Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Szempontok a képernyőszentmisék kultúrájának kialakításához

2020.03.22. 14:20 Sajgó Szabolcs SJ

pap.jpg

Általános szempontok

1.1 A szentmise áldozat. Krisztus egyetlen áldozatának jelenvalóvá tétele. Az isteni szeretet ünnepi áldozata: a keresztfán értünk és nekünk magát mindenestül, egyszer s mindenkorra áldozatul adta Krisztus. Az utolsó vacsora ünnepi asztala ezért oltár. Minden megfelelő módon bemutatott szentmiseáldozat teljes értékű, ha vannak jelen hívek, ha nincsenek. Krisztus egyetlen végtelen értékű áldozatát övéiért és a „sokaságért”, az egész megváltásra szoruló világért mutatta be.

1.2 A hívő közösség ebbe az egyetlen áldozatba kapcsolódik be. A szentmisén való testi jelenlétet nem pótolja a képernyőszentmise. Bizonyos helyzetekre és körülményekre tekintettel a testi jelenlét általános kötelezettsége alól a püspök felmentést adhat egyházmegyéjében.

1.3 A képernyőszentmisébe bekapcsolódás nem pótolja a szentmisén való részvételt. A képernyőszentmisére senki nincs kötelezve. A vasárnap és ünnepnap megszentelésére viszont minden hívő továbbra is kötelezve van. Ennek a megszentelésnek eszköze lehet az az imádságos idő, amit egy hívő a képernyőszentmisébe bekapcsolódva eltölt.

1.4 Az alábbiak ezt a bekapcsolódást igyekeznek segíteni. Ajánlások, szempontok, hogy az imádságunk minél gyümölcsözőbb legyen.

Az online közvetítések

2.1 A hívő közösségek szempontjából igen segítő, ha az egyházközség vagy lelkiségi közösség a megszokott templomból, az ismerős oltártól, paptól stb. közvetített szentmisébe kapcsolódik be. A természetfölötti a természetesre épít.

2.2 Már okostelefonnal is lehet szentmisét online közvetíteni. A kevéssé jó minőség is több mint a semmi. A katolikus igényesség ugyanakkor törekszik a legjobbra és legszebbre Istennel és egymással kapcsolatban.

2.3 A szentmisét végző pap legyen tudatában, hogy a képernyő előtt ülőket segíti a szövegmondás, a válaszra hagyott idő és sok más egyéb.

Szempontok a képernyőszentmisén való részvételhez

3.1 Készüljek a közvetítésre, a valódi és lehető legteljesebb jelenlétre.

3.2 Legyen rajtam olyan öltözet, ami az alkalomhoz illő.

3.3 Döntsek egyértelműen, hogy ott maradok végig a képernyőszentmisén.

3.4 Ne járkáljak ide-oda intézni egyéb (akár fontos) ügyeket, teendőket.

3.5 Ne egyek-igyak az imádság alatt.

3.6 Kapcsoljam ki a telefonomat, ha nem azt használom a közvetítés fogadására.

3.7 Jelentkezzek ki a messengerből és minden másból, ami megzavarhatja az imádságomat.

3.8 Ne írjak kommenteket az imádság alatt.

3.9 Legalább 5-10 perccel – vagy még többel – előbb kezdjek készülni, amint a templomba is előbb indulok el. Gondoljak is arra: most indulok a templomba. Egy lehetséges imádság: Hozzád indulok, Istenem, veled szeretnék találkozni lélekben Igéd és asztalod közösségében. Te mindenütt jelen vagy, itt is, távol a szentmise helyszínétől. Benned közösségben vagyok a miséző pappal, közösségben vagyok mindazokkal, akik a távolból bárhonnan bekapcsolódnak, és közösségben vagyok az egész küzdő, szenvedő és megdicsőült egyházzal. Hallgatom majd igédet, a képernyőn szemlélem szent titkaid megjelenítését. Segíts, hogy egész szívvel legyek jelenszámodra  időtlen áldozatodat szemlélve...

3.10 A képernyőszentmise kezdete előtt gyújthatok gyertyát, kérve Istent, hogy adja meg jelenlétének megtapasztalását az imádság alatt, hogy növelje bennem a hit, a remény és a szeretet fényét.

3.11 Legyen összeszedett a testhelyzetem a szentmise alatt.

3.12 A szentmise kezdetétől  a végéig tehetem azt, amit a templomban tennék, amit tesz az egész közösség: fölállhatok, leülhetek, letérdelhetek – mikor minek van az ideje.

3.13 A szentmise válaszait és imádságait mondhatom hangosan, megfontoltan.

3.14 A bűnbánati rész legyen a személyes és őszinte bűnbánat ideje.

3.15 A szentírási részletekből igyekezzek legalább egy mondatot, szót megjegyezni, amit a szentmise után felidézve fontolgatok.

3.16 Ha tudok, az átváltoztatás alatt térdeljek le az előtt, Aki jelen van otthonomban és Akit Istenemnek vallok. Kérjem tőle, hogy szeretete formáljon át jobban az ő képére és hasonlatosságára ott, ahol a leginkább rászorulok erre.

3.17 A szentáldozás idején végezzek lelki áldozást. Egy lehetséges imádság ehhez: Uram, Jézus Krisztus, hiszek Benned, imádlak Téged és szeretlek Téged teljes szívemből. Bánom minden bűnömet, mert szeretnélek magamhoz fogadni a szentáldozásban, hogy Veled élhessek. Jöjj hát, ó Jézus, legalább lélekben költözz a szívembe, és végy lakást benne örökre! A mi Urunk, Jézus Krisztus Teste őrizzen meg engem az örök életre!
Köszöntelek, ó Jézus az én szegény szívemben. Neked adom magamat egészen. Tied akarok lenni életemben és halálom után is. Ámen.

Krisztus valóságos teste és vére az áldozás révén beépül testembe. Szép és régi katolikus hagyomány, hogy az áldozás után 10-15 percig, míg a „szentségi szín” a gyomromban megszűnik, csöndes imádságban időzöm, reflektálva arra is, mi történt, mi is történik, mit kaptam a képernyőszentmise alatt. A lelki áldozásnál a hangsúly a lélekben való találkozáson és egyesülésen van a föltámadott Krisztussal. A lelki áldozás megérinti pszichémet is, a csöndben hagyom, hogy a lelki érintés minél teljesebben átjárja egész lényemet, amint a „teszi” áldozásnál a kenyér molekulái testem molekuláivá válnak.

3.18 A képernyőszentmise végeztével lehetőleg ne azonnal kezdjem ügyeim intézését. A csendes jelenlét lehet jelképesen annak ideje, amit még Istennek adtam, a templomból hazatérés ideje.

Sok segítő információt találhatok az interneten, például az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye honlapján.

Szakrális hely a lakásban, a szobában

Ha eddig nem tettem, kijelölhetek a lakásban, a szobámban egy szakrális  helyet, ahová imádság idejére visszahúzódhatok, ahol a családegyház a közös imáját végezheti, ahová hívő barátaimmal mehetek találkozások alkalmával elcsendesedni, ahol a képernyőszentmisébe is bekapcsolódhatok. Szép és igen segítő a régi katolikus szokás, egy „házi oltár”, egy „házi szentély”, egy szakrális hely kialakítása. Oda kitehetek egy feszületet, Bibliát, gyertyát, a Szűzanya, az egyház édesanyja képét vagy szobrát, Szent Józsefét, akire bízta fiát és édesanyját a mennyei Atya, védőszentem képét, kedves szentjeimét, az őrzőangyalomra egy emlékeztetőt, a járvány múltával szenteltvizet... Vagyis mindazt, ami fizikailag is segít tudatosítani Isten és népe mindenütt való jelenlétét. Ha Istenhez fordulok, ha vele vagyok, nemcsak vele vagyok, hanem az egész egyházzal, a küzdő, a szenvedő és a megdicsőült egyház minden tagjával. Különösen fontos ennek a közösségnek a tudatosítása izoláltság idején. Az előre kijelölt helyen csöndben imádkozva várjam be a szentmise közvetítését. Ha nem egyedül vagyok, akkor is tegyek így, őrizzem a közös készület csöndjét.

Egyéb szempontok a szentmiseközösség megéléséhez

A szentmiseközösség a közösség csúcsa, legteljesebb megvalósulása. Sok egyéb is erősítheti – illetve javasolt, hogy erősítse – ezt a közösséget, például olyan interaktív internetes felület, ahol az (egyház)közösség tagjai kérdezhetnek, reflektálhatnak, leírhatják véleményüket, beszélgethetnek és aminek a helyi pap is tagja lehet.

Az egészséges közösségek életében nemcsak a szentmise, hanem más imaközösségek is működnek, felölelve részben vagy egészben a közösség tagjait, például rendszeres imák (rózsafüzér, litánia, Úrangyala, bibliaolvasás, ifjúsági és felnőtt stb. hitoktatás...) és a nem rendszeres imák (egy bajban lévőért, egy betegért, egy vizsga sikeréért...).

Igen sok minden átvihető az internet világába addig, amíg vissza nem térnek a „normális” viszonyok. Van, ami azután is megmaradhat, nem mint pótlék, hanem mint kiegészítő és gazdagító kapcsolat.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr915544344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mezeiviragtarsulas 2020.03.22. 18:13:47

Nehéz már hitelesen fogadni Sajgó Szabolcs írását, aki szentnek tartja Jean Vaniert (lásd a saját facebook oldalán megosztott versét: Csak Szent címmel). Azt a Jean Vaniert, aki a Bárka közösség saját, független féllel elvégeztetett vizsgálata alapján bizonyítottan szexuálisan zaklatott 6 nőt, éveken keresztül.

Természetesen a Bárka közösség hatalmas jó a világban, amit az is bizonyít, hogy a felmerült gyanú nyomán ők maguk indítottak vizsgálatot már elhunyt alapítójukkal szemben.

Nem ítélkezni akarok Jean Vanier felett, hiszen én is bűnös vagyok, én sem vagyok szent. DE van aki viszont az! És kétlem hogy a szexuális zaklatás összefér az életszentséggel. És ezek után azt is őszintén kétlem, hogy Sajgó Szabolcs írásai, gondolatai bármiféle erkölcsi iránymutatásra alkalmasak...

P1sty 2020.03.23. 11:13:31

@mezeiviragtarsulas: Jean Vaniert elítéled (bár tagadod), de a művét "hatalmas jó"-nak tartod. Ugyanilyen alapon miért nem lehet igaza a szerzőnek teológiai vagy gyakorlati szempontokban attól függetlenül, hogy szerinted nem ítél el valakit kellően?

mezeiviragtarsulas 2020.03.23. 13:38:07

@P1sty: nem ítélem Jean Vanier személyét, hanem a tettét. Ezt írtam:
“kétlem hogy a szexuális zaklatás összefér az életszentséggel“

Nem az a bajom hogy Sajgó Szabolcs nem ítéli el kellően. Nem kell elítélni a személyét. Az a bajom, hogy pont amikor a felszínre kerültek a zaklatásai, arra az volt a reakciója hogy szentként beszél róla.

Előtte sosem említette, pedig már pár éve meghalt. Sajgó Szabolcs pont a zaklatások felszínre kerülésére adta ezt a szentként beállítás reakciót.

A kérdésedre a válasz, hogy miért ne lehetne igaza Sajgó Szabolcsnak, amikor szentként beszél róla: Hogy ki szent és ki nem, annak eldöntése az Egyház megfelelő szervének a hatásköre, nem Sajgó Szabolcsé.

Visszakérdezek: szerinted Jean Vanier szent? Ott a helye az Egyház szentjeinek sorában?
süti beállítások módosítása