Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Integráció vagy szegregáció?

2009.12.14. 23:45 "fityisz"

Évek óta folyik a vita a cigánygyerekek oktatási integrációja körül. Sok esetben maguk a romák is különböző véleményt fogalmaznak meg. Juhász Júliának az OSIRIS kiadásában megjelent: „Találkoztam boldoguló cigányokkal is” kötetében olyan sikeres életutat bejárt cigány személységekkel ismerkedhetünk meg, akik úgy illeszkedtek be a többségi társadalomba, hogy közben megtartották cigány identitásukat. Ebben a kötetben maga Choli Daróczi József a cigány kisgyerekek oktatását az elemi iskola első három osztályában elkülönítetten látná eredményesebbnek, az otthonról hozott szokásbeli különbségek miatt.

Míg az integrált oktatást általában liberális gondolkodók, nevelők képviselik, Szabóné Kármán Judit, kiváló keresztény romológus is az integrált oktatás mellett tesz hitet. Talán idézném gondolatait:

„A szegregáció ugyanis nem csupán külön iskolát, külön osztálytermet, de többnyire alacsony nívójú oktatást, csak a tantárgyi minimum átadását, csökkentett tananyagot (ötven százalék), hiányosan felszerelt, rossz minőségű tantermeket, alacsonyan képzett, gyakran motiválatlan, vagy az évek során a sorozatos kudarcok miatt kiégett pedagógusokat, szaktárgyak oktatásának és szaktanároknak a hiányát is jelenti. Ennek következtében a szegregált iskolába járó cigány gyermekek az esetlegesen otthonról hozott hátrányokat (nem minden roma diák él deprivált környezetben) ahelyett, hogy ledolgoznák az iskolában, még tovább növelik a többségi gyermekekhez képest. Az alacsony szintű oktatás lehetetlenné teszi a cigányság felemelkedését, előrejutását. Az elkülönített, rossz minőségű oktatás az elsődleges oka annak, hogy a cigányságon belüli nemzedékeken keresztül hagyományozódik az alacsony iskolázottság (szakképzetlenség – munkanélküliség – mélyszegénység – lakhatási, egészségügyi, szocializációs problémák), és mindez folytatódik a következő generációkban. Épp ezért az oktatási szegregáció – bármilyen köntösbe is csomagolják („a romáknak is így jobb”) – az esélyegyenlőtlenség melegágya; felerősíti a társadalom polarizálódását, egyre magasabb falat emel a többség és a kisebbség közé, megakadályozza, hogy a roma/cigány gyermekek sikeres és eredményes iskolai pályát fussanak be, piacképes szakmához jussanak, nagyobb arányban bekerüljenek a felsőoktatásba.”

Egyébként az informatív írás itt olvasható.

Fiatal cigány értelmiségiek az integráció lehetőségét a területi önkormányzati iskolák minőségi iskolává emelésében és a szabad iskolaválasztást csak felső tagozatos kortól való törvényi engedélyezésében látnák. Kétségtelen tény, hogy sok nagyváros környékén több olyan község található, ahol már első osztályos kortól a városba viszik a gyerekeket (sokszor a cigányok is), ezzel lehetetlenné téve, hogy egy helyen felnövekvő fiatalok megismerjék egymást. Így valóban nem csodálkozhatunk azon, ha nő a szegregáció. Ha nem ismerik meg egymást a gyerekek, családok, miként fognak majd egy közös otthont felépíteni?
Szóval integráció vagy szegregáció?
 

190 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr591591745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

türkiz 2009.12.23. 06:01:23

Drága, drága @"fityisz": ugye, elolvasod ezt a csaknem százoldalas kis dolgozatot, ha majd lesz időd???

Azt írtad,cselekedni kell, én azt, nem mindegy a hogyan. A cikkben (ne rémülj meg, ennyi idő alatt én sem olvastam még el) több helyen tesznek említést arra vonatkozóan, hogy a pozitív diszkriminációnak, különféle szoc. intézkedéseknek nincs (vagy csak nagyon elenyésző) pozitív hatása a romákra nézve, de ugyanakkor gerjeszti az ellentéteket a nem-romákkal, ami megint nem segíti a romák helyzetét. Ennek egyik okát (hozzám hasonlóan) a cikk írója is abban látja, hogy A POZITÍV DISZKRIMINATÍV LÉPÉSEK KOMMUNIKÁLÁSÁNAK MÓDJA ROSSZ, és nem lehet nem figyelembe venni a teljes közeget (lásd. nem-romák is!) akkor, amikor a poz. diszkrimináció hatásait vizsgáljuk; a MÉRLEGELÉSRŐL nem is szólva!!!!!

türkiz 2009.12.23. 06:17:32

Nagyon szeretem a jezsuitákat, közel áll hozzám az a lelkiség, amit képviselnek (nem véletlenül ragadtam meg itt:)) Sokukat ismerem, vagy személyesen vagy hírből, de ezen a fórumon megjelenő álnevek mögött nem mindig tudom, ki rejtőzik.

Remélem, @"fityisz": beazonosítottalak! Amennyiben igen, úgy bátorkodom megemlíteni, hogy nagyszerű dolog, amit ott, T-akárhol tettél-vettél. Egy közeli ismerősöm személyesen is ellátogatott hozzátok, teljes volt az elragadtatás!

Folytasd! S közben, ha elsők között te (egyben az egyházunk!) lennél az, aki megüti azt az új hangot, amire évtizedek óta várunk: prófétai küldetésed beteljesülhetne! Viccesen hangzik, pedig halálosan komoly, és van is tétje, nem kicsi!!!

Ki kell lépni valakinek végre ebből liberális maszlagból, amit a média interpretál!!!!! (Sajnos, ugyanúgy kódolod, csatolod a dolgokat - és ez bosszantott...)
És soha "nem utáltalak" se "zsigerből", se másként...

Naómi80 2009.12.25. 00:54:50

zzzsuzsa 2009.12.21. 01:50:50
Boldog békés karácsonyt Neked is! Amúgy nagyon szeretettelteli vagy, ahogyan jellemzel:D Nem haragszom:-)

Naómi80 2009.12.25. 01:09:58

Zzzsuzsinak és Felicitásznak sok-sok szeretettel:

Kis karácsony, nagy karácsony,
Kisült-e már a kalácsom?
Ha kisült már, ide véle,
Hadd egyem meg melegében.

Kis fenyőfa, nagy fenyőfa,
Kisült-e már a malacka?
Ha kisült már, ide véle,
Hadd egyem meg melegében.
Jaj, de szép a karácsonyfa
Ragyog rajta a sok gyertya.
Itt egy szép gömb, ott egy labda.
Jaj de szép a karácsonyfa!

Kis karácsony, nagy karácsony,
Van-e kolbász a padláson?
Ha nincs a kolbász a padláson,
Nem ér semmit a karácsony.

Kezem, lábam, jaj, de fázik,
Talpam alatt jég szikrázik.
Ha szikrázik, hadd szikrázzon,
Azért van ma szép karácsony!

Béke szálljon minden házra,
Kis családra, nagy családra!
Karácsonyfa fenyőága,
Hintsél békét a világra!

kb.137 2009.12.27. 12:47:18

Személyes tapasztalataimat erősítette fel a megírásig egy friss olvasmányom: Abaújban, a terep első vonalában küzdő egyik tanítónő Neten talált friss verse:
dokk.hu/versek/olvas.php?id=21903

Cigánygyerekekkel együtt jártam általánosba. Akkoriban kezdett természetessé válni ez az elrendelt integráció. Egyre jobban illeszkedtünk egymáshoz, kivétel nélkül. Tudtunk együtt gátat építeni gyeptéglákból a patakban, együtt fürödtünk a felduzzasztott vízben. Talán harmadikban, egy Karácsony előtti órai beszélgetésen megtudtam azt is, hogy mindannyian lábast (szüleink lábánál) alszunk Karácsony éjszakáin. Emlékezetes felismerésemnek bizonyult. Iskola végeztével integrált osztálytársaink két- három év múlva újra teljesen cigányok lettek, de a fiúk dogoztak és sok olcsó kolbászra valót kerestek a cigányság saját, egyre növekvő szövetkezeti kovácsüzemében. Tanulmányaim miatt csak ritkán hazajárva már alig találtuk meg a régi pajtási hangot egymással. Jóval később a korosodás segített nekik is, nekem is. Egy kedves, komoly, halk szavú, szorgalmas lány nem bírt újra teljesen cigánynak lenni. Tizenhat évesen egy napon kitakarított, megfőzte az ebédet és búcsúcsút mondott az életnek. Éveim múltával egyre több imát érdemel.
Tudom, az eltelt évtizedekben szinte már az égig nőttek a méltóságigények, tövüknél egyre több indulat terem. Egyik unokaöcsém tanári küzdelmét s kudarcát ismerve minden elismerésem azoké, akik mégis naponta küzdenek az iskolai békességért, ami nekem még megvolt.

türkiz 2009.12.27. 14:44:16

@kb.137: Annyira szeretnék valamit írni válaszul; nem megy... ilyen az, amikor a valóságra érzékeny sorok még igazak is! Az ember elhallgat és maga is befelé fordulva szemléli tovább immáron a saját emlékeit és mered értetlenül a jelenre... El kell nekünk ezt fogadni?

zzzsuzsa 2009.12.27. 19:13:09

@kb.137: "elrendelt integráció" szerintem természeténél fogva nem lehet "elrendelt". Asszimilációra gondolsz? Mert ezt Kádárék akarták teljes erőből átnyomni, megvalósítani. Szerinted a takarítónő tette fel a netre ezt e "verset"? mert a tartalmából az látszik, hogy egy nagyon egyszerű asszonyról van szó! Azt tudod e, hogy a cigányság nagy része funkcionális analfabéta? Láttál te már valahol könyves polcot cigány lakásban? ( persze, hogy vannak olyan cigányok, értelmiség, stb, akik nagyon kulturáltak, sőt műveltek!!) Szerintem kell az integráció, akármilyen fájdalmas is, ami azt jelenti számomra, hogy a nem cigány társadalom, felismeri, megismeri a cigányság értékeit, jelenét, múltját, kultúráját, gondolatait, frusztrációit, mély sebeit, és odafordulva feléjük, és nem elfordulva tőlük, feltételezve azt, hogy aki cigány az biztos, hogy csakis bűnöző, stb..., szóval feléjük fordul és kezet nyújt, beemeli a hétköznapjaiba az értékeket, és lehetőséget ad a kezükbe ezáltal. Ha ismernéd a gyökereket holisztikusan gondolva az okokat akkor tudnád, hogy milyen táppal kezeld a fát, vagy hogyan gyógyítsd a tüneteket. Ha nem ismered a múltat, nem tudod mi fáj, akkor nem tudod azt sem, hogy mit kezdjél vele (mint Kádár csinált a segélyekkel, szóval nem lehetőséget adott, hanem segélyt) Ezért lenne óriási szükség arra, hogy már az alsóban együtt tanuljon cigány/nem cigány, és ezért kellene az, hogy iskolákban legyen cigány kutúra oktatás, romológia, meg ilyesmi. A te történeted is mutatja, hogy a te személyes életpályád és a tanulmányaid nem szenvedtek kárt attól, mert együtt éltél a cigányokkal. Én nem állítom azt, hogy úgy kellene kezelni őket, mint a szenteket, és a pozitív diszkrimináció is nagyon rossz, csak arra kell gondolni, hogyha azt akarjuk, hogy ne legyen egy totálisan leszakadt és elszigetelődött, rengeteg indulattal és gyűlölettel telített része a társadalomnak, akkor SOS meg kell kezdeni másképp gondolni rájuk, mert ha nem akkor elképzelhetetlen, mi fog bekövetkezni.

türkiz 2009.12.27. 19:52:45

@zzzsuzsa: Jaj, nekem! Olyan csodálatos és olyan fájdalmas ez a távolról való nagy együttérzés és megváltás. Csodálatos, mert egy talpig érző, felelős ember érzületét implikálja és tanúsítja, és fájdalmas, mert a jószándékával éppen nem előrébb lendít az úton, de visszahúz. Csak nem tudja. Egyelőre (és még mindig) nem érti!

Bizonyára megtapasztaltad már értő, baráti beszélgetésekben, hogy van olyan pont, ahol az ember nem "kímélhet" tovább. Ha már "bevonódtál" valamibe, amiről pontosan tudod, hogy nem OK., ha már tudsz róla, és persze ha szeretsz, csak akkor vagy felelős, ha visszatükrözöl, kimondasz olyat is, amit nem jó a másiknak hallani. Voltál ilyen szituációban?
Már régóta ennek kellene megtörténnie ahhoz, hogy beálljon a várvavárt fordulat! Már 20 éve, hogy sajnálkozunk... ezzel beindítottuk, sőt, ki is alakítottuk azokat a túlélési mechanizmusokat, amik után csak időről időre nehezebb lesz megértetni, elfogadtatni, hogy ők ugyanúgy képesek bármire is (az önsajnálaton, a követelőzésen túl).

Amíg csak az idea oldaláról közelítünk a valósághoz, ne csodálkozzunk, hogy soha nem érjük el!

zzzsuzsa 2009.12.27. 21:13:08

@türkiz: "Csodálatos, mert egy talpig érző, felelős ember érzületét implikálja és tanúsítja, és fájdalmas, mert a jó szándékával éppen nem előrébb lendít az úton, de visszahúz." Szeretnék tisztázni fogalmakat, amik azt hiszem félreértés okozói lehetnek!
Nagyon érdekes az, hogy azt gondolod, hogy én ezt nem érthetem. Annyi biztos, Bp-en egészen más a közeg, mint vidéken, cigány lakta falvakban. Mivel írod, hogy borsodi faluban tanítasz, ahol a cigányok a "többségi társadalom" , így rád ez a közeg hat. Te magad is láthatod, mélyen megtapasztalhatod, milyenek ők valójában, a jó és a rossz oldalt is. Nyilván, mivel többségben vannak, és a Te helyzeted lehet, hogy épp ezért nehéz, és éppen fordított szituációban vagy, minthogyha Magyarország más megyéjében, városában/falujában lennél, ott élnél, ott tanítanál.
Éppen ezért értsd meg, hogy teljesen megértelek!!!! Ha én lennék ugyan ilyen helyzetben, akkor tuti, hogy a gyerekemet én is igyekeznék más iskolába íratni, főleg, ha ez az iskola romboló hatással lenne rá. Nagyon nehéz lehet neked, aki már a gyerekén keresztül sajnos elszenvedett sérelmeket a cigány testvéreinktől.
És azt hiszem, itt kell tisztázni valamit. Az a baj, hogy antiszociális gyerek, NEM CSAK A CIGÁNYOK KÖZÖTT VAN, hanem a legelitebb suli is sokszor tök romboló tud lenni. A másik posztban volt szó a budai elit gazdag gyerekek drogozási szokásairól.
Szóval azzal együtt, hogy megértem a hozzáállásodat, (a te helyedben én is ilyen érzelmekkel lennék tele) azt szeretném mondani, hogy a cigányok a legtöbb helyen kisebbségben vannak, tehát a mi (többség) felelősségünk az, hogy a te gyerekeddel történt eset és az ahhoz hasonlók elkerülése végett, integrálni, elfogadni kell azt, hogy együtt éljenek a mi gyerekeinkkel, együtt tanuljanak, mert csak így tudják ők is megérteni azt, hogy van joguk ehhez. Nem tudom átjön e amit akartam.

kb.137 2009.12.27. 21:53:00

@zzzsuzsa:
Reagálásod azt mutatja, hogy ezúttal is érthetetlenül tettem írásba gondolataimat. Kérlek, Te vedd úgy, hogy visszavonultam állásaimból. Méltatlanul félre vinné a témát, ha elkezdenék magyarázni, magyarázkodni, magyarázatot kérni.

Régi gondolataim megírásra késztető mű szerzőjének védelmében viszont szólnom illik: a forrásnál lévő adatok kétségtelenné teszik, hogy a verset olyan tanítónő tette fel a Netre, aki évek óta tanítja a helyi cigánygyerekeket is írásra és olvasásra. Nyelvezete tehát nyilvánvalóan szándékosan olyan, amilyen. Mondhatni a kultúra mentén való megközelítés fonákja. Irodalmi értékelésére nem vállalkozom, de a tőlem is idegen mentalitású forráshely igen kritikus versíró közösségében egyöntetű sikere volt a vershez tartozó üzenőfal szerint.

türkiz 2009.12.27. 21:58:51

@zzzsuzsa: Teljesen "átjön". Azt hiszem, ez a mondatod, lehet alapja egy vágyott konszenzusnak is köztünk: "Az a baj, hogy antiszociális gyerek, nem csak a cigányok között van, hanem a legelitebb suli is sokszor tök romboló tud lenni."

Az a baj, hogy rászorult, melegségre, segítségre szoruló kéz sem csak a romák között van.
-Hiszem, hogy a romakérdést már csak úgy lehet felgöngyölíteni, és végre gyakorlatilag megoldani, ha kiemeljük a romakörből.
És valahogy úgy, ahogy fennebb is olvashattuk fityisz munkáját ismertetvén. A kulcs valóban a tanulás, de nem lehet generációkat átugrani. Tudom, hogy a legtöbben a megoldást abban látnák, ha egyre több romaszármazású fiatal kerülne ki a felsőoktatásból. Ezért ez sürgetnék is rendesen. Felháborodnak a jó szakma lehetőségétől, pedig ez a sokszor funkcionális analfabéta vagy 8 osztályt végzők szülők gyerekként a legkisebb mértékben sem lekicsinylő teljesítmény. Türelmesnek kell lennünk; itt(!)... de annál sürgetőbb, hogy végre érdemben cselekedjünk, és ott, ahol kell.

zzzsuzsa 2009.12.27. 22:06:06

@kb.137: Szerintem ez rólam szól és nem rólad, ne szabadkozz!! Én csak annyit szerettem volna (gondolom sikertelenül) mondani, hogy az "újból cigányok lettek" meg a "nem bírt újra teljesen cigánynak lenni" mondataid számomra arra utalnak, hogy nem integrációról, hanem asszimilációról van itt szó. Próbálom kevés sikerrel azt mondogatni, hogy a kettő között óriási a különbség. A miértekre már fentebb megírtam a válaszokat.

zzzsuzsa 2009.12.27. 22:17:35

@zzzsuzsa: És az, hogy tanítónő helyett takarítónőt olvastam, hát az meg annyira jellemző! Bocsánat!!

türkiz 2009.12.27. 23:25:59

@kb.137: Megkockáztatom, hogy én értettelek. (A gondolataid úgy voltak igazak, ahogy... itt aztán végképp nem volt hangsúlyos, hogy integráció vagy asszimiláció! Azok a gondolatok tetszenek a legjobban, ahol nincs megválogatva, agyonsterilizálva minden szó...)

@zzzsuzsa: Szerintem nem integráció és szegregáció oldaláról kellene a témához nyúlni, hanem a tanulás, taníthatóság oldaláról.
Tetszik ez a fityisz-féle kiscsoportos felnőttekkel való foglalkozás, felzárkóztatás. Bennem régóta él egy hasonló elképzelés: én elsősorban kismamákkal foglalkoznék. Ha ezek az édesanyák a ritmust, a zenét egy picivel is tudatosabban adnák át, és mellé észrevétlenül becsempésznénk mást is: mondókák, mesék, könyvek, ... ingerek(!), sokféle... Egészen más volna már az a gyerekanyag, amelyik óvodába kerül. Nem beszélhetnénk ugyanarról a hátrányról. Hiszek a korai fejlesztésben, hiszem, hogy ha egy pici baba jól el van indítva, ő már később magának is kikaparja a gesztenyét. Igénye lesz rá.
Embereket, segítőket kell adni, nem adományokat. És nem kell megsértődni, ha nem-romák is társulnának.

(ui.: Egyébként mindössze négy éve élünk itt; láttam a nagyvilágot!
S ami még nagyon elgondolkodtatott! Ezek szerint a gyerekeim ovis kudarcát úgy tűnik, másként is meglehetett volna élni. Talán te úgy élted volna meg - de nem vagyunk egyformák. Nekem esküszöm, hogy eszembe sem jutott, hogy ez "a gyerekeim ellen elkövetett sérelem lett volna romáktól". Könyörgöm, ott is gyerekek vannak, akik nem gonoszak, még akkor sem ha felkenik a falra a fiamat. Az ember azon nem borul, ki hogy a jég hideg vagy a tűz forró, ha realitások mezsgyéjén igyekszem élni, akkor ezeket bekalkulálom, ha nem teszem, kizárólag magamat(!) okolhatom vagy a hiányos ismereteimet, tapasztalataimat. Nem érzem személyes sérelemnek - de hogy ezt megértsd, lehet, hogy tényleg itt kellene élni... Az elfogadás mélyebb, mint azt mondani "na, jó, fogadjanak be elitosztályok 2-3 cigánygyereket", ettől én is jobban érzem majd magam...)

Azt is furcsának találom, hogy amikor az ember a jelenről, reálisan beszél, ami minden csak nem rózsaszín, azonnal beindul a riadalom: romaellenes, antiszemita...
Amíg itt is hat a média ferde tolmácsolása, nem lesz előre. S ha itt hagyjuk magunkat megrekeszteni, megtéveszteni, akkor tényleg romaellenessé és felelőtlenné leszünk, akaratunk ellenére. Így(!) leszünk azzá!

Ne némuljon el senki! A változás alapkritériuma, hogy a valósággal nézzek szembe, nem azzal, amit látni szeretnék magamról....
Egyébként a múlt, az okok feltárása, a gyökerek erőltetett keresése, (20 év után még mindig!) szerintem, megint csak a hárítása a jelennek. Ha valamit akarok kezdeni az életemmel, akkor első lépés, hogy a hátam mögött hagyom a múltam, mert kell a tiszta lap, minden induláshoz! S ha már újra úton érzem magam, a helyemen/majdnem a helyemen, na, akkor, akkor nemcsak visszanézhetek, de kell is hogy megtegyem.

zzzsuzsa 2009.12.28. 00:33:12

Oké, oké, én vagyok az aki senkit nem ért, @kb.137: ne is méltass válaszra, fölösleges velem foglalkozni!, Oké, még a sérelem sem sérelem, csak én látom annak óriási butaságomban. Én nem élek nagyszerű életet, mint romákat tanító pedagógus, csak együtt élek velük, közvetlenül születésem óta. Lehet, hogy az integráció és asszimiláció oldaláról nehéz és kellemetlen vizsgálódni, de sajnos elkerülhetetlen.
Megmondom őszintén, hihetetlenül lebilincselő volt erről a témáról hosszasabban elvitatkozgatni, ugyanis szembesülhettem egy különleges félreértés/magyarázat rendszerrel. Ha az ember kiejt ilyesmit a száján (szegregáció, cigányság, integráció, egyenlő esélyek) elemi erővel kezdődik a téma világnézeti különbségeken alapuló meglovagolása. Vagy legalábbis egyfajta ellenállás, ami feltételez a részemről (mint témafelvető részéről) valamilyen támadást. és itt tetten érhető az, hogy ez az egész téma, már nagyon belerohadt a napi politikai katyvaszba. Én csak azt szeretném mondani, mint jobb oldali szavazó, hogy @türkiz: az antiszemitázást én sem szeretem. Viszont nem gondolom azt, hogy hülye liberálisnak kell éreznem magam amiatt, hogy kimondtam a "bűvös" szavakat(asszimiláció, esélyegyenlőség...stb amik a "jobb" fél szemében vörös posztó. És valljuk be, hogy ezek a gondolatok tényleg nem a mi pártjainktól származnak. Attól még én elfogadhatom őket nem? Vagy már ez sem???? Szabóné Kármán Judit 2 előadását hallottam és mély nyomokat hagyott bennem. Ő keresztény (katolikus) hívő ember és nagyon el van keseredve, mert a politika ezt a kérdést egyáltalán nem meri bevállalni!! Hmm!!

türkiz 2009.12.28. 10:30:14

@zzzsuzsa: Asszem, egyetértünk. A média gerjesztései, rossz kódolásai, tökéletesen jól látod, szinte ellehetetlenítették a kommunikációt..."ez az egész téma, már nagyon belerohadt a napi politikai katyvaszba" - ez egy díjnyertes mondat!!!
Szerintem most és innen folytathatnánk! Ha ezt látod, ha ezen felülkerekedtél végre, minden további hozzászólásod, már érdembeli. Legyen szó "asszimilációról", "esélyegyenlőségről"...

Azt írod, hogy a cigányság kérdése megosztja az embereket, megindul "a téma világnézeti különbségeken alapuló meglovagolása". Mégha ez történne! Sokkal rosszabb, hogy a tiszta szavaink, fogalmaink elszennyeződése már azt lehetetlenné teszi, hogy két azonos világnézetű ember ugyanazt értse ugyanaz alatt... Nem a mi kettőnk világnézete ütközik egy-egy témánál, hanem az a sok sallang, amit ráerőltettek! Érzed ennek a mérhetetlen súlyát és felelőtlenségét? (Ez bosszantott, sohasem te!)

Tudom, hogy helyenként kemény vagyok, és ez nem "nagyszerű", ahogy az élet sem az a romák, a szegregált(!) romák között!!! Az ittélés mindenné teszi az embert, csak önteltté nem. Hogy fityiszhez hasonlóan megoldást sürgetnék, hogy türelmetlenebb vagyok, aláírom... és emiatt ne haragudj! Ha most valóban áttört az a kommunikációs fal, azon leszek, hogy visszavegyek magamból. Még egyszer bocsi; nekem sem könnyű, itt keresem magam is a válaszokat, megoldásokat mindarra, amik valóban érintenek...

kb.137 2009.12.28. 10:45:29

@zzzsuzsa: Szerintem nincs nagy gond. A világ nagy részben félreértések miatt működik. Nélkülük unatkoznánk. Mondják, Éva unatkozott, s mi lett a vége...:-)
Sokszor félre értjük egymást és az Írásokat is, de szerencsére mindig eggyel több a megértés. Hogy így maradjon, én is igyekszem megérteni azt, ha nem értenek. Sértődés kizárva. Nem színből, hiszen a jelenkor szakmai jellegű vitájának hangvételétől eltérve irodalmiaskodva szóltam a múltról, ráadásul korabeli közbeszéddel kifejezve a kapcsolatváltozást is. Természetes, hogy a pontosságra törekvő jelenkori szakmai vita hevében
többek szemében is értelmetlennek, pontatlannak minősülhetettem s felment tőle a látást gátló pumpa is. Lesz, akit nem zavar az ilyen hangnemváltás, de többen joggal kérdezhetik: He? Utólag éreztem, rosszul szóltam az igazamat s elpirultam...Csak én kérhetek bocsánatot.

zzzsuzsa 2009.12.28. 14:32:29

@kb.137: @türkiz: Csak annyit, hogy köszi a válaszaitokat és azt tudom mondani, hogy a nagyobb társadalom leképezése volt ez a kisebb helyi vita is. És ez azért jó/rossz nem tudom még eldönteni, mert nem születnek tényleges döntések, nem történik érdemben túl sok minden. Most ennyire jutottunk! Nem ártana több posztot nyitni a témáról, és a honlapon láttam, hogy a Párbeszéd Házában vannak közös együtt gondolkodások is H.J atya és a fent említett romológus vezetésével. Én lehet, hogy ellátogatok. Vizsgáim után.

türkiz 2009.12.28. 16:31:34

@zzzsuzsa: "Vizsgáim után." - Te is?

rianás 2010.01.14. 00:51:18

Idetévedvén végigolvastam. Több mint húsz éve foglalkoztat. Úgy is, mint keresztény középosztálybelit, s úgy is, mint cigánygyerekek anyját. Sőt, nem utolsósorban: úgy is, mint pedagógust, aki tanított cigányt tanyán és pesti fiatalkorúak börtönében, - és tanított katolikus gimnáziumban, ahol cigányt nem látott... Aztán a cigány gyerekeit a katolikus iskolákban kiutálták a kedves kollégái - vagy föl se vették... A saját munkahelye sem.
De az is megtörtént nem egyszer, nem kétszer, hogy a cigánycsaládban növő cigánygyerekek verték/bántották az én igencsak hiányos cigány identitással bíró gyerekeimet, akik azt sem tudták, mi történik.
És az is valódi történet, hogy az utcán beszélgető fiamat (11 éves volt!) körülfogták a rendőrök, végigmotozták, majd amúgy magyarosan elküldték "az anyjába", és közölték vele, hogy "utáljuk a cigányokat".
Én úgy látom: annyi sebből vérzik ez a része a társadalomnak, hogy nagyon nagy odafigyeléssel és egyenként elemezve a helyzeteket lehet csak előre lépni. De hogy lépni muszáj, az nyilvánvaló. A 10 év alatti magyar állampolgárok 50 %-a cigány. Ez önmagáért beszél.
Sajnos, a társadalom minden egyéb része is ezer sebből vérzik, és Isten irgalmazzon nekünk, hogy ne robbanjon - lobbanjon a nemtelen indulat. De hogy eddig is bírtuk türelemmel, s tán még bizakodunk is, ez feltétlenül kegyelem meg kiváló eredmény.
Most Kazincbarcikán küzd egy maroknyi szalézi meg világi pedagógus a borsodi cigánygyerekek töredékével, egy iskola és kollégium keretein belül, nem tökéletesen, de emberül. Sok ilyen kezdeményezés kéne az egyházaktól. Szerintem is a tanulás a kiút. De ez még optimális körülmények közt se egyszerű. Köszönöm, hogy elolvastátok.

mezeinewsee 2010.01.14. 09:16:14

Köszönöm, hogy leírtad... hasonlóak a tapasztalataim. Sok cigány tanítványom volt, okos, kedves gyerekek, iszonyú hátrányban, mert cigányok. Persze fordítva is volt: értelmes 17 éves cigánygyereket "benyomtunk" a hajdúdorogi gör.kat. gimibe. A szavamra felvették. Simán kibukott, de a fél kolit el is lopta. Ilyen is van...

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 10:14:00

A nyomorból kifelé csak az értékrend megváltoztatásán át vezethet út...

Stumpf András Halat és világhálót címmel készített riportot arról, hogy Nyírő András, a szociális internetet kiötlő egykori Index-alapító menedzser a Wifi Falvak kiépítése közben rádöbbent, hogy a cigányság útja a nyomorból kifelé csak az értékrend megváltoztatásán át vezethet. Ezért keresztény alapú oktatási mozgalmat szervezett a borsodi, szabolcsi falvak roma népességének, és Böjte Csabával is összefogott, aki hamarosan Skype-on tart lelkigyakorlatot. A program központja a Mátészalkától tíz kilométerre lévő Wifi Falu, Hodász.

türkiz 2010.01.14. 14:38:45

@izrael miszteriuma: "A nyomorból kifelé csak az értékrend megváltoztatásán át vezethet út..."

Mennyire igaz!!!!! Már csak az a kérdés, hogy sikerül mindezt tolmácsolni? Mert, bizony, ez ma nagyon is támadható! A liberális sajtó rögtön azt kérdezné, hogy hogy jövök én vagy te ahhoz, hogy jövünk mi(!) ahhoz, hogy egy másik ember értékrendjét megkérdőjelezzük. Sőt, honnan vesszük a bátorságot ahhoz, hogy nem tisztelvén a másikban a mást, a másságot, erőszakosan (vagy szelíden) még felül is írjuk a saját értékrendjüket. A magunk értékrendjével.

mammamusz 2010.01.14. 15:53:58

@rianás: ha az vagy, akire gondolok, akkor mi már érintőlegesen beszéltünk erről a témáról. Úgy gondolom, a te véleményed nagyon is mérvadó lenne, hiszen olyan sokféle szemszögből ismered a "témát", mint kevesen.

türkiz 2010.01.14. 16:05:18

@mammamusz: Osztozom! Magam is így gondolom! @rianás: Várjuk mindazt, amit te(!) tudnál még idefűzni nekünk!!!!!

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 17:00:38

Segíts magadon, Isten is megsegít...

A RomSom Alapítvány nem felülről próbál segíteni rajtuk: a civil szervezetet elsősorban a helyi cigányok működtetik:
index.hu/tech/net/login2298/

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 18:27:28

Az ugandai abayudaya és az etiópia falassa zsidók életkörülményei sokkalta rosszabbak a magyarországi viszonyoknál, háború és éhínség tizedelte őket, mégis van jövőképük, mert megtapasztalhatták, hogy Izrael Istene hűséges az ő népéhez, az Úr a Szabadító:
Schools of the Abayudaya
www.youtube.com/watch?v=Madn_M_oOrI
The Forgotten Jewish People of Ethiopia
www.youtube.com/watch?v=ycT2GpkaouA&feature=PlayList&p=67F9D2A43F9A8F6E&index=17
United Jewish Communities - Operation Promise
www.youtube.com/watch?v=gpta9Fg_c9M&feature=related

utóírat:
Izrael állam kiskorú gyermekeinek közel 50%-a a nagyon szegény, sokgyermekes vallásosok és bevándorlók köréből kerül ki. Iszonyatos erőfeszítéseket tesznek sikeres integrációjuk érdekében, mivel tudják, hogy a gyermek a jövő reménye…

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 19:12:04

@rianás:
Szeretettel üdvözöllek úgy is, mint keresztény középosztálybelit, s úgy is, mint cigánygyerekek anyját...

Nagyon jó volt olvasni soraidat, egyetértek Veled, hogy csak a tanulás ad lehetőséget a kitörésre, és a keresztény egyházaknak még sok tennivalója lenne ez ügyben. Én olyan Magyarországról álmodom, ahol nem számít többé az ember bőrszíne, és ebben lenne még tennivalója a keresztény egyházaknak. Követendő példaként egy videó Izraelből, Teddy Afro énekel amhara (etióp) nyelven. A kicsinyek nagyon aranyosak, az integráció már az ovódában kezdődik:
www.youtube.com/watch?v=K5JUEo5yZag&feature=related

rianás 2010.01.14. 20:14:32

@izrael miszteriuma: Fájó szívvel mondom Neked erre, hogy egyházunkban sajnos gyakori a cigányozás, zsidózás...Sajnos, mi keresztények se vagyunk sokszor hűségesek Krisztushoz. Azt gondolom, hogy a mi népünk is rengeteget volt megfélemlítve a történelme során. Ez a "másikra mutogatás", bűnbakkeresés tipikus félelmi reakció a megoldatlanra, a sokszor megoldhatatlanra...

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 20:28:25

@rianás:
Én mint zsidó származású római-katolikus mondom Neked, ha itt és most születne a Messiás, akkor bizonyosan cigány lenne. Az nem lehet, hogy az igazságos és irgalmasszívű Isten tenger szenvedésük láttán ne küldené el nekik a megigért Megváltót...
www.youtube.com/watch?v=ORJoAdaMHRI

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 20:33:17

@rianás:
Talán a Cigány Himnusz alábbi verziója már némi optimizmisra adhat okot:
www.youtube.com/watch?v=wPpfGNQ-fi4&feature=related

rianás 2010.01.14. 20:35:52

@türkiz: Én is ebben reménykedem, de hozzá kell fűznöm, hogy az értékrend megváltoz(tat)ása hihetetlenül nehéz, hosszú, kacskaringós folyamat, bár remélem, nem mindenkinél ez a tapasztalat. De az döbbenet számomra, hogy szülői minta nélkül is öröklődhet. És NEM TEHET RÓLA! Csak erről nagyon nehéz beszélni, mert rendre félreértik mindkét oldalon. Pedig életkérdés lenne. Csakhogy az anyatigris+pedagógus kombináció mellé itt még a prófétai és a szolgáló szeretet is kéne... Aztán itt kezdem reményem veszteni... Vagy inkább mégis reménykedni? Hiszen itt jön - biztos, hogy jön! - az Égi segítség...

rianás 2010.01.14. 20:40:14

@izrael miszteriuma: Most mondjam azt, hogy amúgy igazán szeretett pap barátaim közül is jónéhányan megfeszítenék...?? De inkább nem mondom, mert ez gonoszkodás. Mindenesetre azt nagyon meg kell tanulnunk, hogy ne ítélkezzünk, hanem próbáljunk az ő sarujában járni egy napig...

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.14. 20:53:33

@rianás:
Papi körökben halottam az alábbi anekdótát:
- Halottad, mit mondanak, hogy Jézus Krisztus zsidó volt!
- Mit Jézus, még a Szűz Máriát is ezzel gyanúsítják!

rianás 2010.01.14. 21:44:26

@mezeinewsee: A cigányok "lopása" szintén megérne "egy misét"...Az európai típusú civilizációk őrült magántulajdon imádata ugyanolyan eltévelyedés, bűn, mint a lopás. M.P. atya, aki a bogotai utcagyerekek közt élt sokáig, mondta, h. amikor kiment oda, német elöljárója azt mondta neki: "-Amikor majd ellopnak tőled valamit, gondold meg, hogy volt-e jogod azt a tárgyat birtokolni?!" nagy mondat! Mindezzel persze nem a lopást pártfogolom:))!

rianás 2010.01.14. 21:45:09

@izrael miszteriuma: Á, dehogy! Pártus király! Azóta is pártuskodunk...:))

türkiz 2010.01.14. 21:53:07

@rianás: Örülök neked! Már fáradt vagyok, de holnap beszállok...

mezeinewsee 2010.01.15. 08:43:12

Amikor cigány gyerekeket tanítottam, sosem volt bajom a lopással. Tőlem nem loptak el soha semmit, mondjuk ami nálam volt, azt bármit elvehettek, pont, mert tudom, hogy más a magántulajdonról alkotott képük. Édesség, ceruza, könyvek... ezek mind "fogyóeszközök" voltak, sosem volt ebből probléma. De ha valaki "megpakolva" távozik egy kollégiumból, az nem ez a kategória... És 17 évesen más a dolog, mint 8 évesen.

türkiz 2010.01.15. 11:00:16

@mezeinewsee: Teljesen igazad van! Szerintem Rianás is így gondolja, csak anyaként jó kicsit más oldalról is szemügyre venni ugyanazt!
"-Amikor majd ellopnak tőled valamit, gondold meg, hogy volt-e jogod azt a tárgyat birtokolni?!" - ebbe belesimulhat egy szerető, aggódó anyuka és ilyet kijelenthet egy szerzetes. Ne érezd úgy, hogy feltétlen azonosulnod kell vele....

Ez utóbbihoz annyit, nagyon más világban élünk mi és szerzeteseink. Amikor az egyik kedves jezsuita barátunkat megkérdeztük épp a magántulajdon kapcsán: "És mit csinálsz, amikor kilyukad a cipőd?" - mosolygott, és közölte: "Semmit, majd a rendtársam, ha észreveszi, figyelmeztet." Ha csak ez kellene ahhoz, hogy legyen! Én egy hónapig mindennap megemlítettem a férjemnek, hogy lyukas cipőben jár... ??? Ő is megkérdezett négy télen át arról, hogy nem fázik-e a lábam az átmeneti cipőmben... ???
- Nem történt semmi!

türkiz 2010.01.15. 14:10:27

@rianás: "...az értékrend megváltoz(tat)ása hihetetlenül nehéz" - Gondolod, hogy egy gyerek értékrenddel jön a világra? A "hozott anyag, amiből dolgozunk", az nem inkább a bennük kódolt hajlamok mértékének sokfélesége? Ami "szülői minta nélkül is öröklődik", "amiről nem tehet", az az én meglátásom szerint inkább hajlam. Nem predesztinál, de sokszor erősebb a legforróbb anyai szeretetnél, a leghitelesebb példaadásnál is. Lehet, hogy más értékrendet szül majd meg, de biztos nem ugyanazt, mintha a te értékrendeddel soha nem találkozott volna.
- A "prófétákat" az Égiek általában megváratják, addig is "szolgálj" továbbra is! (Meg persze maradj itt! Egyébként szép gondolat volt ez a prófétai-szolgáló anyaszeretet! Van, ahol több kell; és neked megadatott! :))

rianás 2010.01.16. 16:03:43

@türkiz: Igen, szoktuk mondani körösztény nagycsaládosok, h.: "Szerzeteseink fogadják a szegénységet, -- mi meg éljük!"

rianás 2010.01.16. 16:22:56

@mezeinewsee: A lopás megint nagyon soktényezős ügy. Neked lehet, hogy csak szerencséd volt! Vagy az is lehet, hogy én vagyok "balekkinézetű"!? Mindenesetre jó húsz évvel ezelőtt, egy alföldi, falusi iskolában a kedvenc nem-cigány fiaim simán ellopták a fele tej-kiflipénzt, pedig tudták, hogy nekem kell majd kifizetni, és pedagógusnapra gyanúsan nagy csokor virágot kaptam épp tőlük:(( Mégis: ebben az időben a töredéke sem volt a mai lopás eseteknek. Az iskolákban, ahová a gyerekek jártak, mindennapos probléma a holmik eltűnése. Ha az optimális esetet tartjuk szem előtt, akkor a Te "fogyóeszközeid" is jó lenne, ha némi szólással egybekötve "tűnnének el", vagyis a gyerek elkérné, nem elemelné, ezt gondolom, de lehet, hogy ókonzervatív vagyok, - ám vállalom!
A harmadik gondolat: azok a gyerekek (és felnőttek!), akik szükséges tárgyakban és szükséges szeretetben, gondoskodásban nagyon sokat nélkülöztek, bizony elég gyakran próbálják "visszalopni" az életükből hiányzót. Persze hiába...
A negyedik: amikor négy évesen a nagymamám kozmetikusának egyke kislányától elloptam egy kismackót, máig emlékszem, hogy égette a zsebemet. A szó szoros értelmében! És arra is emlékszem, hogy amikor a pesti zsebtolvaj papa lányának voltam a nevelője, micsoda izgalmas sikerélmény volt a számukra vkitől ellopni valamit! Határozottan dicsőség volt, bár, ha egymástól loptak, akkor megtorolták, ill. csak az, aki feljebb volt a ranglétrán. A sorrend alján lévők abszolút kiszolgáltatottak voltak.
Ők (az össz itteni lány), bár kezdő bűnözők voltak, engem szerettek, és tőlem sose loptak.

rianás 2010.01.16. 16:30:00

@türkiz: Igen, persze: Hajlam! De még egy mozdulat is öröklődik! Vicces, de megtapasztaltam. Szóval óvatosan lehet itt előre tapogatózni... És abban is igazad van, hogy adottság és nevelés ill példa interferál, amit kap egy gyerek nevelésben, azt nem teheti le, még akkor se, ha akarná... Részévé lett, mint a megevett kenyér...

türkiz 2010.01.16. 17:35:09

@rianás: "De még egy mozdulat is öröklődik!" - ez régóta foglalkoztat. A romák jobb megértésében ilyen is át-átfut bennem: valóban van olyan, mint "családi tudattalan"? Csakugyan előkerülhetnek rossz élmények elfojtásai a mélyről? Azok generációk között áramolhatnak?
Erről te mit gondolsz? (Asszem, Szondi Lipót foglalkozott ilyesmivel a 30-as, 40-es években...)

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.16. 17:53:04

@türkiz:
Bizony az elfojtott tudattalan mindnyájunkban jelenvan, és észrevétlenül átadódik a következő nemzedékeknek is...

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.16. 22:00:14

@rianás:
"...az értékrend megváltoz(tat)ása hihetetlenül nehéz"
A nagyon szép és nagyon ritka egymásratalálás percei:
Ando Drom-Cseh Tamás
www.youtube.com/watch?v=JvCtFDowRhI
Amikor ilyen dalokat hallgatok, akkor kis időre végre embernek érezhetem magamat...

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.19. 00:25:58

@zzzsuzsa:
Köszönöm a dalt, rögtön megnéztem...

rianás 2010.01.19. 23:40:05

@izrael miszteriuma: Köszönöm, köszönöm! Nagyon megérintett. Nem is tudom, mit mondjak... Ha a tíz év múlva nem is jött be, talán a húsz...???

rianás 2010.01.19. 23:46:50

@türkiz: Igen, amit az ember nem old meg a saját életében, az tovagörgdül a köv. nemzedék sorsába, azt hiszem, úgy látom... Van családi tudattalan. Mi itt Eu-ban mindig az egyéniség felől látjuk a dolgokat, pedig a mélyben annyira egy vagyunk, mint a százlábú száz lába a százlábúban... Mindenféle neveket ragasztunk az egy és oszthatatlan valóságra, és aztán elhisszük, hogy az tény-leg annyi, amennyinek mi számoltuk...

Hitetlen? 2010.01.24. 11:16:05

Igen az elkülönítésre!
Miért?
Nem hajlandóak velünk egy közösséget alkotni úgy mint a többi kisebbség ( megjegyzem, nem lehet sem kisebbség, sem nemzetiség, hisz nincs mögöttük nemzet állam és nem is volt!) .
Csak saját erkölcstelen kultúrájukkal foglalkoznak és hajlandóak élni benne, nem törődve és tisztelve a velük, rajtuk segítőkkel sem.
El kell választani őket mert másképp nem fognak tudni be illeszkedni a mi társadalmunkba.
Hátráltatják és vissza fogják a társadalmi fejlődést mint az iskolában is teszik gyermekeik.
Cigány játszótársaim voltak és tudom mi lehetett volna belőlük és mi lett!
Bűnözőkké alakította át őket ez a strucc politika ami most elfogadott velük kapcsolatban.

Megpróbálom finoman közölni egyikük édes apjának mondatát: - mit játszod meg a pi...ád !
Cigány vagy! Nem kell neked érettségi!
Majd az állam úgyis eltart!

Nem egyedi esetről van szó!
Több iskolából azért lesz "cigó" suli mert inzultálják az osztálytársaikat, tanárokat.
Maguk REKESZTIK ki saját magukat nagyon sok esetben és csodák csodája minden tönkre megy a környékükön, aztán odébb állnak.

Nagyon nehéz és kemény munka lesz ő velük mert ki kell taníttatni és munkára kell fogni őket.
Erre a feladatra állami vállalatokat muszáj létre hozni és kollégiumokat a gyermekek részére. A jelenlegi segij rendszert meg kell szüntetni és rábírni őket a tanulásra,munkára.
Az erkölcsi érzék kialakításában a cigány pasztoráció már előre lépés. Talán van még remény, az hal meg utoljára.

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.24. 19:37:44

Valami elkezdődött...
"A hétesi modellprogram* személyes álmom volt sokáig. Aztán időről-időre számos támogató bekapcsolódott a munkába. Mára már nemcsak adományozók, de állandó önkéntesek, a telepi családok, az ózdi iskolák vezetői, és sok tenni vágyó ember, intenzíven dolgozunk azért, hogy megcsináljuk és meg is mutassuk, hogyan lehet civil aktivitással példaértékű eredményeket elérni egy hátrányos helyzetű, marginalizálódott csoport integrációjában, az ő együttműködésükkel. Vagyis közösen. A hétesi modellprogram közös álmunk lett. Pontosabban hétköznapjaink szerves része.”
(Bódis Kriszta)
cseppgyerek.blog.hu/2009/10/14/bekoszonto_105

rianás 2010.01.25. 10:22:29

@Hitetlen?: Ha nem rühellnéd őket ennyire, és nem lenne sok hasonló felfogású az országban, akkor több remény lenne:(
Érteni értem, amit írsz! Csak nem értek vele egyet.
Persze: "könnyű nekem..." A nap 24 órájában velük élek, húsz éve...

rianás 2010.01.25. 10:37:20

@izrael miszteriuma: Köszi, őket nem ismertem, örülök, hogy láthattam!

"fityisz" 2010.01.26. 19:19:11

Elnézést a hosszú távollétért!
01.14. rianás:

Nagyszerű, hogy beléptél a beszélgetésbe. Jól érzékelhető, ha személyesen érintettek vagyunk egy ügytől, személytől, a hangnem megváltozik.
(Igen, a 24 órai együttlét!)
Az előítéletek terén a változást elősegítő legjobb iskola, hogyha személyes barátságokat kötünk kisebbségiekkel. Korábban idézett valaki egy úriembert, aki egyes javak birtoklásával kapcsolatban feltette a költői kérdést, hogy nekünk mennyivel van több jogunk egyes javak birtoklására, mint a földgömb déli részén élőknek. Ugyan csak Ő mondta: „Beszélsz valakikről? Először is azt kérdezem, hány barátod van azok közül, akikről beszélsz?”
Valóban, jó a felvetés!
Csak úgy cigányok, cigány testvéreim, vagy Jimi, Zoli, Cumpi, Irén, … stb.
Ezen a szinten árnyaltabb lesz a cigányozás. Sokkal inkább úgy vetődik fel: Mi lesz velünk? Most vajon mire gondol? Mi lehet az ő szívében?

01.14. izrael misztériuma

Az etióp kisfilm nagyon tetszett.
A filmben nem láttam televíziót, kakaómentes számítógépeket, …
Utalnék a később felmerült „családi kódoltságra”:
Csak szerető felnőtteket, örömteli, játszadozó, éneklő gyermek-nevelő és szülőcsoportokat láttam.
A gyermek Lelke olyan, mint egy tiszta lap. Nem mindegy mi érinti először ezt a tiszta felületet: TV, világháló, … .
Sajnos a személyes találkozásokat kiváltjuk a jóval kényelmesebb technikával. (Nagymama, testvérek, szülők helyett TV szórakoztatja a gyereket.)

01.15. türkiz, rianás

„értékrend”
Vannak kegyelmi pillanatok, mikor egy szülő felismeri: „Istenem azért jó lett volna befejezni az általános iskoláimat”, - és nekifeszülve leteszi az utolsó egy vagy két osztályt.
És akár hisszük, akár nem vannak ilyen felnőttek!
Itt a kegyelmi pillanat, hogy visszalopakodhat a család életébe a tanulás kultúrája.

01.16.

„lopás”
1.-Még az átkosban vetítettek egy nagyszerű dokumentumfilmet: „A mi iskolánk” címmel.
Behívják a szülőt az iskolába.
Tanár: „Apuka! A gyermeke rendszeresen elveszi a ceruzáját a mellette ülő gyerektől!
Apuka: „Pedig mondtam annak a büdös kölyöknek, hogy annyit hozok haza az irodából, amennyit csak akar!”
2.-Parlamenti felszólalás a nyakkendős bűnözőkkel szemben:
„Hölgyeim és Uraim! Hogyha Magyarországon az elmúlt évtizedekben csak annyit loptak volna el mint a cigányok, akkor most nem állna itt az ország!”
3.-Egy régi közmondás. „Virágot, könyvet lopni nem bűn.”
Manapság: …
Szóval, kik lopnak Magyarországon?
„Csak tíz év múlva ne ez a dal legyen”

01.24. Hitetlen?

Tudod!
Elhatároztam, hogy ezek után még jobban fogom szeretni a cigányokat!
És a barátságunknak köszönhetően ők nem fogják bántani a hozzád hasonló módon gondolkodó … gyermekeit!

rianás 2010.01.27. 18:04:41

@"fityisz": de Jó, hogy írtál! köszi! Az érdekelne, hogy a cigányok tényleg ezt a dalt tartják himnuszuknak? (Zöld az erdő...) Ezen rágódom, mióta meghallgattam. (Nem ismertem eddig.) Kicsit olyan nekem, mint a Székely himnusz: nem szerencsés, ha egy nép hétágra sajnálja magát (bár a magyar Himnusz is ilyen kicsit). Vagy egyszerűen a szegénységünk fejeződik ki benne?! Nem tudom... Mindenesetre nem igazán visz előre, ha vki azt gondolja : "Egész világ ellenségünk..." Szóval "Tíz év múlva ne ez a dal legyen!'

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.27. 18:51:11

@rianás:
Szerintem olyan szép és kifejező ez a dal, mint egy szívből jövő imádság...

Az Ando Drom együttes Kaj phirel o Del? című 1995-ös albumából való a Zöld az erdő c. szám. A Magyarországon cigány himnuszként ismertté vált dal zeneszerzője Zsigó Jenő, a szöveget folklór gyűjtésből műfordította Bari Károly.

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.27. 19:25:55

@rianás:
Két cigány himnusz létezik! A Gelem, Gelem és a Beás (Bár ez a dal nem Beás, de ez a Beás cigány himnusz). És itt, Magyarországon az a hivatalos Beás cigány himnusz:
www.youtube.com/watch?v=-r3ltBgqyCs
GELEM GELEM CIGÁNY NEMZETI HIMNUSZ:
www.youtube.com/watch?v=-LhM_Dl77pI&feature=related
Ezen a videón Gerak Andrea énekli mindkettő verziót:
www.youtube.com/watch?v=ETD3J5XjpOE&feature=related

izrael miszteriuma (törölt) 2010.01.28. 09:13:02

@rianás:
"Egész világ ellenségünk..."
Magyarországon úgy-ahogy, még rózsás a helyzet, de képzeld el, hogy valahol Kárpátalján élsz mélyszegénységben és a magyar kissebbség cigány kissebbségéhez tartozol:
www.youtube.com/watch?v=ACWmR1r8AG8

zzzsuzsa 2010.10.11. 21:22:08

www.szabonekarmanjudit.hu Nagyon jó a honlap, érdemes megnézni. Nagyon sok anyag van rajta a cigányságról, akit ez megérint, annak ajánlom!

zzsuzsici 2014.03.03. 16:18:46

@türkiz: A hideg is kirázott, micsoda csoda!!! Terjeszteni kell! Legyen még több ilyen!

2015.06.04. 20:21:05

Kocsis Fülöp telepi iskolája „akarva akaratlan áldozata lett a sanda oktatáspolitikai játéknak" – jelentette ki egy a nyíregyházi Huszár-telepen lévő, újranyitott cigányiskoláról Hofher József jezsuita szerzetes egy vitaesten, amelyen az iskolaalapító Kocsis Fülöp is bőven kifejthette az érveit.
„Romagettó vagy romaparadicsom Nyíregyházán?" címmel tartott beszélgetést a Magyar Katolikus Újságírók Szövetségének Sajtófóruma (MKÚSZ) szerda este, amelynek apropója a Kúria áprilisi döntése volt.
Katolikusok ültek egymás mellett, akik a közös értékek alapján érthetnék egymást. De Hofher József szavai visszhangtalanul maradtak.

A Püspök úr az áldozat!
nol.hu/belfold/a-puspok-ur-az-aldozat-1538059

Déli pályaudvar 2015.06.08. 14:23:59

@Izrael misztériuma:
Hitelesebb lenne, ha olyan valaki támogatná az integrációt, aki maga is tanít integrált iskolában. Ilyennel érdekes módon még nem találkoztam. Aki kívülről osztja az észt, olyannal már sokkal.

2015.06.09. 10:42:46

@Déli pályaudvar:
a jezsuita atya sem a pálya széléről kiabált be...

jabbok 2015.06.09. 15:48:18

@Izrael misztériuma: én azért egy újságcikk kapcsán nem kezdenék igazságot tenni Kocsis Fülöp és Hofherr Józsi között ;o)

2015.06.09. 16:02:43

Kocsis Fülöp: Ez nem szegregáció!
de, igen!

nol.hu/belfold/ez-nem-szegregacio-1538347

jabbok 2015.06.09. 18:53:28

@Izrael misztériuma:
Mennyi KONKRÉT, PONTOS, ELSŐ KÉZBŐL való információd és tapasztalatod van az ügyről?

Indulatokkal és érzelmekkel nehéz vitatkozni.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2015.06.09. 19:33:52

@Déli pályaudvar: Ritók Nóra.

Én elég nagy szomorúsággal szemlélem, ahogy a nyíregyházi iskola meg a püspök lesz az "egyik", Hofi meg a Ritók Nóri meg a "másik" oldal egy olyan terepen, ahol már eleve kevés az elkötelezett és tenni akaró, valóban segíteni szándékozó és segíteni képes ember.

Szerintem (de én a pálya szélén vagyok) ez most nem az az időszak, amikor elveken kell vitatkozni. Aki csinál valamit ami az érintetteknek jó és segít, azt békén kell hagyni, akkor is, ha az elveivel amúgy nem értünk egyet.

Amit itt meg kell nézni, az tényleg az, hogy mit csinál a nyírehygázi telepi iskola. Én ezt nem tudom.

Hofi szavain nagyon elgondolkodtam, köszi a linket.

2015.06.09. 19:44:29

nyomorszeleblog.hvg.hu/2013/01/11/344-megmaradunk/
igazgyongy-alapitvany.hu

én csak azt nem értem, hogy miért az egyházak intézményeibe pumpálják a közpénzeket, miközben a hozzáértő és szakszerű civil kezdeményezéseket megfojtják, tűzzel vassal irtják...

(a püspök úr pedig nem véletlenül locsolta föl a focipálya kezdőkörét szenteltvízzel, nem is egyszer, akkora támogatást kapott erre a zegyháza, hogy ihaj!)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2015.06.09. 21:31:05

@Izrael misztériuma: Ez nem volt szép, különösen a két évvel ezelőtti nyomorszéle poszttal egyszerre nem.

Minden héten olvasom Ritók Nórát.
És másnak se könnyű: a huszártelepi iskolát ugye szintén majdnem bezárták, pedig az egyházi intézmény, vagyis, a kormány nyilván csak úgy pumpálta bele a focipálypénzt.

Nóráék is "épphogy" megmaradtak, és a huszártelepi iskola is; maguk az érintettek mindkét helyen reszkettek az intézmény túléléséért, és nem azért mert ez valami iddeális dolog hanem mert ez válaszol most a legközvetlenebbül a szükségleteikre.

És Neked is mondanám, hogy nem kéne pont a létező kezdeményezéseket és a létező valós segítői munkákat egymással szembeállítani, hanem békében hagyni mindenkit aki csinál valamit egyáltalán.

jabbok 2015.06.10. 03:50:43

@Izrael misztériuma: "örülök", hogy szokásos elfogulatlanságoddal, szokásos alázatosságoddal, szokásosan tárgyilagosan, ELŐÍTÉLET-MENTESEN tudod a tutit. Te aztán csak tudod, látható, hogy tapasztalatból ismered, milyen az integrált oktatás. A gyerekedet is integrált intézménybe küldenéd, ha lehetne, lehetőleg minimum 80 %-os cigány populációba. Nyilvánvalóan politikai és egyéb elfogultság nélkül, nem politikai lózungokat, nem ELMÉLETEKET osztasz, hanem csak úgy árad belőled az élettapasztalat. Mondd, a magyar focit nem vennéd végre kézbe?

2015.06.10. 10:05:52

"örülök", hogy szokásos elfogulatlanságoddal, szokásos alázatosságoddal, szokásosan tárgyilagosan, ELŐÍTÉLET-MENTESEN tudod a tutit.

2015.06.10. 10:42:50

@Felicitasz: és többiek
pár mondatban összefoglalnád(tok) mi is az ügy, mert nem nagyon értem
Amúgy egyetértek, hogy a politikának nem kéne feleslegesen piszkálnia azokat aki tesznek valamit.
Sőt.

2015.06.10. 11:29:28

hátrányos helyzetűek Izraelben:
„A fennálló paradigmákat – kezdve a tantárgyak és tanórák, sőt akár a tanárok és diákok fogalmával – egytől egyig leromboltuk, és gyakorlatilag teljesen új rendszert építettünk fel a romokból.”
„Az egyik legfontosabb dolog az oktatásban az egyéni képességek, az egyedi lélek felismerése minden diákban. Ez pedig csak olyan helyen lehetséges, ahol párbeszéd zajlik, és valódi odafigyelés.”

RÉGI, DE PROGRESSZÍV ISKOLÁK
www.szombat.org/kultura-muveszetek/regi-de-progressziv-iskolak

jabbok 2015.06.10. 11:57:28

@Izrael misztériuma: remélem, nem sértődtél meg - a lényeg, hogy a harmadik próbálkozásra végre elértem az ingerküszöbödet ;o)
(Amúgy nem voltam dühös, csak provokálni akartalak.)

2015.06.10. 12:26:14

@jabbok:
:)
Néha csak így megy. :))

jabbok 2015.06.10. 12:51:36

@Izrael misztériuma: Egyébként éppen az inetgráció-szegregáció témakörében, minél érintettebbek vagyunk benne (mármint konkrétan MI, családilag, az én családom), annál kevésbé tudjuk, hogy mi a tuti, és hogy van-e egyáltalán általános tuti.

Mondjuk én a sérült saját gyerekem és a különböző, többféle sérültséggel, meg szociálisan is szegregált körből "kapott" nevelt gyerekeink kapcsán vagyok érintett, és csak érintőlegesen, másodlagosan érint a nemzetiségi meg a szocializációs integráció. De évek óta járom velük a különböző fokon integrált intézményeket. És egyre kevésbé vagyok biztos benne, hogy az integrációról azok beszélnek-e, beszélgetnek-e a legtöbbet, akiknek kéne róla beszélgetni. EGYMÁSSAL. @Felicitasz: -szal ebben tökéletesen egyetértek. Talán ez lenne a legfontosabb. Minél többféle kísérlet haladjon nyugodtan, békében, a SAJÁT belső törvényei szerint. Forrják ki MAGUKAT. Nagyon lelkes és tényleg JÓ szakembereket, ami még fontosabb, igazán JÓ EMBEREKET lehet megtörni, kiégetni ilyen kibickedéssel, hatósági belenyúlkálásokkal - erről több konkrét, nagon fájdalmas példát ismerek közelről, személyesen. Legfeljebb a tényleg kritikus problémák, konfliktusok esetén legyen beleszólása a szuperviziónak. És AZTÁN osszák meg EGYMÁSSAL a tapasztalatokat, cseréljék ki a módszereket. Ne külső ideológusok, elméleti megmondóemberek mondják már meg, hogy ott és azokkal a gyerekekkel mit és hogyan kéne csinálni... Bár tudom, hogy mi magyarok (meg igazán magyar zsidók ;o) ugye ebben lennénk a legjobbak. Kibicelni, na azt szeretünk, meg jók is vagyunk benne. ;o))
_______

Eddigi saját tapasztalataim abszolút vegyesek az integrációról, mind a családok, mind a gyerekek szempontjából sokkal árnyaltabban és főleg SZEMÉLYRE szabottan, sőt az ADOTT GYEREK és ADOTT CSALÁD _ PILLANATNYI _ helyzete szerint, meg az ADOTT integráló vagy szegregáló közösség, a KONKRÉT személyek ismeretében lehet csak értelmesen gondolkodni erről - SZERINTEM...

Konkrétan az én Down kislányomat 9 évesen (egy éve) vittük át egy sokkal integráltabb iskolából egy kifejezetten szegregált iskolába. Ő volt az egyetlen saját gyerekem, aki még bölcsibe is járt, éppen az integráció miatt egyedüli sérültként egy normál bölcsibe, és az nagyon jó volt, neki is, meg a többi gyereknek, sőt, a többi családnak is. MOST viszont NEKI MAGÁNAK IS, egyrészt a SZEMÉLYES képességei és fejlesztési szükségletei miatt, másrészt azért, mert OTTHON elég jól integrált közegben él, harmadrészt mert az osztályát is tényleg hátráltatná, egyértelműen ez a szegregált forma jobb.

De még a Down gyerekek közül sem mindegyiknek és nem általánosan lenne ez igaz.

A cigány nevelt gyerekeinkkel majdnem ugyanezt tapasztalom. Még adott intézményen belül is gyerek és osztály és tanár-függőnek látom a kérdést. De abszolút lehet, hogy tévedek. Mindenesetre így belülről inkább az elbizonytalanodás felé halad a korábbi határozott elképzelésem, mint a stabilizálódás és a tanács-osztogatás, vagy főleg a tuti megmondása felé. Nekem ennyi infó alapján GŐZÖM NINCS, hogy Kocsis Fülöpnek vagy Hofinak van-e igaza, sőt, abban is vannak még plusz kétségeim, hogy igazából van-e köztük ellentét, vagy jelentős részben a média meg a politika állítja őket külön oldalra... Egy dologban vagyok biztos: hogy mindkettő hiteles, becsületes, és ÖNMAGÁT is odatevő ember, akinek FONTOS az érintett gyerekek és családok helyzete. Semmi más, érdemi és biztos és pontos infót nem találtam. Akkor viszont kevés dolog ártalmasabb vagy rombolóbb, mint még őket is egymásnak ugrasztani. Hagyjuk őket dolgozni.

Úgyhogy egészen komolyan kérdeztem első két alkalommal, hogy te MILYEN INFÓK ALAPJÁN vagy ennyire biztos a véleményedben.

2015.06.10. 13:10:27

@jabbok:
"Nekem ennyi infó alapján GŐZÖM NINCS, hogy Kocsis Fülöpnek vagy Hofinak van-e igaza, sőt, abban is vannak még plusz kétségeim, hogy igazából van-e köztük ellentét, vagy jelentős részben a média meg a politika állítja őket külön oldalra."
De jó. Én is pontosan ezt szűrtem le ezekből az infókból.
De az egész integr/szegreg-áció kérdésről is amennyit tudok kb. ugyanez jött le: "hogy tudja a fene mi a jobb". Lehet, hogy van akinek ez van akinek az, illetve van amikor ez és van amikor az.
Teljesen egyetértek hagyjuk élni a jószándékú kezdeményezéseket, sokkal többet használna.

Egyébiránt meg ha megtízszereznénk az oktatásra, nevelésre szánt erőforrásokat még az is bőven kevés lenne, csak hát az emberek felesleges heccelése jobban megy.

Izrael misztériuma (törölt) 2015.06.11. 06:31:12

@Pandit:
A szegregáció rossz, a család szerepe viszont fontos
oktatas.atlatszo.hu/2015/06/10/a-szegregacio-rossz-a-csalad-szerepe-viszont-fontos/

Izrael misztériuma (törölt) 2015.06.11. 06:34:33

@jabbok:
Kiskapuk helyett felzárkóztatás kell

„A manipuláció, az oktatáspolitika áldozata lett a Huszár-telepi iskola” – mondta Hofher József, majd beszélt az országban lévő körülbelül 300 olyan településről, ami elgettósodott, és tele van hasonló helyzetű iskolákkal. A bírósági ügyet azzal az új törvénnyel magyarázta, amely Balog Zoltán miniszter javaslata nyomán keletkezett, és ami alapján a vallási meggyőződés vagy a nemzetiséghez való ragaszkodás felülírhatja az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőségről szóló törvényt. Így akik a szegregátumban ragadtak, ott is maradnak, és nem tudnak kitörni a nehéz körülményekből. Ennek pedig beláthatatlan következményei vannak, hiszen tízezrekről van szó, amikor hátrányos helyzetű gyerekekről beszélnek. Ez a törvény Hofher szerint a legtöbbet az egyháznak árt. „Ilyen kiskapuk révén nincs felzárkóztatás.” – mondta.
(ibid)

Izrael misztériuma (törölt) 2015.06.17. 08:36:31

Az egyházi iskolák a fehéreknek nyílnak. A többiek mehetnek Isten híre nélkül.

Fekete-fehér
hvg.hu/velemeny.nyuzsog/20150617_Feketefeher

2015.06.17. 09:36:57

És mi a célja(!) az Egyháznak ezzel a rengeteg iskolával?
És megvalósul bármi is ebből a célból?
Komolyan kérdezem.
Ha van egy ilyen jelenség(!), hogy egy egyházi oktatási intézmény megjelenése szegregációt hoz létre (jelenség, mert én azt feltételezem, hogy az Egyház mint olyan nem akar szándékosan(!) szegregálni, sok vallásos szülő lehet aki már inkább, de ez sem biztos, hogy a vallásosságukból, pláne kereszténységükből ered), nem kellene kidolgozni technikákat ennek kiküszöbölésére? Nincs erre valamilyen "módszer"?
Nem tud az egyház jelen lenni a nevelésben, oktatásban úgy, hogy nem iskolafenntartó, illetve úgy hogy elkerüli hogy ilyenekkel legyen vádolható?
Nem lenne a kevesebb több?

manlakos 2015.06.17. 13:17:02

@Izrael misztériuma: @Pandit:
„Ha van egy ilyen jelenség(!),…), nem kellene kidolgozni technikákat ennek kiküszöbölésére?”
De, igen!
És még a meleg vizet sem kéne feltalálni!
„Csak” az IGAZI okát kéne megszüntetni, a szegregáció igénynek!:)
Mert, akinek a gyereke időnként sírva megy haza az iskolából, visszaesik a tanulmányi eredménye, csökken a motivációja, stb. és mindez a szülő által valószínűsíthetően (mondjuk mert, tényleg, ismeri gyerekét) azért, mert nem szegregált iskolába jár, no az a szülő –akár vallásos,akár nem- , ha van némi józan esze, egy idő után biztosan késztetést fog érezni arra, hogy változtasson…
Mindezt úgy beállítani, hogy „egy egyházi oktatási intézmény megjelenése szegregációt hoz létre”, csak a szokásos csúsztatások egyike.
SZVSZ, ahogy Jabbok (is) szokta írni!:)

2015.06.17. 14:03:48

@manlakos:

És hogyan lehetne megszüntetni az "IGAZI okát"?

Miért lenne csúszatatás? Tény ez vagy sem?
Ha az (egyházi) iskolát a "késztetést érző" szülők "hozzák létre" mi az Egyház szerepe ebben? Asszisztál hozzá?

És mit tudnak az "egyházi oktatási intézmények" amit az államiak nem?
Nem pont az integrálásban kellene az élen járniuk?

2015.06.17. 14:08:39

@manlakos:
Ne érts félre én tényleg nem tudom a választ ezekre.
Az a problémám, hogy nem értem, hogy hogyan lesz "főszereplő" az Egyház ebben az integr/szegregáció kérdésben. Illetve miért ilyen a szerepe.
(Biztosan van csúsztatás is, de szerintem ez a benne levés azért vitathatatlan, nem véletlenül volt pl. kerekasztal beszélgetés )

manlakos 2015.06.18. 07:39:03

@Pandit: Pandit:” Ha az (egyházi) iskolát a "késztetést érző" szülők "hozzák létre",”
Fogalmazzuk ezt inkább igy: Az iskolai szegregációt, a gyerekeik érdekét képviselő szülők igénye „hozza létre”…

„ …mi az Egyház szerepe ebben?”
Erre először az „ugrott be”,hogy kb. az, mint Pilátusnak a Credo-ban.
De, tán jobb hasonlat az, mikor a hegymászót megkérdezik: miért érez késztetést rá, hogy megmássza a hegyet?
A válasz: mert ott van!!!

„És mit tudnak az "egyházi oktatási intézmények" amit az államiak nem?
Nem pont az integrálásban kellene az élen járniuk?”
Nem.
A vallásos életre nevelésben, tanításban, ismeret-átadásban stb.” kellene az élen járniuk”!(Gondolom, minden vallásos család, ennek reményében adja a gyerekét egyházi iskolába!)
Mert ha nem (ezekben jár élen), akkor tényleg jogos a kérdésed:” És mit tudnak az "egyházi oktatási intézmények" amit az államiak nem?”
Mondhatod, természetesen, hogy a vallásos nevelés része kell, hogy legyen az integráció, mások (az un.”sajátos nevelési igényű” társak) elfogadása és természetesen ebben igazad van. De, ez az integrálás jelen van az egyházi iskolákban is. Gondolj bele, hogy azok a gyerekek, akiket a szüleik, (csak) az állami integrációs nevelés/oktatás hátrányaitól féltve, „jobb híján” adnak egyházi iskolába, ott, azonnal, „sajátos nevelési igényű csoport”-ként jelennek meg, a vallásos hátterűekhez képest. (és akkor még nem gondoltuk végig annak a lehetőségét, hogy akár a gyerekek többsége is jöhet, ilyen környezetből/meggondolásból!)
Nem „érdekes”, hogy még vallásos körökben is milyen keveset hallunk arról, hogy az egyházi iskolák, ezzel az integrációs feladattal, hogyan tudnak megbirkózni?
E-helyett -lassan már-, a kétségtelenül jelentkező szegregációs igényért is az Egyház lesz felelős!
"...nem véletlenül volt pl. kerekasztal beszélgetés )"
Igazad van.Az ilyen kerekasztal-beszélgetések tényleg nem véletlenül szoktak lenni.Nagy kár,(és szerencsére már egyre többünk számára "árulkodó") hogy a "tanulságuk" túl gyakran függ attól, hogy pl. melyik csatorna adja...!:(
Nem próbáltam ki, de, ez utóbbiról valószínűleg többet is megtudhatsz, ha a keresőbe beírod ezt: az értelmiség árulása...-mert hát, a gugli a barátunk...:)

2015.06.18. 10:07:34

@manlakos:
Fogalmazzunk így. Ok. Így méginkább érdekes a kérdés, hogy "mi az Egyház szerepe EBBEN?"
Ha Pilátushoz hasonlítom, akkor jogos a felvetés, hogy nem kellene intézkedni valamit, hogy kikerüljünk a "kínos" szituációból?
A hegymászós hasonlatot viszont nem teljesen értem. Mi is a hegy? A szülők igénye? Miért a hátrányos helyzetű gyerekeknek és szüleiknek nincs igényük? Azt a hegyet meg nem akarjuk megmászni?
Továbbmenve a "szakma", vagy netán a Társadalom integráció iránti igénye meg már olyan magas hegy amit észre sem veszünk?
Szóval azért nem teljesen állíthatjuk be magunkat csak "áldozatnak", ha azt gondoljuk, hogy esetleg az Egyházban a döntéshozók között is vannak gondolkodó emberek.
Persze, hogy nem az Egyház a felelős a megjelenő szegregációs igényért. Pont ezért is kérdezem, hogy hogy kerültünk a levesbe.
Jó jó tudom, az értelmiség árulása, meg a média a liberálisok meg a többi összeesküvések.
Biztos így van, oké oké.
Akkor megoldottuk a kérdést? Nincs mit tenni?

manlakos 2015.06.19. 06:51:00

@Pandit:"A hegymászós hasonlatot viszont nem teljesen értem. Mi is a hegy? A szülők igénye?"
Nem.
Hanem, ami ott van. Ami "kéznél van".Ebben az esetben, az egyházi oktatási intézmény(hiszen erről beszélünk!)
" Miért a hátrányos helyzetű gyerekeknek és szüleiknek nincs igényük? Azt a hegyet meg nem akarjuk megmászni? "
Dehogy nem lehet! És ez szerintem (is) jogos és természetes igény, amennyiben pl. egybevág az iskola céljaival.(Esetleges egyéb igényeikről most nem beszélünk.)
Az én kérdésem /mert, kérdezni én is tudok...!:)/, a tehetséges, vagy csak tényleg tanulni vágyó gyerekekről nem gondolhatjuk azt, hogy adott esetben, ők is egy „sajátos nevelési igényű csoport”-ba tartoznak, nekik és a szüleiknek is lehet "igényük"?

"Akkor megoldottuk a kérdést? Nincs mit tenni?"
Szerinted??!
Mert ugye,ez, amolyan filozófikus:) -költői kérdés?:)

Déli pályaudvar 2015.06.20. 14:47:38

@manlakos:
Ezt írod:
...a tehetséges, vagy csak tényleg tanulni vágyó gyerekekről nem gondolhatjuk azt, hogy adott esetben, ők is egy „sajátos nevelési igényű csoport”-ba tartoznak, nekik és a szüleiknek is lehet "igényük"?

Nagyon egyetértek. Ez a szempont valahogy mindig elsikkad a vitában. Hogy vannak, akik az iskolában – eléggé el nem ítélhető módon – tanulni szeretnének.
süti beállítások módosítása