettük el, hogy mindennek szabott ideje van.
Ezért aztán, akkor álltunk le a bulizással, mikor még nem veszett el (teljesen) az a -nemek közötti- bizalom, ami a párkapcsolat alapja!
És huszonéves korunkban megszülettek a gyerekeink…

És miért fogadom el, ma már, hogy rosszabbak voltunk (nagyobb hibákat követtünk el a nevelésüknél), mint a szüleink/nagyszüleink nemzedéke?
Mert, nem sikerült az utódaink generációjában tudatosítani, hogy mindennek szabott ideje van.
És, hogy az életet adni kell tovább!

Kajla 2017.12.05. 08:08:50

@manlakos: "Miben voltunk – szerintem- mi és a minket megelőző generációk jobbak, mint a 'maifiatalok'?"

Azt hiszem a fő ok, hogy az emlékek megszépülnek, és szelektíven emlékezünk. Nagyon tanulságos pl. Móriczot olvasni, nem tűnik az a kor (se) túlságosan vonzónak. Vagy az Ószövetséget … Az egyetemi viszonyokról meg Eötvöst, 100 éve (sem) működtek a dolgok. A következtetés meg csak annyi, hogy mindent el kell követnünk – legalább a környezetünkben – hogy javuljanak a viszonyok, erkölcsök. Hogy mennyire nem változik a jelen kárhoztatása, arra idézném Platónt: „A mai fiatalok szeretik a luxust, megvetik a tekintélyt, neveletlenek. Már fel se állnak, ha egy idősebb ember lép a szobába, keresztbe teszik a lábukat.”

manlakos 2017.12.05. 09:47:57

@Kajla: "Azt hiszem a fő ok, hogy az emlékek megszépülnek, és szelektíven emlékezünk."
Remélem, nem az "ment át" az előző hozzászólásomból, hogy ezt vitatni akarom!
Ellenkezőleg!
Nagy volt a kísértés, hogy én is úgy kezdjem: -Már a régi görögök is...:)

hatarszel1 2017.12.05. 15:05:34

@studiorum: Koszi, ezt jobban senki nem tudta volna megfogalmazni es persze el is varja a blog szellemisege, hogy igy alljunk az elethez.
Nade ha nem tunik realisnak hogy a fiatalok ezzel azonosuljanak, akkor Szodoma es Gomorra sorsa varjon a mai fiatalokra? Vagy esetleg van konstruktivabb lehetoseg is? Az biztos hogy sajnos semelyik kereszteny egyhaz nem kepes kezelni a helyzetet - tisztelet az elszort kiveteles plebaniaknak/egyhazkozsegeknek.
Szereny velemenyem, hogy a fejetol buzlik a hal.

studiorum 2017.12.05. 20:57:10

@hatarszel1:

Annál, amit írtam, nincs konstruktívabb, jobb lehetőség. Az első szentélye a gyermeknek a család. Itt kell megkapnia a katolikus nevelést, aminek folytatása a hittanra való beíratás. Természetesen jó példával, gyakorlati keresztény élettel is elöl kell járnia a szülőknek. Az államnak be kellene vezetnie a hit és erkölcstan tanításának kötelezővé tételét. A vezetőknek is jó példával kell elöl járniuk, hatalmuk, befolyásuk és nagy felelősségük miatt. Semmiképp se vesszenek el a fiatalok, de más korosztály se! Mindenki felel mindenkiért!

Bővebben és részletesebben itt lehet olvasni erről: uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=10
(GRAVISSIMUM EDUCATIONIS, A II. Vatikáni Zsinat a keresztény nevelésről)

Ennek tartalmát, elveit kell minél szélesebb körben terjeszteni és a gyakorlatba átültetni.

2017.12.06. 17:57:58

Ez a poszt számomra egy általánosításokkal teli, "bezzegamaifiatalok" típusú, szomorú cikk. Nem a mai fiatalok miatt szomorú, hanem azért mert a szerző így gondolkodik a fiatalokról.

Manapság nagyon nehezen lehet megélni, Budapesten is, ahol a lakás és albérlet árak az égbe szöknek, de persze sokkal nehezebb a helyzet Londonban. Nem csoda, ha fontossá válik a jó kereset. Egy jezsuitának ezt talán nehéz megérteni, mert neki mindig van fedél a feje felett, mindig tud enni, és ruházkodni, semmi gondja nincs az élet alapvető feltételeinek a megteremtésével. Ezt szerintem fontos látni, amikor a "fiatalok" anyagiasságáról beszélünk.

Szerintem az hogy az árral szemben kell úszni, teljesen értelmetlen, elhibázott szemlélet. Mégis miféle árral kéne szemben kell úszni? Már régóta közismert, hogy ha valamit el akarsz érni akkor arra fókuszálj, mit kell tenned a clé érdekében, és ne arra hogy mit nem kell tenned.

Arra figyelj, ami számodra érték! Tedd azt, ami számodra fontos! Ha szeretnél a szeretteiddel lenni, látogasd meg őket! Ha szeretnél bulizni, menj el a barátaiddal. Ha szeretnél templomba menni, menj el templomba. Ilyen egyszerű. Nem kell "árral szemben úszni", felejtsd el végre hogy mások mit csinálnak. Nincs is ilyen hogy "mások", mert amit "más emberek" alatt értünk, az legtöbbször csak ilyen általánosító vélemény-csomag, mint amilyen ez a poszt is.

manlakos 2017.12.07. 08:08:14

@altavista:
„Nem a mai fiatalok miatt szomorú, hanem azért mert a szerző így gondolkodik a fiatalokról.”
Én úgy értelmeztem Satori felvetését, hogy megáll, és eltöpreng azon, hogy a nevelési erőfeszítéseink ellenére mi történt/történik velünk. Fiatalokkal és korosabbakkal egyaránt. Tán, még azt is szerette volna megbeszélni, hogy a „mai felfogás/állapot” hova vezet, vagy, hogy hogyan lehetne, még menteni, a menthetőt. Mi, akik eddig hozzászóltunk, ebben a gondolkodásban szerettünk volna segíteni. Talán, mert bennünket is érdekel/foglalkoztat, hogy mi az, amit mi hibáztunk, és mi az, ami rajtunk kívülálló okokból romlott el? És igen az is a kérdések között szerepel, hogy mit tehetnek, mit kéne tennie a „maifiataloknak”, hogy ne a ma valószínűsíthető - az u.n. európai kultúra számára eléggé apokaliptikus- jövőkép következzen be. Tudom persze, hogy akár az is felvetődik, hogy érdemes-e, lehet-e még megmenteni ezt a kultúrát?
Jó lenne, ha ebben az együttgondolkodásban tudnál segíteni!
De, ha lehet, ne így!:
www.youtube.com/watch?v=wKGIxa6-GSg
:)

2017.12.07. 11:45:31

@manlakos: az hogy a mai fiatal generáció válságban van, nem újkeletű felfogás. Már Hésziodosztól (Kr.e. 7. század) és Szókratésztől (Kr. e. 5. sz) is ismerünk efféle idézeteket, lásd:
www.szepi.hu/irodalom/pedagogia/tped_044.html

Szerintem a fenti ókori idézetek megmutatják, hogy az idős emberek minden korban hasonlóan gondolkoztak a fiatalokról: hogy romlott a színvonal, felelőtlenek, stb. E tekintetben Satori aggodalmában egyrészt nincs semmi új, másrészt nincs semmi egyéni.

Az ókoriak aggodalma ellenére a világ mégis ment tovább és több ezer év után még ma is működik. Ebből ki lehet következtetni, hogy aggódni felesleges. Az hogy a mai Európa apokalipszis felé haladna, szerintem nagy túlzás, sőt tévedés. Hisz nézzük meg mi volt itt a XX. században! Pokol, népirtás, háború, diktatúrák. Iszonyatos század volt. Akkor teljes joggal gondolhatta bárki, hogy itt aztán vége mindennek. ÉS MÉGSEM!

Ma viszont béke van, és szabadság. Sajnos biztos hogy ez nem tart örökké, de lássuk tisztán hogy honnan jöttünk és hová tartunk.

Hogyan lehet menteni a menthetőt.. mit kellene pontosan megmenteni? Hozzáteszem, én nem vagyok katolikus, de úgy látom sokan a katolicizmus visszaszorulásától félnek, és a katolikus vallást akarják menteni. Ha ez van, lássuk be ez jogos: a katolicizmus Európában erősen visszaszorulóban van. Az emberek egyre kevésbé járnak templomba, akik járnak azok is ugyanolyan életet élnek amúgy, mint a "világi" társaik, és egyre kevesebb a pap. Ez van, ez ellen hiába ágáll bárki. A modern, jóléti társadalmakban szinte törvényszerű a vallás visszaszorulása. Lásd skandinávia, Japán, stb. Érhető hogy a katolikusok számára ez szomorú, de be kell látni hogy ez nem a világ vége. Nem attól lesz valaki jó vagy rossz ember, hogy katolikus-e.

Szóval nincs új a nap alatt, ahogy a Prédikátor könyve írja. Az idősek aggódnak a fiatalok miatt, hanyatlást látnak, stb. stb. Szerintem pedig nézzünk előre, és tegyük amit tennünk kell!

Béke

studiorum 2017.12.07. 12:29:02

@altavista: "Nem attól lesz valaki jó vagy rossz ember, hogy katolikus-e."

A kérdés az, hogy ki a jó az Istennek és milyen feltételnek kell ehhez megfelelni?!

Krisztus mindenki számára alapította egyetlen Egyházát, melynek küldetést adott, felhatalmazta saját tekintélyével, szentségek kiszolgáltatására adott jogot, hogy az embereket hathatósan segítse az örök üdvösség elnyerésében.

"830 A "katolikus" szó azt jelenti, "egyetemes", mind a "teljesség", mind az "épség" tekintetében. Az Egyház kettős értelemben katolikus:

Katolikus, mert Krisztus van jelen benne. "Ahol Jézus Krisztus van, ott van a katolikus Egyház." [312] Benne Krisztus testének, mely egyesült a Fővel, teljessége létezik, [313] ami magában foglalja, hogy az Ő szándéka szerint megkapja Tőle "az üdvösség eszközeinek teljességét": [314] az igaz és teljes hitvallást, a teljes szentségi életet és az apostoli jogfolytonosságban fölszentelt szolgálatot. Ebben az alapvető értelemben az Egyház pünkösd napján katolikus volt, [315] és az marad Krisztus visszajövetelének napjáig.

831 Az Egyház katolikus, mert Krisztus az emberi nem egészéhez küldte: [316]

"Isten új népébe minden ember meghívást kap. Következésképp ezt a népet, noha mindig egy és egyetlen, ki kell terjeszteni az egész világra és minden történeti korszakra, hogy megvalósuljon Isten terve, aki kezdetben egy emberi természetet alkotott, és elhatározta, hogy szétszóródott gyermekeit egybegyűjti. (...) Ez az Isten népét ékesítő egyetemesség magának az Úrnak ajándéka, s ennek révén a katolikus Egyház hathatósan és szünet nélkül arra törekszik, hogy az egész emberiséget összes javaival a fő, Krisztus alatt, az ő Lelkének egységében foglalja újra össze. [317]" (KEK)

Nem mindegy tehát, hogy valaki katolikus-e vagy nem!

2017.12.07. 13:18:51

@studiorum: "Nem mindegy tehát, hogy valaki katolikus-e vagy nem!"

Te hiszel benne, ezért neked nem mindegy.
Én nem hiszek benne, ezért nekem mindegy.

De ez off-topic; nem tartozik a fenti blogbejegyzéshez, ezért ezt a témát légy szíves ne nyissuk meg.

studiorum 2017.12.08. 01:15:44

@altavista:

Ha mindegy lenne, hogy ki milyen vallást követ, Krisztus nem alapított volna egy(!) Egyházat, nem azonosította volna magát apostolaival és azok utódaival, nem hatalmazta volna fel az oldás és kötés hatalmával és más szentségek kiszolgáltatásával, nem adott volna neki az egész világra kiterjedő küldetést a világ végezetéig. Azonban ennek pont az ellenkezője igaz. Ő az Egyháza által vezeti a népeket a világosságra és az üdvösségre. Fenntartom, hogy a mentális épség és a helyes életvezetés legjobb útja és leghatékonyabb megtartója a katolikus hit és erkölcs szerinti élet. Aki tud jobb utat ennél, az mutassa meg.

2017.12.08. 11:20:50

@studiorum: nem kell hogy jobbat mutasson bárki. Ha neked ez működik, akkor miért kéne valami mást mutatni?

Nekem nem működik, mert nem hiszek benne. Képzeld el hogy egy muszlim imámmal vitatkozol. Ő teljesen meg lesz győződve arról hogy neki van igaza, és Jézus csak egy próféta volt, stb. stb. Hogyan tudnád meggyőzni hogy nincs igaza? Valószínűleg nagyon nehezen, nem? Vagy egyáltalán nem. Én is épp ilyen helyzetben vagyok feléd. Te hiszel a katolikus tanításban, szíved joga, ha működik és boldog vagy benne, akkor minden rendben van.

De még egyszer mondom: ez nem tartozik a poszt témájához. Úgy látom egyfajta kötelességtudat vezérel hogy minden poszt alá bemásold, vagy odaírd hogy Jézus Egyháza az igazi, a katolikus hit az igazi, stb. Szerintem ez a blogolás és kommentelés íratlan szabályai ellen vét, egész egyszerűen mert legtöbbször nem a témába vág: off-topic. De mivel hiszel benne hogy fontos hogy odaírd, nem tudok mit tenni ezügyben. Mindenesetre ebből a beszélgetési szálból kiszállok, mert nem tartozik ide.

hatarszel1 2017.12.08. 12:46:53

@altavista: Szerintem ez nagyon fontos, abbol induljunk ki ami van, es bizony talan katolikusoknak ez meredek javaslat, de a jezsuitaknal nagy hagyomanya van megkerdezni: mit is szeretnek?
Azonban hogy "ha valamit el akarsz érni akkor arra fókuszálj, mit kell tenned a cél érdekében", ugyanolyan leegyszerusito es elmeleti megkozelitesnek latom, mint a katolikus tanok mantrazasat. Megpedig azert, mert a mai vilagban paradox modon bar szinte mindenki ezt csinalja, csak nem teszi fel a kerdest hogy helyes-e a cel? Ha nekem fontos akkor moralisan helyes is? Vagy a sajat mercem eleg? De akkor mar nem vagyunk messze az allati szinttol. Es ha lenne helyes celom, szamomra realis-e megvalositani? Vegul: szukebb-tagabb kozossegemnek segitek vagy artok a celjaimert valo tortetessel? A vallas jo esetben ebben segithetne, de valos a felvetes hogy segitenek-e a mai formakban megjeleno vallasok? Szerintem alapvetoen sajnos nem, ahogy studiorum megszolalasai is illusztraljak.

2017.12.08. 13:25:07

@hatarszel1: "Azonban hogy "ha valamit el akarsz érni akkor arra fókuszálj, mit kell tenned a cél érdekében", ugyanolyan leegyszerusito es elmeleti megkozelitesnek latom, mint a katolikus tanok mantrazasat."

Ezt csak arra írtam, hogy ez még mindig jobb szerintem, mint folyton arra gondolni hogy az "árral szemben kell úszni". De tökre jogosak a kérdésfelvetéseid! Ezeket mind végig kell gondolni, egyetértek.

Még annyit tennék hozzá hogy szerintem a legtöbben azt hiszik hogy jót tesznek. A probléma az, hogy ami nekem jó, az nem biztos hogy neked is jó, hisz különbözőek vagyunk: más szinten állunk érzelmileg, intelligencia terén, különbözőek a vágyaink, stb.stb.

Üdv

2017.12.08. 13:28:26

@hatarszel1: "A vallas jo esetben ebben segithetne, de valos a felvetes hogy segitenek-e a mai formakban megjeleno vallasok? Szerintem alapvetoen sajnos nem, [...]"

Ezzel is teljesen egyetértek.

studiorum 2017.12.08. 23:29:48

@altavista:

A fenti cikk a fiatalok általános úttévesztéséről és a párkapcsolatok válságáról beszél, amit a szerző így summáz: "Őrült nehéz a mai világban talpon maradni! Ehhez legalábbis meg kell tanulni az árral szemben úszni; különben nem sok esély marad arra, hogy megmaradjunk – no nem is mindjárt kereszténynek de – egyszerűen normális embernek..." E probléma megoldását keresi Satori. Én ehhez szóltam hozzá érdemben. Tehát ne írd nekem, hogy "ez a blogolás és kommentelés íratlan szabályai ellen vét, egész egyszerűen mert legtöbbször nem a témába vág: off-topic." nagyon is a témába vág, amit írtam!

Nemcsak nekem való a katolikus vallás követése, hanem mindenkinek, mert mindenki számára adatott. Krisztus nem véletlenül alapította meg Egyházát, melynek ismertető jegyei: egy, szent, katolikus és apostoli. Minden más vallás pusztán emberi alapítású és hiányoznak belőle az üdvösség hathatós eszközei.

Továbbra is várom Krisztus akaratát felülíró és felülmúló javaslatokat! Tőled is altavista! Te miben/kiben/kinek hiszel, mit javasolsz az emberek és emberiség jobbá tételére?

2017.12.09. 08:40:47

@studiorum: Kedves Studiorum, bocsánatot kerek, eloszor nem ertettem amit irtal. Igazad van, ide tartozik, mert ez a te hited es ez a te megoldasod a cikkben ismertetett problemakra.

“Minden más vallás pusztán emberi alapítású [...]”
Ez a mondat a probléma gyökere. Az a helyzet hogy régen (katolikus koromban) én is ezt gondoltam. Ma már látom hogy MINDEN vallás hívei ugyanezt gondolják valamilyen formában. Nem csak mondjuk más vallásokra igaz ez, mint pl. az iszlám híveire, hanem keresztény szektákra is.
MINDEN vallás hívei, akik komolyan hisznek benne, azt hiszik hogy az az igazi. Ezt itt a jezsuita blogon nehéz meglátni, mert az Amoris Laetitia-n ugyan elvitatkozunk, de azokban a képtelenségekben mindenki egyetért itt hogy Jézus a “katolikus egyházat” alapitotta, “Isten” volt, vannak szentségek, stb. Ezért a látszólagos ellentétek ellenére is az alap dolgokban egyetertés van.

Nem tudok jó megoldást írni neked, de ha tudnám sem lehetne belepréselni egy kommentbe. Azt viszont tudom javasolni, hogy vitatkozz élőben olyanokkal akik TÉNYLEG mást gondolnak mint te. Ateistákkal, vagy muszlimokkal, szektásokkal, igazából mindegy. De ne kommentekkel, hanem élőben. Ha tényleg meg akarod győzni őket a saját hitedről, akkor talán megláthatod hogy mennyire ragaszkodnak ahhoz amiben hisznek. Számodra képtelenségnek és tévedésnek fog tűnni, de ez kölcsönös lesz: ők is ezt fogják gondolni rólad.
Ez segíthet meglátni azt is hogy te is mennyire ragaszkodsz a saját “igazi” vallásodhoz. De hangsúlyozom, hogy itt a jezsuita blog kommentjeiben ez nem működik, ezt élőben kell, nyitottan, több alkalmon keresztül,stb.

Déli pályaudvar 2017.12.09. 10:23:48

@altavista:
Abban teljesen igazad van, hogy mindenki - valamennyi vallás, filozófia stb. képviselői - azt gondolják, hogy nekik van igazuk, sőt, akik egyetlen valláshoz, filozófiához sem tartoznak, azok is azt gondolják, hogy nekik van igazuk, sőt, akik azt vallják, hogy senkinek sincs igaza, azok is azt gondolják, hogy nekik van igazuk.

Ebből – minden látszat ellenére – egy dolog következik: az, hogy van igazság, amit érdemes keresni.

Annál abszurdabb ugyanis nincs, mint ha valaki azt hirdeti, hogy nincs igazság, hosszú könyveket ír róla, és az egész világot meg akarja győzni. Ha valóban nem lenne igazság, akkor ezt se nem tudná, se nem akarná megtenni.

Kajla 2017.12.09. 11:11:22

@Déli pályaudvar: "Ma még csak tükörben, homályosan látunk, akkor majd színről színre. Most még csak töredékes a tudásom, akkor majd úgy ismerek mindent, ahogy most engem ismernek." mondta Szt Pál. Nem azt mondta, hogy nincs igazság, de azt igen, hogy homályosan látja(juk).

matthaios · http://www.matthaios.hu 2017.12.09. 11:23:58

@Kajla:

De maga az Isten Fia, az Igazság, a Logosz jött közénk, hogy tanúságot tegyen az Atyáról, hogy feltárja nekünk Isten titkait. Ez a kereszténység lényege. Igaz, hogy itt a földön a hit mindig csak az emberi fogalmak analógiáján keresztül szól az igazságról, de mégis arról igazságról szól, amely az Örök Igazságtól származik. Az üdvözültek színről-színre látják Isten, de ennek a hit az előszobája, a hit megy át majd a dicsőség fényébe. A szerénységnek is lehetnek olyan túlzásai, amelyek nem indokoltak, sőt károsak.

Kajla 2017.12.09. 11:33:29

@matthaios: "A szerénységnek is lehetnek olyan túlzásai, amelyek nem indokoltak, sőt károsak." Pált nem hiszem, hogy szerénységgel kellene vádolni. Pontosan tudta, hogy ő ki, mit tud, és ezzel együtt írta le ezeket a mondatokat.

matthaios · http://www.matthaios.hu 2017.12.09. 11:48:55

@Kajla:

Nem is Szent Pálról mondtam, hogy esetleg túlzóan szerény. A zsidóknak írt levél így kezdődik: „Sokszor és sokféle módon szólt Isten hajdan az atyákhoz a prófétákban; ezekben a végső napokban Fiában szólt hozzánk, akit a mindenség örökösévé tett, aki által az időket is teremtette”.

Déli pályaudvar 2017.12.09. 11:55:17

@Kajla:
Nem szoktam „kardozni” bibliai idézetekkel, de az általad hivatkozott részt nagyon egyoldalúnak látom. Álljon itt ezért még egy Szent Pál-i szöveg (elsősorban az utolsó mondatra gondolok, de a többi sem semmi):

„Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szív föl nem fogta,
amit Isten azoknak készített, akik szeretik őt.” Nekünk azonban Lelke által kinyilatkoztatta Isten, mert a Lélek mindent átlát, még Isten mélységeit is. Ki ismeri az ember bensőjét, ha nem az ember lelke, mely benne van? Éppúgy Isten bensőjét sem ismeri senki más, csak Isten Lelke. Mi nem a világ lelkét kaptuk, hanem az Istentől eredő Lelket, hogy megismerjük, amit Isten nekünk ajándékozott. Nos erről beszélünk, nem az emberi bölcsesség tudós szavaival, hanem ahogy a Lélek tanítja, lelki embereknek lelkieket nyújtva. Az érzéki ember nem fogja föl, ami Isten lelkéből ered. Oktalanságnak tűnik neki, s nem képes megérteni, hogy lelkileg kell azt elbírálni. A lelki ember azonban mindent elbírál, de őt senki sem jogosult megbírálni. „Vajon ki látta át az Úr gondolatait, hogy kioktathatná őt?” Mi viszont Krisztus gondolatainak birtokában vagyunk.
(1Kor 2,6-16)

Kajla 2017.12.09. 13:23:08

@Déli pályaudvar: Nem látok ellentmondást a másik idézettel. A magyarázat (lábjegyzet) szerint "aki csak a földi keretekben gondolkodik az nem érti meg a kinyilatkoztatás természetfölötti rendjében gondolkodó apostolt."

Pusztán arról van szó, ahogy Mathios ir irja: "a hit mindig csak az emberi fogalmak analógiáján keresztül szól az igazságról", ezért a fogalmi és kifejező rendszerünk végessége folytán a megközelítésünk töredékes, "homályos" lesz.

studiorum 2017.12.09. 19:44:56

@altavista: "Azt viszont tudom javasolni, hogy vitatkozz élőben olyanokkal akik TÉNYLEG mást gondolnak mint te. Ateistákkal, vagy muszlimokkal, szektásokkal, igazából mindegy. De ne kommentekkel, hanem élőben."

-Amióta ez a blog létezik, a vita is szerves része ennek. Nem hiszem, hogy bárkit meg fogsz tudni győzni arról, hogy ettől mindenki álljon el itt. Még pacsy is.

-Élőben is próbáltam másokat meggyőzni. Nem mondom, hogy ez mind sikertelen volt.

-A meggyőzés sikere nem mindig azonnali és látható. Minden esetre nekünk tanúságot kell tenni Krisztusról és az Ő Egyházáról. Erről nem mondhatunk le.

-Azért megállapodhatunk abban, hogy Krisztuson kívül minden más vallásalapító csak ember volt. Hogy kinél a tekintély és az igazság nem kérdéses számunkra.

-Ha még nem tudod Kit kell követni, keresd, kutasd szüntelenül, bár te már egyszer rátaláltál.

Üdv!

2017.12.11. 10:34:57

@studiorum:
"-Amióta ez a blog létezik, a vita is szerves része ennek. Nem hiszem, hogy bárkit meg fogsz tudni győzni arról, hogy ettől mindenki álljon el itt."

Én ilyet nem mondtam, ezt visszautasítom. Senkit sem akarok meggyőzni arról, hogy hagyja abba az itteni vitát.

Azt szerettem volna személyesen Neked elmondani, hogy ha kitartóan élőben is vitatkoznál olyanokkal, akik tényleg mást gondolnak mint te (pl. meggyőződéses ateisták, vagy valamilyen keresztény szektások, stb.) akkor ott jobban megláthatnád hogy mindenki mennyire ragaszkodik a saját világnézetéhez.

Minden más amit írtál, csak a katolikus hit pár pontjának ismételgetése, amiben itt a blogon szinte mindenki egyetért (engem pl. kivéve), ezért a látszólagos vita is egy burokban zajlik, amit én katolikus buroknak látok így kívülről.

"Azért megállapodhatunk abban, hogy Krisztuson kívül minden más vallásalapító csak ember volt." Beszélgess erről egy hithű muszlimmal! Hazánkban is élnek bőven. Őszintén mondom, vitatkozz velük! Menj el és élőben beszélgess velük.

Egyszer úgy igazán eltávolodni az ismerős közegtől szerintem mindenkinek a javára válik. Egyszer majd lehet hogy lesz igényed erre, de az is lehet hogy nem.

Persze bocs hogy ezt mondom, de szinte tudom hogy mit fogsz írni: a kinyilatkoztatás lezárult, Jézus Isten volt, nincs szükség más tanítás keresésére, stb. stb. Ha ilyesmit szeretnél írni, akkor talán nem értetted meg amit tanácsoltam. De akár egyetértesz azzal amit írtam, akár nem, fontosnak tartottam leírni, hogy ez is itt álljon a kommentek között.

peace

studiorum 2017.12.11. 12:15:48

@altavista:
Két egymásnak ellentmondó megjegyzésedet idézem:

"Senkit sem akarok meggyőzni arról, hogy hagyja abba az itteni vitát."

"Azt viszont tudom javasolni, hogy vitatkozz élőben olyanokkal akik TÉNYLEG mást gondolnak mint te. Ateistákkal, vagy muszlimokkal, szektásokkal, igazából mindegy. De ne kommentekkel, hanem élőben."

-Erre válaszoltam már neked.

-Nyilván aki nem egyházhű katolikus, az nehéz, de nem lehetetlen helyzetben van. Azért vannak katolizálók, hála a megvilágosító kegyelemnek és missziós küldetésünk kegyelmi támogatásának. Ezt nem kell lebecsülni.

-Az iszlám vallás Kr.u. 570 körül született Arab-félsziget közepén fekvő Mekkában. Alapítója egy ember, Mohamed volt. Ez történelmi tény.

-Mi nem burokban élünk, hanem az Igazság fényében, amely szabaddá tesz. Ahogy Üdvözítőnk mondta: "31Jézus a benne hívő zsidókhoz fordult: „Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek, 32megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket.” 33„Ábrahám utódai vagyunk – felelték –, s nem szolgáltunk soha senkinek. Miért mondod hát, hogy szabadok lesztek?” 34Jézus így válaszolt: „Bizony, bizony, mondom nektek: Mindenki szolga, aki bűnt követ el. 35A szolga nem marad ott mindig a házban, a Fiú azonban mindvégig ott marad. 36Ha tehát a Fiú szabaddá tesz benneteket, akkor valóban szabadok lesztek." (Jn 8)

-Hadd ajánljak figyelmedbe egy olyan oldalt, ami segíthet annak megértésében, hogy miért vagyunk katolikusok: depositum.hu/150.html

2017.12.11. 14:22:51

@studiorum:
>>Két egymásnak ellentmondó megjegyzésedet idézem:

"Senkit sem akarok meggyőzni arról, hogy hagyja abba az itteni vitát."

"Azt viszont tudom javasolni, hogy vitatkozz élőben olyanokkal akik TÉNYLEG mást gondolnak mint te. Ateistákkal, vagy muszlimokkal, szektásokkal, igazából mindegy. De ne kommentekkel, hanem élőben." <<

Ha szerinted ez a két megjegyzésem ellentmond egymásnak, akkor alapvető szövegértési problémáid vannak. Bocs, de úgy érzem hogy ennek fényében értelmetlen tovább folytatnom Veled a beszélgetést.

üdv

studiorum 2017.12.12. 12:51:55

@altavista:

Még jobban kiemelve az ellentmondó gondolatmeneted:

"Senkit sem akarok meggyőzni arról, hogy hagyja abba az itteni vitát."

"De ne kommentekkel, hanem élőben."

Az "ITTENI" vita , viszont csak kommentekkel lehetséges. Ugye ez nyilvánvaló?

Az ügy érdekessége az, hogy az összkommentelőkből engem emeltél ki különleges figyelemben részesítve, tudván azt, hogy itt mindenki vitázik és érvel egymással, és nagy valószínűséggel az életben is.

Szövegértésem kétségbevonásával jogtalanul vádoltál meg.

Üdv!

2017.12.12. 14:52:34

@studiorum: egyszerűen nem látod a fától az erdőt, a szavakkal vitatkozol és nem érted a jelentésüket.
Megpróbálom leírni neked: nyugodtan maradj itt és kommentelj, ÉS emellett próbáld ki hogy élőben is vitatkozol. Mert a kettő más műfaj azért.
Amit az iszlámról írtam azt sem értetted. Igen, Mohamed ember volt, ez történelmi tény, de a muszlimok szerint Jézus is ember volt, szerintük meg ez is épp egy ugyanilyen történelmi tény.
Egyre jobban kitűnik hogy nem érted amiket írtam, és nem is próbálod, csak a szavakkal vitatkozol.

2017.12.12. 15:04:08

@studiorum:

Még egy észrevétel. Az hogy mennyire nem érted a beszélgetést, az neked is kellemetlen mert nevetségessé teszi azt is amiket önmagadtól írsz. Most hogy kiderült mennyire nem érted az ÉS és a VAGY közti különbséget (vagyis hogy kommentelj itt és élőben is vagy ahogy te gondoltad: kommentelj itt vagy élőben, de csak az egyik) az is kiderült hogy nem is tudod mennyire nem vagy képben.

Emiatt tényleg nem látom értelmét veled vitatkozni.

studiorum 2017.12.12. 23:28:48

@altavista:

Azt csak egyedül Isten tudja, hogy ki mennyire felel vagy nem felel tévelygéséért. Ez vonatkozik rád és másokra is. A kételyből viszont a legjobb tehetséged és becsületességed szerint menekülnöd kell, mert nem vezet sehova.

Sok kegyelmet! Üdv!

studiorum 2017.12.14. 06:37:00

@altavista:

Kívánom, hogy mielőbb az igazság megtalálásának és követésének örömében részesülj!

Üdv és kegyelem!

studiorum 2017.12.15. 00:24:27

@altavista:

Ha üdvözülünk, ez tökéletesen fog megvalósulni. Addig is vannak igaz fogalmaink és kijelentéseink a valóságról, melyek elegendőek a helyes ismerethez.

in satu 2018.01.06. 19:34:36

@studiorum: Ez az a fajta gondolkodásmód, ahol a kegyelemtől a vallásosságig vezet az út, és ahol utóbbinak elvei,fogalmai, kizárólagossága rámerevedik az emberre.
"A kérdés az, hogy ki a jó az Istennek és milyen feltételnek kell ehhez megfelelni?! " Az evangélium pont ennek az ellenkezőjéről szól, pont az-az örömhír, hogy a törvény, ami mérhetetlen súllyal nehezedne az emberre, és pusztítaná el, már beteljesedett kegyelem által. Feltételek nélkül. Ami feltételeket szab,az maga az ember, az-az eszme, dogma, és minden, amit az elmúlt 2000 évben az intézményesült vallás hozzátoldott annak érdekében, hogy hatalmat gyakoroljanak az ember felett. Ennek az "eszmének" a sopánkodása az is, hogy a következő generáció nem olyan, nem felel meg elvárásoknak, amiket mi szabnánk nekik, átlépnek korlátokat, amiket mi szívesen kijelölnénk nekik, mert elbizakodottan azt képzeljük, mi tudjuk a helyes utat. Bizonyos, hogy van romlás, de azt már a mi szüleink végignézték rajtunk, amikor mi tettük mindazt, amit a mai fiatalok most tesznek, velünk, csak másként.
Ha elvárásokat fogalmazunk meg csak, akkor mindig lázadásba ütközünk, de ha esetleg valódi kapcsolódást szeretnénk más emberekkel, például a "bezzegamaifiatalok" közül, akkor jóval egyszerűbb az élet szikráját, és a szeretetet keresni a másikban,ítélkezés helyett. Szerintem. Szerencsére ez(sem) kizárólag a katolikusok "tulajdona", hanem minden olyan emberé, akik képesek befogadni, és az életükben realizálni Krisztust.

studiorum 2018.01.07. 19:03:11

@in satu:

A kérdés az, hogy ki a jó az Istennek és milyen feltételnek kell ehhez megfelelni?!

"Az üdvözülésnek két alapfeltétele van:
a parancs szükségessége, és az eszköz szükségessége. Előbbire példa a tízparancsolat ismerete és megtartása, utóbbira pedig a megszentelő kegyelem állapotának szükségessége, vagy az egyházhoz való tartozás, mint az üdvözülés feltétele. A megszentelő kegyelem elnyerésének módja a keresztség szentségében való részesülés, illetve visszanyerésének lehetősége a megkeresztelt ember részére a bűnbocsánat szentsége, ami a személyes bűnök töredelmes megvallása feloldozás végett.
------
Bangha Béla, a nagy apologéta Világnézeti válaszok című munkájában a szentgyónással kapcsolatos azon ellenvetésre, hogy „én csak az Istennek gyónok”, a következőket válaszolja: „…te akarod meghatározni, bűnös ember, mi elég a bűnbocsánatra? Nem az Isten határozza-e azt meg, akit te megbántottál? Mióta szokás az, hogy a vétkes szabja meg, hogyan tesz eleget vétkéért? Aki vétkes és bocsánatot óhajt, ne maga akarja megszabni a kegyelem feltételeit, hanem azt keresse, milyen feltételekhez kötötte a megbántott Isten a bűnbocsánatot! Ha Krisztus a papságra bízta a bűnbocsánat osztását, vagy pedig a bűnök megtartását a mennyben is, akkor bizony nem elég, ha csak »az Istennek« akarsz gyónni! Gyónhatsz, de Isten feloldozást nem ad, mert azt az Egyházra bízta.”5 „Az egyházi parancs (évente gyónjál és legalább húsvéti időben áldozzál) értelmében nyilvánvalóan mögöttesen húzódik az a feltételezés, hogy évente legalább egy súlyos bűnt elkövet az ember. Ez a dolog »matematikája« és tapasztalata is!” – fogalmaz elmélkedésében Fekete András László ferences szerzetes." (jeluság.hu)

Mt 5.17
Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni.
Mt 5.18
Bizony mondom nektek, míg ég és föld el nem múlik, egy i betű vagy egy vesszőcske sem vész el a törvényből, hanem minden beteljesedik.

in satu 2018.01.07. 22:11:23

@studiorum: Azt hiszem, nem ugyanazt a nyelvet beszéljük. :)

studiorum 2018.01.07. 23:35:08

@in satu:

Az igazodási pont, vízválasztó!

"I. Cikkely
AZ ERKÖLCSI TÖRVÉNY
1950 Az erkölcsi törvény az isteni bölcsesség műve. Szentírási értelemben úgy határozható meg, hogy atyai tanítás, isteni pedagógia. Előírja az embernek az utakat és a magatartási szabályokat, melyek elvezetnek a megígért boldogsághoz; tiltja a rossz utakat, amelyek elfordítanak Istentől és az Ő szeretetétől. A Törvény egyszerre szigorú parancsolataiban és édes ígéreteiben.

1951 A törvény illetékes tekintélytől a közjó érdekében kibocsátott cselekvési szabály. Az erkölcsi törvény értelmes rendet tételez föl a teremtmények között, melyet javukra és céljuk érdekében a Teremtő hatalma, bölcsessége és jósága határozott meg. Minden törvény első és utolsó igazságát az örök törvényben találja meg. A törvényt az élő Isten, mindenek Teremtője és Megváltója gondviselésében való részesedésként az értelem jelenti ki és erősíti meg. "Az értelem rendelkezését törvénynek nevezzük." [1]

"[A törvény Isten jóságának ajándéka,] de hogy egyedül csak az ember dicsekedhessék azzal, hogy méltó volt átvenni a törvényt Istentől, mint értelmes élőlény, értelmes szabadsággal is rendelkezik, annak alávetetten, aki alávetett neki mindent." [2]

1952 Az erkölcsi törvény különböző formákban fejeződik ki, de valamennyi összefügg egymással: örök törvény, minden törvény forrása Istenben; természetes törvény; kinyilatkoztatott törvény, mely magában foglalja a régi törvényt és az új, az evangéliumi törvényt; végül polgári és egyházi törvények.

1953 Az erkölcsi törvény teljességét és egységét Krisztusban találja meg. Jézus Krisztus személyében a tökéletesség útja. Ő a törvény célja, mert egyedül Ő tanítja és adja az Istentől való igazságot: "A törvény célja Krisztus, minden hívő megigazulására" (Róm 10,4)." (KEK)

www.katolikus.hu/katek/kek01949.html

in satu 2018.01.08. 06:11:29

@studiorum: "Ez az a fajta gondolkodásmód, ahol a kegyelemtől a vallásosságig vezet az út, és ahol utóbbinak elvei,fogalmai, kizárólagossága rámerevedik az emberre." Sajnos továbbra sem beszélünk egy nyelven.

studiorum 2018.01.08. 06:36:20

@in satu:

Ami a kegyelemtől elválaszthatatlan:
"VALLÁSOSSÁG (lat. religiositas): az →igazságosság társerénye, az ötödik →sarkalatos erénynek is tekinthető. Ellentéte a →vallástalanság. – 1. Erkölcstanilag az →első parancsolat követeleménye. A teol. erények: a →hit, →remény és →szeretet éltetik és formálják. A ~ késztet arra, hogy megadjuk Istennek, amivel az igazságosság szerint mint teremtmények tartozunk neki" (Magyar Katolikus Lexikon)
süti beállítások módosítása