Jezsuiták

PÁRBESZÉDBEN

Címkék

Heller Ágnes halálára

2019.07.23. 13:51 SzabóFerencSJ

heller.jpg

Most olvasom ezt a rokonszenves írást Heller Ágnes „véletlen” halálról: tegnap a Balatonba veszett. Kis jegyzetemben most nem a filozófus életművére, nem is az utóbbi évek ellenszenves politikai szereplésére gondolok, hanem siófoki találkozásunkra a Magyar Pax Romana egyik kongresszusán. (Ha jól emlékszem, 1996 áprilisában, amikor előadást is tartottam a „Kultúránk válaszúton” témakörben. De lehet, hogy pár évvel később ugyanott egy másik  kongresszuson.)

A vacsoránál „véletlenül” a mellette levő üres székre ültem. Bemutatkoztam. Arra, hogy jezsuita vagyok, mindjárt megjegyezte, hogy valamelyik latin-amerikai országban (nem emlékszem, melyiket mondta) a jezsuiták vezette egyetemen előadásokat tartott. Aztán Lukács Györgyről kérdezgettem, a filozófus 1917-es „megtéréséről” a marxi-lenini megváltás-utópiához, valamint későbbi köpönyegforgatásáról. E kérdésekre nemigen akart válaszolni. Hangsúlyozta: most már Kierkegaard-ral foglalkozik. Vacsora közben belemelegedtünk az eszmecserébe, a közös etikai támpontok keresése volt a téma. Közben vörös borral koccintottunk. Én (rossz?) szokásom szerint tegezni kezdtem (csak két évvel volt idősebb nálam), Ágnes könnyedén visszategezett.

Később a létkérdéseket kezdtem feszegetni: „Hogyan készülsz a halálra?” Pontosan nem emlékszem Ágnes nyugodt válaszára, de talán olyasmit mondott, mint amit a fentebbi megemlékezésben olvasunk. Én megvallottam hitemet az örök életben, a feltámadásban, ugyanakkor bevallottam szorongásomat is a bizonytalanul biztos vég előtt. Mire Ágnes: „Hogyhogy? Te, a jezsuita szorongsz a halál előtt?” Mire én: „Jézus is szorongott a Getszemáni kertben.”

Aztán még kifejtettem, hogy számomra a lét abszurd volna, ha földi halálunk megsemmisülés lenne. Az öröklétbe, feltámadásba vetett hit még nem látás, birtoklás – „tükörben, homályosan látunk” (1Kor 13,12). „Meg vagyunk váltva, de még reménységben élünk.” (Róm 8,24).

Az idézett nekrológ szerzője, Kassai Zsigmond megemlékezése végén írja: Heller Ágnes azt vallotta, hogy nem hitt Istenben. Kedves Ágnes! Most már találkoztál az élők Istenével, az élő Istennel, aki maga a megérthetetlen Titok, aki maga a Szeretet. „Isten nyugosztaljon!”

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jezsuita.blog.hu/api/trackback/id/tr9314976666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kintornas 2019.07.23. 21:25:27

HÁ-nek annyi köze volt a marxizmus-leninizmushoz, mint amennyi köze van a jezsovitáknak az őskeresztény valláshoz. Egészen pontosan annyi...

László Somorjai 2019.10.24. 16:03:00

".....aki maga a megérthetetlen Titok". Ehhez a mondathoz egy kérdőjelet tennék. Isten ugyanis többféle-képpen nyilatkoztatta ki magát: a teremtett világon keresztül, az ő Beszédén keresztül, azon belül az ő törvényén keresztül, a világtörténelmen keresztül (Dániel próféciája a történelem menetéről vagy a különböző világkorszakok -aiónok -és a különböző szövetségek), a megtestesült Igén (Jézus Krisztus) keresztül... Vagyis Ő megismerhetővé tette magát. Persze van benne titok, de Ő maga megismerhetővé tette magát: "A titkok az Úréi, a mi Istenünkéi; a kinyilatkoztatott dolgok pedig a miénk és a mi fiainké mind örökké, hogy e törvénynek minden ígéjét beteljesítsük." (5Móz 29,29)

László Somorjai 2019.10.24. 16:05:31

„Jézus is szorongott a Getszemáni kertben.” Igen de Ő azért szorongott, mert tudta, mi vár rá. Szabó úr meg azért szorong, mert nem tudja, mi vár rá.
süti beállítások módosítása