Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

"Oh, ez minden?"

2009.08.24. 08:00 Ky-Lí

Az irodalom volt mindig a kedvenc tantárgyam. Mai napig legszebb időtöltésem. Hogy nem azt választottam hivatásomul, egy kamaszkori emlék súlyát idézi fel bennem. Egyik tanárom egyszer, csak úgy “en passant” megjegyezte, hogy “az emberek kétféleképpen járulhatnak hozza az irodalomhoz: van aki azzal, hogy ír, van aki azzal, hogy nem ír”. Nem nekem szólt, így szeretetem az irodalom iránt továbbra se csökkent, de a mondat második fele tiszavirág életű költészetem végét jelentette.
 
    Most Kabirt olvasok, Kabir országában. Egyre többet és egyre lázasabban. Évekig Rumi volt a kedvencem, úgy látszik a szufik után most egy kis hindu (vagy Bakhti) következik.

    Kabir nemcsak korának nagy költője, hanem misztikusa is volt. Versein kívül kis történetei legtöbbször az emberi létről és az ember Léthez való viszonyáról szólnak. Egy helyen azt írja, hogy mi, emberek azt hisszük, hogy amit szeretnénk, az rajtunk kívül van, pedig amit igazán akarunk, az belül található. Olyanok vagyunk, mint a pézsmaszarvas, amely köldökében tárolja a pézsmát, de szüntelenül keresi a pézsmaillatú tárgyat a fűben és a növényekben. Majd hozzáteszi a költő: akárcsak mi, emberek, akik folyton az életünk értelmét (Istent?) kutatjuk, keressük; akik szünet nélkül kérdezzük: mi az, amit akarok az életben, keressük a választ a vallásokban, filozófiákban, ideológiákban, és nem vesszük észre, hogy a válasz bennünk (magában az emberben) van.

    Egy másik versében a kis hal kérdezi a nagy halat: “Hallom, hogy az óceán egy széles és csodálatos hely. Hol található?” Mire a nagy hal válaszolja: “Ez az óceán. Az óceánban vagy.” “Oh, ez minden?” - mondja a kis hal csalódottan.

   Egy másik története így szól: Egy napon Isten belefáradt abba, hogy az emberek folyton kéréseikkel ostromolják. Elhatározza, hogy összehívja a legmegbízhatóbb angyalait és tanácsukat kéri, hová rejtőzzön el az őt zaklató emberek elől. Az egyik angyal okosan azt tanácsolja, hogy rejtőzzön el a legmagasabb hegy csúcsán, ott biztosan senki sem fogja zaklatni. Egy másik azt ajánlja, hogy rejtőzzön el a legmélyebb óceán fenekén, ott se fogja keresni senki. Végül Isten a legmegbízhatóbb angyalhoz fordul tanácsért, amire az azt válaszolja: “Rejtőzz el az emberi szívben. Ott biztosan senki se fog keresni Téged.”

    Magunkon kívül keressük az élet értelmét és a boldogságot, állítja Kabir. Ebben a hajszában, mint társadalmi lények, állandóan összehasonlítjuk magunkat másokkal. “A nagy kincset” keressük mindannyian: gazdagságban, hatalomban, hírnévben, elismertségben, megbecsülésben, értékességben stb. Olyan verseny ez, amelyet nem lehet megnyerni. Valaki mindig jobb lesz, valakinek mindig több lesz. Tudjuk ezt, és mégis készek vagyunk bármit feláldozni ezért, áttaposni bárkin egy olyan célért, mely igazából sohasem elégíti ki legmélyebb vágyainkat.

    Ismerek embereket, akik éveken, évtizedeken keresztül materiális dolgokban keresték az élet értelmét. Egy idő után megundorodva mindentől, “a nagy spirituális kincs” után kutattak. Közben nem vették észre, hogy az idő folyamán hozzáállásuk, belső motivációjuk ugyanaz maradt, csak a “kincskeresés” tárgya változott meg. Találóak az evangélium szavai ebben az összefüggésben: “nem töltenek új bort régi tömlőbe”. A gondolkodásunknak kell alapvetően megváltoznia. Nem elég a keresésünk, kutatásunk tárgyát megváltoztatni, a hozzáállásunkat kell.
    Hozzáállásunkat, belső motiváltságunkat pedig többezer év beidegződött tapasztalata és ennek következtében a türelmetlen kapkodás határozza meg. Hogy kívül keressük emberi fennmaradásunkhoz a legalapvetőbb szükségleteinket? ... Ez így van jól. Sajnos, ugyanazzal a módszerrel, magunkon kívül keressük a lelkieket egyaránt, ahelyett, hogy befelé indulnánk el.

“A változást csak a belső hozzáállásunk átformálása hozhatja meg.” - írja Kabir.
Ez lenne a szűk kapu?

 

97 komment

Címkék: vers isten boldogság spiritualitás kabir

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr171333183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

replay 2009.08.24. 11:25:27

Egy kritikus megjegyzés a post nyomán:
A "nagy kincs" keresése sokszor lelki szinten is igaz. Az itt rendszeresen kommentelők között is vannak olyanok, akiknek nem elég az evangélium, és a kis hal mintájára felteszik a kérdést: "Ez minden?" Ilyenkor aztán jönnek a keleti szellemi tanok meg más, izgalmas szellemi dolgok. Mintha Jézus Krisztus evangéliuma nem lenne önmagában is abszolút helytálló, sokszor másfelé ácsingóznak egyesek, néha én is elismerem. Ez is lehet szűk kapu: alázatosan elfogadni hogy amit egyszer már igazságnak fogad el az ember, és ott van előtte, amellett kitartani, elmélyülni benne.

Bocs, ha kicsit eltértem a tárgytól.

Intuitiv 2009.08.24. 12:47:56

@replay: szerintem azért kell keresgélni máshol is. Ütköztetni kell az általunk igazságnak hitt dolgokat más eszmékkel. Lássuk megállja-e a helyét.
A keletei misztikusok sok mindent világossá tettek számomra. A bibliát is jobban értem, ha ismerek más filozófiákat is.

YganA 2009.08.24. 16:40:07

Nayon elgondolkoztatóknak találom a Kabir-idézeteket. Köszönöm, ma különösen jókor jöttek.

@Intuitiv: Szinte teljesen egyetértek, azzal a különbséggel, hogy a "kell"-eket "lehetre" változtatnám. Olyan sokfélék vagyunk, én is inkább azok közé tartozom, akik szeretnek "nézelődni" ebben a csodálatos világban, és amiből csak lehet, tanulni. Mély tisztelettel a másként gondolkodók iránt is.

zzzsuzsa 2009.08.24. 21:44:06

Szinte sírni lehetne ezen: "végül Isten a legmegbízhatóbb angyalhoz fordul tanácsért, amire az azt válaszolja: Rejtőzz el az emberi szívben. Ott biztosan senki se fog keresni Téged"
Hát ennyire rossz lenne a helyzet?
Ebben a válságos helyzetben kis hazánkban hihetetlen dolgok történnek, pl emberek kerülnek utcára, mert kilakoltatják őket, mások tönkremennek, elveszítik a munkájukat, mindenféle járvány van a levegőben, szóval amikor a családja, háza, egzisztenciája kerül valakinek veszélybe, akkor ritkán vesz a kezébe Kabirt és Rumit, annál gyakrabban merül bele a jogszabályok és különböző szociális és segély szervezetek világába.
Ez az időszak most minálunk a létért való küzdelemről szól. És jó lenne, örülnénk neki, ha az egyház részéről több karitatív segítség jönne, biztatás és nem kioktatás.Jó lenne ide néhány Teréz Anya.
Ami igaz, az igaz, tapasztalatból tudom, hogy a segítés másokon, másoknak, nekünk nem egyházi (csak egyházon belüli:) embereknek is lelki töltődés. Ez biztosan átsegít sok nehézségen..

zellerlevél 2009.08.25. 12:43:00

@zzzsuzsa:

Nem hiszem, hogy volt bármikor is olyan időszaka a magyar történelemnek, amikor nem voltak tömegesen olyanok, akik a létért küzdöttek, akik földönfutók voltak, akiknek a kilakoltatástól kellett félniük.

Ne higgyük már azt, hogy ezek a dolgok újdonságok, és nekünk a van a legnehezebb dolgunk a világban, ez a kor meg a totális csőd kora! Pl. a múlt század elején a nagyszüleimnek ezerszer kilátástalanabb volt a helyzete, sokadik gyerekként szegény parasztcsaládban; a 30-as években fiatalként, kisgyerekkel a háború alatt, aztán 48-ban, amikor mindent elvettek tőlük,amit addig előteremtettek, utána üldözött maszekként és háztartásbeliként, a végén agg kisnyugdíjasként a módszerváltás után.

Érdekes módon a szegénységgel inkább egy sokkal mélyebb, mondhatni makacsabb hit járt együtt...

(Az utolsó két bekezdéssel egyetértek.)

replay 2009.08.25. 12:50:35

@Intuitiv: OK így megfogalmazva egyetértek veled.

@zzzsuzsa:
Egyetértek veled. Kiegészítem azzal, hogy több vallásos ismerősöm, fiatalok mennek Afrikába, Indiába önkénteskedni, mintha Magyarországon nem lenne szükség mind szociális, mind hitbeli missziós munkára, segítségre, támogatásra. Valahogy nálunk a dolgok el vannak tolódva, ki vannak fordulva.

zzzsuzsa 2009.08.25. 20:50:53

@zellerlevél: - "Ne higgyük már azt, hogy ezek a dolgok újdonságok és nekünk van a legnehezebb dolgunk a világban, ez a kor meg a totális csőd kora. Pl a múlt század elején a nagyszüleimnek ezerszer kilátástalanabb volt a helyzete, sokadik gyerekként szegény parasztcsaládban, a 30-as években fiatalként, kisgyerekkel a háború alatt, aztán 48-ban amikor mindent elvettek tőlük, amit eddig előteremtettek, utána üldözött maszekként és háztartásbeliként, a végén agg kisnyugdíjasként a módszerváltás után."
Én teljesen egyetértek veled, viszont én most elsősorban gazdasági válságra gondolok, és ilyen mély recesszió , mint azt mindenki tudja, utoljára nagyon régen volt. A 20. század pedig egyébként is szégyenfoltja a történelemnek.
Szóval ez a válság. Én csak arra reagáltam elég felszínesen, hogy hindu költészet ide, vagy oda, szívünkben megtaláljuk e Istent, igen, félre ne érts: ezeket a kérdéseket fontos feltenni, de MA sőt EBBEN A PILLANATBAN (mert ez a pillanat szerintem hamar el fog múlni) nem biztos, hogy mindenkin számon lehet kérni.
Ez olyan, mint a perforálódott vakbél. Azonnali műtétet kíván. Nem lehet azon gondolkozni, hogy ok, még várunk pár napot, majd magától helyre jön. Addig adunk vitaminokat, meg a legjobb természetes gyógymódokat alkalmazzuk. Meg kérjük isten segítségét, amit egyébként sem szabad elmulasztani, de egy sebészorvos ilyenkor egy perc alatt dönt.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy most gazdasági válság van és ez majdnem minden emberre és családjára hatással van, a legtöbbre mély és súlyos hatással. Ezért gondolom, hogy itt elkelne több egyházi segítség Pl az, hogy a hajléktalanokat ne tiltsuk ki a templomból, hanem találjunk megoldást, ha már a városban nem tudják ezt rendezni. Ezt sosem értettem, hogy a hajléktalan kérdést miért nem oldja meg az egyház? Nem jó irányokat látok e téren. És amikor a papok a misén küldik ki a szerencsétleneket a templomból: mert nehogy odahányjon... Ez minden, csak nem annak a célnak a teljesítése, amit Krisztus követésnek lehetne hívni.
Ez most egy nagyon durva egyház kritika tudom, de én és még tízezrek azt szeretnénk, hogy egy keresztény egyházunk lenne, és nem azt, hogy farizeus egyház.

kis_csirke 2009.08.25. 22:54:43

Ky-Lí, welcome back. Jó, hogy (még) nem ásódtál el :-).

Az eszefuttatásod tágassága tetszik. A pézsmaszarvas hasonlat nagyon fején találja a szöget, valóban sokan így élünk. Keresünk mindenfelé, körülvesszük magunkat javakkal vagy elméletekkel, de a Jóisten sokkal közelebb van, mint gondolnánk. Ha jól tudom, a Korán így ír erről: "Allah közelebb van hozzád, mint a nyakadon lüktető verőér".
Valamiféle nyugalomra, elengedésre, elcsöndesedésre lenne pusztán szükség a Szent Harmónia megtapasztalásához...

@replay: engem nem zavar, hogy nemcsak evangéliumi szövegek írnak Istenről. Hozzáállásod számomra olyan, mintha ki akarnánk Őt sajátítani.

Ky-Lí 2009.08.26. 09:55:48

@kis_csirke:
"Jó, hogy (még) nem ásódtál el :-)"

Jövő héttől az is megtörténik hosszabb időre ...

eszaq 2009.08.26. 18:43:59

A keleti szellemiség meg a Jezsuiták sem két külön fogalombirodalom nálam. A kereszténységtöl távolabbi szellemi és lelki áramlatoktól tanulni, vagy azokat tiszteletben tartani között hol van a külömbség ?

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.08.26. 20:28:42

mifelénk R. Tagore a menő ebben a kategóriában: www.terebess.hu/keletkultinfo/tagorevers.html
a nagy bengáli költő épp annyira volt panteista és misztikus, hogy számunkra is gond nélkül fogyaszthatóak a versei. "egy az Isten" dőlhetünk hátra megkönnyebbülve, önnön nyitottságunk, europér humanizmusunk langymeleg glóriájával övezve, de bennem motoszkál valami piciny hiányérzet: nem veszítettünk el valakit útközben? valakit aki nagyon is konkrét és személyes és aki vért izzadva adta magát a mi üdvösségünkért....

kis_csirke 2009.08.26. 21:31:39

@filosz: miért veszítettünk volna el valakit?!

Azért, mert nem úgy állok a más kultúrákkal szemben, hogy eltapossam-megalázzam-lenyomjam, a saját identitásomban még erős lehetek (sőt, megerősödhetem abban).
Ez a VAGY-VAGY gondolkodás nagyon korlátol...szerintem semmit nem vesztünk az ÉS-ÉS megközelítéssel...még Jézust sem (ha esetleg úgy érzed, a párbeszéd relativizálja Jézus szerepét, szerintem a saját magad Jézus-kapcsolatára érdemes rátekintened).

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.08.26. 21:58:08

nem akartalak megsérteni, aki ismer engem tudja mennyire szeretek más vallású kulturájú világnézetű emberekkel beszélgetni (lassan egy éve fut pl. a zsidó kulturával foglalkozó rádióműsorom: radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170 ). viszont a szinkretizmust veszélyes irányzatnak tartom, a szufi bölcselő lehet hogy talál pézsmát a saját köldökében, de hiszem hogy igazából neki is Jézusra lenne szüksége aki elég sokféle megközelítésben elmondható hogy KÍVÜL van. a vagy-vagy (pl. jézus vagy mohamed) "szigor"-ból korántsem következik feltétlen az "eltapossam-megalázzam-lenyomjam" mentalitás. elég ha az őskeresztyénekre gondolunk. az ember istenarcúságából következik szerintem, hogy minden emberi kultura tartalmaz értékes, szép, nemes elemeket, amik ráébresztenek bennünket arra, hogy testvérek vagyunk, csak ne felejtsük el hogy az evangélium szószerint magasabbrendű minden emberi gondolatnál.

kis_csirke 2009.08.26. 22:20:32

@filosz: ez így már sokkal jobban hangzik :-).

Kezdődő párbeszédnél sokan szinkretizmust kiáltva bezárkóznak...nyilván erről szó sincs.

Abban biztos vagyok, hogy MINDEN EMBER pézsmát hord a köldökében, amit ISTEN helyezett oda.
Hogy ez a pézsma engem Jézushoz vezet, azért hálás vagyok, de hogy a világ másik pontján élő analfabéta ABOriginalt hova viszi, ki által és mi célból, az a Jóisten terve....

izrael miszteriuma (törölt) 2009.08.26. 23:01:41

@filosz:
@kis_csirke: arról, hogy a kelet milyen közel van...

Mindhárom nagy monoteista egyház Ábrahámot, a „sok nép atyját” tartja alapítójának, nemcsak a hitében foglalt univerzalista elemek miatt, hanem azért is, mert ő ismerte fel először Istent. A héber Biblia nem említi, hogy Ábrahám miképp történt a dolog, de Rabbi Jichák (i.sz. III. sz.) a következő példázatot írja:
„Olyan ez, mint amikor egy vándor meglát egy kivilágított házat. – Vajon lehet-e gondnok híjával a ház? – tűnődik a vándor. A vár tulajdonosa pedig kinéz a házból, és így szól: - Én vagyok a ház tulajdonosa. Ehhez hasonlóan, mivel, Ábrahám atyánk ezt mondta: Elképzelhető-e a világ vezető nélkül?, a Szent, áldott legyen, kinézett és így szólt hozzá: Én vagyok a vezető, a mindenség Ura.”
Ma azonban létezik egy másik, jóval ismertebb, ugyanerről a témáról szóló legenda:
„Amikor leáldozott a nap, és felragyogtak a csillagok, (Ábrahám) így szólt: ők az istenek! De eljött a nap, és a csillagok már nem látszottak többé, és akkor Ábrahám azt mondta: Nem imádom őket, mert nem istenek. Ekkor feljött a nap, Ábrahám pedig így szólt: Ez az én istenem, őt dicsőítem. A nap azonban ismét alábukott, Ábrahám pedig azt mondta: Ez nem isten, és látván a holdat azt nevezte istenének, hogy neki adózzék isteni tisztelettel. Azután a hold is leáldozott, és Ábrahám felkiáltott: Ez sem isten! Van EGY, aki mindőjüket mozgatja.”
A fenti legenda megtalálható a zsidó pszeudoepigrafikus és hellenisztikus irodalomban, de hiányzik a klasszikus rabbinikus forrásokból, de később feltűnik a zsidó elbeszélő irodalomban és a Biblia arámi fordításaiban. Gyakran éppen a keresztény és iszlám művekben fennmaradt történetek váltak közkedveltté zsidó körökben.
Az Ábrahámról szóló legenda indiai David Flusser szerint indiai eredetű, és Perzsián át zoroasztriánus közvetítéssel juthatott el a zsidókhoz. A legenda az upanisádok alábbi történetéből eredztethető:
„Azonban mikor tűzáldozat alkalmával Dzsanaka, Vidéha királya, Jádzsnyavalkjával beszélgetett, J. megígérte, hogy teljesíti egy kívánságát. Ő azt kérte, hogy bármit kérdezhessen. Beleegyezett. Az uralkodó először ezt kérdezte:
- J., mi világít az ember lelkének?
- A nap világít neki, uralkodó – válaszolta. – Mert a Nap világánál ül, jár, dolgozik, tér meg.
- Úgy van, J. És ha a Nap lemegy, mi világít az ember lelkének, J.?
- A Hold világít neki. Mert a Hold világánál ül, jár, dolgozik, tér meg.
- Úgy van, J. És ha a Nap lemegy és lemegy a Hold, mi világít az ember lelkének J.?
- A tűz világít neki. Mert a tűz világánál ül, jár, dolgozik, tér meg.
- Úgy van, J. És ha a Nap lemegy és lemegy a Hold, és kialszik a tűz, mi világít az ember lelkének J.?
- A beszéd világít neki. Mert a beszéd világánál ül, jár, dolgozik, tér meg. Ezért uralkodó, ha saját kezét sem látja, oda megy, ahol beszéd hangzik.
- Úgy van, J. És ha a Nap lemegy és lemegy a Hold, és kialszik a tűz, és elhallgat a beszéd, mi világít az ember lelkének J.?
- Saját Énje (átman) világít neki. Mert a saját énje világánál ül, jár, dolgozik, tér meg.”
Ne feledjük, az upanisadok az átmant, az Ént a brahmannal, a Szent Erővel, azaz a Teremtő Istennel azonosítják.
A legenda különben megtalálható Damaszkuszi Szent János Barlám és Józafát c. munkájában is.
A kör bezárult…
(David Flusser: A judaizmus és a kereszténység eredete)

jabbok 2009.08.26. 23:40:11

@filosz: Köszönöm, filosz, éppen ennyi pontosításra vágytam.

A "belül" lévő istent persze lehet jól is érteni, de azért éppen a szufi ill. más keleti kultúrákban ez bizony elég nehéz.

És van még egy aggodalmam: a "boldogság"-keresés és az isten-keresés összemosása is elég aggasztó számomra. Különösen a mai, ego-ra koncentráló, a kereszténységet is teljesen szubjektivista módon értelmező világban.

Nekem vonzóbb, pontosabban becsületesebb a jézusi figyelmeztetés, hogy aki meg akarja menteni a saját életét, az el fogja veszíteni. Kevés megnyugtatóbb dolog van számomra, mint az, hogy az én Istenem - noha valóban bennem is működik és bennem is él - de alapvetően RAJTAM KÍVÜL, tőlem függetlenül VAN.

eszaq 2009.08.27. 08:45:44

Van a közelben egy Jezsuita ?

Ankalimon 2009.08.27. 09:51:16

@jabbok: A misztikus út pontosan ennek az ellentétnek a feloldását célozza: nem elég ha tudod, hogy, a külső és a belső Jézus ugyanaz a személy, hanem arra is ráébredhetsz, hogy a különbségtételnek nincs is értelme.
Talán pont ez a színelátás lényege...

jabbok 2009.08.27. 12:26:53

@Ankalimon: ezt nem biztos, hogy úgy értem, ahogyan te.

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.08.27. 15:37:03

és akkor még ott vannak azok a gyönyörű indián imádságok, zen bölcsességek, vagy a platóni ideák. attól tartok loyolai már rég közénk vágta volna a tintatartóját "mars evangélizálni!" felkiáltással, ha élne.

Ankalimon 2009.08.27. 19:27:02

@jabbok: Segítene, ha leírnád, hogy hogyan érted...

fasírt 2009.08.27. 22:28:04

Kedves Ky-Lí!

A költészet szerintem is kinyit olyan csatornákat, amiken keresztül az evangélium is sokkal inkább megragadja lényünk teljességét.
Kicsit lazán kapcsolódva a témához, azon gondolkodtam minap, hogy azért félünk(lek) öregedni, mert úgy érezzük kifele megyünk az életből. Rájöttem, ha úgy látnánk, befele haladunk az életbe, sokkal jobb lenne....én ezen a képen meditálok mostanában.

Köszönet és jó ásódást!

jabbok 2009.08.28. 01:08:02

@Ankalimon: "nem elég ha tudod, hogy, a külső és a belső Jézus ugyanaz a személy, hanem arra is ráébredhetsz, hogy a különbségtételnek nincs is értelme.
Talán pont ez a színelátás lényege... "

Nekem ez így kissé panteistának tűnik. Azonkívül nem értem, mi az a "külső és belső Jézus", aki szerinted egy és ugyanaz. Nekem Jézus egy, akárhol van jelen - nem pedig külön Jézusokat kell egymással összeegyeztetnem... Így aztán nem nagy ráébredés nekem, hogy nincs értelme közte különbséget tennem - ehhez nekem nem kell színelátás... Szóval valószínűleg nem értem, mit akartál ezzel mondani.

Vagyis sikerült elég misztikus utat mutatnod...
;o)

Téglagyári Megálló 2009.08.28. 14:33:38

@Ky-Lí:

Merre mész, ahol még internet sincs?

P.E. 2009.08.29. 05:24:04

@zzzsuzsa:
Vajon a hajléktalanok igazából szeretnének az életükön változtatni? Én kommunikálok közben velük, és rájövök, hogy úgy keresem a megoldást számukra, hogy majd felrobban az agyam, találok is számtalant, de azok az én megoldásaim. Ha eljön az este, a hideg, tényleg eszükbe jut a vágy az ágy után, de délelőtt még nem törik ezen az agyukat. Belefáradtam. Az Úr Jézus is megkérdezné: mit akarsz? A választ a hajléktalannak kell megadnia. Fogadjuk, ha meg lesz a válasza, aszerint fog a jó Isten segíteni rajta. Általunk.

eszaq 2009.08.29. 08:43:17

Erröl nekem meg az fút eszembe, ha már így asszociálgatunk, hogy értelme kell, hogy legyen...Ugy általában az egésznek, de a minden napnak is. Vagy azon belül valaminek a hítem (vagy ahogy teccik, híteim) tükrében. Különben nincs ami megtartson abban amiben híszek, vagy inkább abban, hogy valóban híszem. És akkor elfolyik minden, és már hínni se lesz értelme, és ki vagyok szolgáltatva a pillanatnyi vágyaimnak vagy szükségelteimnek...és valóban hajléktalan marad a lelkem. Magyarán építenem kell vagy úgy kell éreznem mintha épülgetne valami, belülröl kifelé. Nem mindig sikeresen, néha vissza bontom esetleg, de mégiscsak én csinálom és ez már önmagában nagyon más tudat vagy létállapot mint az értelmetlenség szorongó és depressziv tétlensége.

zzzsuzsa 2009.08.29. 18:23:45

@P.E.: Igen, ez elgondolkoztató, és az is, ha az olyan ember aki nem hajlandó semmilyen segítséget elfogadni, viszont a templom lépcsőjére odafekszik, netán mást is csinál, stb....ez tényleg nagyon felháborító. Én egyébként ennek ellenére megvagyok róla győződve, hogy az egyháznak muszály lenne ezeknek az embereknek segítséget nyújtani mégis, mégpedig valahogy úgy, hogy szociális munkába bevonni őket. Ez nagyon érdekes lehetne. Nem hiszem, hogy én vagyok a nagy ész aki ezt kitalálja, nyilván létezik már ilyesmi. De biztos, hogy ez az egyház küldetése lenne. Én nagyon szeretnék egy karitatív és "utcára kimenő" egyházat látni. Különben mi értelme a létezésének? Személyes tapasztalat az, hogy azokon a helyeken, ahol szükség lenne, ott nincsenek a papok. Miért? A mai Budapesten égető szükség lenne Teréz Anyákra akik bebújnak a hajléktalanok kis zugaiba, és világosságot gyújtanak. Én mint civil, segítek. És szeretném, ha az egyházamat sokszor látnám ilyenkor.

zzzsuzsa 2009.08.30. 23:13:45

@kis_csirke: Az ABOriginált valószínűleg maga a pézsma, akit Isten azért küldött hozzánk, hogy mi , túlcivilizált kultúrkeresztények általuk értsük meg és lássuk meg Őt.

tintifu 2009.09.01. 12:12:49

@filosz: "de bennem motoszkál valami piciny hiányérzet: nem veszítettünk el valakit útközben? "

Van egy kedves család, barátaink, akik Krisnások.
Egy időben annyira tudtunk örülni velük, amikor felleltük, hogy Isten szeretetét mennyire hasonlóan éljük át. Mennyi minden összeköt. Egyszer az asszonyka kimondta: dehiszen ugyanazt követjük!
Akkor ezt nem tudtam elkönyvelni, és sok-sok belső keresés után rájöttem valamire és megkérdeztem:
- Ti figyelj, és annak az Istennek, akit te imádsz, van egy fia?
- Van bizony! (És csillogott a szeme.)
- És, és a neve az, hogy Jézus a Krisztus?
- Hogymi? Nem-nem, én Krsnára gondoltam!
Aham, mondtam halkan. Lehet, hogy mégse ugyanazt imádjuk?

Sok éven át hagytam magam merítkezni csak úgy, sokféle vallásban, amelyek alatt a fundamentum már megépítve állt, 2 éves koromtól. NAde ráleletem saját lehetőségeimre, mint tinédzser, és kinyíltam ezer felé. Kezdjük azzal, hogy van zsidó felmenőm, nagymamám kóser konyhát vezetett. Mentem és hagytam, hogy áthasson az ősök éneke, a nyelv zenéje. De húsvétkor, amikor péntek este imára mentünk, és gyertyát gyújtottunk, dönteni kellett.
Nagyon fájt, de meg kellett tennem.

Aztán pár év múlva, amikor a buddhista meditációk után a zen mester azt mondta "Te közénk való vagy, gyere!", újra nemet mondtam. És újra fájt, egy ideig.
Kipróbáltam még sok más mindent.
De végül azt találtam, hogy egyetlen fohász nagyobb erőt képes megmozgatni mind a lelelkemben, mind a hozza állásomban, mint többórás, több évi keleti praxis.
Oly szép a kerengés, dervis módra. De csak egy belső pillanat, ami felsóhajt bennem, ó Uram, köszönöm, és az életem fája kivirágzik azon nyomban.
Ezt adta nekem Jézus, a Krisztus. A lelkem mérhetetlen szabadságát, hogy semmilyen eszköz nem kell, sőt, még a hely és a körülmény se számít, hogy az örökkévaló Atyám végtelen szeretetével kapcslatba kerülhessek. Ezt adta ő, hogy híd lett a talpam alatt, kéz, ami összeköt más kezekkel, más lelkekkel.
Egyetlen esti ima felrepíti a családunkat és egységgé ötvöz bennünket.
Hálás vagyok, hogy ezt megtapasztalhatom.
Ettől függetlenül megérintenek az upanísádok, sőt a Koránt is leemelem olykor, és őseim magyar és zsidó imakönyve egymás mellett ott díszeleg a kis házi oltáron.
Nagyszüleim sírjához vittem virágot, és pár szép kavicsot is... Hát így .

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.09.01. 14:27:41

nagyon köszönöm hogy ezt leírtad és persze hála Istennek hogy ezt így leírhattad!

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.09.01. 14:47:40

amúgy elkészült legújabb felvételünk, itt hallható:

radio.sztaki.hu/node/get.php?id=011pr2227

a témát ezúttal Papp Rihárd antropológus könyve szolgáltatta melynek címe: Van-e zsidó reneszánsz? akit érdekel annak szeretettel ajánlom!

P.E. 2009.09.01. 21:16:57

@tintifu:
"Egyetlen esti ima felrepíti a családunkat és egységgé ötvöz bennünket."

Kérlek, imádkozzatok érettünk, hogy ez a csoda velünk is megtörténjék. Köszönöm...

freiherr 2009.09.02. 08:47:18

@zzzsuzsa: hogy nyújtana komolyabb anyagi/dologi segítséget az egyház azután, hogy az 50-es évek elején az ávós pribékekkel dobatták ki az utcára a megszámlálhatatlan mennyiségű, számtalan karitatív funkciót is sikeresen betöltő férfi és női szerzetesrend tagjait? az, hogy az ingatlanok egy részét visszaadják, nem állította helyre a pótolhatatlan struktúrát, s főleg az emberanyagot. ráadásul az egyház egy működő rendszer része volt, melyben például a tehetősebbek igen komoly összegekkel és rendszeresen segítették a rászorulókat. a kommunisták által gerjesztett primitív önzés a liberalizmus undorító kuporgatásra, zsugoriságra, énkultuszra ösztönző aberációi következtében a tipikus sötét mai átlagpolgár vagy nem ad mert önző és primitív, vagy nem tud, mert kiszipolyozták, itt most ne is térjünk ki az újra velünk élő szocializmusra. az egyházat kioktatással vádolni pedig a legbegyepesedettebb liberális tanmesék szajkózása; ÉNke nyávog, amikor halkan etikáról és erkölcsről szól valaki, hogy őt nem kell kioktatni.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2009.09.02. 10:24:39

@freiherr: jujjjjj de belehergelted magad ebbe. jól esett ... ? na töröld le szépen a habot ;) =)))

... a viccet félretéve, bizonyos részekkel mélyen egyetéretek, valóban sok kárt tettek a kommunisták, de a keresztényüldözés valahol mindig benne van a pakliban. Jézus direkt szeret a "lúzer" oldalra állni. folyton széttépeti a követőit az oroszlánnal, keresztre feszítteti őket, meg még saját magát is, szegénységre buzdítja a tanítványait, és arra, hogy a másik arcukat is tartsák oda. ezzel biztosítja, hogy a LÉNYEGRE koncentráljanak. ha a szentek sorát végignézed, több közöttük a vértanú, szegény, önsanyargató, mint a kényelmes középosztálybeli. manapság nagyon is ráfér a kereszténységre egy kis üldözés, hogy megtisztuljon -- túlzottan elkényelmesedtünk.

tintifu 2009.09.02. 10:36:20

@P.E.: A csoda benned van, reggel, mikor kinyitod a szemed, mondd ki 'köszönöm' és aztán sokszor, sokszor naponta, szívből. Azt is mondhatod 'Hála legyen, hála', meg 'Áldott légy'. Bármi van, bármiben vagy, csak mondjad. Így érsz el az estéig, amikor minden összeérhet.
(De azért a kérésed teljesítem :))

rozalicska 2009.09.03. 08:25:12

Olvass Háfizt is ( perzsa )

tintifu 2009.09.03. 12:17:18

@izrael miszteriuma: Újfent jól esett olvasni ezt a szép példát, köszönöm! (Hol tanítasz, és mit - ha nem indiszkrét.)

jan 2009.09.07. 18:53:22

Napok óta reménykedve jövök ide a jezsuita blogra, hogy hátha van új poszt, de mindig ezt a lefagyott szakállú őzikét vagy mit látom csak.

Kínomban viszont elkezdtem olvasni a régebbi posztokat, és nagyon jó volt így újra, úgyhogy ajánlom mindenkinek, aki hozzám hasonlóan epekszik/epeked, oltsa szomját a régi nemes itallal.

(Az őzikével meg a posztjával amúgy semmi bajom.)

zzzsuzsa 2009.09.08. 11:01:33

@jan: :-) Igen, rengeteg olyan poszt van amit még el sem olvastunk (legalábbis részemről). Jó ez így, hogy nem írnak rengeteget, talán jobban belemegyünk egy-egy témába.

ester 2009.09.08. 18:32:03

Csupán olvasója vagyok a blognak, de csatlakozom az előttem szólókhoz.

eszaq 2009.09.09. 18:58:15

Látom írtatok páran pár hét alatt:) "A vallási relatívizmus hol kezdödik ? " ez jutott eszembe csak. Azt híszem amikor arról van szó, hogy ki miben hísz és az mennyire hasonló vagy sem, akkor megkülönböztetendö kiröl is van szó. Az én személyes hínni tudásomról vagy arrol ahogyan mások hítét élőnek és működőnek tudom elfogadni. Én azt tapasztaltam, hogy hínni csak egyféleképpen tudok. Mást ki se próbáltam vagy próbálnék szívesen. Ez a természetemböl de talán mégelöbb az európainak teremtettségemböl fakad. Ha ez az, vagyis a kereszténység amiben növekedtem akkor ez hítem anyanyelve. Más nyelven is megtanulhatok, és eshet jól "beszélni", viszont magamat akkor fogadom el vagyis a teremtettségem milyenségét és érzem megnyugodva személyesen Istennél, ha első "nyelvemen", a tőle kapott nyelven "szólok" hozzá. Tolerálni és megérteni is csak ilyen "nyelven" tudom azt ahogy mások "beszélnek" és azt, hogy mért ragaszkodnak sajátjukhoz. Sőt, talán érthető és elfogadandó is csak saját "anyanyelvén" tud lenni az ember.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.11. 09:18:56

@tintifu:
Nem vagyok tanár, csak örök tanuló!
Zsidó származású lévén a tudásra való törekvés a vérünkben van, a tanulás egyetlen célja a még több tudás. A szüntelen tanulás számunkra természetes dolog - nem valami konkrét cél érdekében tanulunk, hanem azért a napi emelkedettségért, amit a tanulás folyamata és a gyarapodó tudás megtapasztalása jelent…

kb.137 2009.09.11. 13:50:11

@izrael miszteriuma:
Mielőtt beléptem a blogra a Hava Naguila napokban letöltött változatait hallgattam vissza – innen a könnyelműségem, hogy idézem a zsidó tudásvágy egyik észelvű magyarázatát:

Nagy volt a szegénység, a rabbinak is még csak egy szoba jutott, meg egy nagy ágy. Az ágyon négyen aludtak: a rabbi és Sára asszony egymás mellett középen, az ágy egyik szélén az eladó lányuk az anyja mellett, a másik szélén az ifjú samesz. Egyszer Sára asszonynak öröklési ügyekben külföldi rokonaihoz kellett utaznia. Lelkére kötötte a rabbinak, vigyázzon a sameszára, nehogy elcsábítsa az egy szem lányukat. A rabbi nem is mozdult a samesza mellől, éjszakára pedig még kezéhez is zsinegelte a samesz derekát. Hetek múlva haza jött Sára asszony, s a lány bevallotta neki, hogy terhes a samesztől. Sára asszony nyomban kérdőre vonta férjét. A rabbi meggyőzően elmondta az őrzést, a zsinegelést, s bizonygatta, hogy a samesz egyszer se hagyta el a fekhelyét. És a lányunk? - kérdezte az asszony. Jaaa! Hacsak úgy nem – mormogta savanyúan a rabbi, majd hirtelen elmosolyodott. Főrabbi leszek – mondta. Az lett. Egy mondattal nyert: A természet nem felettünk van, hanem mellettünk, s mindig utat nyit nekünk megismeréséhez, ha érzi ragaszkodásunkat. – Azóta a zsidó tudósok élen járnak a világ tudományos megismerésében. Ők már látják a sötét anyag és energia feliratát is: Archívum. Csak olvasásra. Olvasójegy Heisenbergnél és Schrödingernél.

@eszaq:
Csak kiegészítésként:
A hit – a hinni tudás – az ember természetes állapota. Az viszont gyermekkori tanulástól függ, hogy a létező többféle hit közül melyik lesz az ember anyahite. Ez nem érdem, hanem állapot. Az „örökölt” hitünknek csak a mégis-megtartása lehet érdem, azonosan a hitünk vívódás árán való mégis-befogadásával.

@freiherr:

„..a kommunisták által gerjesztett primitív önzés a liberalizmus undorító kuporgatásra, zsugoriságra, énkultuszra ösztönző aberrációi…” - terjesztve a világtörténelem egyik legaljasabb mondatával: Minden szentnek maga felé hajlik a keze! Jellemző...

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.11. 18:10:04

@kb.137:
Mindenkire ráfér egy kis örvendezés, nekem ez a kedvenc tánccsoportom az amerikai kontinensről:
www.youtube.com/watch?v=LgvKCucx0oU&feature=related

Tetszik a történet, még nem ismertem, de nem héberül szólt eredetiben, mert magyarul nem jön ki a poén (megismerni=együtthálni)

kb.137 2009.09.11. 20:29:54

@izrael miszteriuma:
A magyar köznyelven segít a Biblia: Ter 4.1
Én a spontán táncokat nézem szívesen.
Pl. www.youtube.com/watch?v=ewFLSBJ8NkA
és www.youtube.com/watch?v=ctbuNZ_tUiw

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.11. 22:24:11

@kb.137:
Már azt hittem, Kegyed tánctanár...
:-)

kb.137 2009.09.13. 19:48:29

@izrael miszteriuma:

Vettem mindet…:-)

Egyébként főállásban autodidakta szótánctanonc vagyok, így még ebben a kis blogcsendben is a poszthoz társította gondolataimat a rólam való hivésed, azaz feltételezésed, aminek igazságához nem ragaszkodtál. Ellenben a vallás, a vallott hit szándékkal, a szándék pedig tettel egyenlő. A hívő nem csupán belenyugszik, nemcsak elvárja, hanem egyenes szándékkal akarja is, hogy hite szerint alakuljon a világ s a lelkek sorsa, bár nem áll rendelkezésére minden információ – (emiatt nehéz nyuszika432 nevű társunk 2009.01.17. 22:03:33 – alatt a "Ha megérted, akkor nem Isten" című posztnál feltett kérdéseire a válasz – s persze, a kérdéseket is az információhiány okozza. Ha a kérdésekre tudhatnánk a lehengerlő választ, akkor nem emberek lennénk…Azt a legtudományosabb bizonyossággal állíthatjuk, hogy az összes információ birtokosa és kezelője sohasem szeretetlenkedik és nem ésszerűtlenkedik. A hiba a mi halló és közlő készülékeinkben van.)

Újat a fentiekkel aligha mondtam, de a hitem tettként való vállalása az én iránytűm egyik fontos része a poszt utolsó mondatában említett szűk kapu keresésénél. A másik fontos rész: minden hittételt a szeretet szellemében kell értelmeznem, ezért a katasztrófákat, testi és ösztönhibákat okozó természeti rossznál mérhetetlenül erősebb gonosz áldozatának is gondolhatom a bűnös, a gyarló embert.

Az egész blog témái közül különösen a magzatirtás, a homoszexualitás, valamint a rasszizmusban és a nők egyházbeli helyzetében is megnyilvánuló dölyf kérdéseinél nehéz a válaszok szűk kapujának megtalálása, hiszen el kell ismernem, hogy hitünk szerkezethű továbbcsiszolása – hogy egésze is beférjen a kapun - mérhetetlenül bonyolultabb, mint a gyémántcsiszolás.

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.09.13. 21:08:05

to freiherr:
„..a kommunisták által gerjesztett primitív önzés a liberalizmus undorító kuporgatásra, zsugoriságra, énkultuszra ösztönző aberrációi…” hát nem tudom, mikor én még az úttörők meg a kisdobosok tíz, tizenkét pontját bifláztam, vagy mikor a timur és csapatát olvastam ilyennel nem találkoztam csak az ellenkezőjével. a liberális fogyasztói társadalom meg éppen nem a kuporgatásra, zsugoriságra, hanem a költekezésre ösztönöz, ezzel teremtve sok sok munkahelyet. szerintem mi nem egyazon bolygón lakunk...

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.14. 10:26:00

@kb.137:
Ha megérted, akkor nem Isten?

Mindig messze keresik valahol az Istent, a nagy dolgokban, mintegy távcsővel és nagyítóval, a csillagok, felhők és végtelenségek között. De én már tudom, hogy biztosabban megtalálom Őt az egészen kis dolgokban, a véletlenekben, a jelentéktelenségben, azokban a pillanatokban, amikor csodálkozva pillantunk fel, valamit értünk, amit az elébb, az élet sivatagai és szakadékai között vándorolva, nem értettünk. Ez a pillanat, amikor egyszerű és világos lesz valami, ami az elébb homályos és érthetetlen volt, ez a pillanat, mikor fölénk hajol Isten. Hiszek benne? Néha azt hiszem, csaknem frivolitás és túlbuzgalom hinni benne. Több és más Ő annál, semhogy hitem vagy tagadásom eldöntené kettőnk viszonyát.
(Márai Sándor: A négy évszak)

kb.137 2009.09.16. 22:00:05

@izrael miszteriuma:

„Ha megérted, akkor nem Isten?” Ha már megismételted a posztcímet, lett okom tovább töprengeni rajta, a kérdőjelek kirakása nélkül - kissé hosszan, hiszen Márait is képbe hoztad.

Az előbb három ponttal zártam a posztcím fordítottjára (ferdítettjére) utaló mondatomat. Most folytatom: Ha teljesen megérted Istent, akkor nem ember vagy, hanem Istenember. Jézus emberként tudatában volt a lét összes korabeli információjának, az emberi szabad akarattól is formálódó jövő összes lehetséges változatának. Nem jósolt, hanem időtlen tudását közölte kellő mértékben, a megfelelő időben. Természetesnek vesszük (mert az), hogy a világegyetem és az isteni lét minden információja (dimenziótlan ismerete, adata) elfért egyetlen - idő uralta - emberi agyban. Ennek az agynak nem volt szüksége Hitre, önmaga tagadása pedig nyilvánvalóan fel sem merülhetett benne.

Szerintem ehhez hasonló tudati állapotra utal Márai Sándor a köszönettel vett idézet utolsó mondatában. Annyira természetesé vált számára Isten létezése, mint önnön léte. Ebben a tudati állapotban válik frivolitássá, túlbuzgalommá az istenhit. Több és más, mint a transzcendencia vagy az értelem megvilágosodása. Ez azonosulás sejtése, az emberi minőség, szabadság, felelősség - és restség fennmaradásával. Az ÉN bizonyossága Berkley püspöknél is megvolt. - Az a gyanúm egyébként, hogy Berkley és kritikusai a nők szubjektumára nem fordítottak kellő figyelmet – s ez ma is tart. Az istenhitre igen fogékony nők szülésen alapuló mindennapi realizmusára már akkor is szükség lett volna, most pedig már elengedhetetlen egyházi egyenjogúsításuk megkezdése az előző hozzászólásomban is felsorolt kérdések teológiai és gyakorlati rendezéséhez, hiszen még a beilleszkedésükhöz (és a férfiassá formálásukra tett kísérletek kudarcához) idő kell. A cölibátus ehhez képest személyes ügy, de a nőtlenséggel legalább egyenrangúnak tartom azoknak a problémáknak a társas megoldását, amelyek gyarló emberek házassága nélkül fel se merülnének.

Érdekes lesz majd olvasni George Berkleyt és John Locke vitájáról a természettudományos gondolkodás történelmi fordulata után, amikor racionálisan is nyilvánvalóvá válik, hogy elsődleges az információ, annak csak egyik tulajdonsága a fizikum, amelyből „aki” lett, és a siker reális lehetőségével kutatja léte Okát, aminek megismerése létének célja, de reális lehetőség az is, hogy önmaga áldozata lesz. Természettudományos igazsággá válik János Evangéliumának lényege: az Ige körül forog a világ, s létünk függ tudatunktól. A Templeton-díj nyerteseinek is hála, az információ alapú gondolkodás már megtapadt a természettudományokban is, s kiderül, akaratlanul is társai a Teilhardra is figyelő teológiának. (A teológusok majd minden igét jobban megfontolnak s nem nevezik sötét anyagnak/energiának a világegyetem 96%-át kitevő ismeretlen jelenséget, nem csak a fotont tekintik a fény hordozójának, nem csupán a Higgs-bozont minősítik „isteni részecskének”, - s ajánlanak pl. egy kis fizikát is a jezsuita blogokra, mert hát digitális világunk és gondolkodásmódunk nem minden részében idegen Teremtőjétől).

Még néhány szó a Márai tragikus sorsához: az is kérdés, mennyire ismerheti meg önmagát az ember s mennyire állhat jót magáért előzetesen. Az értelem szerintem tudásból és antitudásból áll. Az értelem része a hit is, az azonosulás sejtése is. Mindkettőn és a transzcendencián is erőt tud venni antitudás, a negatív transzcendencia forrása: az értelem képes értelmetlennek tekinteni magát. A tovább élőkben a szeretetnek szerintem megértésre kell cserélődnie.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.17. 07:32:11

@kb.137:
"Ez a pillanat, amikor egyszerű és világos lesz valami, ami az elébb homályos és érthetetlen volt, ez a pillanat, mikor fölénk hajol Isten."

A pszichológiai tapasztalat szerint az ember - úgy 40 körül járván - addigi tapasztalatai a világról összeállnak, és ami addig érthetetlen volt, hirtelen megvilágosodik, és érthetővé lesz. Ateista emberek is átélhetik ezt, de a vallásos ember ezt úgy értelmezheti, mint istenbizonyitékot, ezentúl nem egyszerűen hisz Isten létezésében, hanem hite a tapasztalás bizonyosságából fakad, szinte már tudásnak nevezhető és ez az érzés nem múlandó, mindig velemarad a további élete során...

eszaq 2009.09.17. 16:55:47

@kb.137: "Anyahít" ez tetszik, találó kifejezés, szerintem jobb mint a hítem anyanyelve. Az érdem viszon tnem értem, hogy jön ide ?

kb.137 2009.09.17. 21:11:46

Hitbeli bizonyosságodat olvasva eszembe jutottak a lelki válságba kerültek és a megtérők, akik úgy társak anyahitünkben, hogy szenvedtek is a kegyelemért: belső kísértés, külső kényszer, szellemi hatás ellenére hitbeli társaink maradtak, vagy a miénktől eltérő anyahiten növekedve, szükségképpen vívódás után fogadták be hitünk örömhírét. Hozzájuk képest neveztem állapotnak azok helyzetét, akik a hitünkre tanító első anyai mondatok óta bizonyosságban élnek. Elnézést kérek, amiért előzőleg túl halkan (=rébuszokkal) szóltam.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.17. 22:44:16

A hit alapja az ősbizalom...

„De megfeledkezhet-e csecsemőjéről az asszony? És megtagadhatja-e szeretetét méhe szülöttétől? S még ha az megfeledkeznék is: én akkor sem feledkezem meg rólad. Nézd, a tenyeremre rajzoltalak.”

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.17. 23:06:34

A hit alapja az ősbizalom…
„De megfeledkezhet-e csecsemőjéről az asszony? És megtagadhatja-e szeretetét méhe szülöttétől? S még ha az megfeledkeznék is: én akkor sem feledkezem meg rólad. Nézd, a tenyeremre rajzoltalak.”

tintifu 2009.09.19. 12:48:07

@izrael miszteriuma: mennyire nagyon, nagyon, nagyon, nagyon szeretem ezt a passzust. olyan végtelen eza gyöngéd szeretet számomra, olyan örökkévaló, mindenen túlmutató, mindet magában hordozó. Áldott legyen, hogy létezik.

Tudással kapcs. : felmenőim közt, az, aki zsidó volt, pont ez azt örök tudásszomjat hordozta. Emellett a mindennapi alkotás örömét. Hogy amíg élek, legyen meg minden napomnaka veleje, sava, borsa.Nem csak úgy beleéljeka világba. Legynek kontrasztok, fáradások, piehnések. A szellem megmozgatása, a lélek és test megmozgatása, ez a 3as pakk a fontos fiam, mindennap, s akkor nyugodt lesz az álmod. És beteg se leszel. Valahogy így tanították nekem. Bejön :)

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.20. 18:04:11

@tintifu:
Az alkotó munka, a teremtés az, ami az embert valódi istenközelségbe emeli. Ez a legegyenesebb út Istenhez. Alkotó ember éppen ezért sohasem lehet istentelen.
(Hekler Antal)

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.20. 19:05:12

@tintifu:
A zsidóság nem tartotta a sabbatot, de a sabbat megtartotta a zsidóságot...

A sabbat az elmélkedés, az olvasás, az építő beszélgetés, a nyugalom és az öröm napja, mely tökéletesen mentes a gyakorlatias és világi tevékenységektől. A sabbat kiemelkedő szerepét abban kell keresnünk, hogy a zsidóság középponti eszméje a szabadság eszméje; az ember és természet, az ember és ember közötti tökéletes harmónia eszménye; a messiási kor elővételezésének eszméje és azé, hogy az ember túllép az időn, a bánaton és halálon...
(Erich Fromm: "Olyanok lesztek, mint az Isten")

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.20. 19:22:24

@tintifu:
Zsidó testvéreink most ünneplik az újévet, melynek egyik központi imádsága az Avinu Malkenu kezdetű imádság, amelyben hasonlóan a Miatyánkhoz Atyánknak szólítják az Urat. Az imádság Rabbi Akiba könyörgéséből ered, aki Rabbi Eliezer 24 könyörgése után - mely nem talált meghallgatásra - mindössze öt rövid mondatot mondott:
Atyánk, Királyunk, az apánk vagy,
Atyánk, Királyunk, nincs más urunk kívüled,
Atyánk, Királyunk, vétkeztünk ellened,
Atyánk, Királyunk, könyörülj rajtunk!
Atyánk, Királyunk, tégy velünk (jót) a Neved kedvéért!

Avinu malkeinu sh'ma kolenu...
(Atyánk, Királyunk, hallgasd meg könyörgésünket)
www.youtube.com/watch?v=RRhAklSPooQ&feature=related

tintifu 2009.09.20. 22:57:31

@izrael miszteriuma: "A sabbat kiemelkedő szerepét abban kell keresnünk, hogy a zsidóság középponti eszméje a szabadság eszméje; az ember és természet, az ember és ember közötti tökéletes harmónia eszménye; a messiási kor elővételezésének eszméje és azé, hogy az ember túllép az időn, a bánaton és halálon..."

Furcsa, felemelő, döbbenetes, sorolhatnám, hányféle érzést hordozott a felismerés, hogy: élni, létezni öröm. Minden nap, és minden percben, mindennek ellenére, minden melett és minden történés, átélés közben, után.
Hogy ezt x éven ár miért kerültem, van annak oka, mint mindennek. De állítom, hogy mióta meghaltam a bánatnak, és az élet éltet, amióta mindennap reggelén öröm és hála próbál bennem feléledni, a világ újjá íródott számomra, s olyan kapuit nyitogatja, melyek az általad idézett, s magam által mélységesen vágyott harmónia egyszerű teljességét adják.
Van az irodalomnak, művészetnek egy rétege, amely ebből a látószögből immár semlegessé válik, s most újat keresek, amiből építkezhetem, azt, ami ezt az örm-létezést, derűt, teljességet hordozza.
Mondok egy példát, ott van a Nabucco /Rabszolgák kórusa, évtizedeken át énekeltem az eredeti verzióban, imádtam. És lám, van egy olyan változata, ami ugyanarról, s mégis, másról szól.
Ha kedved van hozzá:

www.youtube.com/watch?v=jQYh_JOfFe0&feature=related

(remélem, nem zavar, hoyg személyes felismeréseket osztok meg, jelezd kérlek, ha mégis...) Köszönöm soraid, áldás legyen mindennapjaidon.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.09.20. 23:57:27

@tintifu:
A szépség elvezet Istenhez...
Köszönöm!
:-)

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2009.09.29. 08:03:24

egyéves évfordulóját ünnepli műsorunk, de legujabb felvételünket nem csak ezért érdemes meghallgatni: radio.sztaki.hu/node/get.php/011pr2230 (főleg ha szereted a jazz-t...)

tintifu 2009.10.05. 23:18:33

@izrael miszteriuma: /Avinu malkeinu/Tartozom egy szívből jövő köszönettel ezért a linkért, az eszményi szépért. (Ugyanis csak most tudtam meghallgatni, technikailag ferdén álltunk a költözés maitt eddig.) Köszönöm.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.06. 20:33:32

@tintifu:
Zsidó testvéreink alig pihenték ki az Újév fáradalmait, máris sátorépítésbe kezdtek, hogy méltó körülmények közt köszöntsék a Sátoros ünnepet:
www.youtube.com/watch?v=4nbC9D3yrBY
A sátornak belülről is szépnek kell lennie: ünnepi lángok lobognak, a falakat vallásos áhítatot ébresztő képek, gyermekrajzok, zsinagógai takarók díszítik, mindenhonnan vidám zeneszó hallik:
www.youtube.com/watch?v=leT5fW1gCRE&feature=related
A bobovi rebbének 12 haszid húzza a vonót a sátorban:
www.youtube.com/watch?v=QoV_X54eexU&NR=1
A szent városban, Cefátban a haszidok táncra perdülnek örömükben:
www.youtube.com/watch?v=B_BeBoGQshA

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.06. 20:55:34

@tintifu:
"És vegyétek az első napon a díszfának gyümölcsét, pálmaágakat, sűrűlombú fának és fűzfának a gallyát, és örüljetek az Örökkévaló, a ti Istenetek előtt hét napon át."

Az ünnepi csokor négyféle növényből áll: valamennyi Izrael fiaihoz hasonlítható. Az eszrog ízletes és illatos, akárcsak az a zsidó, aki ismeri a Tórát és rendszeresen gyakorolja a jócselekedeteket. A pálmaág azokra a jámborokra emlékeztet, akik ugyan nem ismerik a Tórát, de mégis hasznos tagjai a közösségnek, a pálma termése, a datolya ugyanis ízletes, de illata nincs. A mirtusz illatához viszont nem társul semmiféle íz, így azoknak a zsidóknak sincs semmi hasznuk, akik tudásukat csak mutogatják. S végül - mint a fűzfa ága - vannak olyanok is, akik sem tudásukkal, sem jócselekedeteikkel nem válnak ki. És mégis, azt mondja az Örökkévaló:
"Nincs mit tenni, mindannyian zsidók. Köttessenek hát egy csokorba, és akkor kiegészítik egymást, és engesztelést nyernek egymás vétkeiért. Ha így tesztek, akkor Én is veletek vagyok!"

tintifu 2009.10.07. 00:14:01

@izrael miszteriuma: Köszönöm, eleven öröm van minden képben. Meghát még sok minden jön át, a kontinuitás, az örökkévalóság, ami idő előttről való, a hűség, az összetartozás...
Aki ebben él, biztosan nem elveszett, hiszen nem egymaga töri saját útját. Beoltott ág, és élő fához kapcsolódik. Nem tudom, legyek-e irigy, vagy csak élvezzem, vagy csak megköszönjem, hogy valaha volt őseim élték még mindezt. (Mindenestre felkerekedtem egy kis táncra itt a kisszobában :))
Jó, hogy ezt átadod, köszönöm.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.07. 12:20:02

@tintifu:
"Aki nem látta a vízmerítés örömünnepét, az nem látott igazi örömöt életében."

A sátoros ünnep (Szukot) egyike volt a zarándok ünnepeknek, amikor minden zsidónak el kellett zarándokolnia a Templomba. A Peszachtól számított hetedik hónap 15. napján kezdődött, és egy héten át tartott az ünnep, amikor a zsidók sátrakban laktak. A pusztai vándorlásra emlékeztek, amikor az Örökkévaló 40 éven keresztül őrizte őket a pusztában, de egyúttal a szüret és az aratás hálaadó ünnepe is volt. A Templomot esténként kivilágították, a leviták zenéltek, a zarándokok pedig fáklyafény mellett táncoltak. Három további szertartás tette különlegessé a Szukot ünnepét: az ünnepi csokor, a vízzel való meghintés és az oltár körüli körmenet.
Az ünnepi csokor (lulav) pálmaágból, fűzfaágból és mirtuszágból állt, amely a citrus gyümölcsöt (eszrog) fogta közre. Már az első napi reggeli istentiszteletre ezzel kellett megjelenni a Templomban. A reggeli áldozat bemutatása után a leviták elkezdték a Hallel zsoltárokat (113-118. zsoltár), a zarándokok pedig eközben ezt az imádságot mondták magukban: Áldott légy, Örökkévaló, Istenünk, világ Királya, hogy életben tartottál minket, és ezt az időt megérhettük. Amikor a 118. zsoltár első sorához értek, és felhangzott az „Áldjátok az Urat”, az egész zarándoksereg felemelte a kezükben lévő csokrot, és öröme jeleként integetni kezdett vele.
A másik ünnepi szokás volt a vízzel való meghintés. A hét minden reggelén ünnepi menet vonult a Siloe tavától a Templomba. Egy pap arany kannával merített a tó vizéből, és ezt vitték fel a Templomba, ahol már a kapuban sófárok hangjával fogadták őket. A vizet az italáldozattal együtt öntötték az oltár lábához, emlékeztetőül Izajás szavaira: örömmel fogtok meríteni az üdvösség forrásából (12,3). Ebben a környezetben hangzottak el Jézus szavai is, amelyet a János Evangéliumának 7. fejezete örökített meg számunkra.
Az utolsó napon a zsidó férfiaknak megengedték – de csupán ezen az egyetlen napon -, hogy beléphessenek a papok udvarába. Az ünnepi körmenetben hétszer kerülték meg az áldozati oltárt, és esőt kértek a kiszáradt föld számára. A körmenet közben a főpap az oltárra öntötte a Siloe tavából reggel merített vizet. Az ünnepi szertartás közben hangzottak el Jézus híres szavai: Ha valaki szomjazik, jöjjön, és igyék! Aki hisz bennem, annak belsejéből, az Írás szava szerint, élő víz forrása fakad! (Jn. 7,37-38)
Bár a Templom pusztulása után a vízmerítés ünnepe kikopott a zsidó hagyományból, és a kereszténység sajnos nem vette át a Sátrak ünnepének megülését, de a hajdani hangulatot idézik a Szukot ünnepén a Siratófal előtt imádkozó zsidók:
youtube.com/watch?v=SpZJ6tS1-V0&feature=related
Az ünnep fénypontjaként a kohániták megáldják a zarándoknépet:
youtube.com/watch?v=VN9lkI5ZaOM

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.08. 11:47:38

@tintifu:
Zsidó testvéreinknél közeleg a Hosana Raba napja, amely nemcsak a sátoros ünnep utolsó napja, hanem egyben a Félelmetes Napoké is. A hagyomány szerint ezen a napon küldik fel az égbe mindegyikünk jövő évre szóló ítéletét is, ezt a napot maga a Jóteremtő adta Ábrahám ősatyánknak:
„Adok fiaidnak egy külön napot arra, hogy levezekelhessék bűneiket. Ha levezekelték Ros Hasana ünnepén, annál jobb. Ha nem, akkor vezekeljék le Jom Kippurkor. De hátha még akkor sem nyertek bocsánatot; ezért ajándékozom neked Hosana Raba napját.”
Olyan hangulata van ennek a napnak, mint a Félelmetes Napokénak, örömmel és szorongással vegyes. Éjszaka imádkozni mennek a zsinagógába, reggel pedig az előimádkozó fehér halotti ruhában áll a Tóraszekrény elé. Ezen a napon nemcsak egyszer járják körül az emelvényt a zsinagógában, hanem hétszer, Hosanna pijjutokat énekelve közben, mert a Szentélyben is hétszer járta körül a nép az oltárt. Ezután kezükben fűzfaágakkal csapkodásba kezdenek az Élet Könyvének lepecsételése előtti utolsó órát kihasználva a számukra kedvező ítéletre:
„Felelj híveidnek, kik szívüket, mint vizet öntik ki Elibéd, segíts meg!”
A Hosana Raba napi imádság rövidített változatát itt láthatjuk:
youtube.com/watch?v=ndwDZUFabXk
Aki kíváncsi a teljes szertartásra:
youtube.com/watch?v=flZs_514RY0&feature=related

tintifu 2009.10.08. 12:10:18

@izrael miszteriuma: Köszönöm - újra. Élőn írod meg, nagyon jó olvasni. És még mielőtt Jézushoz értél volna, megjelent a kép, hogy Ő is ezen ünnepeket tartotta, tisztelte, pont így /vagy nem így... Mintha egy színpadi kép, ami eddig az üres térben állt, hátteret kapna, ami eddig a színen volt, beilleszkedik az egységes képbe.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.08. 14:00:47

@tintifu:
a sátoros ünnep már nemcsak a zsidóké...
„Jeruzsálem megtapodtatik a pogányoktól, míglen a pogányok ideje betelik.” (Lukács 21:24)

A modern messiáshívő zsidó mozgalmak 1967-ben, Jeruzsálem visszafoglalása után indultak fejlődésnek. A zsidó fiatalságra a felfedezés erejével hatott az a felismerés, hogy Jézus és első tanítványai is zsidók voltak. Egyfelől zsidó hátterük elhallgatta ezt a tényt, másfelől a kereszténység elgörögösítette, zsidótlanította és a zsidókkal hatásosan megutáltatta a zsidó Messiást. A messiáshívő zsidó gyülekezetek megtartják a zsidó ünnepeket, és soraikba fogadnak mindenkit, akik elfogadják őket, és vállalják a sorsközösséget velük. Míg a messiási zsidók kifejezetten zsidóként élik meg hitüket, a héber-keresztények olyan zsidók, akik valamilyen keresztény közösségen belül élik meg Jézusba vetett hitüket. A zsidókkal szimpatizáló protestáns megújulási mozgalmak a maguk módján ülik meg a zsidó ünnepeket. Álljon itt ízelítőül egy csokorra való a fentiekből:
youtube.com/watch?v=GpQs3K2Oo88
youtube.com/watch?v=Za_1tMi-4ZQ
youtube.com/watch?v=ckPvTT3tDKQ
youtube.com/watch?v=46bnOuqa6wY
A sátoros ünnep napjaiban Jeruzsálemben felvonulnak a nemzetek képviselői, amely egyben szolidaritási ünnep Izrael államával és népével. A képen Fülöp-szigetekről érkezett zarándokok láthatók.
A transzparensen felírása:
Izrael, az Úr a te védelmeződ és erősséged!
Szeretünk téged!
youtube.com/watch?v=AxwhCH2XsBM&feature=related

tintifu 2009.10.08. 23:05:24

@izrael miszteriuma: "a sátoros ünnep már nemcsak a zsidóké..." és "(...) Jézus és első tanítványai is zsidók voltak(...)"

Igen, a szeparáltság, s akiválasztottság mégoly nehéz és kiváltságos terhe feloldódott.
Ez óriási dolog, hiszen ha nem így történt volna, sohase ismerné meg a világ a Szeretet Atyját. Hiszen nem lenne hozzáférhető, csupán a kiválasztott sarj számára. Jézus, mint a partokat összekötő híd (egyben falakat ledöntő erő), ezt adta többek közt a világnak.
Szeretném cserébe szívből ajánlani egyik kedvencem, biztos, ismerős, nekem több, mint shrek-song... (eredetileg ugye L. Cohen, de számomra ez az igazi:)
www.youtube.com/watch?v=T2NEU6Xf7lM&feature=related

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.09. 14:25:50

@tintifu:
egy kis kitérő: mivel tudnánk féltékennyé zsidó testvéreinet?
"A zsidó nép visszautasította Jézust, nem kért belőle. Az első időben Szent Pál csak a zsidóknak hirdette az Evangéliumot, de miután egyre nagyobb ellenállásba ütközött, otthagyta őket, s a pogányok közé ment. „Vétkükből inkább üdvösség fakadt a pogányoknak, vetélkedésre sarkallja őket." (Róm 11,11) Isten, aki szereti Izraelt, azt akarja, hogy szent féltékenység ébredjen benne a népek és a nekik kiosztott kegyelmek iránt. Nézzünk magunkba: van-e nekünk valami, amivel féltékennyé tehetnénk a zsidókat?
Szeptemberben Jeruzsálemben voltam a Szimchát Tóra, a Tóra örömünnepe idején. A zsidók egy héten át minden éjjel énekeltek és táncoltak. Amikor az esti liturgia után elmentünk lefeküdni, hallottuk, hogyan énekelnek és ujjonganak Istenük iránti örömükben. Az utolsó előtti napon pedig az ünneplés a tetőfokára hágott. Ősz, hosszúszakállú emberek, akikről azt hittük volna, hogy alig állnak a lábukon, táncoltak, s közben szívükhöz szorították a Tóratekercset. Egész éjjel énekeltek és táncoltak, és másnap, az ünnep utolsó napján ugyanezt folytatták."
(Ephraim testvér: Izrael misztériuma)

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.09. 15:48:55

Isten olyan, mint egy király, aki összegyűjti rég nem látott gyermekeit, és amikor elérkezik az elválás ideje, így szól hozzájuk:
"Gyermekeim, akarok kérni tőletek valamit. Maradjatok még egy napig! Oly nehéz elválnom tőletek!"

A zsidóknál lassan beköszönt a Smini Áceret ünnepe, amikor befejeződik a heti Tóra-olvasás éves ciklusa, de rögtön újrakezdik az olvasást. Az ünnepet Szimchát Torának (Tóra örömünnepének) is nevezik, ez az év legvidámabb ünnepe. Hétszer viszik körbe a Tóratekercseket a zsinagógában, és mindenki - ha csak rövid időre is - kezében viheti a Tórát. A kisgyermekeket egyszerre hívják ki a Tórához, talitot tartanak a fejük fölé, és kórusban mondják az áldást. Szokás, hogy a gyerekek vidám zászlókat lobogtatva, miniatűr Tóratekercseket hordozva vesznek részt a körmenetben, amikor énekelve, táncolva körüljárják a zsinagógát, majd kimennek az utcákra terekre is...
A kisgyerekek már az iskolában elsajátítják az illendő viselkedést:
www.youtube.com/watch?v=e-KjHiPSwVY
A lányok is bemelegítenek az ünnepre:
www.youtube.com/watch?v=a8vQbvo28yo
(Bevallom, a videót nézve megértettem a bölcs rabbik aggodalmát, akik a közerkölcsöket féltvén - úgy kétezer éve - megszűntették a koedukációt!)
Erec Jiszraelben, a zsinagógákban ünneplik a Tórát:
www.youtube.com/watch?v=TIy67Sz-d28&feature=related
Azután kimennek az utcára, és a Tóratekercseket körbehordozzák a városban:
www.youtube.com/watch?v=KNh1vejc0NQ
A messiási zsidók kissé visszafogottabban és méltóságteljesebben járják a táncot:
www.youtube.com/watch?v=2tOSZi6RK-M

Nekünk miért nincsenek igazi ünnepeink, és miért nem tudunk igazán ünnepelni?

amancich 2009.10.09. 20:35:54

@izrael miszteriuma:

"Nekünk miért nincsenek igazi ünnepeink, és miért nem tudunk igazán ünnepelni? "

Vannak igazi ünnepeink, és tudunk igazán ünnepelni. Részt kell venni benne.Néhány gyors példa:

Pünkösd Csíksomlyón:

www.youtube.com/watch?v=jL9Yd9IZyk4

Szent Iván éjszakája:

www.youtube.com/watch?v=xm2aChtlNs8&feature=related

Szent István, körmenet:

www.youtube.com/watch?v=ysK3e2jdGc0

Karácsony:

www.youtube.com/watch?v=Qq2RN_T1rqw

Húsvét, körmenet:

www.youtube.com/watch?v=FhJyLFYslLc

Jó volt így végigfutni rajtuk, köszönet az inspiráló megjegyzésért.

amancich 2009.10.09. 21:10:10

@Reina Nicolasa:

Kihagytam, mert:

1, Vidékiként ritkábban van benne részem.

2, Ezúttal nem akartam a csendes többséget provokálni...

zekaxzi 2009.10.09. 21:22:59

@amancich: Engem még fűt az ifjonti hév. :))) Én is eddig csak egyszer voltam tridentin, múlt vasárnap.

tintifu 2009.10.10. 22:41:13

@izrael miszteriuma: Óvatosan kérdezem, hogy ezt kire érted, hogy "nekünk" miért nincsenek igazi ünnepeink? Nekünk: nem-zsidóknak? Nekünk, keresztényeknek? Nekünk, magyaroknak?
Tényleg pontosítás miatt szeretném tudni, kire gondolsz.
Az ünnep megélése, amennyiben nem tartozol egy szigorú vezetésű közösséghez, mely akarod-nem akarod, tartást és ritmust biztosít számodra, józan és megtervezett előkészületet igényel. Nem lehet ünnepelni előkészület nélkül. A fizikálistól a szellemen át a lélekig mindent elő illik készíteni, s a csatlakozás szándéka - a "tömeg"-hez való csatlakozásé - is természetes kell hogy legyen. Az ünnep, mint ritmus, mindig kötődik valamihez, valakihez, erre is illik összpontosítani.

Ünnepelni tán úgy lehet, ha minden napnak van egy bizonyos rítusa, amit az ünnep úgymond felturbóz. A keresztény ünnepi szokások jól előírt, ámde a lelkiismeret szabadságának keretében léteznek ma már - nem ellenőrzi senki, hogy felkészült vagy-e.
A megélés, és a katarzis viszont megint közösség- és egyénfüggő. Egy ledarált mise is lehet ünnep, és egy patetikus szertartás is lehet ünneptelen.

Isten ünneplése bármikor, bárhol, bármilyen formában lehetséges, az ünnep fogalmán kívül is. Áma tömeges ünneplés, ahol már közös-ség ünnepel, olyan feloldódást adhat, ami a csepp- egyént mintegy belemossa egy jóval nagyobb erejű folyóba, és ez a sodrás, ez bizony egymagunkban nem megélhető.

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.11. 00:29:40

@tintifu:
"Óvatosan kérdezem, hogy ezt kire érted, hogy "nekünk" miért nincsenek igazi ünnepeink?"

Mi, magyarok mindnyájan melankóliára hajlamosak vagyunk, ezért nem vagyunk szerintem képesek ünnepelni. A szent hely és a megszentelt idő kiragad minket ebből az állapotból. Nekem nagyon fontos, hogy a Szentmise keretében a hiteles papi közvetítő segítségével megérintsen Isten jelenléte, és ugyanakkor egységben legyek a közösséggel is. A legnagyobb problémának a valódi közösség hiányát látom.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.11. 22:18:13

@izrael miszteriuma: "Nekünk miért nincsenek igazi ünnepeink, és miért nem tudunk igazán ünnepelni? "
Vannak. ("Mi az hogy?! Nagyon is!") Tölts el egy évet pl. Kányban, vagy legalább Máriapócson és rájössz, hogy a legközelebbi Kelet közössége is birtokosa az ünnep képességének, és arra is, hogy az nem is megélhető ünnep, amit nem előz meg böjt. A legnagyobb ünnepek fényét meg az utánuk következő böjtmentes "szabad hét" is emeli.
De ez persze nem egyeztethető össze a Fogyasztás Vallásának kizárólagosságot követelő dogmáival. A folyamatos növekedés, az állandó fejlődés mítosza nem fér össze a ritmikus ciklusossággal. Szerintem...

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.11. 22:41:55

@Kitalátor feljegyzetei:
Voltam én is egy évet, imádkoztam, böjtöltem, utána még jobban örültem...
Most ez hiányzik!

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.12. 08:42:43

@izrael miszteriuma:
Miért hiányzik?
Imádkozni ugyan nehéz, de a böjtöt segíti a kormány...

Amíg itt élünk, nincs végleges állapot, nincs megállapodás, csak ciklusok vannak. Nem lehet megállítani a Földet, hogy kiszálljunk. Közösséghez meg még az én sekélyes ismereteim szerint is több módon is juthatunk:
- ideáink egy részéről lemondva csatlakozunk egy létező, kompromisszumok árán ugyan, de elfogadhatóhoz,
vagy
- ideáink nagy részéről lemondva mi magunk generálunk a környezetünkben élőkből valódi közösséget,
- látszólag beintegrálódunk egy nagyobb, lazább közösségbe, elveinket sutba dobjuk, és a számunkra elfogadhatóbb embereket onnan kiszakítva hozunk létre egy szorosabb kisközösséget,
- stb.
Nem mindegy, melyik utat választjuk, de fontos, hogy válasszunk, vagy találjunk ki új utat, mert azt már az Isten is látta, hogy "nem jó az embernek egyedül"...

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.12. 12:00:36

@Kitalátor feljegyzetei:
Szigorú aszkéta életet élek, egész éjjel böjtölök, egész nappal virrasztok...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.10.12. 12:29:00

@izrael miszteriuma: Vigyázz, a Sátán éjjel is kirángathat a konyhába egy somlóira!

tintifu 2009.10.14. 22:57:34

@izrael miszteriuma: "Szigorú aszkéta életet élek, egész éjjel böjtölök, egész nappal virrasztok..."

Megvolt a napi betevő kacagásom :DDDDDD

tintifu 2009.10.14. 23:03:00

@izrael miszteriuma: "A legnagyobb problémának a valódi közösség hiányát látom."

Én is.
Ennek hiánya szinte fáj már. De talán ez se véletlen. Megadatik egy út, aztán mikor feladod rajta a keresést, jön valami jó megoldás.
Legszebb ünnepeket a homokkomáromi Nyolc Boldogság (régebben Júda Oroszlánjai) Közösségben láttam. Ott megtartjáka zsidó ünnepeket is, előírás szerint, és ahogy azoka szerzetesek eltáncolják a legbonyolultabb zsidó táncokat is...!

Számomra a családban megélt egyházi ünnepek szépek. De tény, hogy előtte hetekkel készülni kell rá, különben elillan a megszentelt idő-tér, és oda minden...

izrael miszteriuma (törölt) 2009.10.15. 02:07:42

@tintifu:
Álmatlan éjszakáimon én is ilyen Egyházért imádkozom...

Naómi80 2009.12.28. 19:32:06

"Álmatlan éjszakáimon én is ilyen Egyházért imádkozom..."
Hiszekegy Katolikus Keresztény Anyaszentegyházért imádkozom!Ámen.

Naómi80 2009.12.28. 19:43:38

"A kisgyerekek már az iskolában elsajátítják az illendő viselkedést:"
"Nekünk miért nincsenek igazi ünnepeink, és miért nem tudunk igazán ünnepelni? "
Ez a két mondat megragadott engem. Miért is?

Naómi80 2009.12.28. 20:16:12

izrael miszteriuma 2009.09.11. 09:18:56
@tintifu:
"Nem vagyok tanár, csak örök tanuló!
Zsidó származású lévén a tudásra való törekvés a vérünkben van, a tanulás egyetlen célja a még több tudás. A szüntelen tanulás számunkra természetes dolog - nem valami konkrét cél érdekében tanulunk, hanem azért a napi emelkedettségért, amit a tanulás folyamata és a gyarapodó tudás megtapasztalása jelent.."
Nagyon helyesen, én is így vagyok vele nem zsidó származású lévén.:D

s t y x 2012.03.28. 00:06:24

Ezt meg akkor vettem, mikor olvastam ezt a posztot
moly.hu/konyvek/kabir-kabir-misztikus-dalai
Nagyon elveztem ;) Koszonom.

ester 2012.03.28. 09:20:07

"Mindig hőn vágytam a szabadság után és nem tudtam megfogalmazni mit takar e szó számomra. "Most eljutottam arra szintre, tudom a lelkem volt fogságban. Jézus Krisztus tanítása, az Ő Isteni kegyelme és az Ő által küldött segítségekkel lassan-lassan elhagyom e rabságot. Ha maradéktalanul nem is szabadulok, legalább megismerem börtönöm falait. Az Úrban vetett reményemben hiszem eljön a teljes szabadulás órája."

segítség volt - többek között ez a blog, kis- csirke, stb.

szerettem volna elmondani ezt valakinek, Nálatok jó helyen érzem

filosz · http://radio.sztaki.hu/node/showSeries.php/011se170/from__11#progs 2012.04.01. 20:40:44

radio.sztaki.hu/node/get.php?id=011pr3680

FILOSZ41
Alcím: A félreértett példabeszéd (bevezetés a szövetségelméletbe)

Kivonat: a szubsztitúciós/behelyettesítési modell értékelése "Elvetette-e Isten az Ő népét?" Dr Tatai István és Ujvári László beszélgetése zene: Avishai Cohen Lyla 2003
süti beállítások módosítása