Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

A vallás egészséges!

2008.11.08. 23:04 pacsy

Tudtátok, hogy azoknak a körében, akik vallásosnak tartják magukat, jelentősen kisebb arányban fordul elő szívinfarktus, érelmeszesedés és magas vérnyomás? A templomba járók vérnyomása átlagosan 5 Hg mm-el alacsonyabb azokénál, akik nem járnak templomba. Ez nem meglepő, ha belegondolunk, hogy a vallásos emberek kisebb valószínűséggel fogyasztanak alkoholt, s még kisebb valószínűséggel kábítószert. Azok, akik rendszeresen járnak templomba, imádkoznak és olvassák a Bibliát/Szentírást, kevesebb időt töltenek kórházban, gyorsabban épülnek fel a műtétek után, erősebb az immunrendszerük és tovább élnek. A férfi szerzetesek az átlag férfi lakossághoz képest átlagosan három évvel, a nők öttel… (Yes, mindig tudtam, hogy jó döntés volt! :)

A legmeglepőbbek viszont a házassági statisztikák. A házasságban élők minden jel szerint könnyebben legyőzik a betegséget, nagyobb a jövedelmük, és egészségesebben élnek. A válás valóban az egyik legveszélyeztetőbb tényező az amerikaiak egészége szempontjából: növeli az agyvérzés, a szívbetegség, a magas vérnyomás, a légzőszervi betegség, a bélrák, s ezáltal a fiatalkori halál esélyét. Az elváltak körében az öngyilkosság aránya is kétszeres. Megdöbbentő adat, hogy egy elvált nem dohányzó személy egészség szempontjából körülbelül ugyanakkora kockázatnak van kitéve, mint a napi egy-két csomag cigarettát elszívó dohányos.
Egyszer még olyan amerikai statisztikát is olvastam, miszerint a szentségi házasságban élőknél boldogabb és gyakoribb a szexuális élete is. De ehhez nem értek: nem élek szentségi házasságban :)
Íme tehát az empírikusan igazolt következmény: a bibliai értékrendet követő ember tovább él, jobban élvezi az életet, és kevesebbszer betegszik meg.
Hadd csavarjak még utoljára egyet a dolgon. A trükk mármost csak az, hogy ha azért járok templomba, hogy elérjem ezeket a „kívánt mellékhatásokat”, akkor még nincs sok közöm Istenhez. Akkor ui. még csak az Ő ajándékait kerestem, nem Istent magát. Vallásosnak lenni pedig – az én szóhasználatomban – nagyjából ezzel egyenlő: annyira Őt tartom a legfontosabbnak, hogy Hozzá képest már semmi sem fontos igazán. Solo Dios basta – egyedül Isten elég. Érte élek. Szerbusztok.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr77757883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jéghegy 2008.11.09. 13:45:19

Érdemes lenne a különféle kutatások eredményeit még konkrétabban ismerni. Mert mindig jó felfedezni Isten keze nyomát a különböző alkotásain. A csillagok között ugyanúgy, mint az emberi életvitelben...

Azért lássuk be, vannak / voltak emberek, akik eléggé 'pórul jártak' azzal, hogy közel kerültek Istenhez... persze kanonizálva más meghalni, mint infarktusban.

2008.11.09. 16:09:51

A kuatatás akkor lett volna igazán érdekes, ha beleveszik a stabil, kielégítő, de házzasságon kívüli párkapcsolatban élőket, valamint azokat, akik ugyan nem vallásosak, de figyelmet fordítanak a lelki életükre. Tovább árnyalná a képet, ha a mérésben szerepelnének azok is, akik rossz házasságban élnek, de különböző okokból (elvi, vallási, gyerek miatt, stb) nem válnak el, ehelyett évtizedeken keresztül mennek egymás idegeire.

Ha az eredményt kiadó tényezőket is megnéznénk, a felmérésből az derülne ki, hogy a rendezett, stresszmentes életmód, a rendszeres szexuális élet, valamint a lelki egészség jó hatással vannak az élettartamra, bár lehet, hogy tévedek, mert nem vagyok brit tudós :)).

Szentégi házasság és boldog szexuális élet: valóban több esély van ilyenre, amikor van idő egymás megismerésére, a partnerek gyakori váltogatása a majdnem mindig károsan hat a szexuális élet minőségére. Az ilyen önbevalláson alapuló felméréseknél azonban nem árt vigyázni, ugyanis jóval többen vannak, akiknek nem kielégítő a szexuális élete, mint akik ezt be is vallják maguknak.

A magasabb jövedelemre lehet, hogy kár szót vesztegetni, de mégis megteszem: a házassághoz eleve rendezett anyagi körülmények szükségesek és az ilyen körülmények közt élő szerencsések könnyebben érhetnek el magasabb jövedelmet.

A többi megállapításoddal nagyjából egyetértek :).

mammamia 2008.11.09. 17:35:08

Szerbusz Pacsy!

Megszólítva éreztem magam, ezért gondoltam írok. Öt évvel ezelőtt házasságot kötöttem, amit három hónap után végleges szétköltözés követett, fél évre rá a hivalatos polgári válás is megtörtént, elvált lettem. Azóta sok minden történt és rendszeres templomajáró lettem. Azt írtad, hogyha azért járok templomba, hogy elérjem ezeket a „kívánt mellékhatásokat”, akkor még nincs sok közöm Istenhez. Akkor ui. még csak az Ő ajándékait kerestem, nem Istent magát. Vallásosnak lenni pedig nagyjából ezzel egyenlő: annyira Őt tartom a legfontosabbnak, hogy Hozzá képest már semmi sem fontos igazán "Solo Dios basta – egyedül Isten elég". Ezt próbálom elérni. Az elmúlt időszak azzal telt, hogy tanultam és próbáltam rendezni a bennem levő sebeket - sebesült lélek vagyok ugyanis, és nagyon tudok szenvedni, ha igazságtalannak érzek dolgokat - és megpróbáltam rendezni egyházi úton is, mert ugyebár szentségi házasságot is kötöttünk. (Ez jelenleg ott tart, hogy nincs meg az ügyiratom az illetékes püspökségen!) Átértékeltem azóta magamban az eddigi életem, és szükségem volt külső segítségre, hogy feldolgozzam a történteket. Milyen választása lehet az embernek, ha továbbra is szeretne Krisztus testén belül maradni? NEm belemenni újabb párkapcsolatba és egyedülállóként keresni az utat Istenhez, mert ugye így harmadrendbe sem csatlakozhat, nemhogy szerzetesrendhez. Mi marad az egyedüli útként a szabaduláshoz, mi lehet ekkor fontosabb Istennél? Egyedül Ő marad! Igaz?
Szerbusz.

bölcsésztanár 2008.11.09. 18:58:05

Hát igen. Nem nagyon lepődtem meg a statisztikán, mert szerintem a betegségek túlnyomó többsége pszichoszomatikus eredetű.
Nem értek hozzá, de mivel most magamon is megtapasztaltam, nem kell lourdes-i méretű gyógyulás ahhoz, hogy észrevegyük: az ima gyakorlatilag kisebb fizikai bajokat gyógyítani tud. Nyilván az imához szükséges nyugalom és lelki összeszedettség se hátrány.

Én régebben olvastam olyan statisztikáról, ami azt kutatta, hogy milyen tényezők járulnak hozzá ahhoz, hogy a férfiak nagyon fiatalon halnak ma meg Magyarországon, többnyire infarktusban. Megvizsgálták, hogy aki megéri a hatvanat, milyen életet él. Abszolút kimutatható volt, hogy a boldog házasság sokszor védelmet nyújt a nagyon ronda betegségekkel és a korai halállal szemben.
Jelen írás fényében akkor a szentségi házasság meg rádupláz erre...

Shine 2008.11.10. 09:38:30

ifsz:
"Tovább árnyalná a képet, ha a mérésben szerepelnének azok is, akik rossz házasságban élnek, de különböző okokból (elvi, vallási, gyerek miatt, stb) nem válnak el, ehelyett évtizedeken keresztül mennek egymás idegeire."

Egyfelől igazad van, ifsz: sokan a házasságban mennek tönkre, bár Pacsy azért úgy fogalmazta meg a konklúziót, hogy "a bibliai értékrendet követő ember tovább él stb". Gyanítom, hogy ezt a szó szoros értelmében gondolta. Hajlok arra a véleményre, hogy amelyik házaspár VALÓBAN követi a Szentírás értékrendjét, azok talán mégsem mennek egymás idegeire.

B.t.w: szakértők szerint az agyunkat ért "negatív stimuláció" is éltetőbb, mint a semmilyen...

"Yes, mindig tudtam, hogy jó döntés volt! :)" - ez olyan pacsy-san aranyos volt:)

Tibi 2008.11.10. 13:33:27

mammamia-nak

Nem hinném, hogy a JóIsten kirekesztő lenne.
Az mit takar, hogy külső segítség?

mammamia 2008.11.10. 17:54:54

Kedves Tibi!

A külső segítség pszichológus és lelkivezető segítségét jelentette. Segítettek végiggondolni mindazt, amire rázártam az ajtót és még magamat sem engedtem be. Amit egyedül nem akartam tudomásul venni, az együtt ment és sikerült tünetmentessé tenni, hogy ne zavarjon a mindennapi élet során. Szerintem vannak olyan krízisek, amelyek utóhatásai még egész későn is jelentkezhetnek, amikor valami szikra újra fellobantja. (Nekem ilyen szikra, hogy az egyházi rendezésre még mindig nem került sor és most derült ki, hogy elkeveredett az ügyiratom, azaz "hiánypótlásra visszaküldték" valahova, amit nem találnak.)

De igazad van, tényleg nem hiszem, hogy a JóIsten kirekesztő lenne. Csupán a keresztemmel felerősíti a választás, az elköteleződés kérdését, hogy a mai világban jelenlevő rosszat vagy a jót akarom-e erősíteni azzal, amit választok. Újraházasodom, és ezzel elzárom magam a szentségek vételétől vagy sajátos cölibátusban élek és erőt meríthetek nap, mint nap Krisztusból. Én az utóbbi mellett döntöttem.

Talán így tudok én is erőt adni másoknak, akik hasonló cipőben járnak. Együtt hordozni a terheket, és hozzákapcsolni Krisztus keresztjéhez. (Bocs, ha túl hosszúra nyúlt a válasz.)

Szabó Pál · http://www.bibl.u-szeged.hu/Biblia/22.html 2008.11.11. 10:53:30

Szép, szép, de azért ott van a Bibliában a Jób könyve is...

Shine 2008.11.11. 11:08:31

mammamia:
Nem nyúlt hosszúra a válaszod, és jó, hogy megosztottad. Főleg azt, hogy a nehézségek, átélt krízisek erősítették/erősítik Krisztus iránti bizalmadat, szeretetedet.

Eszembe jut erről + a kiinduló témáról, amit olvastam valahol, hogy a bizalom, mint fogalom egyre jelentősebb szerephez jut mind az orvos-, mind a magatartás-tudományokban. Többnyire negatív oldalról próbálják definiálni ( hosztilitás=ellenségesség). Állítólag ez a fajta ellenséges magatartás vagyis a bizalomhiány a szív- és érrendszeri betegségek esetében az egyik legjelentősebb rizikófaktor.

Ezek szerint a bizalom (önbizalom) építése, táplálása (mi a jó szó?) kifejezetten ajánlott.
Ti hogy álltok ezzel?

dormi 2008.11.11. 11:58:02

Szia Pacsy, meg kell kérdeznek, hogy az általad definiált vallásosság-ot úgy kell érteni, hogy az már nem is vallásos igazán, aki a családtagjait, házastársát és barátaid nem akarja a "semmi sem fontos igazán" kategóriába beletenni? Mert akkor eszerint én hiába mondom, hogy keresem és szeretem az Urat, még sem vagyok vallásos?
Bocs, tényleg nem kicsavarni szeretném, hanem őszintén megzavart ez a megfogalmazásod....kicsit többértelműre sikerült...

pacsy 2008.11.11. 12:14:20

Szia mammamia, nem akarok gyors valaszt adni a(z igazan fel sem tett) kerdesedre, mert ugye olyan ugy sincs, de hadd ajanljak egy titkos linket: www.illuzio.hu/pf/index.html. Ha egyszer sok idod van, hallgass bele. Az az intuiciom, hogy Neked sokat mondana. Kezdhetned talan a 2008.10.14-ai eloadassal (bar a 09.30-ast elvezned legjobban, es - megis - a 09.23-as volna a legfontosabb/legfajdalmasabb). Na, most aztan jol leosztottam az eszt...
ifsz, koszi a kiigazitast - tokre egyetertek! Csak hat ugye valami "vigasztalot" akartam irni :)
Shine, nekem a bizalom nehez, de igyexem gyakorolni. A szivinfarktus ellen pedig egy tuti biztos tippet hallottam: ebed utan 20 perc alvas. :) De ezt nem gyakorlaom :( Majd nyugdijas korban! :)

pacsy 2008.11.11. 12:16:08

Szia Dormi, jaj, lecci szeresd oket tovabbra is :)
De meg lehet, hogy tanulunk egy s mast Istenrol. Te is, en is :)

Shine 2008.11.11. 13:53:18

Hello Dormi,
jó, hogy felhozod ezt, ezen a kérdésen mi is rágódtunk egy sort férjemmel (azokon a szép nyári, csillagfényes estéken), hogy akkor hogy is van ez. Valami olyasmi -számunkra megnyugtató- válasz segít(ett) bennünket ebben, hogy ha Őáltala, Ővele és Őbenne meg Érte szeretjük családtagjainkat, barátainkat, vagy bárkit, akkor abból egy sokkal tisztább, önzetlenebb szeretet születhet, mintha Nélküle próbálkoznánk.

Pacsy:
"ebed utan 20 perc alvas."
Ezt akár javasolhatnánk is a munkáltatóknak:) (mondjuk max. 1x... :)

"Majd nyugdijas korban! :)" A szmájli vajon az optimizmusodra vagy a közelgő nyugdíjas-búcsúztatódra utal:))?

Kajla 2008.11.11. 18:33:42

Hhine, Dormi, Pacsy,

Az előző gondolatokról jutott eszembe Sik Sándor piarista szerzetes versének részlete. Nagyon igaz. íme:

Bocsásd meg énnekem, Uram,
Hogy jobban szerettem nálad
A meggyet, a mézet, a hársfavirágot,
Felhők mesekönyvét,
Apró gyerekek gügyögését,
Fiúk-lányok mosolya lobbanását,
Férfiak írott homlokát,
Kezed játéka műveit.

Bocsásd meg énnekem Uram,
hogy szorgosabban látogattam
A sixtusi Máriát a názáretinél,
Hogy Tamásnál, Teréznél
Szomjasabban lestem az öreg Aranyt,
Berzsenyi mennydörgéseit,
Hogy a zsoltár orgonaszavát is
Boldog voltam, ha átlophattam
Paraszt magyar szó furulya-dalára,
S hogy könnyeket pillámra nem a mea culpa,
Hanem a rutafa nótája szűrt,
Meg a vizetárasztó tavaszi szél.

Pacsy 2008.11.11. 18:44:59

Az optimizmusomra (bár a nyugdíjas-búcsúztatóm is napról napra közeleg - nem árt tudatosítani, így negyven felé...)
Egyszer egy nem hívő lány mondta a jegyeséről: tudod, számomra ő olyan mint nektek Isten. Nem álltam le vitatkozni. De arra gondoltam: majd megkérdezlek 3 év múlva... (Szerencsére jól vannak. Egyébként azóta ő is orientálódik a hit felé.) De ugyenaz igaz - szerintem - a gyerekekre is. Ha nem tudatosítom, hogy csak kaptam őket... Ajándékba. Merőrzésre. Akkor bizony nehezebb elengedni is. Gondolom.

dormi 2008.11.11. 20:22:09

Kajla: köszi a verset, nagyon klassz :)

Shine: kaptam születésemkor egy szívbetegséget, emiatt fokozottan orvosilag ajánlott, hogy "vértezzem fel" magam a stressz ellen :)
ez így viccesen hangzik, de élvezem, őersze van, hogy elbénázom.
Pacsy: itt üldögélek és kuncogom magamban, mert olyan, mintha a poszt-od reciproka lennék: szívbetegen az Úrral. Köszönöm a témát! Sokat segít...:)

pacsy 2008.11.11. 21:41:22

A csodaba is: a fentebb ajanlott link nem jon be egyszeru rakattintasra, a vegere kitett pont miatt! Szoval, ki kellene masolni, ha erdekel. Tenyleg jo szivvel ajanlom! (Es nem csak mammamianak...)

mammamia 2008.11.11. 22:06:45

Kedves Pacsy!

Nyugi, észrevettem, hogy pont nélkül tudom hallgatni és jelenleg is azt teszem. :) Aranyos Tőled, hogy izgultál, hogy nem veszem/vesszük észre! Csak addig nem akartam írni, amig végig nem hallgatom. Úgyhogy ha majd szépen sorban meghallgattam, kinézek az apakomplexusom mögül, jó? Üdv.: M.

mammamia 2008.11.11. 23:44:01

Szóval az előbb gyors választ adtam, és tudom ez is egy csapda. Amit meghallgattam még emésztenem kell.
De már nevetni tudok magamon! :) Ja, és nagyon tetszett, egy elcsípett félmondat, hogy nem kell mindennek logikusnak lenni és a legtöbb nő tanulékony. Hozzáteszem, ha igazán szeretünk valakit, akkor az kikapcsolja a logikát és csak úgy bolondságokat is tudunk beszélni. Pusztán azért, mert jó a másik közelében lenni, a puszta létéért szeretni. (Megjegyzem, szerintem Isten is valahogy így szeretné jobban megismertetni magát, mert vannak dolgok, amiket nem lehet értelemmel megmagyarázni csak a megnemismert felhőjébe burkolni.)

Shine 2008.11.12. 10:48:52

Sziasztok!
Én is köszi a verset, Kajla, nagyon jó.
Nekem erről Böjte Csaba testvér gondolatai jutnak eszembe: arról, hogyan is érdemes rácsodálkozni az Ő keze játékának műveire.
www.szekelyek.extra.hu/index.php?module=show&what=124
ld. a honlapon alul: "Hol van Nicaragua?" - nagyjából az írás második felétől.
De az írás egészében is kapcsolható ide: mennyivel "egészségesebb", éltetőbb Őbenne élni.
Pacsy: belehallgattam az egyik ea-ba, nagyon jónak tűnt, alkalom adtán még folytatom, köszi!
Dormi: szerintem a legjobb módon próbálod magad felvértezni...

mama 2008.11.12. 12:36:22

Kedves Pacsy!
"ha csak a mellékhatások miatt járok templomba,és nem magáért Istenért..."

Ha valaki a mellékhatások miatt kezd járni templomba,és nem érez rá egy ici-picit is Istenre magára idővel ,az előbb-utóbb abbahagyja a temploma járást és wellnes központba fog járni.
Aki meg ráérez az Úrra,az ott marad,és ugye az a bérmunkás is "annyi bért kap,aki délután ment a szőlőbe,mint aki reggeltól a tüző napon dolgozott."

Isten áldjon!

mammamia 2008.11.12. 13:04:19

Shine:
Köszi a bíztatást és bocs, hogy eddig nem reagáltam rá, csak egy kicsit be voltam szűkülve a saját kommentemre. :)
mama:
Szerintem is, ha valaki hittel jár és ráérez az Úrra, akkor ottmarad a közösségben.
Kajla:
Köszi a verset, nekem is tetszett! :)

Shine 2008.11.12. 18:34:40

Szia Mammamia, ne viccelj már...
egyébként meg egészen magamra ismertem a soraidban :) (2008.11.11. 23:44:01)

Karl 2008.11.12. 19:09:21

Vallás és egészség témaköréhez már egy ideje halogatom, hogy belinkeljem ezt az egyik kedvenc szövegemet.
Ha valaki megtalálná valahol rendesen magyarul. esetleg angolul, remek lenne...
www.kombu.de/moench.htm

Az egyik blogon most találtam egy kalózfordítást - egy-két érdekességgel (;-))

„Ha újrakezdhetném az életem, akkor a következő alkalommal megpróbálnék többször hibázni. Lazítanék és humorosabb lennék, mint most. Csupán kevés dolgot tudok, amit komolyan vennék. Többet utaznék. És kicsit bolondosabb lennék. Több hegyet másznék meg, több folyót úsznék át és sokkal több naplementét csodálnék meg. Gyakrabban sétálnék és mindent jobban megnéznék. Gyakrabban fagyiznék és sokkal ritkábban ennék borsót. Sokkal több valódi nehézségem lenne és sokkal kevesebb képzelt. Ha újra kellene mindent tennem, megpróbálnék pillanatot pillanat után megélni, nem nap mint nap az előttem álló évekre figyelni. Mindig azok közé tartoztam, akik sohasem kelnek útra lázmérő, torokcukorka, esőköpeny és aszpirin nélkül. Ha újrakezdhetném, sokfelé elmennék, sok mindent tennék és kevés csomagot vinnék magammal. Ha még egyszer élhetnék, tavasszal korábban és ősszel későbbig járnék mezítláb. És gyakrabban lógnék el a suliból. Nem törekednék olyan magas helyezésekre, hacsak véletlenül nem kerülnék oda. Többször mennék el a szeméttelepre és sokkal gyakrabban szednék gyermekláncfüvet."

Pacsy 2008.11.13. 16:10:41

Szia Karl, ez a suliból lógás szíven ütött. :) Meg a gyermekláncfű... Jó.
Dormi, miséztem érted; nem baj? Köszi, amit írtál.

Pacsy 2008.11.13. 16:13:23

Mama:
"Ha valaki a mellékhatások miatt kezd járni templomba,és nem érez rá egy ici-picit is Istenre magára idővel ,az előbb-utóbb abbahagyja a temploma járást és wellnes központba fog járni." Ezt elismerem. De a vallás ingyenes dolog; mint minden szeretet/barátság/művészet stb. is. A többi bussines, nem?

mammamia 2008.11.13. 16:31:44

Karl, olyan jó, hogy így gondolod! :) Íme, amit én szeretek - egy kis játék, egy klip, egy kis bolondos zene.. aminek jó a szövege is, szerintem. :)
www.youtube.com/watch?v=NwlKUVb3cTE

dormi 2008.11.13. 17:39:43

Szia Pacsy!
Már hogy lenne baj???!!! Nagyon köszi a misét, igazán hálás vagyok érte :) (((Mint mindenkinek, úgy nekem is minden létező "transzcendentális forródrótra" és "jószándékú felebaráti fenékbebillentésre" szükségem van. (idézet édesapámtól, aki egy ölég jó ember) )))
Szép estét nektek

Karl 2008.11.13. 17:44:01

Ja, a suliból való lógás... még rendbe is van. A szeméttelep már kisebb hozzáköltés, nekem jobban is tetszik a vidám park - ebben az álomlevélben. Mert most, azt hiszem, sajnálnám rá a pénzt. De remélhetöleg majd megjavulok.

Vannak még egyéb költések is, de érdekes vagy éppen optimista fordulat, hogy éppen a vége maradt le:

"De nézze, 85 éves vagyok és tudom, hogy nem sokára meghalok..."

Aha, így könnyü ilyen bölcsnek lenni, majd akkor én is...

Shine 2008.11.13. 23:14:23

"vagy éppen optimista fordulat, hogy éppen a vége maradt le"
Karl, ez kicsit amolyan freud-i elszólásnak tűnik ;-). Számomra.

Egyébként meg: itt blogolok életemben először, tehát lehet, hogy ez csak számomra új, másnak meg teljesen természetes jelenség, hogy személyes ismeretség nélkül is mintha mélyülnének a kapcsolatok. Ld. mise Dormiért - meg amúgy is.
Szerintetek?
Lehet, hogy mi úgy érjük meg a 85-öt (if), hogy sose láttuk, akivel 45-50 éven át elcsevegtünk :)
De nem akarok elkanyarodni a témától, ezt csak így ( )-ben írnám...

kiscsirke 2008.11.14. 08:00:07

(Shine,
kicsit megütköztem ezen a kapcsolat mélyülős dolgon...nem tudom, hogy szeretném-e, hogy a kapcsolataim a neten mélyüljenek arctalan idegenekkel...azért a virtuális közösség alapvetően különbözik a személyestől.
Ne vedd magadra, nem bántásból írom, hanem azért, mert meglepett ez a fajta megközelítés.

De akkor miért is lógok itt? Azt hiszem azért, mert a sok különböző vélemény gazdagít, árnyal.)

Karl 2008.11.14. 11:28:23

Shine:

"Számomra."

Freudi is meg nem is... :-) van konkrét alapja. Én a szöveget (ld. forrás) ezzel a záró mondattal ismertem, amit a nemrég megtalált "kalóz"-fordítás nem tartalmazott.

Tehát lehet, hogy nekem, vagy neki freudi. A (sok apró) döntés mindenesetre még nem született meg egyértelmüen, de a gondolat már megvan :-)

Shine 2008.11.14. 15:03:39

Kiscsirke,
"a virtuális közösség alapvetően különbözik a személyestől" - teljesen egyetértünk. Pontosan ezen dilemmázgattam magamban, hogy formájában, lehetőségeiben stb. mennyi mindenben eltér egy valódi közösségtől.

Amit nem igazán értek, Kiscsirke, hogy "arctalan idegen"-ként kezelve egymást hogyan tudjuk elhitetni másokkal, hogy "idegen volt, de mi befogadtuk Őt". Tényleg, befogadtuk Őt?

Karl:
Oké, hajrá!
Üdv Mindenkinek

kiscsirke 2008.11.14. 20:18:03

Shine,
ezt nem értem:
Amit nem igazán értek, Kiscsirke, hogy "arctalan idegen"-ként kezelve egymást hogyan tudjuk elhitetni másokkal, hogy "idegen volt, de mi befogadtuk Őt". Tényleg, befogadtuk Őt?

Itt, a blogon a Mátrixban vagyunk, nem tudjuk, kit fogadunk be. (AZ Orákulum pedig nehezen fedi föl magát...:-) )

A befogadás terén egyenlőre a kollegáimmal, szomszédaimmal, utamba kerülő hajléktalanokkal próbálkozom, ilyen-olyan sikerrel.

kiscsirke 2008.11.14. 21:09:15

Shine, tovább gondolkoztam.
Gyakran azért nem találkozunk Istennel, mert egy bizonyos módon várjuk, és nem vesszük észre, hogy már rég itt van, más úton....lehet, hogy még az itteni blog-mátrixban is... köszi, hogy nem hagytál beszűkülni :-)!

Shine 2008.11.15. 17:32:06

Én is köszönöm a soraidat, Kiscsirke, általuk én is jobban megismerhettem magam.
"lehet, hogy még az itteni blog-mátrixban is..." Simán el tudom képzelni :)

pacsy 2008.11.15. 17:51:05

Shine, Kiscsirke, Karl, sziasztok! Arctalan, ez igaz, de hogy mar "idegen" volna, hat, nem tudom... Azert nem helyettesiti az elo beszelgetest, ez OK.
Amugy en is eloszor blogolok. Na, jo hetveget!

Miamanó 2008.11.17. 13:54:34

Kedves Pacsy!
Nagyon kiváncsi lennék arra ,hogy nem minősül-e "kívánt mellékhatás"-nak az, ha valaki azért fordul Jézushoz, hogy békében éljen Istennel, saját magával és az emberekkel. Ez is csak ajándék-lesés?

Pacsy 2008.11.17. 15:12:08

Jól van, jól van; látom, hogy nehezen emésztitek a radikális érdekmentesség kritériumomat.
Keves Miamanó, szerintem fordulj nyugodtan Jézushoz, hogy békében élj magaddal, Istennel, emberekkel, csak ne tartsd a békédet mindennél fontosabb elérendő célnak. Ha nem jön, attól még értékes az imád. Egy jezsuita szent szerzetes testvér mondta egyszer: "Uram, én elveszíthetem a hitet, elveszíthetem a reményt, sőt elveszíthetem a szeretetet is - de Te nem veszíthetsz el engem soha". Számomra ez az ima csúcsa: hiten túli hit. És neked?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2008.11.17. 16:17:14

"Uram, én elveszíthetem a hitet, elveszíthetem a reményt, sőt elveszíthetem a szeretetet is - de Te nem veszíthetsz el engem soha".

Kösz. Ezt most el is viszem magammal mára sétálni; amúgyis ideje felállnom a géptől, mert vinnem kell a kisfiamat könyvtárba a többi gyerekkel bábozni és játszani és énekelgetni.
Tényleg szép, el tudom képzelni, hogy az én számomra is "az ima csúcsa" lesz egyszer.

Miamanó 2008.11.17. 20:56:54

Hű, Pacsy, ez nagyon sokat segített most! De tényleg!
Igencsak lelkiismeret-furdalást éreztem a fent említett hozzáállásom miatt, de így már nyugodtan fogok aludni, köszönöm.

Kajla 2008.11.18. 07:05:27

Számomra a kérő ima kicsit a huszonkettes csapdája. Ha valamit igazán mély hittel kérünk, a mennyei atyánk megadja nekünk. De, ha igazán mély a hitünk, akkor az imában azt mondjuk, „legyen meg a Te akaratod”. Ezzel Rá bízzuk a döntést. Amíg nem olyan mély a hitünk kérünk mást is. De ez – természetesen – nem biztos, hogy teljesül. Igen, az én hitem sem olyan mély …

Pilinszky így ír erről: „Add, Istenem, hogy a világ kisimuljon és elcsendesedjen bennem és mindenkiben. ….
Mint a vándornak megérkeznie a tengerpartra, szívem és értelmem elhallgat már a távoli közelségedtől is, meghallva a végtelen intelligencia hullámverését…
Add, hogy imámban ne kérjek semmit, de annál inkább hallhassalak és hallgassalak Téged. Fáradt vagyok, Istenem, kifárasztottak „kéréseim”, és megtéptek a világ „kérései”. Apostolod mondta, hogy a szeretet irgalmas, türelmes, nem kér, és nem panaszkodik. Add, hogy sose kívánjak „színen lenni”. A világnak amúgy is kötelező olvasmánya a „zűrzavar kézikönyve”. Ha lehet, ragaszd össze lapjait, megértek a csirizre.
Ha mégis kérek Tőled imámban valamit: ne vedd el tőlem, ne vedd el tőlünk a kérés nélküli imádságot. A kérés nélküli imában nemcsak én, de az egész mindenség hallgat, s hallgatnak azok is, akik – egy szinttel még mélyebben – torzsalkodnak, harcolnak, lázonganak és ítélkeznek. A nem kérő imádságban azonban, imádkozza bárki is, az egész világ térden áll a „teremtés egyességében”.
Valójában minden imádság, a kérő is, messze túlmutat önmagán. Jézus kérte, hogy kérjünk, de… „mindazonáltal legyen a Te akaratod szerint”. És: „…kezedbe ajánlom lelkemet”. A kérő ima természete nem azonos a földi kéréssel, mely legtöbbször – kivéve az éhség és szomjúság szavait – valamiféle mástól szennyes. A kérő imádság, amennyiben csakugyan eljut az imádságig, szinte automatikusan veti ki magából kérései homokzsákjait, hogy végül eljuthasson abba az egyetlen magasba, ahol – mindazonáltal ne a mi kérésünk és akaratunk teljesedjék, hanem az övé.”

mama 2008.11.18. 14:06:02

Kedves Kajla!
Valahol azt olvastam,hogy a jó pap azért jó pap,mert tudja mi az Isten akarata,és csak azért a szándékért imádkozik.Vagyis imája mindig meghallgatásra talál.
De nem azért,mert ő a pap akarja,hanem azért ,mert tudja mi az Isten akarata.
Nekünk is meghallgatja minden imánkat,feltéve,ha egybeesik az Ő akaratával. Sokat imdákozok azért,hogy megismerjem Isten akaratát egyes dolgokban.

Kajla 2008.11.18. 14:27:19

Kedves Mama,

azt hiszem, hogy ugyanazt mondod, amit én, csak picit a másik oldalról. Az utolsó mondatod viszont tovább visz: „Sokat imdákozok azért,hogy megismerjem Isten akaratát egyes dolgokban.” Ugyanezt jelenti-e, ha azt mondom: imádkozom azért, hogy kapjak bölcsességet, erkölcsi iránytűt és bátorságot, hogy helyes (azaz Istennek tetsző) döntést tudjak hozni?

mama 2008.11.18. 15:32:30

Kedves Kajla!
Nem hiszem,hogy ugyanazt jelenti,mert még ha megismerem az Úr akaratát,még sokszori imámba kerül,hogy el tudjam fogadni is.(a megismerés és az elfogadás között nagy a különbség)
Lehet,hogy az a teljes ráhagyatkozás,ha nem fogadom el az akaratát(lázadok ellene),és mégis az Ő tetszése szerint döntök?

Kajla 2008.11.19. 19:34:42

Kedves Mama, köszönöm. Érdekes amit írsz, megismerés -> elfogadás -> döntés, egymástól szétválasztott lépései. Számomra ezek nagyon egybefolynak. A helyes döntést próbálom keresni, amelyik az előbbi kettőt – talán – feltételezi. Gondolom ezért(?) értem nehezen az utolsó mondatodat: mit jelent Isten akarata ellen lázadni? Ha „lázadok” az nem azt jelenti, hogy azt hiszem, más Isten valódi akarata? A lázadás pedig a jelen nehézségei ellen szólnak? Lázadhatok a házastársam ellen, az Egyház ellen, a nehéznek vélt jelen ellen. Ez – gondolom – rendjén is van. Lehetek „elégedetlen” az Isten világával, akár rezisztenciába is vonulhatok. Nagyon félreértelek?

mama 2008.11.20. 20:45:29

Kedves Kajla!
Jól gondolod.Nehéz elfogadnom fiam betegségét,aki ágyhoz van kötve,és tolókocsihoz.Az ember más mélységeket él meg...(már kezdi sejteni,hogy mi a hosszúság .a magasság és a mélység.)
Mellette a férj néha megkérdezi,hogy "ilyen a te Istened,hogy ennyi bajt okoz?"
Az ember főleg azért imádkozik,hogy a hitben tartson meg az Úr,hogy tudjam elfogadni az Ő akaratát,mert Őnélküle az egész üres és szenvedés.Igaz ,igy is szenvedés,de Ő megtölti értelemmel és gazdagsággal .
És imádkozom fejvesztve(bár nem tudom az Ő akaratát),hogy gyógyitsa meg a fiamat,és cserélje férjem "kő szivét hús szivre".
És a Te imádat is szivesen veszem a gyógyulás reményében.Bár Te lehet,hogy tudod,mi az Ő akarata,akkor legalább azért imádkozz,hogy erőm legyen szeretettel és Hozzá hüségesen végigélnem életemet.

Kajla 2008.11.21. 07:28:58

Kedves Mama, megrendítő amit írsz, most értem meg előző soraidat is. És tudom, hogy illetlen (ostoba?) dolog ilyenkor Istenről a „ravasz művész”-ről beszélni, vagy mellé tenni a „de hisz nekem is … „ hamisan csengő magyarázatát. Dehogy tudom én az ő akaratát, dehogy! Csak bennem is, ahogy benned is megvan annak a hite, hogy Ő jó. Köszönöm, hogy kéred az imámat és köszönöm a soraidon átsugárzó hitedet is.

Egy vers zsong a fejemben, a neméppenvallásos Nagy Lászlótól (a súlyosan beteg Latinovitsnak írja), aki megrendítően fejezi ki azt, hogy vigasztalásnál többet jelent a barátok, ismerősök átölelő szeretete:

Jó volna sírni, sírni, sírni.
Fejedben prímás a kín, vonója
elvonja a hajnalt, megőszült
Balzsam kutyád szivedet nyalja
s hiába. Hát hol a megoldás?
Világos van, de kékül a szám,
illetlen a remény hirdetése,
nem üzenem, hogy lesz még ünnep,
de tudjad, hogy halálra pirkadt
lombokkal, akár a kemény szél,
házadba mormol aggodalmam.

mama 2008.11.21. 10:28:08

Kedves Kajla!Köszönöm a verset.S bár inkább a másik témába lenne a helye (Hát én immár kit válasszak...),de hát minden mindennel összefügg,annyit csöndesen megjegyeznék,hogy teljesen igazad vam,hogy nagyon fontos a barátok,rokonok szeretete,de nekem nagyon fontos a keresztek cipelésében a papok "keresztcipelése".Hogy látom (már amit kivülről látok belőle) a gondjaikat és ennek ellenére szolgálnak és maradnak ( akik maradnak),Számomra ők Isten Szeretetének "áldozatai" ,"jelei" részünkre.Erőforrások,ahogy a rokonok,barátok szeretete is Isten szeretetének jelei aa bajok közepette.

Kajla 2008.11.21. 17:53:27

Erőért

Legyen Akaratod szerint
mit rám raktál sose sokalltam
tudtam hogy nem rogyhatni meg
míg próbáidat végzed rajtam

Kis erőt most mégis Uram
és ha a hátamba nyilallik
görnyedésem mélyebb szöge
szándékod irányába hajlik

mama 2008.11.21. 21:26:17

A vers szerzőjét megmondanád?
Köszönöm.Nagyon szép a vers!

Kajla 2008.11.22. 04:33:15

Bocs, Székely Magda,
süti beállítások módosítása